Tesla Model Y (2023) #3

autoreview

Tesla Model Y (2023)

Signalement

UitvoeringModel Y
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst4.083 km
Lezerswaardering: 37%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ophaalervaring en eerste km’s

  • 180 km


Vanmorgen met mijn twee zoons met de trein naar Tilburg afgereisd om de blauwe model Y RWD op te halen. Vanaf Lelystad een hele onderneming (vier keer overstappen) maar goed te doen. We waren keurig op tijd rond 12 u op de locatie. Het laatste stuk met de taxi gedaan.
Daar keurig ontvangen en na een vlotte administratieve afhandeling konden we de Y alvast zelf in afleverhal bekijken. Ik had de lijst met aflever aandachtspunten bij me en aan de hand daarvan de auto gecheckt. Geen opmerkingen, alles ziet er keurig strak, recht, heel en schoon uit! In de hal stonden zeker meer dan 100 Y ‘s aan de laadpaal te wachten op hun eigenaar. Gaaf om te zien! Wat opviel was dat er maar 3 blauwe stonden. De rest was overwegend wit, grijs en zwart. Geen enkele rode.
Het was rustig en al snel was een behulpzame medewerker vrij om ons wegwijs te maken in alle geheimen van de Y.
Het grote centrale scherm reageert snel en de menustructuur zit goed in elkaar. Daardoor vind je al snel de weg en is de bediening toch eenvoudig ondanks dat bijna alles via het scherm gaat.

Na een half uur met een volle accu onderweg! De Y is stil! Je hoort nagenoeg geen rijgeluiden in het interieur. De vering is vrij stug maar comfortabel genoeg. Zeker in vergelijking met de BMW i3, mijn vorige auto. En ruimte genoeg. De stoelen zitten prima en zijn goed verstelbaar. Dit zit is vrij rechtop en hoger dan in de i3. Daardoor goed zicht naar voren. De achteruitkijkspiegel en de achterruit zijn vrij klein. Heel fijn dat er camera’s rondom zijn. De achterbank zit goed, voldoende beenruimte. Ook met 1,95 m lengte zit je goed achterin. De hoofdruimte is net voldoende bij deze lengte. De kofferruimte is riant! Ook de bak er onder is handig. De laatkabels, EHBO spullen, paraplu en andere losse spullen gaan er moeiteloos in. De frunk is nog leeg. Is handig voor de afhaalchinees en frietboer haha. Dus ruimte genoeg!

Mijn eerste indruk is positief! Na wat meer km’s kan ik wat zinnigs over het verbruik, gebruiksgemak en het rijden vertellen. Wordt vervolgd!

Ruim 2 maanden onderweg

  • 4.083 km

Ik heb de Y nu ruim 2 maanden en heb ruim 4000 km met de auto gereden. Korte conclusie: wat een fijne auto! De Y voelt zeer volwassen aan. Hij is stil, snel en comfortabel genoeg. Ook de bouwkwaliteit vind ik prima. Hij zit netjes in elkaar en ik hoor geen piepjes, kraakjes en rammels.
De wegligging is goed maar minder strak in bochten dan de bmw i3. Op nat wegdek voelt de Y wel beter aan dan de i3. De brede banden zullen daar vast aan bijdragen. 255 rondom bij de Y tegen 175 bij de i3.
Het gemiddelde verbruik staat nu op 174 W/km. Nu de buitentemperatuur oploopt zal dat zeker dalen. Heb al diverse ritten gereden met een gemiddelde van onder de 150 W/km. Daarmee is de Y zuiniger dan de i3.
Binnenkort om ervaring op te doen zal ik de superchargers van Tesla een keer proberen. Tot op heden alles thuis geladen. Met het zonnetje en 22 zonnepanelen uiteraard ideaal.

Wat bevalt minder goed aan de auto?
De lengte van de stoelzittingen is voor mij (ben 1,95 m) aan de korte kant. Ook vind ik dat de hoofdsteun iets te ver naar voren is gekanteld en die is niet verstelbaar.
Verder vind ik de rijbaan assisentie soms wat te fanatiek. Ook als je wat later remt bij een voorganger is het alarm wat te fanatiek.
Aan de deurgrepen ben ik inmiddels wel gewend maar echt praktisch: nee.
En als laatste, de hoedenplank is een onding. Gelukkig gaan er meestal jassen en tasjes in de kofferbak die ik er zo onder schuif..

Waar ik echt blij mee ben is de muziekinstallatie in combinatie met de stilte in de auto, echt top! Ook de bediening via het scherm is fijn: snel en logisch ingedeeld. Ook de camera’s rondom zijn erg handig.

Wat veiligheid betreft, vorige week reed er een auto voor mij die plotseling stevig op de rem ging en rechts afsloeg. Een fractie voordat ik op de rem wou stampen greep de auto zelf al beheerst maar stevig in. Een vreemde gewaarwording maar wel goed.
Tot zover! Over een paar maanden of bij bijzonderheden laat ik weer van mij horen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens