Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Greentech Elegance Businessline (2012)

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Greentech Elegance Businessline (2012)

UitvoeringOctavia Combi 1.4 TSI Greentech Elegance Businessline
Bouwjaar2012

Rationele keuze van een autoliefhebber

11-08-2021

...eens een Volvo rijder, altijd een Volvo rijder..of toch niet?

Begin 2020 een Volvo v70 aangeschaft. Na v50 en v60 gereden te hebben zag ik deze yountimer uit 2007 "met alles erop en eraan" in de showroom bij de Volvo dealer. Ja er stonden al 250k km op de teller, maar ach, "het is een Volvo".

Wat een heerlijke auto, maar... balans tussen maandelijkse kosten (verbruik / benzineprijs / MRB) ging mij steeds meer tegenstaan. Heb ik zoveel plezier in de Volvo om dat er voor over te hebben? Eigenlijk niet.. En als je bewust zuinig gaat proberen te rijden in een Volvo ben je eigenlijk niet meer aan het genieten van de auto.. dus..op zoek naar een alternatief!

Eisen:
- ruimte
- kleinere benzine motor of hybride
- degelijk
- luxe / leuk
- bovag garantie en liefst aankoop via dealerbedrijf

Zoektocht :
- Hybride gereden in Prius en Auris, kon niet wennen aan gasrespons en "loeien van de automaat", daarnaast gewoon niet mijn auto
- VW Passat ( model voor 2012), heerlijk maar geen uitvoering kunnen vinden waar ik achter kon staan.
- Astra (model na 2013) , fijne auto maar nog flink aan de prijs als occasion
- Weer V50? Nee toch maar niet, geen kleine motor met turbo en geen ruimtewonder
- Skoda Octavia... da's een optie!

Diverse octavia's bekeken en uiteindelijk keuze tussen 1.2 tsi model na 2013 beperkt qua opties of 1.4 tsi uit 2012 met alle bedenkbare opties.

Zowel opties als motor hebben mij doen besluiten om voor de laatste te gaan. Wat een heerlijke motor die 1.4 tsi, net wat rustiger en meer "over" dan de 1.2 (die overigens ook prima voldoet).

Ik ga "als Volvo-rijder" kijken of deze keuze mij blij gaat maken de komende tijd. Komen ratio en emotio samen in een grijze Skoda Octavia ? Vooralsnog ben ik blij!

PRIVATE LEASE Skoda Octavia