Tesla Model X 90D (2017) #3

autoreview

Tesla Model X 90D (2017)

Signalement

UitvoeringModel X 90D
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst93.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Veel technische problemen

  • 93.000 km

Helaas is mijn ervaring met mijn nieuw aangeschafte Tesla model X uit april 2017 niet zo goed als die van de andere review schrijvers.

Ik ga het hier niet hebben over fiscale voordelen, hoge prijs, lage bijtelling en de fijne rijeigenschappen. Maar over de technische problemen en reparaties die zijn uitgevoerd aan mijn nu 3,5 jaar oude model X met 93.700 kilometer op de teller.

Grote reparaties binnen de garantie termijn:
Mijn Tesla Model X 90D is geleverd in April 2017. Super nette aflevering in Tilburg, de X onder een doek en persoonlijk aandacht tijdens de aflevering.

In mei 2018 al de eerste problemen met het sluiten van de falcon (achter) deuren, ze maken krassen in de lak van de body van de auto. Het glas van de falcon deur gaat niet voldoende omhoog bij het sluiten wat een enorm windgeruis tot gevolg heeft.

De eerste serieuze problemen doen zich voor in juni 2017. De deuren gaan niet meer open met de afstandsbediening. De Body Control Unit (hardware) moet worden vervangen (90 dagen moeten wachten op het onderdeel).

Januari 2018: Nieuwe motor achter, was geheel uitgevallen, auto reed nog wel met 2 aangedreven wielen.

Maart 2019: Nieuwe banden bij 45.000 km. Regulier onderhoud bij 47.000 km; nieuwe ruitenwissers, batterij voor de afstandsbediening, filter voor de cabine, remvloeistof en onderhoud aan de airco en een aantal eenvoudige controles, 900 euro is de standaard prijs die Tesla hiervoor rekent.

Mei 2019, gele randen om het hoofd scherm irriteren nu wel echt. Melding gemaakt, mobile service center zou er op terug komen, maar doen dat niet.

Maart 2020: De voordeuren gaan niet meer open, dat moet van binnenuit gedaan worden maar met harde wind is dat nog best tricky. Er worden nieuwe mechanieken en elektronica voor het openen en sluiten van de voordeuren gemonteerd. De Mobile Service Center reparatie mannen van Tesla zijn trouwens super! Omdat het constant regende en de reparatie 2 tot 3 uur duurt hebben ze een droge plek gezocht. Dat was beter voor de auto en voor hun humeur. Ik heb de auto naar Ikea gebracht, daar is droog in de parkeergarage 3 uur gesleuteld aan de X. Ik heb nu wel de laatste specificatie van het voordeur-sluit-systeem 😉

April 2020: Nieuwe stuurbekrachtiging, de stuurbekrachtiging ging steeds slechter werken en na het geheel uitvallen ervan heb ik via de Tesla-app een service afspraak gemaakt. De volgende ochtend ben ik gebeld dat ze deze storing graag snel wilde oplossen en of ik dezelfde dag nog naar Tilburg kon komen. Meer dan een jaar geleden heb ik Tesla gemeld dat ik lelijke gele randen langs het grote scherm heb. Tesla zegt dat het alleen maar een cosmetisch defect is en word niet onder garantie vergoed. Een nieuw scherm kon worden gemonteerd voor 1360 euro. Echter met een UV licht behandeling schijnt het probleem ook op te lossen te zijn. De vestiging Tilburg ook heeft de gele randen op/in het grote scherm het met succes met UV licht behandeld. Het klepje van de laadpoort leefde zijn eigen leven, ging continue open en dicht. Dat klepje is vervangen maar niet goed gemonteerd in Tilburg.

Juni 2020: De Tesla X kraakt als een oude boerenkar. Niet alleen bij drempels maar continue als de auto in beweging is. Schijnt een bekend probleem te zijn. In het rubber van de bovenste draagarmen komt vocht en vuil waardoor het gaat piepen en kraken. Moest wel 3 weken wachten totdat die draagarmen geleverd konden worden, drie weken echt veel aandacht voor de X en geen voetgangers meer die schrikken van een stille elektrische auto. Dus nieuwe bovenste draagarmen voor onder garantie (km stand 79.882) maar wel een rekening van 157,30 voor resetten van de internet browser (MCU geheugen vol?) die het al een jaar niet doet. Die reset heeft precies 3 dagen gewerkt. Gelukkig is het laadklepje opnieuw gemonteerd en werkt nu wel.

En nu buiten de garantietermijn met 93682 kilometer op de teller:

De Control Arm Fore Link van het linker voorwiel is compleet afgebroken tijden het parkeren. Ik reed achteruit en ineens leek het alsof ik tegen of op een obstakel reed. De auto ging aan de voorzijde wel 5 centimeter omhoog. Gelijk gestopt en uitgestapt, niets te zien in de buurt van de voorwielen. Nog een poging, zelfde resultaat. 10 meter naar voren gereden, weer hetzelfde gevoel van op een obstakel te rijden.
Auto laten staan, doorrijden leek me te gevaarlijk. De Model X de dag erna laten ophalen met een kiep-ambulance. Bij het Tesla Service center pas echt gezien wat er mis is met het voorwiel, daar heb ik een filmpje van gemaakt, want ik geloofde het zelf eigenlijk niet. Het hele linker voorwiel gaat wel 5 centimeter naar voren en naar achteren in de wielkast. De velg raakt andere delen van de ophanging!

De Tesla X achtergelaten en later op de dag was duidelijk dat de linker FORE LINK CONTROL ARM compleet is open gescheurd. Het oog waar het rubber ingeperst zit was een soort U vorm geworden. Aan beide zijden zijn ook de onderste draagarmen vanwege “wear en tear” vervangen. Op eigen verzoek heb ik ook rechts voor de Fore Link Control arm laten vervangen. Totaal rekening bij Tesla 1940 euro, Afsleepkosten 121 en uitlijnen moet ik dan nog bij een extern bedrijf laten doen.

Hoe is het toch mogelijk dat de ophanging het bij minder dan 95.000 KM het al begeeft? Het lijkt erop dat de ophanging of niet goed ontworpen is, danwel dat de gebruikte materialen niet sterk genoeg zijn. Oh ja, ik ben echt een rustige rijder, de huidige (tweede) set banden zitten er al 48.000 kilometer onder en zijn voorlopig nog niet aan vervanging toe.
Ook andere, kleinere problemen zijn nog steeds niet opgelost; zomaar fors remmen bij rijden op cruise control en de automaat voor ruitenwissers werkt te slecht om nuttig te zijn.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens