Toyota RAV4 2.0 VVT-iE 2WD Active (2019) #2

autoreview

Toyota RAV4 2.0 VVT-iE 2WD Active (2019)

Signalement

UitvoeringRAV4 2.0 VVT-iE 2WD Active
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst125.763 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gelukkig weer een Toyota

  • 47.568 km

Het eerste jaar in de RAV4, hoe is dat gegaan? Best een mooie periode om een review te schrijven en terug te kijken.

Nog even terug naar zomer 2019, de Volvo V40 diesel D2 stond op bijna 2 ton en moest het veld ruimen. Keuze te over en met 22% bijtelling moest dit natuurlijk 100% naar het zin zijn. Op het lijstje stonden de volgende wensen/eisen:

*een ruime Toyota (ik rijd al Toyota sinds 1985)
*mogelijkheid tot het trekken van een caravan van 1500 kg
*liefst een hoog model voor het overzicht en de in/uitstap.

Met dit lijstje viel een elektrische auto sowieso af. Ook is met mijn onvoorspelbare werk in het veld waarbij opladen niet kan een elektrische auto geen optie. Een hybride zou kunnen, maar dan zouden er voldoende trekmogelijkheden moeten zijn.

We reden proef in de C-HR en ook in de Corolla, beiden fijne auto's maar voldeden niet geheel aan het beperkte wensenlijstje van hierboven. De RAV4 leek als hybride in eerste instantie te duur, maar de reguliere 2.0 benzine is zonder hybridesysteem al érg zuinig en viel als automaat hiermee binnen de maximale CO2 uitstoot-eisen. Bovendien is deze lekker hoog én mag flink wat trekken. Die 6 mille verschil (22% bijtelling) met een hybride wilde ik niet lijden. En zo was ik begin oktober 2019 de trotse berijder van een parelmoer witte RAV4 2.0 175 pk.

Na bijna een jaar en 47.000 km kan ik het volgende concluderen:

Interieur
Het interieur is werkelijk heerlijk ruim én prachtig afgewerkt. Beter dan een C-HR en ik snap dat Toyota's hier tegenwoordig beter scoren dan Duitse merken die hier voorheen op wonnen en nu bezuinigen op hun materialen. Prachtige stiksels, goede stoelen en prettige en directe bediening. Iets minder is het navigatiesysteem, het kan beter. Het werkt trager dan bij andere auto's. Heel af en toe is hij de richting even kwijt. Ik wacht op de aanstaande update naar Apple Car / Android. Het scherm is wel lekker groot en als de route eenmaal is ingesteld werkt het goed. Gelukkig heeft het ook geen tiptoetsen waarbij je al die lelijke vingerafdrukken op je scherm ziet.

Aandrijflijn
De tweeliter is vlot bij de les en maakt weinig geluid. Tezamen met de automaat een prima combinatie. Krachtig als het moet en erg zuinig. Sinds de vakantie (na de caravankilometers) is het gemiddelde 1 op 16,1. Overall dit jaar ongeveer ruim 1 op 15. Erg netjes, want dat reden we ook met de veel kleinere Yaris in 2000.

Met onze caravan, een Chateau Cantara van maximaal 1500 kg (in de praktijk ca. 1200 kg) weet de RAV4 prima raadt. We zijn ermee naar de Ardeche en Bretagne gereden, zowel snelweg, procinciaal als echte binnendoorweggetjes. Ook is hij best zuinig, 1 op 8.5 was het verbruik. Ga eens solo met je dakkoffer en 140 per uur naar het zuiden en geheid dat je niet veel beter scoort.

Conclusie: De RAV4 is een erg zuinige auto die het vertroebelde SUV beeld als 'CO2 kanon' totaal niet bevestigt. Vergelijk het met een MPV van dezelfde omvang en het verbruik is vergelijkbaar of zelfs beter.

Betrouwbaarheid:
Elke 15.000 een beurtje, de ene keer een uurtje in de garage, de andere keer een wat grotere beurt. In de praktijk zijn dat ook de enige contactmomenten in de garage. Als ik dat vergelijk met de 30K intervallen van de Volvo met alle bijbehorende extra bezoekjes.....Ik had niet anders verwacht.

Stabiel
Natuurlijk is het een wat hogere auto. Laatst had ik een Corolla mee en daar ga je gewoon wat vlotter een bocht mee in. Daar is deze auto ook niet voor gemaakt. Maar verder is het een erg stabiele auto waar de elementen van buiten nauwelijks invloed op hebben.

Al met al dik en dik tevreden met de RAV4, ik krijg veelal zeer positieve reacties, mensen vinden het een stoere en prachtige auto. Te zien aan het grote aantal RAV's die er inmiddels rondrijden en de terechte testwinnaar in de laatste AW test tussen de Volkswagen Tiguan, Honda CRV en Mazda CX-5.

Update infodisplay

  • 62.000 km

Intussen heeft de RAV4 zijn 60K beurt gehad. Hierbij is ook de software van het infodisplay vervangen/geupdate. Ik moet zeggen dat dit echt een megagroot verschil is. Bij het intikken van de straatnaam komt het voorkeursadres direct in beeld. Moest je voorheen even wachten, die wachttijd is nu verleden tijd.

Ook met Apple car/Adroid Auto werkt het uitstekend samen met de telefoon. Navigeren kan nu ook via google maps, maar eigenlijk werkt de Toyota navigatie op het niveau wat ik ook bij andere merken zie. De nadeen zijn dus geheel verdwenen.

Voor de rest doet de auto het prima, je ziet steeds meer RAV4 auto's rijden, niet voor niets de op één na best verkochte auto ter wereld na de Corolla. De bench in zijn segment en dat is terecht.

Op vakantie geweest

  • 86.545 km

Inmiddels terug van de vakantie uit Frankrijk. Gelukkig dat dit (met allerlei extra Coronatesten buiten de vaccinatie's om) alsnog mogelijk was. We gingen naar Bretagne met de caravan, een Chateau 450.
Net als vorige jaar werkt dat prima samen met de RAV4. Het verbruik stijgt natuurlijk, van de 1 op 16 naar de 1 op 9,7. Best een verschil, maar ga eens met een skibox op het dak 140+ jakkeren, dan heb je een vergelijkend verbruik.

Op vallend in Frankrijk is het grote aantal niet Franse auto's. Natuurlijk ook de Yaris, made in France (de meest geproduceerde 'Franse' auto) maar ook veel Corolla's, C-HR's en ook de RAV4 zie je veel. Zelfs meer dan vergelijkbare Duitse modellen.

De RAV4 heeft het prima gedaan, bij 80K nog twee nieuwe voorbanden (nog nooit zo lang met banden gedaan) en verder geen enkel probleem. Een zeer solide, ruime, stabiele en fijne auto, ja ik denk de beste auto die ik ooit gereden heb. Ik hoop er ng langere tijd plezier van te hebben.

Ik gaf eerder aan dat ik de Toyota navigatie gebruik, ik betrap me erop dat ik toch steeds meer de Android gebruik, die werkt nog net ietsje nauwkeuriger.

De ton ruimschoots gepasseerd

  • 125.763 km

Intussen zijn we een klein jaar verder en is de 125.000 km aangetikt. De RAV4 is de winter lekker doorgekomen, elke 15.000 km gaat hij naar de garage voor het reguliere onderhoud. Voor de kleine beurt kun je erop wachten, na een klein uurtje krijg ik hem weer mee. De grote beurten duren wat langer en dan krijg ik een leenauto mee. De laatste keer was het een Yaris Cross, een superfijne auto. Ik snap dat deze zo populair is in zijn segment. Het is best een geruststelling dat er elke 15K iemand even naar kijkt, er zijn tal van zaken die je gemakkelijk over het hoofd ziet, denk aan de bandenslijtage, het type band wat eronder zit (zomer of winter). ruitensproeiervloeistof (je kan erom lachten maar het zonlicht in je bakkes in combinatie met vieze ramen is écht link) etc. En per saldo ben je zeker niet duurder uit.

Wat kan ik verder vertellen? Er zit een kraakje in de linker voorveerpoot als ik de straat inrijd, al drie keer gesmeerd, helaas keert het weer terug. Er zit een klein rammeltje in het dashboard, de volgende keer mogen ze er naar kijken. Dat geeft al aan dat het gewoon top gaat met de RAV4, het gemiddelde verbruik is nu 1 op 15,6, érg netjes en dat zonder hybridetechniek.

Over een paar weken mag de caravan er weer achter, dat zal ook zeker goed gaan. We gaan naar het Zwarte Woud en de Vogezen. Al met al blijft het een topproduct, deze RAV4.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum