Toyota Corolla 1.4 16v VVT-i Linea Terra (2005)

Toyota Corolla 1.4 16v VVT-i Linea Terra (2005)

UitvoeringCorolla 1.4 16v VVT-i Linea Terra
Bouwjaar2005

Aanschaf en Eerste Meters

Na 3 jaar private lease zaten we een tijdje zonder auto, dat was prima te doen gezien we meestal thuis werken en voor de keren dat we toch naar kantoor moeten dit ook goed te doen is met OV. In verband met een verhuizing van mijn werk moesten we toch weer naar een auto kijken. Private lease in ieder geval nooit meer, gezien wij aan het eind voor elk klein deukje of krasje op de auto de volle 250 euro eigen risico moesten betalen. Dit zal vast in het contract hebben gestaan en is aan onszelf te wijten dat we dit niet door hebben gehad, maar dat koste ons uiteindelijk 1250 euro op de eindafrekening.

Met een budget van maximaal 5000 euro ging ik opzoek naar iets dat mijn zonder gezeur de komende twee jaar van Hilversum naar Schiphol rijdt. Al snel kwam ik uit bij Toyota, mijn ouders hadden vroeger altijd Toyota's dus ik heb van jongs af aan meegekregen dat dit betrouwbare auto's zijn. Een Aygo viel eigenlijk al af omdat ik gezien de snelweg kilometers wel iets meer vermogen wil, verder zijn er niet veel eisen behalve een airco en het liefst een automaat wetende dat ik veel in de file zal staan, en mijn partner ook de voorkeur heeft voor een automaat.

Al snel kwamen de 'Yarissen' en 'Corolla's' naar voren. De Yaris kon mijn partner niet aan wennen met het digitale instrumentarium dat in het midden zit. Een Corolla of eventueel Auris moest het dus worden, Auris viel ook al snel af omdat er voor mijn budget niet veel beschikbaar is, en als ze er wel zijn dan vaak met een kilometerstand van 250+ dkm, dat vond ik toch net iets te veel. Het bleek ook nog niet mee te vallen een Corolla te vinden met automaat in redelijke staat. We hebben er wel een aantal bekeken maar die waren erg 'afgetrapt'. Dan maar Corolla's met handbak meenemen in de zoektocht en al snel kwamen we bij deze terecht. Hij stond te koop voor 3800 euro, gezien hij al meer dan 3 maanden te koop stond heb ik het bedrijf benaderd met een bod van 3000 euro, dit werd geaccepteerd en ik heb de auto dezelfde dag nog opgehaald.

Wij kwamen van een Corsa uit 2018 dus het was wel even wennen aan een oudere auto uit 2005. Dit went snel en het is bijzonder hoe soepel de auto rijdt gezien de leeftijd. De auto is van binnen netjes en alles functioneert . De matten waren erg versleten dus daar hebben we een nieuwe setje voor gekocht. De eerste week woon-werkverkeer met de auto is prima bevallen. Met 97pk is hij niet snel, maar vlot genoeg om goed mee te komen. De koppeling voelt wat zwaar, het kan zijn dat ik daar aan moet wennen omdat van een nieuwere auto komen maar heb het idee dat deze wel enigszins versleten is, het schakelen zelf gaat erg soepel. De eerste 3 versnellingen zijn erg kort en ik ga zo snel mogelijk naar de 5e versnelling, ook met 50 km/h rijdt de auto soepel in de 5e. De enige mankementen aan de auto op dit moment zijn de ruitenwissers, voor werkt deze niet in de interval stand en achter is de wisser zodanig versleten dat wanneer deze aanstaat het zicht alleen maar slechter wordt. Die zal ik zelf nog proberen te vervangen.

Wordt vervolgd.

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

DirectLease
Toyota Corolla 1.8 Hybrid Comfort (5D/CVT)

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Active (5D/CVT)