Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 2.0 Hybrid Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 14.000 km |
Best een leuke auto, alleen niet voor mij
- 14.000 km
Ik mocht eindelijk mijn eerste leaseauto uitkiezen. Het was toen deze Corolla geworden. Het reed gewoon goed en het was goedkoper in de lease door de hybride aandrijflijn.... in principe. Het was voor de prestaties een redelijk goedkope auto (later meer over). Laat ik maar beginnen met de review:
Eerst een opsomming, dan meer diepgaand.
pluspunten:
- Erg goed onderstel. Super comfortabel maar sportief genoeg.
- 2.0l hybrid is lekker vlot
- Materiaalgebruik is voorin prima
- Mooi uiterlijk
- Ruime uitrusting
- Ergonomie is top.
Minpunten:
- Verfijning op het gebied van geluidsisolatie en het gevoel van een stevigheid vallen tegen.
- Implementatie en uitvoering van technologie voelt al jaren oud.
- Lane assist is af en toe niet helemaal bij de les.
- 2.0 hybrid extra onpraktisch door verplaatsing 12v batterij. Bovenop het feit dat de auto zelf al niet heel praktisch is.
- Teleurstellend verbruik ondanks claims van Toyota en significante aanpassing rijstijl.
- CVT verpest de ambiance en potentie krachtbron een beetje.
- Interessante interieur styling, maar met wat rare keuzes rondom afwerking. Het voelt niet als een geheel. Bijvoorbeeld: mooie lijnen op het dashboard, en plots een klein scherm met veels te dikke randen dat helemaal niet mooi is verwerkt: Kijk maar naar de Mazda 3, die snappen hoe het wel moet. Ik dacht dat ik er aan zou wennen, niet dus.
Nu wat meer diepgaand
Uiterlijk:
Heel mooie auto. Vind het nog steeds een van de mooiste auto's in het segment. Mooie lijnen, niet saai. Misschien licht aan de drukke kant.
Interieur:
Dit is het eerste minpunt en een van de redenen waarom ik de auto uiteindelijk heb laten overnemen. Voor een auto uit 2019 vind ik het toch niet technologisch geavanceerd aanvoelen. Ik had helemaal meer verwacht van het bestverkopende merk van de wereld. Het dashboard is qua design mooi, maar de sfeer is compleet weg door een verouderd ogend touchscreen en klein soort van half digitaal instrumentarium. Dat niks heeft niks bij merken die het volledig digitaal maken, als VAG, BMW, Mercedes, Renault en Peugeot. Kleinere merken als Mazda doen het al beter. Heel jammer. De materialen zijn over het algemeen goed maar op rare plekken is toch geld bespaard: Zoals de veels te harde (en niet in hoogte verstelbare) midden-armsteun, een heel goedkoop en opvallend stuk hard plastic aan de kant van de bestuurder (leuk voor je knie bij het in/uitstappen) en toch redelijk wat goedkoop plastic op de deuren. Helemaal achterin is het het net een b-segmenter qua materiaalgebruik. Ten slotte geen elektrische stoelen met memory. Voor 40 mille, wel heel jammer.
Praktisch gebruik:
Ook hier laat de Toyota steken vallen. Veels te krap achterin. Natuurlijk zit je vaak alleen in de auto, maar als je het dan een keer nodig hebt laat het je in de steek. Ook de kofferruimte heb ik overschat. Het is echt niet voldoende voor een c-segmenter. Net als bij de achterbank dacht ik bij aanschaf dat het niet veel uit zou maken, maar ALS je het nodig hebt is het heel vervelend.
Achterin heb je geen deurvakken maar een soort flessenhouder. Waarom Toyota? Maak gewoon een deurvak zoals elk ander merk.
Technologie
Infotainment is matig, oogt/voelt ouderwets en is wat traag, maar is ergonomisch sterk door de sneltoetsen. Had toen de tijd geen Carplay en Auto dus zat er ook aan vast. Het instrumentarium is digitaal maar je kunt er niet veel mee. Als je iets half digitaal maakt, doe het dan als de Mazda 3 bijvoorbeeld. Niet zo een willekeurig vierkant met getekende tellers aan de zijkant. Het oogt onafgemaakt en slordig, net als de software. HUD is wel heel mooi gedaan en behulpzaam. Lane assists etc. werken OK. De travel assist (semi autonoom rijden) was soms wel het spoor bijster. Niet het meest verfijnde systeem. Het travel assist systeem in de Niro en Golf 8 zijn stukken verfijnder.
Resolutie en functionaliteit van de achteruitrijcamera is erg matig. Geen wonder dat het standaard is. Je hebt hulplijnen maar het lijkt net alsof iemand het met Paint getekend heeft. Ze bewegen niet mee met het stuur dus eigenlijk heb je er bijna niks aan. Ook geen wide-screen camera.
Algemene ergonomie is top. Zoals je gewend bent van Toyota. Airco is helder en simpel. Stuur heeft goede knoppen. Geen gezoek, behalve naar de knop van het automatisch groot-licht dat op een rare plek zit.
Prestaties, verbruik en rijgedrag
De 2.0 motor is soepel en krachtig, maar klinkt niet heel lekker. De CVT was in het begin prima, maar hoe langer ik ermee reed hoe meer ik mij eraan ging ergeren (grootste reden voor overname). Er is te weinig koppel als je heel rustig gas geeft, waardoor je gas bij geeft. Als gevolg gaat door de CVT de motor loeien. Het haalt de hele verfijning omlaag. Jammer.
Verbruik? Over 14000 km gemiddeld 7.1 liter/100km. Erg jammer. Ze adverteren het als een krachtige maar zuinige krachtbron die 4l/100 km kon halen. Ik heb video's gezien waarin mensen dat halen, maar wat ik ook deed het beste wat ik ooit gehaald heb is ~6 l/100km. Ik ben door de Corolla echt mijn rijstijl gaan aanpassen voor beter verbruik. Ondanks mijn inspanning is de auto gewoon niet zo zuinig als ik verwacht had.
Waar de meeste turbomotoren rond 100 KM/u rond de 5-6 liter/100 km zitten, zit de Corolla op 6-8+l/100km. Erg teleurstellend. Ik had nooit genoeg batterij om echt veel elektrisch te rijden. Als gevolg van al dit, moest ik bijbetalen op mijn leasecontract (zo een 60 tot 80 euro per maand!). Dan is het opeens niet meer zo een goede deal.
Onderstel is wel echt top. Zeker een van de beste van het segment. Super comfortabel zonder dat het te zacht wordt. Grip is OK, wel een tikkeltje glibberig. Besturing is te vaag en licht. Had het directer gewild. Mooie berg ritten in de bergen van Spanje genomen. Was erg leuk en de auto kon het ook makkelijk aan. Alleen bij hellingen merk je dat de CVT en hybride aandrijflijn erg weinig koppel hebben.
Algemene Verfijning en kwaliteitsimpressie
Algemene geluidsisolatie is ondermaats, bandengeluid is erg luid, windgeruis is gemiddeld.
Een klein probleem is dat de auto er licht aanvoelt. Het voelt niet heel solide, deuren zijn super licht en een beetje hol. Hoe de auto rijdt is een beetje zweverig, alsof de auto niet op de weg ligt en niet op een goede comfortabele manier. De KIA Niro geeft bijvoorbeeld de impressie dat er steviger staal gebruikt is. Alles voelt net iets substantiëler. Dat gevoel mist de Toyota.
Conclusie:
6.5/10 Prima auto als je voor een niet te dure versie gaat en je per sé een hybride wilt hebben. Als je de Corolla neemt. Kiest dan de 1.8 hybrid. Het past meer bij het hybrid idee en die motor is gewoon stukken zuiniger, en het maakt de auto praktischer.
Kortom prima auto met sterke pluspunten. Maar voor mij waren de pluspunten niet groot genoeg om de minpunten te overschaduwen. Daarom toch laten overnemen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties2
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Toyota Corolla - Eerste Rijtest: zo rijdt de 2023-versie

Toyota GR Corolla: de Golf GTI en Focus ST voorbij

Peugeot 308 vs. Toyota Corolla - Dubbeltest

Toyota Corolla krijgt verbeterde infotainment

Toyota Corolla lijkt ook als sportieve GR te komen
