Subaru BRZ Sport Executive (2012)

Subaru BRZ Sport Executive (2012)
Subaru BRZ Sport Executive (2012)Subaru BRZ Sport Executive (2012)Subaru BRZ Sport Executive (2012)Subaru BRZ Sport Executive (2012)Subaru BRZ Sport Executive (2012)Subaru BRZ Sport Executive (2012)

UitvoeringBRZ Sport Executive
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014

Indruk na de 1e halve tank benzine ....

Sinds ik na de introductie in 2012 een proefrit heb mogen maken, ben ik enthousiast geraakt over deze auto (en de Toyota GT86 natuurlijk).

Eind vorig jaar mijn BMW verkocht aan een liefhebber en autoloos overwinterd. En dan begint het in de lente weer te kriebelen...

Helaas mag mijn partner alleen in een automaat rijden, dus stonden we voor de keuze : 1 auto of 2 auto's ? Proefgereden in een BRZ-automaat (scenario 1 auto) en in een Honda Civic Type R (scenario 2 auto's). Wát een heerlijke beleving is een Type R zeg..... Maar de keuze viel op scenario 1 auto, dus op zoek naar een BRZ/GT86.

Dan valt op hoeveel er uit 2012 te koop staan ! Ik zie als hoofdoorzaak : de crisis. Want het is voor bijna iedereen toch een auto voor erbij...

Ik heb een mooie kunnen vinden uit 2012 met slechts 2.700 km en zorgvuldig demo-gebruik (dat zei de dealer....), maar dat geloof ik wel. Ik heb een voorkeur voor het merk Subaru én voor de kenmerkende kleur WRX-blauw....

Nu heb ik er de 1e 350 km mee gereden, wel behoorlijk rustig en af en toe even gassen (vooral in bochten). Dan gebruik ik ook de schakeling met flippers aan het stuur i.p.v. de automaat.

Hij ligt heerlijk op de weg, stuurt lekker direct, je zit als gegoten (ik ben 1.85), de rij-beleving dus zeer positief.

Minpunt voor mij is het vrij luide afrolgeluid, waardoor je bij rustig rijden de motor nauwelijks hoort. Er is weinig dempingsmateriaal in de auto aangebracht, waarschijnlijk om de auto zo licht mogelijk te houden ?

Ik ben benieuwd naar het verbruik, ik vermoed dat dit plm 1 op 15 zal zijn bij rustig rijden.

Ik wens elke bezitter veel plezier met zijn BRZ of GT86. Op internet heb ik een zeer complete site gevonden met informatie van de Toyota GT86 / Subaru BRZ / Scion FRS, aanbevolen voor liefhebbers : http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_86

Nul problemen, véél plezier !

Recent, na afloop van een mooie reis door Zweden en Noorwegen, is de 10.000 km bereikt. Zonder enig probleem overigens, ik heb vertrouwen in de japanse bouwkwaliteit, ook al toont het instrumentarium wat goedkoop.

Ik heb ook enkele langere ritten gemaakt (500 km) en dan valt me op hoe relatief comfortabel de auto is en hoe prettig ik erin zit, ofschoon het door de lage zitpositie even wat lenigheid vergt voor een 65-jarige (met een jong hart), vooral bij het uitstappen.

Omdat het een automaat is, zijn de verhoudingen van de versnellingsbak én de eindoverbrenging "langer" dan bij een handbak. Daarom loopt én trekt een BRZ met automaat duidelijk minder hard. Géén auto om sprintwedstrijden met koppelrijke diesels of turbo-auto's aan te gaan. Maar in bochten rijd je rondjes om hen heen...

Ik heb éénmaal de topsnelheid geprobeerd. Dat was op de digitale snelheidsmeter 214 km/uur, bij slechts 5.000 toeren in de 5e versnelling. Het blijft bij deze ene keer, ik was gewoon nieuwsgierig hoe dat voelde en klonk. Hij ligt heel goed op de weg (kan véél meer aan denk ik) maar de motor hoor je dan nauwelijks meer door afrol- en windgeruis.

Qua bagageruimte ben ik zeer te spreken over het praktische gebruik ervan, niet groot maar heel vierkant. Twee grote weekendtassen en twee kleinere, met wat losse spullen, het past er keurig in. Nee, ik heb geen golftassen geprobeerd, die rijden geen BRZ, ha ha !

Het verbruik heeft me verbaasd, de onzuinigste tankbeurt inclusief snelheidsmeting was 1:14,7 en een écht rustige lange tour langs fjorden 1:17,8. Mijn overall gemiddelde over 7.000 km is 1:16, blijkbaar ben ik een rustige rijder.
Als ik een auto als vervoermiddel gebruik dan doe ik aan 'het nieuwe rijden'. Maar soms wil ik gewoon even spelen, en dan is het verslavend om bochtige wegen te rijden. Héérlijke wegligging !

Helaas trekt de auto niet alleen leuke belangstelling. Vandalen hebben in Oslo de twee buitenspiegels er grof afgetrapt, een schade van 2.000 die keurig gerepareerd is, maar het is natuurlijk wel een domper en zoooo sneu. Die jongens beseffen niet dat iemand hier 45 jaar voor gewerkt heeft, nu wil gaan genieten en dat wordt zo wel verstoord.

Ik ga nog lekker 5 jaar genieten van mijn BRZ, dan heeft hij 75.000 gelopen en wordt hij ingeruild voor een grijze muis met hoge instap...

Een half jaar verder, de 20.000 km in zicht

Ik heb ik oktober 2014 een set LM-velgen met winterbanden gekocht, met één maat kleinere velgen (16 inch) en één maat smallere banden (205), dus niet 215/45 R17 maat 205/55 R16. Het verschil is duidelijk voelbaar, de wielen geven wat minder geruis en dempen de korte ribbels in de weg iets beter, het rijdt wat comfortabeler. Natuurlijk zijn de winterbanden ook iets zachter (of hebben iets meer profiel).

Het valt in de winter extra op dat de auto makkelijk beslaat of van een witte ijslaag wordt voorzien. Dat krijg je met de vloeiende lijn, waarbij het glasoppervlak meer horizontaal ligt. Gelukkig werkt de ontwaseming super, er zit een speciale knop in die (met het nodige geblaas) hiervoor zorgt. Verder in deze zachte winter geen enkel probleem gehad.

Recent is de eerste kleine beurt uitgevoerd, waarbij me opviel hoe weinig onderhoud deze auto eigenlijk nodig heeft. Eénmaal per 15.000 km verse olie (voor mij is dat ongeveer 1 x per jaar) en wat controlepunten. Natuurlijk wel uitgevoerd door de merkdealer ! Ik vond het leuk dat ik erbij aanwezig mocht zijn, dat gaf me zicht op de (goed bedekte) onderkant. Die zag er smetteloos uit.

Ik houd het verbruik precies bij gezien mijn rustige rijstijl nooit korte ritjes (dan pak ik de fiets) én altijd eerst de motor opwarmen. Het hoogste verbruik 1:12,2 en het laagste 1:17,8. Er zit ook een teller op voor het verbruik all-over, die staat nu op 6,2 l per 100 km.

Ik ben erg tevreden over de auto. Als ik er naartoe loop van afstand heb ik wel eens het wat kinderlijke gevoel van "goh, is die mooie blauwe daar nou echt van mij ?". Elke rit vind ik heerlijk, of ik nou rustig rijd of even mijn favoriete rondje scheur in de buurt, ik vind de BRZ een feestje !

De zomervakantie wordt besteed aan een bochtenfeest in Italië, lekker twee weken naar de Dolomieten !

Tot volgende keer !

Winterklaar bij 30.000 km ....

Vandaag mijn ‘Blue Dancer’ klaargemaakt voor de winter. Een maand geleden had ik al een afspraak gereserveerd om de wintervelgen weer te monteren. Da’s goed gelukt en de originele velgen liggen weer door mijzelf schoongemaakt, ingesprayed en in een plastic zak in de schuur.

Het was meteen een mooi moment om de profieldiepte van de zomerbanden te meten. Rondom ruim 5 mm, dus dat is keurig na 27.000 km gebruik (afgelopen winter heb ik 3.000 km de set wintervelgen gebruikt). Mijn rijstijl is dan ook 90% van de tijd rustig, dan gebruik ik de auto als mijn enig vervoermiddel en ‘zwem’ met het verkeer mee. Er is een verbruiksindicator die het actuele verbruik aangeeft, maar ook een stand die het verbruik sinds aanschaf aangeeft, die staat op 6,1 l/100km. Dat is dus in oude termen zuiniger dan 1 op 16. Ik realiseer me dat ik de mogelijkheden van deze auto zelden gebruik. Ik snap dat velen niet begrijpen dat ik zo rustig kan rijden in zo’n uitdagende auto. Ach, ik heb ook een uitdagende vriendin, en ……. (ik zal het maar niet toelichten).

Ik meldde al dat de topsnelheid van 214 km/uur wordt bereikt in de 5e versnelling bij slechts 5.000 toeren (max vermogen wordt geleverd bij 7.000 toeren). Bij een vakantie in Duitsland heb ik uit nieuwsgierigheid getest of de topsnelheid in zijn 4e versnelling hoger zou liggen. Vlot trekt hij door tot boven de 200 maar een hogere top heb ik er niet uit willen wringen.

Er zijn in afgelopen 10.000 km geen mankementen geweest, en gelukkig ook geen touchées noch vandalen. Ik rijd er nog steeds met véél genoegen in, en geniet ook van de aanblik als ik naar de auto loop.

De auto blijft me ook in praktische zin bevallen. Ik heb éénmaal iemand achterin gehad, maar die dame was dan ook best lenig. Het is gewoon een tweezits coupé. Laatst reed een technische vriend mee tijdens mijn vaste dansrondje, en nadat hij drie keer (steeds harder…) riep : “nu mag het wel wat rustiger” heb ik naar hem geluisterd. Het is tenslotte niet prettig als een meerijder het niet leuk meer vindt.

Ook enkele minpuntjes blijven aanwezig. Het afrolgeluid is me te luid, de winterbanden zijn een maat smaller en maken navenant wat minder geluid. Verder beslaan de ruiten vrij snel, zowel buiten maar soms ook binnen. Om dat tegen te gaan heb ik vochtvreters (4 pakjes met vocht absorberende inhoud) in de auto gelegd. Ik merk dat die al wat vochtig aanvoelen, dus dat helpt iets.

Maar het leukst is toch erin rijden. Hij zit me als een jas en ik geniet elke meter, vooral als de weg bochtig is. De auto krijgt ook positieve aandacht, men vindt hem zichtbaar leuk. Soms leidt dat tot een praatje en dan wordt wel eens gevraagd of hij ook begrensd is op 250 km/uur, ha ha…. Dan vertel ik eerlijk dat hij wel snel oogt, maar niet echt snel is.

Je ziet dit model zelden in het wild. Pas één keer heb ik er eentje gezien (wel het zustermodel, de Toyota GT86). Dat was een wit exemplaar met een blonde dame erin…… Ben ik even blij dat ik een mannenkleur heb. Recent heb ik nagekeken bij de BOVAG hoeveel BRZ’s er in Nederland op kenteken zijn gezet. In 2012 waren dat er 22. Waarschijnlijk is elke dealer verplicht geweest er eentje in de showroom te hebben staan. In 2013 t/m 2015 zijn er plm 5 per jaar 5 bijgekomen. Dus ik kan wel zeggen dat de BRZ exclusief is.

Alles bijeen ben ik nog steeds zéér tevreden dat ik mezelf bij mijn pensionering deze auto gegund heb. Ik gebruik hem als enige auto, ben er zuinig op, rijd rustig (en geniet toch !) en soms gaat de pet achterstevoren en dans ik 20 minuten mijn rondje in de buurt !

Een jaar verder, alwéér winterklaar

Wat vliegt de tijd, alweer een jaar verder met deze heerlijke auto.... geen echte problemen gehad.

Het enige vermeldenswaardige is dat de achterlicht-units condens vertonen na veel regen. Ik heb de units zelf gedemonteerd en droog gemaakt, ook bekeken waar de oorzaak kan liggen. Mij lijkt dat de afdichtingsrubbers slap zijn en loslaten, waardoor er water in kan lopen en doordat er geen ventilatie is kan het niet opdrogen. Ik ben ermee bij de dealer geweest, heb aangegeven dat dit in de USA onder garantie verholpen werd, maar helaas was mijn auto net de garantieperiode van 3 jaar voorbij.

De auto heeft net zijn kleine beurt gehad bij de dealer, voor de vaste actieprijs van 199 euro. Ik kan dus weer 15.000 km rijden. Bij ruim 60.000 komt de eerste écht grote beurt.

Ik heb zelf op straat de 4 wielen gewisseld (zomervelgen eraf, wintervelgen erop), da's dus even gymmen voor deze oude baas van inmiddels 68....
Daarbij meteen ook de bandenslijtage gemeten, minder dan 1 mm eraf voor 13.000 km, niet slecht...... maar dat is het gevolg van mijn rustige anticiperende rijstijl.

Ook het totaalverbruik over 45.000 km is gedaald, er zit een knoppie op waarmee dat kan worden bijgehouden vanaf het begin. Die staat op 6,0 liter per 100 km, dus 1 op 16,67, toch niet te geloven ????

Ik ben gemaild door Toyota met een 'scherp inruilbod' op mijn BRZ, bij aanschaf van een Toyota Yaris Hybrid. Uit nieuwsgierigheid heb ik gereageerd, maar het bod was totaal onacceptabel én ik ben nog niet toe aan een grijze muis. Laat mij nog maar even genieten van de lage BRZ, waar ik lekker in kan gaan zitten, alleen uitstappen wordt wat lastiger, ha ha.

De auto is en blijft een feestje om in te rijden, en van welke kant ik hem bekijk, hij blijft een Blue Beauty !

Winterklaar bij 63.000

Wederom enkele opmerkingen over mijn “Blue Dancer”.

Begin november op straat de zomerwielen vervangen door de winterwielen, waarbij ik alle profieldieptes noteer en de wielen heel goed schoonmaak en inspray voor de opslag in mijn schuurtje. Door mijn rustige rijstijl is de slijtage van de zomerbanden nihil (minder dan 0,5 mm) geweest in de 10.000 km gebruik. Winterbanden slijten wat sneller, da’s logisch, ze zijn zachter.

Ook is de eerste grote beurt uitgevoerd, op mijn verfzoek stipt volgens het boekje maar ik geloof niet dat dit 100% gelukt is. Wel is al het nodige gedaan en de rekening van 400 euro geheel acceptabel.

Qua rijden bevalt de auto me nog steeds uitstekend, allen het in- en uitstappen gaat wat lastiger, maar dat ligt niet aan de auto maar aan mijn ouder wordende lijf, ik word 70…

Tijdens korte vakanties in Duitsland blijkt het een immer heerlijk sturende auto op landwegen, en genoeg inpakruimte voor de vakantiespullen van mijn partner en mij.

Pas gisteren heb ik voor het eerst in het verkeer een andere BRZ gezien, we hebben vrolijk zwaaiend enige tijd naast elkaar gereden (in de file, ha ha). Leuk om te merken dat het een vrij zeldzame auto is, vele mensen kijken even en vooral kinderen zijn daarin leuk spontaan (grote mensen hebben de spontaniteit vervangen door afgunst of arrogantie).

Het valt me op dat er weinig te koop staan, en de prijzen liggen allemaal ruim boven de 20.000 euro dus blijkt dat ik ook qua kosten een goede koop heb gedaan, niet zoveel afschrijving te verwachten. Mogelijk gaan de prijzen iets dalen omdat er meer gebruikte importwagens op de markt verschijnen, veelal uit Duitsland. Zoals met vele zaken is onze Roverheid hier debet aan.

Zomerklaar bij 78,000 km

Alweer een winter probleemloos gereden… Tóch weer zelf (op straat) de winterwielen gedemonteerd en de zomerwielen geplaatst, mijn oudere lijf staat dat nog nét toe…

Net de jaarbeurt (kleine) laten geven bij de Subaru-dealer, waarbij ook een ‘sterretje’ in de voorruit dichtgemaakt is. Je ziet het nog wel, maar het werd me geadviseerd vanwege de verminderde kans op verdere beschadiging, zoals ruitbreuk door vochtwerking.

Bandenadvies gevraagd, en het profiel is op alle banden nog ruim 4 mm, dus we kunnen nog een seizoen rijden. Daarna zal ik nieuwe aanschaffen, maar ik weet nog niet of ik weer de originele banden neem (Michelin Premacy), want de huidige zijn wat ‘zangerig’ aan het worden. Het afrolgeluid is me wat té luid aan het worden. Ik lees goede recensies van Hankook ventus Prime 3, die zouden wat stiller moeten zijn.

Nog steeds bevalt de auto me heel goed. Ik heb hem afgelopen week eens goed schoongemaakt en in de was gezet. Ooit heb ik een setje van Meguiars gewonnen, dus na 4 uur schoonmaken, poetsen en inwassen / uitwrijven kon mijn vriendin me opvegen, maar was ik zeer tevreden over de glans die de BRZ vertoonde.

Een half jaar geleden heb ik een proefrit gemaakt in de nieuwe Porsche 718 Cayman, die met de 4 cylinder boxer met turbo. Dat was een mooie ervaring, maar ook schrikken van het bedrag dat ‘erbij’ zou moeten, ruim 55.000 euro. Dat is me toch wat te gortig.
Ook kijk ik wel eens naar de nieuwe Alpine, een erg leuke auto en wat minder duur dan de 718, maar ook wat minder practisch voor alledag.
Dus : ik rijd lekker door, en geniet nog steeds van elke rit.

Nog steeds is het een auto die je maar weinig ziet. Ik kijk regelmatig op internet of er nog nieuws is over de BRZ, maar het enige dat jaarlijks behoorlijk wijzigt is de nieuwprijs. Ik las dat hij nu ruim 63.000 euro kost, dus er zal geen enkele BRZ (of GT86) in Nederland nieuw verkocht worden. Toch belachelijk, dat je bij deze auto meer aan belasting betaalt (BVB en BTW) dan de eigenlijke nieuwprijs… Dat vanwege de vrij hoge CO2 uitstoot, terwijl ik er al 75.000 km gemiddeld zuinoger dan 1 op 16 mee rijd... Er zal wel een draadje aan mij loszitten, ha ha.

Winterklaar en terugroepactie !

Na alweer een heerlijk en probleemloze zomerperiode heb ik zoals elk najaar zelf op straat de winterwielen gemonteerd. Slijtage banden wederom minimaal, die kunnen nog een jaar mee.
Ook mijn gebruik en ervaringen zijn ongewijzigd, hoewel ik af en toe wat moeite voel om soepel uit te stappen, de jaren gaan toch tellen he ?

In een commentaar bij deze review las ik iets over een 'terugroepactie' van de fabriek, meteen geïnteresseerd dus ! Het is gebleken dat de klepveren kunnen breken, met plotselinge uitval als gevolg. Dat is bij enkele exemplaren inde USA en Japan gebleken, maar voor de eervolle Japanners een reden om alle modellen wagens uit een serie motoren met die motor een set nieuwe klepveren te laten monteren. En dat betreft ruim 400.000 exemplaren....poeh.... En het is een vervanging die 2 dagen (16 uur) werk zou zijn.

Ik heb aan mijn dealer advies gevraagd. Mijn mening is dat ik met mij rijstijl (rustig) en een automaat (veel lage toeren) ik 'mijn' klepveren nooit kapot zou rijden. En het vervangen van klepveren betekent : motor eruit en twee bovenkanten openmaken. En alles weer netjes terugbouwen... Ik zag die de- en montage als extra risico. Ze zullen maar een ringetje laten vallen...

De dealer gaf aan dat reparatie altijd beter is, en de reparatie is in 3 dagen door hun meest ervaren monteur uitgevoerd (zie foto). En meteen zijn vooruitlopend op de grote beurt bij 105.000 km alvast de 4 speciale bougies vervangen.

Ik denk dat ik lekker nog 8 jaar met de auto doorrijd tot hij 200.000 km gereden heeft en ik 80 ben. Pas dán is het tijd voor een hoger instappertje met een electromotor, hopelijk geen 45 km per uur karretje...

Nieuwe banden + de Automaat ?

Bij het weer eens schoonmaken van de auto doe ik óók de velgen en zelfs de banden... daarbij hoorde ik een sissend geluidje, oeps ! Het bleek dat ik het ventiel had geraakt, die bij schuin houden lucht lekte, en rechtop afsloot. Da's geen fijne gedachte om mee door te rijden he ? En er is géén reservewiel, wel een noodpakketje (afdichtmiddel + mooie kleine luchtcompressor / luchtmeter).

De banden waren origineel met als productieweek 12 van 2012, dus ruim 8 jaar oud. Maar ik zag ook kleine droogtescheurtjes. Dan sta je voor de keuze : 1 ventiel repareren, 4 ventielen repareren, of 4 banden vervangen, terwijl ik er met mijn rijstijl nog wel 20.000 bij zou kunnen rijden.

Mezelf wat gegund, besloten tot 4 nieuwe banden, maar welke dan ? Ben op dat gebied een leek, dus zoeken op internet, en online bij Kwikfit 4 banden besteld, Dunlop Sportmax, klinkt goed toch ?
Banden zijn keurig gemonteerd, zelf even profieldiepte gemeten (8 mm) en proeven maar. Voelde heel goed aan, stiller, maar ook meer 'kleefkracht'.

Snel merkte ik de keerzijde, de verbruiksmeter toonde een hoger verbruik, wat ook bij het tanken bleek. Oeps, dáár was ik minder blij mee.... Jullie weten al dat ik zuinig rijd met deze sportieve auto.

Dat werd dus weer eens kiezen.... 5 jaar ergeren aan een iets hoger verbruik ? Dat zou mij zeker gaan storen, dus ik ben naar Kwikfit gegaan en mijn 'probleem' gemeld. Daar moest even door hen over nagedacht worden, en de volgende dag kreeg ik 4 nieuwe originele banden aangeboden (Michelin Premacy 4) met bijbetaling van het prijsverschil. Dát vond ik noig eens redelijk ! Dat heb ik meteen gedaan natuurlijk.
Banden weer goed gemonteerd, verbruik weer 10% lager, klant tevreden !

Iets over de automaat (een lezer vroeg daarom).
Dat is natuurlijk NIET sportief ! De bak heeft erg lange overbrengingen, dus blijft laag in de toeren. Ook het opschakelen gaat niet zo soepel bij een beetje gas, dan aarzelt hij wel eens, maar dat kan aan mijn voorzichtige voetje liggen (ik rijd zonder schoenen, dus op sokken, ha ha).
Ik gebruik de flippers soms om zelf terug te schakelen om snelheid te minderen voor een stoplicht, dat scheelt weer remmen.
Er zitten knopjes op om de bak anders te laten schakelen, die gebruik ik als ik eens sneller weg wil zijn bij een stoplicht. Niet proberen het te winnen van een electrische auto, dat lukt nooit.
Maar aan automaat rijdt wel lekker ontspannen, en deze auto is heerlijk om mee te toeren en bochtjes te ronden (ik noem hem My Blue Dancer).

Ik vind hem nog steeds écht mooi, en rijd nog vrolijk verder, misschien wel tot de 200.000 km...? Als ik dat volhoud, de auto kan dat probleemloos aan. In de USA rijden er al rond met 300.000+ kilometers op de teller (omgerekend vanuit miles).

De 100000 voorbij

Sinds het vorig verslag heb ik (wegens Corona) minder met de auto gereden. Maar toch staat de teller nu op 104.000 km.
Qua ervaring is er niet veel nieuws, mijn Soeb en ik zijn geheel aan elkaar gewend.
De auto heeft ook weer eens een beurt gehad, waarbij ook de transmissie olie is vervangen, dat was wel even een 'dingetje' voor me. Want er moet 7,5 liter in volgens het boekje, maar ook heel specifieke olie en géén andere...
Mijn Subaru dealer had die olie natuurlijk niet op voorraad, dus die Toyota-olie heb ik via internet gekocht, en mijn dealer heeft die netjes vervangen conform de wijze zoals ze die hebben moeten opzoeken (er zit een automaat van Toyota in, die ook in de Lexus IS250 gebruikt wordt).
Er is een nieuw model aangekondigd (2022) die niet naar Nederland komt, wellicht komt wél de Toyota-versie naar ons toe (type GR86). Ik ben best benieuwd of het iets grotere vermogen en veel beter verdeelde koppel merkbaar is. Ik ga graag een proefrit maken.
Ondanks mijn leeftijd (bijna 73) geniet ik nog steeds mateloos van de auto, vooral de wegligging en de aanblik, hij is MOOI !
En het verbruik blijft laag met mijn rustige rijstijl, over 100.000 km was het 6,0 liter per 100 km, dat is 1 op 16,6...