en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Model S 75 Business Economy |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 36.000 km |
De titel zegt het al: een dubbel gevoel. Enerzijds is het een geweldige, indrukwekkende auto. De gamechanger ook. Gezien gewicht en prestaties relatief zuinig ook. Tenzij je gaat knallen. En dat kan prima. 4,4 seconden naar de 100 blijft lekker, maar vooral even snel inhalen is gewoon prettig én veilig.
Toch valt er ook genoeg te klagen. De voorstoelen zijn zo-zo, de achterbank is simpelweg troep. Het scherm is fantastisch snel, maar na 6 maanden kwamen er rare gele randen in het beeld en Tesla weigert het scherm te vervangen. Schandalig voor een auto van 94k!
De bouwkwaliteit is matig maar de betrouwbaarheid is erg goed. De luchtvering is heerlijk. Het soundsysteem is top. Maar de LED-koplampen zijn heel erg ver onder de maat voor zo'n dure auto. De dagrijverlichting valt zelfs half uit (dat vervangen ze dan wel) en de ene koplamp is feller dan de ander (doen ze niks aan). Dus ja... lastig verhaal.
De range van 350-400 km is prima voor gewoon gebruik in NL. Door corona ben ik uiteraard heel erg veel minder gaan rijden. In de winter is de range bij constant 100 kmu op de wat langere afstand ruim 330 km en in de zomer gaat het richting 400 km.
De keuze voor een Model S was in 2018 heel logisch. Fiks leasetarief maar lage bijtelling en je laadt gratis op bij de Superchargers van Tesla. En juist dat netwerk van Superchargers maakt nogal een verschil. Dat hebben andere merken niet en daar grijp je dan op mis. Ik rijd er nog mee tot december 2023. Tegen die tijd ziet de wereld van EV's er vast anders uit. Sterker, vandaag (9-12-2020) is het al zo dat je een Model S 100d koopt voor minder dan mijn 75d kostte. Met zeker 200 km meer range ook. Dus de ontwikkelingen gaan snel.
In 2023 zullen de bijtellingspercentages heel anders zijn en is een Model S van zo'n bedrag geen optie meer. Wat het dan wordt? Geen idee. Maar elektrisch rijden is top. Gasten die zeuren dat het saai is zonder motorgeluid... alsof jouw drie- of viercilinder Golfje of 3-serie nou zo'n interessant motorgeluid maakt. Nee, alleen voor een dikke V6, V8 of zescilinder boxer heb je een punt. Verder: lekker elektrisch gaan zodra het betaalbaarder wordt. Het koppel is verslavend.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.