Subaru Forester 2.0 X AWD Comfort (2006)

autoreview

Subaru Forester
Subaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru Forester - interieurSubaru Forester - interieur

Signalement

UitvoeringForester 2.0 X AWD Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf41.000 km
KM-stand laatst109.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De vriend aan huis

  • 99.000 km

In 2017 kreeg ik onze Forester met toen 41k gelopen van een kennis in Berlijn aangeboden voor een heel zacht prijsje. Na bezichtiging heb ik hem gekocht ondanks dat ik nog nooit een japanse auto heb gehad. Als liefhebber van amerikaanse auto´s begreep ik heel gauw waarom Subaru in de VS zoveel succes heeft. De bediening is simpel. de afwerking staat op een extreem hoog niveau net als de betrouwbaarheid en het gebruiksgemak is bijna niet te overtreffen. Je kunt deze auto bij wijze van spreken met de hogedrukspuit van binnen schoonmaken en nog gaat er geen onderdeel falen. Het grote schuifdak is net als de standkachel en al die andere slimme voorzieningen in de Forester een genot. Minder te spreken ben ik in onze contreien over het relatief hoge verbruik (gemiddeld 1 op 11), de in koude staat wat hakerige versnellingsbak en de extreem hoge prijzen voor onderdelen. Je moet echt gaan speuren voordat je iets gaat vervangen op de reguliere manier. Voorbeeld koplamp +-600 euro ex btw bij Subaru maar voor 180 op het (duitse) net te vinden. Daar moet je handig in zijn. Ook is er een groot verschil qua kwaliteit in de dealers in NL. Aalsmeer (hoofdimporteur) waren vroeger heel goed nu ook na mijn ervaring bagger, Kleinwier in Zwijndrecht top. Al vind ik de nieuwe modellen mede door cvt niet meer aantrekkelijk qua design zal ik altijd een zwak voor dit lekker eigenzinnige merk houden dat goed bij mij past. De Forester staat nu te koop omdat wij toch wat goedkoper willen rijden maar het afscheid wordt zeker zwaar want het zijn topauto´s

De zoektocht naar een opvolger vd boswachter

  • 101.000 km

Inmiddels ben ik 3 maanden bezig om een opvolger van onze geliefde Forester te bepalen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de keus voor een andere auto in tijden van energietransitie, absurd hoge benzineprijzen, tekort aan nieuwe en gebruikte auto´s met dito hoge prijzen een nachtmerrie begin te vinden, en dat maar los van het onbetrouwbare beleid van onze overheid op dit gebied. Ja, ik ben een heel kritische koper en ja, ik ben in bezit van een oerbetrouwbare auto die het heel makkelijk nog 10 of 15 jaar kan volhouden maar inmiddels op gebied van comfort, verbruik en veiligheid zijn 16 jaar niet meer kan verschuilen achter de heerlijke roffel van zijn 2L Boxer. En de mens wil ook eens iets anders en dat staat bij mij voor het dagelijks gebruik naast mijn oldtimers toch gelijk aan een automaat ipv van handbak, lager verbruik en wat meer connectiviteit in de auto.
In april maakten wij dus een lijst van 2e hands en nieuwe auto´s die in aanmerking zouden komen.
2e hands: Volvo V90/V60/XC60, Mercedes GLK/GLC250 Benzine, VW Tiguan en Audi Q5 met de 2L, Toyota RAV4 en Subaru Outback, laatste 2 uitgerust met CVT, drie letters waar ik niets van moest hebben.
Nieuw: Citroen C5x, Alfa Tonale en Honda Civic al zouden wij dan wat langer moeten doorrijden met de Forester ivm levertijden.
Het budget bepaalden wij op 45k, toch niet niks.
Wij zijn begonnen bij Volvo. Met z´n budget kun je een hele mooie V90, en iets minder rijk uitgeruste V60 en een wat karige XC60 vd laatste serie krijgen. Qua gewicht en motorisering zijn er geen verschillen maar jezus, merkt men in dit land niet dat Volvo´s zwaar overgewaardeerd zijn. 1e proefrit in een V90 Inspription. Prachtig cognackleurig leer, weinig km´s en in feite alles top + goede aanbieding, Na proefrit: Hoe onoverzichtelijk kan een auto zijn, verbruik als je ook maar even het pedaal intrapt duizelingwekkend volgens computer en is dat prachtig vormgegeven interieur nou echt zo duurzaam met de eerste scheuren op de stoelen en een rafelend tapijt na 4 jaar en 35000km? I don´t know.
2e poging: VW Tiguan, ja allemaal wel ok maar wat is dit een doodelijk saaie auto die werkelijk nergens in uitblinkt. Het zelfde bij de Q5, iets minder hard plastic maar nog minder ruimte en qua bediening ook geen hoogvlieger. Hetzelfde gevoel kreeg ik in de MB GLC. Ja ziet er heel gelikt uit maar een goed evenwicht tussen gebruiksgemak en luxe, ik zag het niet. Kan aan mij liggen. De GLK hebben wij door de erg beperkte kofferruimte en het absurd hoge gewicht maar snel geschapt. Bovendien zijn die 4 cylinders haast niet te vinden.
Proefrit in een laatste generatie RAV4... het is allemaal zo synthetisch in deze auto en die CVT van Toyota, ja echt niet mijn ding al krijg je wel het gevoel, dit gaat nooit stuk. De verkoper bij Toyota was zo aardig om mij het advies te geven toch maar in de Lineartronic van Subaru te gaan rijden. Dat heb ik gedaan. Een Outback uit 2019, Premium uitvoering, alles erop en eraan. En dan is het er weer, dat Subaru gevoel. Het doet allemaal wat belegen aan maar dat vertrouwen in de AWD, de kwaliteit vd materialen, die heerlijke boxer. Maar ik denk je moet verstandig zijn want verbruik blijft een dingetje en de dealers vragen prijzen voor auto´s die al een jaar onaangeroerd in hun showroom staan waar je duizelig van wordt. De Lineratronic is stukken beter dan de CVT van Toyota maar toch blijft het gevoel dat dit geen auto van deze tijd meer is. Leuk is ie zeker.
Dan de nieuwe auto´s: Ik heb door slechte ervaringen in het verleden weinig vertrouwen in franse auto´s. De C5x, een plaatje, wat een mooi ding. Heerlijke stoelen, goed afgewerkt en allerlei leuke snufjes tot je probeerd met deze werkelijk beroerde (EAT8 automaat) actief te rijden, forget it. Ik deed de motorkap open en zag slordig afgescheurd isolatiemateriaal en dacht "hier heb ik geen zin in". De Alfa Tonale viel al af bij het kijken van de reviews op youtube en het lezen vd prijslijst. Hoe durfen ze voor een dood merk dit soort prijzen te vragen? Onbegrijpelijk terwijl mijn sympathie voor Alfa groot is.
Dan de Honda Civic. Ik was vandaag bij Honda, de officicieel 1e dag dat je hem kunt bestellen. Helaas weinig info beschikbaar maar wat mij aantrekt is de techniek die het waarschijnlijk vlekkeloos gaat doen. Een minder hoge prijs dan ik had verwacht en het in mijn ogen fantastische design vd nieuwe Civic. Ja. ik moet heel wat inleveren qua ruimte, geen AWD en geen boxer maar helaas doet Subaru het op dit moment qua techniek echt niet conform qua eisen vd tijd. Het wordt dus de keus tussen een nieuwe Civic voor pakweg 41k met een verbruik van een op 20 of een Outback die veel meer kan, 2e hands iets van 35k gaat kosten maar wel 1 op 13 verbruikt. Wordt vervolgt

Tour de France met de Boswachter

  • 104.000 km

Toen ik in maart 2022 met de zoektocht naar een opvolger van onze trouwe Forester begon had ik nooit verwacht dat wij ook deze zomervakantie weer met onze lieve vriend op vakantie zouden gaan. Meer dan 3000km later en weer terug in NL twijfel ik of er überhaupt voorlopig een opvolger moet komen. De inmiddels 16 jaar oude boswachter heeft het weer uitstekend gedaan. Op de "route nationale" met een gemiddelde tussen 80 en 90 km/h een verbruik van 1 op 13. Op de peage met 130 op de cruise control 1 op 11.5. Veel van onze supermoderne autos doen het niet veel beter. De airco doet het uitstekend, als het niet te warm is schuif ik het gigantische dak en alle grote ramen open en geniet van de geuren van het liefelijk Frans landschap. Na 3 weken rondrijden geen storingen, geen olieverbruik, geen gek gerammel behalve het ene schotje in de nog 1e fabrieksuitlaat dat af en toe snerpend van zich laat horen, het past bij de auto. Hier en daar begint de lak wat minder te worden en met filerijden merk je dat de nog steeds 1e koppeling wat minder wordt, het pedaal wordt wat zwaarder. Maar daar blijft het ook bij. Dus ik denk moet ik hem niet gewoon wat cosmetische aandacht geven en gewoon doorrijden?

Bijna ingeruild

  • 106.000 km

De Forester een paar weken geleden bijna ingeruild voor een mooie donkerblauwe Outback uit 2018 met een lage km stand van 41000. We konden het echter niet eens worden over de inruilprijs. Er werd wat gezeurd dat de drukgroep zou zijn versleten en het thuisfront wil toch liever een auto met modernere techniek en een lager verbruik. We hebben gezien de gekte op de 2e hands automarkt en de levertijden voor nieuwe auto´s besloten door te rijden met de Boswachter. Dus de auto naar de garage gebracht om de algehele staat van de Forester te laten checken. De klacht van een bij koude motor piepende stuurbekrachting werd opgelost met een nieuwe multiriem en de ook in mijn ogen zwaar werkende koppeling werd opgelost met nieuwe olie en ontluchten. De drukgroep is bij de Forester extra zwaar uitgevoerd waardoor de koppeling bij dit model altijd zwaar qua bediening is maar met de drukgroep is niets mis. Kosten voor deze reparatie 125 euro...
Ook heb ik een offerte laten maken voor de kleine butsjes en krasjes die de auto na bijna 17 jaar heeft. 700 euro als ik het maar in de rustige uurtjes laat doen...
Achteraf heb ik een beetje spijt om maar bij de inruilwaarde volgens koerslijst te blijven want de Outback had alles wat ik wilde maar door de hoge occasionprijzen wordt de afschrijving hoog als de prijzen inzakken en dat gaat volgens mij zeker gebeuren in een recessie.
Inmiddels weer een keer op een neer gereden naar Normandie, genoten van de weer soepeler werkende koppeling mn in de file op de ring Antwerpen. Verbruik op deze rit 1 op 13 en ik denk dat ik ondanks het ontbreken van een aantal zaken die vandaag te dag als vanzelfsprekend worden gezien doet de oude Boswachter het nog steeds uitstekend

Kerst 2022 in Berlijn

  • 109.000 km

Weer bijna 1500 probleemloze kilometers met de Forester om met de kerst bij mijn Duitse familie in Berlijn door te brengen. Heen met nogal wat files in Duitsland een verbruik van 8.5L, terug volgeladen en gassen op de niet al te drukke "autobahn" 9.5L. Ik vind dat met een bijna 17 jaar oude Boswachter wel meevallen. Kleine ergernis is het portiersraam dat soms pas met heel wat drukken op de knop naar beneden wil, slecht contact neem ik aan. Vandaag werd ik door Honda gebeld en de mededeling was dat de levering van de Civic in de door mij gewenste uitvoering ook in 2023 niet op gang komt. NL krijgt maar iets van 125 exemplaren en die zijn allemaal verkocht. Mislukte marktintroductie noemde de dealer het. Ik vind het jammer want de Civic is door zijn aandrijflijn een van de weinige auto´s die als vervanger van de Forester aantrekkelijk is. Verder uiteraard een Outback al is het gebruiksvoordeel gering maar dan wel het comfort en de ruimte plus gemoedsrust. De meest recente review hier op AW zet mij weer aan het denken. De prijzen van de dealers in NL vind ik te hoog voor een pure benzine auto met een naar verwachting hoge afschrijving. Dus in Duitsland kijken, inclusief BPM valt er toch iets van 5K te besparen. Of de Forester oprijden? Ik ben er nog steeds niet uit...

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens