Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Na ruim een jaar in mijn aygo
- 18.000 km
Ik heb deze aygo in december 2007 nieuw gekocht nadat ik mijn Lotus elise letterlijk aan splinters had gereden. Geen geintje ik kan nog wel wat fotoos van het wrak op deze review zetten. Maar daar gaat het niet om.
Ik heb de auto eerst op smaak gebracht. De tweede dag dat ik hem had heb ik de kruiwagenwielen laten vervangen door Dezent F in de maat 7J 16 met 195/40 bandjes. Maakt de randen van de velg wel heel kwetsbaar en parkeren op een stoeprand moet je echt uit je hoofd laten.
Daarna heb ik hem 3,5cm verlaagd. Rijd ie een stuk strakker door maar je merkt dan ook dat een Aygo te slap in zijn ophangrubbers staat. Om wat aan de gebrekkige trekkracht te doen heb ik een Sandtler Carbon Filter gemonteerd. Dit is geen simpel klusje daar je hiervoor het originele filterhuis van het kunstof kleppendeksel dient te amputeren.Daarna kan je de boel met siliconenslangen monteren op de luchtmassameter. Het resultaat mag je gerust indrukwekkend noemen daar de Aygo standaard door ee rietje van ong. 3cm moet ademen. Wat de 0/100 tijd is heb ik nooit gemeten maar ik weet wel dat ie nu 177km/u loopt volgens de tomtom. De officiele meting van Koos Hopeloos heb ik gelukkig nog niet ontvangen.
Dit klusje kost ongeveer 250 euro en heeft minstens het zelfde resultaat als chippen.
Verder zit er een Irmscher pijp op maar dat is echt puur cosmetisch.
Ik heb nog wel wat plannetjes voor het komende jaar zoals het monteren van een Yaris eindoverbrenging daar die nu vee te lang is.De standaard bak heeft in alle versnellingen exact dezelfde reductie als een 160pk mk1 elise en die weegt dan ook nogeens 100kg minder. Ik denk dat het verbruik er niet een zo gek veel slechter van word daar je nu veel onder het maximale koppel rijd en dat is ook niet best voor de efficency.
Zover genoeg over de technische aanpassingen.
Verder kan ik zeggen dat ie ondanks de aanpassingen nog geen hik heeft gegeven en dat het dus een fel en zeer betrouwbaar autootje is.
gr Jean
- 18.500 km
Vandaag mijn dunlop sp9000 vervangen door Toyo Proxes T1R Wat mij meteen opviel was dat de banden veel minder herrie maakten.
Wat ze doen in de slalom lees je volgende week na de eerste wimedo slalom in Lelystad.
Slalom
- 19.000 km
Vandaag de eerste slalom met de Aygo gereden. Dat viel helemaal niet tegen, Het is in deze behendigheids wedstrijd een heel vermakelijke auto die zeker geen modder figuur slaat.
Ik heb klasse 4 gewonnen en was dus ondanks de kleinste cilinder inhoud ( klaase loopt te 1300cc) zeker niet de langzaamste van de dag.
In de ochtend toen het nat was hoefde ik maar 2sec toe tegeven op een standaard Elise, op droog werden dat er 9 maar wat wil je.
Ik kan het iedereen aanraden om het eens te proberen. Voor de kosten hoef je het niet telaten (vanaf 20 euro voor 3 runs incl verzekering en daarna 3 euro per run.
Je wagenbeheersing wordt er zeker niet minder van en de kans op schade is klein daar je alleen tegen de klok rijdt.
De toyo's waren echt goed. Heerlijk veel grip en totaal geen onderstuur maar goed te beheersen liftoff overstuur. Daar kan je leuk mee spelen.
De volgende slalom is op zondag 4 maart op het midland Circuit aan de Talingweg in Lelystad. Voor meer info kijk even op www.wimedo.nl
Ziptuning
- 20.500 km
Twee weken geleden mijn Aygo na lang wikken en wegen toch maar naar Ziptuning gebracht. Ik had er veel lovende berichten over gelezen. Ik kan niet anders zeggen dan dat je er een veel soepeler rijdende auto voor terug krijgt. Vooral de toename van het koppel is goed voelbaar. Ik kan het iedereen aanbevelen.
Zondag 8 maart ga ik wel zien wat het verschil is op de slalom.
Ik verwacht er wel wat van al zal het niet heel spectaculair zijn.
2de Slalom
- 21.000 km
Vandaag de 2de slalom gereden en de eerste sinds de chiptuning Met zo'n evenement kan je goed merken wat dat doet daar koppel hier heel belangrijk is.
Nu zijn de tijden niet rechtsstreeks te vergelijken daar er elke keer een nieuwparcour wordt uitgezet en de omstandigheden per dag kunnen wisselen.
Daarom ben ik uitgegaan van het relatieve verschil met het vorige evenement. Hieruit kan ik concluderen dat het verschil voor en na het chippen ongeveer 4 seconden per ronde is.
Zonder chippen was ik 9 sec langzamer dan een vriend van mij waarmee ik samen met Elise's reed en na het chippen is dit terug gebracht naar 5sec.
Helaas heb ik vandaag niet gewonnen, een Swift GTI is toch echt een maatje te snel. Toch heb ik er 2 van achter me kunnen houden, tot hun grote verbazing. Ze wilden alles van die Aygo weten.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.