Suzuki Swift 1.3 GTi (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.3 GTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 186.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een aantal verschillende auto’s gereden te hebben. Weer een Suzuki.
Deze keer een rode Swift GTI uit 1987.
Algemeen:
In +/- september 1986 zijn een aantal dingen veranderd aan de Suzuki Swift.
De veranderingen bestaan uit:
* andere achterwielophanging
* andere bumpers, koplampen en gril
* ander dashboard
* andere achterklep
* dikkere stuurstang
* motor kreeg iets minder inhoud, van 1324 naar 1298
* een aantal nieuw uitvoeringen waaronder de GTI en de GXI (de vierdeurs GTI)
Met de GTI werd ook de 1.3 16v van suzuki geboren. Dit was een van de eerste kleine 16v blokken in een productie auto, zeker voor deze prijs. Het blok heeft de jaren erna enige wijzigingen gehad, maar bleef hier in Nederland verkrijgbaar in de nieuwere Swift GTI’s tot en met 1996.
De motorblokken van alle series hadden 101pk, het koppel liep uiteen.
van de SA413 GTI serie had het blok in ieder geval 108 nm. Dit in combinatie met een gewicht van iets meer dan 700 kg zorgte voor een bommetje op wielen.
Mijn GTI’s
Dit is mijn tweede GTI (rode), de eerste (grijs) trok zwaar metaal aan. Een keer van achteren en een keer van de voorkant. Buiten mijn eigen schuld, zelfs een van de twee keren geparkeerd. Eeuwig zonde, dat is hoe ik er over denk.
Sinds enige jaren heb ik last van het suzuki-virus. Dit is nu mijn 5e en ik ben nog op zoek naar een mooie die weer naast deze kan staan. Vergis je niet, er zijn echt wel minpuntjes aan deze auto’s maar het zijn er niet echt veel.
Comfort:
Het comfort is wat omhoog gegaan in vergelijking tot dat van de GS. De stoelen zijn vrij ruim en geven prima zijdelingse steun, al kan dat natuurlijk beter. Het viel mij op dat de stoelen uit de ’luxere’ GLX versie hetzelfde zijn als die uit de oude GS van voor ’87 uitgezonderd de kleur. Het GTI interieur ziet er net iets chiquer uit en is ook net iets sportiever. De demping/vering is iets comfortabeler, in tegenstelling tot de swift tot +/- ’87 heeft deze nu wel schroefveren achter.
nog steeds het zelfde raamsysteem en het windgeruis als de jaren hiervoor daarvoor dus weer comfortpunten in mindering.
Prestaties:
Qua bochtenwerk vind ik dat het onderstel van de GTI iets minder lekker aanvoelt dan mijn oude GS. Er is prima mee te rijden, dat wel maar de GTI heeft me al een paar keer verrast terwijl de GS dat niet deed. Daarvan wist ik over het algemeen wel wanneer het zo laat was.
Daar moet ik dan wel even bij zeggen dat de auto zich prima laat corrigeren. Je kunt hem echt wel een bochtje ingooien, geen probleem.
qua acceleratie, vermogen en topsnelheid ben ik er ruim tevreden mee.
Volgens de papieren doet hij er rond de 8.6 seconden over, ik zeg dat dat sneller kan. Met wat kleine aanpassingen is de auto nog soepeler dan standaard. Let op er word ook geraced met deze auto’s.
Betrouwbaarheid:
Zowel deze als mijn vorige GTI heeft mij nooit laten staan, en als dat wel gebeurt na meer dan 20 jaar dan vind ik dat wel logisch.
ik update wel als er iets mis is gegaan.
wat me opvalt is dat de versnellingsbakken van de hele eerste generatie Swift na verloop van km’s iets kunnen gaan haken in de tweede versnelling.
Roest en een onvoorzichtige eigenaar zijn de grootste vijanden van deze auto.
Gebruikskosten:
De auto hoort in de onderste regionen qua wegenbelasting en verzekering. Daarbij is het verbruik niet schrikbarend, al moet ik zeggen dat deze meer gebruikt dan de vorige GTI. (misschien de brede banden?). Onderhoud is minimaal.
Conclusie:
Een fijn scheurijzer tegen aantrekkelijke kosten.
PROBLEMEN
Geen
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Lees ook

Lexus RX 450h+ vs. Jaguar F-Pace 400e - Dubbeltest

Elektrische ID4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen

Dit zijn punten voor een goede camperstalling

Dit zijn aandachtspunten voor een goede caravanstalling

Een vakantiecheck: grote onzin, of wel zo prettig?
