AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Skoda
  • Rapid
2

autoreview

Skoda Rapid 1.2 TSI 105pk Greentech Ambition Businesslin (2015)

Peter M
  • Peter M7
  • Review
3 maart 2015 om 14:28
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringRapid 1.2 TSI 105pk Greentech Ambition Businesslin
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst21.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste week

  • 670 km
  • 3 maart 2015

Vandaag de eerste keer na aflevering de tank vol gemaakt van onze nieuwe Skoda Rapid Spaceback. Dat is een van de momenten waar ik nieuwsgierig naar was omdat het te verwachten brandstofverbruik ook een belangrijk criterium voor mij is. Reden dus om een gebruikersreview te starten.

Er waren redenen om onze Skoda Octavia Combi (waar ik altijd zeer tevreden over ben geweest en heerlijk in gereden heb) te gaan vervangen door een andere auto. Het autootje van mijn vrouw werd nauwelijks meer gebruikt, wonend in een stadscentrum zijn parkeerplaatsen schaars en dus duur, en zij vond de Octavia eigenlijk te groot om in te rijden. Maar veel kleiner mocht de volgende auto niet worden vanwege onder meer bagage-eisen en voorkeur voor lange wielbasis. Dus op zoek naar een compromis.
We hebben kennis gemaakt met een aantal kandidaten: Audi A3 Sportback; Peugeot 308 combi; Volvo V50; Seat Leon ST en nog een paar. De ene keer een occasion, een andere keer een nieuwe auto. Ons budget werd dan snel overschreden.
Van de Seat was ik qua rijcomfort het meest gecharmeerd maar hij was toch nog erg groot, ver boven het budget (nieuw!) en het model spreekt ons minder aan.
De minder trendy modelfilosofie van Skoda spreekt ons méér aan. De Spaceback leek qua afmetingen tegemoet te komen aan onze eisen maar veel tests en reviews waren niet erg positief over het rijcomfort en de kwaliteit van de afwerking. Toch heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een proefrit gepland bij een dealer die een fraaie demo Rapid Spaceback in de verkoop had. Een 1.2 Tsi met 77 kW (105 pk) en dus een 6-bak. (Later heb ik ook in de 86 pk versie met 5-bak gereden maar die beviel aanmerkelijk minder).
Een aandachtspunt was ook de overhang achter de achteras: vooral in Frankrijk zat ik vaak met m’n trekhaak (Octavia) aan de grond bij verkeersdrempels. Die worden daar slecht aangelegd en je krijgt zodoende geregeld een rotklap door. De Spaceback is lekker compact aan de achterzijde.
De indruk van de auto en de proefrit vielen bijzonder mee en vooral ook mijn vrouw voelde zich heel prettig achter het stuur van de Rapid. Dus onze interesse was gewekt.
Die demo werd het niet omdat de inruil voor de Octavia Combi te laag was. Toen eens bij onze eigen dealer geïnformeerd en die kon dankzij aantrekkelijke acties bij Skoda en een betere inruilprijs een fraai bod doen. Het werd een Rapid Spaceback 1.2 Tsi met 77 kW (105 pk) in de Ambition uitvoering met Style pakket. De kleur werd Metal Grey Metallic en met het glazen dak met zwarte glazen achterklep en andere zwarte accenten vormt dat een chique geheel. We krijgen er veel opmerkingen over.

Ik vind de auto er goed uit zien: het interieur oogt mooi en strak afgewerkt (inderdaad hier en daar hard kunststof maar daar hoef je niet op te liggen) maar alles wat ik nodig vind zit erin: multi-functioneel stuur, airco, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel (fantastisch accessoire!), 2 in hoogte verstelbare voorstoelen die goed zitten, 4 electr. ramen, cruise-control, radio met 6 speakers, dat prachtige panoramadak en nog veel meer. Mooi, degelijk en comfortabel.
En de auto is verbazend ruim; vooral op de achterbank verwacht je die ruimte niet. In de breedte is het wel een merkbaar verschil met de Octavia.
Wat ik een beetje mis zijn de vele aflegmogelijkheden die ik in vorige auto’s had: er is één dashboardkastje (verder niets voor bijv. een zonnebril – ja in de armsteun), geen extra afsluitbare vakken in de bagageruimte).

Het rijden wordt steeds prettiger. Overigens het inrijden: in het instructieboekje vermeldt de fabrikant heel concreet dat zij enkele aandachtspunten belangrijk vinden. Een aanrader, lijkt me.
Het rijden dus: omdat wij vaak lange afstanden rijden wilde ik een auto die op cruise-snelheid een zo laag mogelijk toerental heeft. Rust in de auto geeft een gevoel van comfort zeker met een mooi muziekje aan. Daarom is ook gekozen voor de versie met 1.2 Tsi, 77Kw/105 pk met 6 versnellingen. De 1.2 motor met 63Kw/86 pk en 5-bak voelt en klinkt heel anders. Niet slecht maar ik ambieer meer rust.
De 6-bak schakelt heel voor de hand liggend en het is verbazend hoe vroeg je al kunt opschakelen naar een volgende versnelling (de wagen heeft een schakelindicator). Nu wordt nog redelijk ingetogen gereden (nog geen 700 km op de teller) maar de motor heeft verrassend veel kracht. In de 6e moet je niet teveel versnelling verwachten maar je kunt verder met die 105 pk heel snel uit de voeten.
Tijdens het optrekken hoor je het motortje enthousiast kloppen maar zodra de snelheid stabiliseert wordt het rustig in de auto.
Ik vermeld hieronder de toerentallen bij stationaire snelheden in vergelijking met de Octavia (1600 Mpi).
80 km/u 2500 rpm 1900 rpm (Octavia vs. Rapid Spaceback)
100 km/u 3200 rpm 2200 rpm (idem)
120 km/u 3800 rpm 2600 rpm (idem)

De vering (een van de kritiekpunten bij meerdere tests) valt bijzonder mee: zeker niet spartaans en het geeft een beetje sportief gevoel. De auto voelt rustig en stabiel tijdens het rijden en is inderdaad niet “spannend” of wat men daar onder verstaat. Gewoon strak en betrouwbaar. Ik rijd er met veel plezier in en de aankoop voelt goed, zeker na alle twijfels die ontstonden na het lezen van alle mogelijke tests.
Tot slot: het verbruik.
De auto is nog niet ingereden hoewel je met een nieuwe auto toch alles een beetje wilt uitproberen – binnen de marges die de fabriek opgeeft.
Nadat ik 606,5 km had gereden kon er 39,5 ltr. in de tank. Een verbruik dus van 1 op 15,4.
Niet slecht maar ik denk dat het nog wat lager kan. In een update meer…

Twintigduizend kilometer verder

  • 21.000 km
  • 3 juni 2016

Update juni 2016: 20.000 km.
Na 16 maanden de 20.000 kilometer bereikt. Tijd voor aanvullende ervaringen.
De auto houdt zich prima en is alleen maar lekkerder gaan rijden. Er zijn geen rammels, kraakjes of andere storende geluiden. De enige reden om de dealer te bezoeken was condensvorming in de achterlichten. Daar zijn nieuwe voor besteld. Die klacht had men nog niet eerder gehoord.
De lichtopbrengst van de koplampen (traditionele halogeenlampen) voldoet prima. Vooralsnog geen behoefte aan xenonverlichting. De Blue Tooth-functie van de radio werkt prima al heeft de juffrouw die de commando’s spreekt een wat vreemd spraakgebrek.
Het verbruik:
Al jaren lang verwerk ik de gegevens bij het tanken in een Excelbestandje. De totaal gereden afstand gedeeld door het aantal getankte liters geeft mij een exact beeld van het werkelijke verbruik.
Ik rijd alleen grote afstanden, zelden een rit minder dan 10 km. Rijstijl: zo veel mogelijk op de cruisecontrol, ook in de stad. Op de snelweg gemiddeld 115 km/u. Af en toe laten voelen dat het model niet voor niets “Rapid” heet.
Tijdens de vakantie hing er een vouwwagen met 2 fietsen achter de auto, dat maakt het verbruik wat hoger. Tijdens die 3215 km over de snelweg en in bergstreken (met airco volop aan) was het verbruik 1 : 13,1.
Buiten de vakantieritten verbruikt de wagen 1 : 16,8 (5,9 ltr per 100 km)→ 17.889 km met 1067 liter. (inclusief die vakantie komt het verbruik op 1 : 16,1).
Dat vind ik heel netjes.
Het oliepeil is in die 16 maanden niet zichtbaar gedaald. Ongelooflijk dat een motor zó weinig verbruikt!
Kortom: een tevreden Spacebackbezitter die zo nog lange tijd hoopt door te gaan.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Rapid
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Spaceback 1.2 TSI Greentech Edition

    Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Greentech Edition

    • 2015
    • 81.359 km

    € 13.950

    1.2 TSI GREENTECH AIRCO NETTE AUTO

    Skoda Rapid 1.2 TSI GREENTECH AIRCO NETTE AUTO

    • 2015
    • 102.377 km

    € 8.900

    1.2 86pk TSI Elegance Business Line

    Skoda Rapid 1.2 86pk TSI Elegance Business Line

    • 2014
    • 55.177 km

    € 9.940

Meer Skoda Rapid occasions

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Rapid specificaties
  • Skoda Rapid occasions
  • Skoda Rapid video's
Advies en informatie
  • Skoda Rapid tests
  • Skoda Rapid gebruikersreviews
  • Skoda Rapid index
PREMIUM
Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Active - Doorgelicht

Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Active - Doorgelicht

Sinds 2012 vult de Rapid het gat op tussen de Fabia en de Octavia. Vooral de vijfdeurs Spaceback...

Lees meer
 

Skoda Rapid reviews

  • Review
    Skoda Rapid 1.2 TSI 90pk Greentech Joy (2017)

    Skoda Rapid 1.2 TSI 90pk Greentech Joy...

    • 12 juli 2018
  • Review
    Skoda Rapid 1.2 TSI 105pk Greentech Ambition Businesslin (2015)

    Skoda Rapid 1.2 TSI 105pk Greentech Ambition...

    2
    • 3 maart 2015
  • Review
    Skoda Rapid 1.2 TSI 105pk Greentech Elegance Businesslin (2013)

    Skoda Rapid 1.2 TSI 105pk Greentech Elegance...

    5
    • 6 januari 2015
  • Review
    Skoda Rapid 1.2 TSI 85pk Greentech Ambition (2013)

    Skoda Rapid 1.2 TSI 85pk Greentech Ambition...

    • 7 december 2014
  • Review
    Skoda Rapid 1.2 TSI 85pk Greentech Elegance Businessline (2013)

    Skoda Rapid 1.2 TSI 85pk Greentech Elegance...

    12
    • 3 mei 2014
  • Review
    Skoda Rapid 1.6 TDI 105pk Greentech Elegance Businesslin (2014)

    Skoda Rapid 1.6 TDI 105pk Greentech Elegance...

    7
    • 2 april 2014
  • Review
    Skoda Rapid 1.2 TSI 85pk Greentech Elegance Businessline (2013)

    Skoda Rapid 1.2 TSI 85pk Greentech Elegance...

    4
    • 18 augustus 2013
meer reviews
Rij-impressie Skoda Rapid

Rij-impressie Skoda Rapid

93

Met de nieuwe Rapid brengt Skoda naar eigen zeggen een auto die compleet aan de eigen merkwaarden...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 90pk Greentech Edition (2015)

    Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 90pk Greentech...

    • 4 januari 2021
  • Skoda Rapid 130 (1987) - Klokje Rond Klassiek

    Skoda Rapid 130 (1987) - Klokje Rond Klassiek

    60
    • 12 februari 2020
  • Autonieuws
    In beeld: gefacelifte Skoda Rapid Spaceback

    In beeld: gefacelifte Skoda Rapid Spaceback

    12
    • 17 januari 2020
  • Autonieuws
    Skoda schetst vernieuwde Rapid Spaceback

    Skoda schetst vernieuwde Rapid Spaceback

    21
    • 23 december 2019
  • Autonieuws
    Skoda presenteert nieuwe Rapid

    Skoda presenteert nieuwe Rapid

    17
    • 11 december 2019
  • Autonieuws
    Nieuwe Skoda Rapid geschetst

    Nieuwe Skoda Rapid geschetst

    22
    • 29 november 2019
  • Autonieuws
    Skoda schetst nieuwe Rapid

    Skoda schetst nieuwe Rapid

    17
    • 10 oktober 2019
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Skoda laat nieuwe compacte cross-over zien

    Skoda laat nieuwe compacte cross-over zien

    19
    • 25 januari 2021
  • Review
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style (2021)

    2
    • 24 januari 2021
  • Review
    Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)

    Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style...

    3
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Skoda Fabia in definitieve vorm betrapt

    Nieuwe Skoda Fabia in definitieve vorm...

    42
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    Skoda Octavia RS iV toch naar Nederland

    Skoda Octavia RS iV toch naar Nederland

    52
    • 19 januari 2021
  • Autotest
    Skoda Octavia 1.5 TSI Greentech

    Skoda Octavia 1.5 TSI Greentech

    26
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Skoda kreeg behoorlijke dreun in 2020

    Skoda kreeg behoorlijke dreun in 2020

    17
    • 12 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep