Toyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid Business (2020)

autoreview

Toyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid Business (2020)

Signalement

UitvoeringCorolla Sedan 1.8 Hybrid Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf104.000 km
KM-stand laatst106.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe taxi

  • 106.000 km

Na 12 jaar Mercedes E klasse diesel handgeschakeld te hebben gereden, kwam daar toch een einde aan door de stijgende lasten, ouderdom en beperking ivm Euro 4. De bedoeling was om dan weer een nieuwe gebruikte E of C diesel met Euro 6 te kopen. Deze waren echter niet meer te koop in voldoende aantal en ook dermate complex qua techniek dat ik het risico op een miskoop vrij hoog achtte.
Door waarneming ter plaatse in Amsterdam zag ik dat veel chauffeurs daar met een Toyota Auris hybride rond rijden. Ik ben zelf geen chauffeur maar waardeer de ervaring van deze experts. De Auris wordt niet meer gemaakt maar heet nu Corolla. In het oog sprong het sedan model. Dat wordt ook niet meer geleverd in Nederland. Dit leek mij een goede vervanger voor de Mercedes. In het oosten van het land vond ik een prachtig exemplaar in een voor mij favoriete kleur met afneembare trekhaak. Tegen bijbetaling van 16.000 euro werd ik eigenaar van deze Toyota inclusief 4 nieuwe michelin banden en afleverbeurt. De Toyotadealer Bennie Wilmink had zichtbaar zijn best gedaan om de auto als nieuw af te leveren. Dat is zonder meer gelukt. Vrij snel na aankoop heb ik de auto van onderen nog laten behandelen om startende vliegroest de kop in te drukken. De Toyota's worden zoals bekend niet behandeld in de fabriek en dan kun je er ook wel 15 jaar mee rijden maar ik heb de zaken graag goed voor elkaar.

Nu de feitelijke review waarbij ik de mercedes e -klasse als referentie gebruik.

De zitpositie en stoel beoordeel ik als ruim voldoende. Het stuur kan nu voldoende naar je toe in vergelijking tot Auris en Prius. De stoelen zitten prima voor deze klasse. De Mercedes beoordeelde ik als zeer goed.

De transmissie beoordeel ik als zeer goed. De traploze versnelling werkt geweldig en in vergelijking met de 6 versnellingen van de E klasse zijn dit 2 stappen vooruit. Ook liggen er geen kosten in het verschiet zoals dat met een 2e hands mercedes met automaat wel vaak zo is en die worden ook wat hakerig van 1 naar 2. Het verkeer is ook veranderd sinds 12 jaar en de Toyota is daar voor gebouwd.

De motor beoordeel ik als goed. Dit is de bekende 1.8 motor van Toyota. Na 2000 kilometer is de olie nog steeds schoon. De motor van de Mercedes beoordeelde ik ook als goed. Daar was wel het geweldige koppel en de rust maar ook het check engine lampje wanneer het roetfilter vol dreigde te raken. Dat betekende dat er dan regelmatig even doorgetrokken moest worden om dit te voorkomen.

De ruimte van de Toyota beoordeel ik als zeer goed. De ruimte is niet veel minder dan in de eklasse die toch ook een hele ruime kofferbak had. Achterin is de Toyota ook zeker vergelijkbaar. Verwennerijen van de Mercedes zoals de neerklapbare hoofdsteunen achter ontbreken. Die heb ik er dan maar uit getrokken. Wel heeft de Toyota ook weer de op afstand te ontgrendelen kofferklep zowel van de bestuurdersplaats als dmv de sleutel. De kofferklep sluit ligt en makkelijk. Met gelukkig geen gasveren maar de ouderwetse veren: die gaan dus ook niet kapot.

Veercomfort van de Toyota beoordeel ik zonder meer als goed. Hier is een hele stap gemaakt ten opzichte van prius en auris. Ook korte oneffenheden worden moeiteloos verwerkt. Het veercomfort van de Mercedes staat natuurlijk op een hoger niveau maar hier valt heel goed mee te leven.

Het geluidsniveau beoordeel ik als ruim voldoende. Er zijn wel afrolgeluiden hoorbaar en ook regen tegen de vensters is hoorbaar maar het is geen koektrommel. bewust gekozen voor de primacy 4 michelin banden. Het geluidscomfort van de mercedes is als uitmuntend te beoordelen. Hier is het grootste klasseverschil. Het geluidloos kunnen versnellen van de Corolla in het dagelijks verkeer is dan een pluspuntje.

Het verbruik van de Corolla beoordeel ik als zeer goed. Afgetankt zit dit tussen de 1 op 20 en 1 op 23. Wanneer je je houdt aan het lampje om te gaan tanken betekent dit om de 650 km bij tanken maar in theorie zouden er 900 kilometer gereden kunnen worden. De Mercedes rijdt ook vrij moeiteloos 1 op 18 en heeft een betere actieradius. De kilometerprijs per liter is daarmee redelijk vergelijkbaar omdat diesel minder kost. Echter das war einmal, de handgeschakelde e klasse diesel zonder ad blue etc wordt niet meer gemaakt.

Nieuwigheden van de corolla zijn de adaptieve cruise control en de android auto. Dat zijn natuurlijk wel praktische zaken waar je wat aan hebt maar ook niet onmisbaar.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.