Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Aspiration (2009)

Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Aspiration (2009)

UitvoeringYaris 1.3 16v VVT-i Aspiration
Bouwjaar2009

(alweer) een Yaris gekocht

Hoi allemaal, hier ben ik weer met een nieuwe review over een yaris.
Na enkele uitstapjes naar een Skoda Fabia en Golf Plus ben ik weer bij een Yaris uitgekomen.
Sommige onderdelen van de review heb ik overgenomen van mijn eerdere yaris omdat het gewoon in de basis dezelfde auto is.

Inleiding
Mijn volkswagen Golf Plus had ik een beetje genoeg van (deze was dubbel berucht vanwege de 1.4 TSI + dsg bak) en ik kwam toevallig toen ik een auto was aan het zoeken voor mijn moeder uit de deze Yaris.
Hij is vanuit Duitsland geïmporteerd en slechts 75000 kilometer op het 13 jaar oude digitale klokje.
Proefrit
Hij rijdt zoals ik van een yaris gewend ben, niet heel direct, maar je voelt aan alles dat je een stabiele auto onder je billen hebt.
De motor is pittig en versnellingen laten zich soepel inleggen, ook is de koppeling soepel met een duidelijk aanslagpunt.

Eerste indruk
Tja een yaris, wat kun je hier nu over zeggen.
Alles voelt soepel aan en ondanks het harde plastic voelt ie niet echt goedkoop aan.
Het motorgeluid is onhinderlijk aanwezig en maakt verder geen bijgeluiden.
Hij is voorzien van a-merken met onderhoud, dus de bandjes, accu en oliefilter.
Daaraan kun je aan afzien dat er niet is op bespaard bij onderhoud, een goed teken dus.
Hij heeft wel wat fijne krasjes, maar dat is echt alles.

Comfort
Tja, het is een b-segmenter, het is gewoon prima, maar niks te veel.
De vering is soepel, stoelen hebben voldoende steun voor de ritjes die ik maak en het geluid blijft eigenlijk wel achterwege.
Prestaties
In deze yaris ligt de 1.3 motor met 101 paardjes, de meest geleverde motor is de 1.3 met slechts 87pk en ‘’slechts’’ een 5-bak.
Honderd-en-een PK is natuurlijk niet zo heel veel, maar de motor trekt goed genoeg op.
Dat heeft er denk ik ook mee te maken dat de auto een 6-bak heeft, de eerste versnellingen zijn dus wat korter dan je misschien gewend bent.
Ook speelt het lage gewicht mee van iets meer dan 1000 kilogram waardoor de auto soepel en vlot van zijn plek komt.
Verbruik
Mijn eerste tankbeurt aan de pomp gemeten was 1 op 17,6.
Dit met ook veel korte stukjes rijden, dus dit is heel netjes te noemen.

Interieur, opbergvakjes en ruimte

Hierin merk je dat de Yaris echt een slimme auto is.
Je hebt overal waar je kijkt opbergvakjes en bekerhouders.
Waarschijnlijk heeft er een ontwerper aan de tekentafel gezeten met iets te veel koffie op, anders krijg je dit niet verzonnen: 3 dashboard kastjes, opbergvakje onder passagiersstoel 5 bekerhouders (2 voor, 3 achter) en in de middelconsole aan beide kanten nog opbergvakjes voor o.a. papieren.
Verder zit er ook nog standaard een verschuifbare achterbank in welke extra plaats biedt aan passagiers of aan een grotere kofferbak.
Omdat ik toch vrijwel nooit achterin passagiers heb staat de achterbank altijd in de voorste stand en dan heb je een zeer behoorlijke kofferruimte.

Opties
Het is een vrij standaard yaris gezien de huidige maatstaven, maar ie beschikt over een handbediende airco, centrale vergrendeling en elektrische ramen.
Mijn golf had veel meer opties, maar je kunt natuurlijk niet alles hebben.

Veiligheid
De yaris is voorzien van voor en gordijnairbags.
Ook een veiligheidssysteem zoals tractiecontrole en ABS zit erop.
Prima voor elkaar dus gezien het bouwjaar.
Alleen staat er wel nog een terugroepactie voor de airbags open, hier moet ik dus nog eventjes een afspraak voor maken.

Conclusie
Het is een erg prettige auto om in te rijden.
Goede prestaties, betrouwbaar (volgens de statistieken), redelijk veilig, hij rijdt lekker en ondanks de beperkte maten is er erg slim met de beschikbare ruimte omgegaan.
Kortom: wat wil je nog meer, wat betreft b-segmenter uit deze bouwjaren is het een erg prettige auto.
De yaris 3 die hierna komt ziet er een stukje leuker en frisser uit, maar mist heel veel slimmigheden waar de yaris om bekend stond.
Nee, laat mij maar lekker in dit model rijden, niet de meest spannende auto betreft uiterlijk en rijbeleving, maar het voldoet allemaal prima.

Airco problemen en verbruik

Tja, het zal je maar net gebeuren nu we een hittegolf hebben.
Bij het starten gisteren sloeg opeens met een harde klap de aircocompressor vast.
Ik heb de verkopende garage opgebeld, maar deze kon niks voor mij betekenen.
3 weken zijn ze nu dicht vanwege vakantie en garantie betreft alleen de motor en versnellingsbak.
(Daar was de prijs ook geheel na en goede inruilprijs terug voor de Golf, dus ik mag niet klagen.)

Donderdag gaat de bolide naar mijn vaste Toyota garage waar ik jaren vaste klant ben geweest met mijn vorige Yaris en Carina E.
Daar kijken ze deze goed na of er andere dingen aan te vinden zijn aangezien dit een import auto is.
Maar hij is altijd prima onderhouden kwam ik achter toen ik in mijn steenkolen Duits de garage opbelde die op het smeerkaartje stond.

In het minst erge geval is de beveiliging op de compressor geslagen vanwege te weinig koelmiddel, maar ze vreesde het ergste aangezien die klap.

Het verbruik is alleen maar lager geworden sinds ik nu vooral grote stukken moet rijden.
De boordcomputer gaf een optimistische 1 op 25 aan, maar na een simpele berekening van kilometers en ltrs getankt te hebben kwam ik uit op een respectabele 1 op 23,4.

De 1.33 motor houdt zich prima en voelt bij iets later schakelen zelfs vlot aan, alleen heeft ie in z'n 6 iets te weinig power op de snelweg bij inhaalacties.
Maar het is geen probleem om het soepele pookje twee tandjes te verzetten of in een sportieve bui zelfs drie tandjes.

Het is een erg prettige auto, ik heb ervaring met alle benzine motoren uit deze yaris-stal, maar dit blijft het prettigste exemplaar om mee te rijden.
Als je de keuze en budget hebt, kijk dan voor de 1.33 motor. (van 2009-2011)

De 1.0 is prima voor in de stad, maar hier moet je niet de snelweg mee op willen en als het je het toch doet, mag je oordopjes indoen aangezien deze al snel richting de 4000rpm gaat op kruissnelheden en de 1.3 met 87pk is een heel stuk beter, maar is het nèt niet qua vermogensopbouw.
Dit is dus de beste motor die je kunt krijgen voor de Yaris.
De D4D diesel is ook een pretje, maar is naar de huidige regels en maatstaven niet meer zo interessant met aanschaf.
(Als je al een exemplaar hier kunt vinden)

Kortom, ben er gelukkig nog steeds tevreden mee en als er nieuws is, komt er weer een volgende update.

Airco nakijken en een nare verrassing

Gisteren was de auto bij de garage, mijn ergste vermoeden werd bevestigd.
De aircocompressor is vastgelopen en de riem is spoorloos verdwenen.
De kosten zijn 925 euro in totaal voor een imitatie exemplaar en twee keer afvullen.
Ik had namelijk toestemming gegeven om de airco eerst af te vullen (er zat namelijk weinig koudemiddel in) en te kijken wat er gebeurd.

Volgende week woensdag wordt de airco gerepareerd, gereinigd, nieuw pollenfilter geplaatst en opnieuw afgevuld.
Deze keer na aandringen van mijzelf ook met fluor waardoor ik een week later weer moet terug komen.
De airco koelde minder dan mijn Golf, dus ik wil het zekere voor het onzekere nemen en het hele systeem in orde maken en zeker weten dat er nergens een lek zit.

Verder kon de garage mij het nare nieuws melden tussen neus en lippen door dat ik een schade-auto heb gekocht. Ik schrok mij natuurlijk een hoedje.
Maar eenmaal aangekomen bij de garage bleek het mee te vallen.
De monteur vertelde dat de auto een tikje heeft gehad aan de voorzijde aangezien deze bumper ooit opnieuw gespoten is en er twee stuks imitatie koplamp units in zitten.
Maar de verkoper stelde mij al gerust, de voorbumper heeft al wat krasjes en de koplampen zijn niet meer al te helder.
Dit betekend dus dat de auto hierna nog vrolijk een tijd verder heeft gereden over het Duitse landschap.

De auto is gecontroleerd en is nog helemaal recht en perfect in orde.
Ook zijn de airbags gecontroleerd en deze werken nog allemaal perfect en zijn niet uit geprogrammeerd, wat dus betekend dat het tikje wat ie heeft gehad niet echt hard is geweest.

Volgende week wordt nog even vakkundig naar gekeken of ie echt goed is op mijn verzoek als ze aan de airco werken, dit vond deze garage waar ik al 10 jaar kom een vorm van service en hoefde ik niet extra voor te betalen.

De yaris rijdt perfect en heb ook in een soortgelijk exemplaar gereden toen ie nieuw was, hier wijkt deze nauwelijks van af, dus ik heb er veel vertrouwen in.

Uiteraard bij nieuws volgt weer een update.

PRIVATE LEASE Toyota Yaris