Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Ambition Bus (2015)

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Ambition Bus (2015)
Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Ambition Bus (2015)Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Ambition Bus (2015)Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Ambition Bus (2015)Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Ambition Bus (2015)Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Ambition Bus (2015)Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Ambition Bus (2015)Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Ambition Bus (2015)Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Ambition Bus (2015)Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Ambition Bus (2015)

UitvoeringOctavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Ambition Bus
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015

2015 Skoda Octavia Combi 1,6TDI 110 (manueel) Ambi

In de lente van 2015 heb ik een nieuwe Octavia besteld, mijn eerste Skoda ooit. Ondertussen heb ik er 120.000 km tot april 2018, om nu sinds juli 2018 het facelift model te rijden. Met deze persoonlijke review heb ik als doel potentiële kopers te helpen een goede beslissing te maken na het lezen van mijn praktijkervaringen.

Wat achtergrond informatie:
---------------------------------
Sinds 2009 heb ik 14 verschillende auto's gereden: 2006 VW Golf 1.9TDI 90 (20.000 km), 2009 Seat Leon 1.9TDI 105 (14.000), 2010 Opel Corsa 1.3CDTI 75 (30.000 km), 2010 Citroën C4 1.6HDI 110 (30.000 km), 2010 Opel Astra GTC 1.7CDTI 110 (60.000 km), 2012 Volvo C30 D2 115 (100.000), 2011 Renault Mégane 1.5DCI 90 (25.000 km), 2012 Opel Astra ST 1.7CDTI 110 (80.000 km), 2013 Ford Mondeo 2.0TDCI 115 (15.000 km), Volvo V50 1.6D 110 (40.000 km), 2015 Skoda Octavia 1.6TDI 110 6-bak (120.000 km), 2012 Volvo V70 D2 115 (10.000 km), 2018 Skoda Octavia 1.6TDI 115 DSG (20.000).

Hiermee wil ik aantonen dat ik een brede ervaring heb met diverse merken en dat mijn voorkeur voor een bepaald merk niet gebaseerd is op fan-boy uitlatingen.

Ik rij gemiddeld 70.000 km/jaar en heb ondertussen bijna 600.000 km achter de rug. Dagelijks ongeveer 3 uur op baan voor 200 km.

70% van mijn trajecten zijn gemaakt op de autosnelweg, 10% in de files, 20% normaal stadsverkeer.

De configuratie:
-------------
De wagen is een 1.6TDI 110 pk met manuele 6-versnellingsbak. De uitvoering is Ambition + Pack Business (navigatie en bluetooth) + Pack Comfort (verwarmde zetels en elektrisch inklapbare spiegels) + Pack Look (getinte ruiten achteraan, 16" aluminium wielen, parkeersensoren vooraan, voetverlichting voor en achter en LED achterlichten). De Ambition is verder standaard voorzien van USB, parkeersensoren achteraan, automatische airco, cruise-control, mistlampen vooraan en boordcomputer met kleurenscherm. Als extra opties heb ik nog genomen: chrome rond de ramen en chromen dakrails.

De uitrusting:
----------------
De Octavia bestaat in 4 uitvoeringen: Active, Ambition, Style/Elegance, L&K. Vanaf de Ambition uitvoering is de uitrusting zeer compleet, vooral als je het Pack Business erbij hebt. Alles wat je nodig hebt zit erin: mijn advies is daarom om steeds te gaan voor minimum de Ambition uitvoering en de Active te laten staan.

De ruimte:
------------
De kofferruimte zelf is enorm en vergelijkbaar met de Skoda Superb van 2015. Vooraan en achteraan heb je veel plaats, evenveel zelfs als in de Passat van hetzelfde jaar. Ervaring van vrienden is dat je meer beenruimte hebt achteraan dan een Audi A4 uit 2015. Je heb dus een auto die op vlak van ruimte zich gewoon meet met breaks uit het segment van de Passat, A4 en Insignia.
Leuk om te weten: een wasmachine inclusief verpakking past in de koffer zonder dat je achterbank hoeft neer te klappen. Ik heb 2 kinderzitjes voor een peuter van 3 jaar en een kleintje van 1 jaar: in het midden achteraan kan mijn vrouw (1,64 m en 48 kg) zitten.

Het infotainement systeem:
--------------------------------
Ik kom van een Volvo V50 met de High Performance audio installatie die geleverd word met het business pack. Vergeleken hiermee is het Amundsen audiosysteem met 8 luidsprekers matig: je mist een goede bass en het geluid is te scherp. Deze kan je regelen dat je minder trebble hebt en meer bass. Dan blijft het geluid nog steeds matig maar is het wat beter, tippen aan de Volvo installaties zal het nooit. Hou hiermee dus rekening als je een muziekliefhebber bent. Zelf ben ik het audiosysteem gewoon geworden na 20.000 km en stoort het mij helemaal niet meer. Integendeel: ik geniet nu gewoon iedere rit van mooie muziek omwille van de muziek zelf.

Wat betreft de navigatie: deze werkt zeer snel nauwkeurig. De enige opmerkingen die ik heb is dat het scherm echt te klein is en te laag staat en dat je vaak je ogen dus te laag hebt als je de kaart wilt checken. Gelukkig heb je tussen je tellers ook de navigatie in pijltjesvorm en dat helpt echt om je ogen niet meer van de weg te houden.

Het facelift model die ik nu heb heeft wel een mooi, groot en duidelijk scherm. Maar hier gebruik ik de ingebouwde navigatie zelden: Waze gebruik ik via CarPlay omdat deze gewoon veel beter en sneller navigeert, vooral als je op tijd bij een klant wil zijn zonder haast. Sinds ik Waze heb, heb ik de ingebouwde navigatiesystemen afgeschreven, ze kunnen niet tippen aan Waze of Google Maps.

Het rijden en comfort:
--------------------------
Je voelt dat deze auto duidelijk is ontworpen voor kilometervreters. Alles in de auto is gericht op comfort en rust:

Binnenin hoor je de dieselmotor amper en op de snelweg is het binnenin stiller dan in een Audi A3, VW Golf en Volvo V50.

Het onderstel filtert zeer goed de wegoneffenheden en is zeer zacht. Waar je ook rijdt, het lijkt alsof de banen overal strakgetrokken zijn. Dit allemaal zonder dat je het gevoel hebt in een boot te zitten: de wagen deint helemaal niet op en neer zoals franse wagens dat wel doen. Alles voelt zeer strak aan zonder dat het onderstel hard aanvoelt. Op dit vlak heb ik geen opmerkingen. Je kan bijvoorbeeld scherpere bochten nemen zonder dat je het gevoel hebt dat de auto uit de bocht wil vliegen. Een degelijke setup: goede filtering van de weg, geen harde vering en geen heen en weer gedein.

De zetels houden het ideale midden tussen superzacht frans en stevig duits: op lange afstanden voel je niet dat je in de zetel zit, wat erop duidt dat deze ontworpen is voor comfort. Wel heb ik 2 opmerkingen op de zetels: vooraan heb je in mijn uitvoering geen regelbare lendensteun en dat mis ik echt. Om een goede zit te hebben heb ik echt die regelbare lendensteun nodig omdat ik anders steun mis in mijn rug. Voor het facelift model heeft Skoda dit opgelost door dit standaard te monteren vanaf het Ambition niveau. Daarnaast mis ik steun aan mijn hoofd: als ik in de zetel zit, zit mijn hoofd zo'n 4 cm van de hoofdsteun en dat maakt het minder comfortabel op langere afstanden. In mijn huidige wagen heb ik dit probleem opgelost door de hoofdsteunen te monteren van een Passat die horizontaal verstelbaar zijn: ik rij nu altijd met mijn hoofd tegen de hoofdsteun en dat rijdt lekker. De stoelen zijn dus goed gevoel: niet te zacht, niet te hard, maar om een ideale zitpositie te vinden heb je echt de verstelbare lendensteun nodig én de verstelbare hoofdsteunen van de Passat.
In dit 2015 model vond ik dus niet de ideale zitpositie, in het facelift model van 2018 heb ik dit dus wel!

De automatische airco doet zijn werk zeer goed, in die zin dat je er niets van merkt. Ik rij altijd met 22,5 graden en heb hem nooit moeten bijregelen.

Je kan gemakkelijk 400 km rijden in een dag en op het eind uit stappen zonder dat je vermoeid bent: de zit was goed, het rijgedrag was goed, en het klimaat binnenin was goed.

In het facelift model heb ik nu DSG in combinatie met Adaptieve Cruise Control en dat brengt het comfort echt naar nog een hogere niveau. Op de autosnelweg heb ik hem altijd aan en ook in de files. 2 Minpunten van deze ACC is dat deze enkel remt voor voertuigen dat al voor jou waren. Als je bv. rijdt en 500 meter voor jou staat er een auto stil: dan detecteert de ACC deze niet en gaat dus niet afremmen. Het andere minpunt is dat deze niet langer dan 10 seconden kan stoppen in een file: na 10 seconden moet je dus zelf de rem in trappen, wanneer je dan terug wilt voorruit gaan moet je dan even de hendel van de ACC indrukken en ga je weer verder. In modellen van de VW groep met elektronische parkeerrem heb je dit probleem niet.

Prestaties:
------------
De 1.6TDI is lekker vlot en de versnellingsbak schakelt stevig en goed. Soms is het nodig om in 4de versnelling te rijden op de autosnelweg, wil je een snelle inhaal manoeuvre doen, maar dan ga je echt wel voorruit. Eenmaal warm, dan zingt de motor zonder problemen tot tegen de rode zone in het toerental gebied. Iedere versnelling heb je dus echt voldoende vermogen vanaf 2.000 rpm tot het rode gebied. Ik rij ondertussen al 20.000 km met een DSG en mijn advies is om echt te gaan voor de DSG: de prestaties zijn nog beter en je hebt meer rust en comfort omdat je niet meer zelf hoeft te schakelen.

Bouwkwaliteit en afwerking:
---------------------------------
De wagen voelt in zijn geheel zeer robuust aan, voelt aan zoals een Volvo. De deuren zijn voldoende zwaar en alles wat je op en dicht klapt lijkt ontwikkelt te zijn voor vele jaren lang.
Binnenin is het interieur goed afgewerkt: de materialen zijn gewoon op VW niveau en daarop is niets op aan te merken. De gekozen materialen voelen chiquer en degelijker aan dan in een Volvo V50, dat wil dus wat zeggen! Goed om te weten is dat de tapijten en alle stoffen, en plastics zeer gemakkelijk te onderhouden zijn: ze houden geen stof vast en laten zich gemakkelijk stofzuigen. Dat is wat anders dan andere merken waar stof in de vloerbekleding blijft hangen en je best moet doen om het er goed uit te zuigen. Vuiligheid ligt dus gewoon op de vloerbekleding eerder dan dat het erin lig.
Mijn moeder heeft deze auto overgenomen na 3 jaar en 120.000 en deze auto staat heel vaak naast mijn 2018 model die 20.000 km op de teller heeft en 6 maand oud is. Wanneer beiden schoongemaakt zijn dan zie je echt geen verschil in ouderdom tussen beiden. Voor mij het bewijs dat de kwaliteit binnenin dik in orde is. Anderzijds moet ik er wel bij vermelden dat ik wekelijks mijn auto een kwartiertje stofzuig.
Als je dan gaat rijden met het 2015 model en het 2018 model, dan voel en hoor je ook geen verschil. Degelijk dus en niets op aan te merken.
Wel is het zo dat je met de DSG de motor iets meer hoort, maar dat is te wijten aan de versnellingen van de DSG: deze zijn korter en bij dezelfde snelheden maakt de DSG toch 200 toeren meer.

Verbruik:
----------
Mijn gemiddeld verbruik is 5,3 liter/100 km over al die jaren, oftewel 1 op 18,86. Sinds ik rij met het facelift model met DSG en 17" ipv 16" is mijn verbruik 5,8 liter/100 km oftewel 1 op 17,24. Het verschil merk ik wel: met het 2015 model kon ik gemakkelijk 850 km rijden zonder te tanken (50 liter), terwijl ik met de DSG al vaak na 700 km ga tanken.

Conclusie:
------------
De Skoda Octavia is de ideale wagen geweest voor mij: zeer ruim, zeer comfortabel, zeer stil, degelijk afgewerkt.
De punten waar je wel moet mee rekening houden is het lage infotainement scherm voor de navigatie, de matige audio en de stoelen die niet perfect instelbaar zijn tenzij je de regelbare lendensteun hebt en de verstelbare hoofdsteunen van de Passat (wat ik nu wel heb).
Verder rij ik nu een DSG met Adaptieve cruise control en dat tilt het comfort naar nog een hoger niveau. Perfect om lange afstanden te gaan.
Mijn hart zegt dat ik moet gaan voor een Volvo, maar mijn verstand en lichaam vinden de Skoda helemaal OK. de reden dat ik met een Octavia rij en niet met een V60 heeft te maken met budget.. hoe kan het ook anders!