Skoda Octavia (2022)

Skoda Octavia (2022)
Skoda Octavia (2022)Skoda Octavia (2022)Skoda Octavia (2022)Skoda Octavia (2022)Skoda Octavia (2022)Skoda Octavia (2022)Skoda Octavia (2022)Skoda Octavia (2022)Skoda Octavia (2022)

Bouwjaar2022

Back to basics ( van het autorijden)

Vanuit Dresden (D) laten overkomen, want hier niet leverbaar : Een "neuwagen" Skoda Octavia Scout.... Nou ja, eigenlijk een Scout "light" . Deze heeft een 1,5 liter motor plus alléén voorwielaandrijving en een handbak, waar de "echte" scout, een 2 liter motor heeft, 4wd, en DSG bak.

De eerste ervaringen zijn positief. Een fijn rijdende en stille ruime auto, voor algemeen gebruik, met een robuust uiterlijk. De ruimte binnen in is echt een stuk groter dan in de Corolla. Veel meer hoofdruimte vóór. Wel is de rij/zit positie minder dynamisch dan in de Corolla.
Inmiddels is duidelijk, dat de Octavia geen goot-en-smijt werk auto is, maar daar koop je dan ook geen Skoda voor. Gewoon een héééél praktische en bruikbare cruiser is het. Eigenlijk de perfecte huis-tuin-keuken auto voor de brave burger.
Nu ik er een maand mee onderweg ben, denk ik dat dit de perfecte mix is tussen een stationwagon en SUV. De instap is namelijk merkbaar hoger, dan bij mijn vorige Corolla trek, die ook al 15 mm hoger op z'n wielen stond, dan een gewone Corolla.

Tijdens de eerste rit werd ik regelmatig getrakteerd op belletjes en piepjes van de spoor-assistent. Deze doet zijn werk iets te ijverig, en heb ik dus op non-actief gesteld. Iets dat helaas bij elke start opnieuw moet gebeuren. Overige hulp-systemen zijn minder prominent aanwezig.

Wat (mij) nu weer zeer positief verrast, is de directe reactie op mijn handelingen. Daarbij doel ik vooral op schakelen en koppelen. Alles gebeurt direct, op het moment als ik het wil / verwacht. Bij een automatische transmissie, moet een computer mijn handelingen controleren en goedkeuren alvorens er wat gebeurt. Dit leidt soms tot vertragingen van een paar tienden van seconden, maar ik merk ze wel.

Natuurlijk was ik benieuwd naar de brandstof consumptie. en wat blijkt: op de snelweg is deze Skoda een stuk zuiniger, dan mijn Vorige Corolla 2,0. Waar de Corolla alleen met moeite onder de 6,0L/100km blijft, liet deze Skoda 5,0/100 km zien na 200 km snelweg ( 100-110 km/h) Dit liet de boordcomputer zien. Of de waarde klopt, moet ik nog merken na de eerste tank beurt.

Kort na de start, liet ook al de 2 cilindermodus van zich horen.....of liever gezegd : voelen. Je voelt dan vibraties, die doen denken aan een te laag motortoerental, bij het rijden in een te hoge versnelling. Niet hinderlijk, maar het viel me wel op. Een beetje gas erbij, en het is weg. Echter VW claimt dit het switchen tussen 4 en 2 cilinders, geheel onmerkbaar gaat, maar dat is niet het geval.

Het multimedia systeem is een ding apart. Een ICT cursus, is bijna noodzakelijk om alles te begrijpen, qua instellingen. Hiermee ben ik dan ook ruim een uur bezig geweest, met alles instellen en uitproberen. Wel leuk dat er zoveel mogelijkheden zijn.

Wat betreft praktische gebruiksmogelijkheden, is dit de top in het C-segment. De kofferbak is bijna een zwart gat, zo massief groot. Ook heeft de auto een inklapbare trekhaak. Ideaal !! Zouden meer merken moeten doen. Tevens trof ik een volwaardig reservewiel met sleutel en krik aan, onder de kofferbakvloer.

Al met al , een geslaagde gok, want puur on-line gekocht, zonder proefrit. Zou ik normaal nooit doen, maar alla, soms moet je eens een gokje wagen, en de stoute ( of in dit geval : scoute ) schoenen aantrekken. En de wagen heeft tot 30-6-2024 volledige fabrieksgarantie.

wordt vervolgd.........

1000000 meter verder

Wel, de eerste 1000 km zijn inmiddels afgelegd. (inmiddels 3500km) Probleemloos, zonder toeters, bellers, zoemers en/of foutmeldingen.

Enkele dingen die de afgelopen 2 weken zijn opgevallen: Mindere zaken zijn de stoelen die iets minder goed zitten dan in de Corolla, en de armsteunen in de deuren zitten te eigenlijk te laag. Maar daar blijft het voorlopig bij. Positief is het algehele interieur, met z'n sfeer verlichting in 30 kleuren. Het voelt toch wat behaaglijker, dan het moderne, maar ietwat kille interieur van de Corolla.

Nu ook een beeld gekregen van de brandstof consumptie, in dit geval bij vries weer van de afgelopen dagen. Na 518 km, ging er 32 liter in de tank. Dit vertaalt zich in 1 op 16,19 ( 6,18 L /100 km) Daarmee speel ik gelijk spel met de Corolla 2,0 hybrid, die ook deze waarden liet zijn, bij koud weer. Ik verwacht dat dit bij warmer weer, een stuk lager uitpakt. De boordcomputer, vermeldde een verbruik van 6,2 L op 100 km, over deze afstand, en is dus mooi accuraat.
Onlangs de 2de tankbeurt gehad, waarbij alle kilometers bij ongeveer/ gemiddeld +14°C zijn afgelegd : dit leverde een mooie 1 op 17,09 op ( 5,85L/100KM) Wederom precies de cijfers, wat de boordcomputer liet zien. Mooi gekalibreerd ding dus. Ook 3de tankbeurt leverde 1 op 17,03 op, waarmee de auto ongeveer hetzelfde verbruikt, als de vorige Corolla 2,0 hybrid, in dit jaargetijde. In de zomer verwacht ik dat een Corolla hybrid wel zuiniger zal zijn.
Nu 4 keer getankt, en de boordcomputer waarden komen 100% overeen met wat ik aan de pomp bereken ( km gedeeld door liters) Zo'n nauwkeurig ding, heb ik nog niet eerder mee gemaakt. Mijn complimenten aan VAG voor deze vlijmscherpe kalibratie.

Qua binnenruimte ( zowel interieur, als kofferbak) veegt de Octavia de vloer aan met de Corolla, en waarschijnlijk, met vrijwel alle C-segmenters. Het verschil is veel groter, dan je op grond van de buitenmaten verwacht. Er gaat zomaar een derde boodschappenkrat in de kofferbak. Desondanks is deze Octavia 55 kg lichter, dan de Corolla.

Nog een eigenaardigheidje dat me is op gevallen: De licht schakelaar heeft een "uit" stand. ( ook wel 0 stand) waarbij dan ook écht alle licht uit is, zelfs de dagrijverlichting, ook tijdens het rijden. Bij de Golf 7½ die ik heb gehad, bleef de dagrijverlichting tijdens het rijden altijd branden , ook met de lichtschakelaar in de 0 stand. Zo niet bij deze Octavia. Uit ( 0 stand ) betekent écht alles uit. Volledig zonder licht rijden is dus mogelijk, maar natuurlijk geen goed idee. Gewoon de "auto" stand gebruiken.

Weer iets nieuws opgevallen: de auto geeft zelf een beetje gas, bij het op laten komen van de koppeling. Bij manoeuvreren wel handig, want je hoeft zelf dan geen gas te geven.

De achteruitrij camera is niet erg zinvol. Het beeld op het scherm is veel te klein, en te sterk vervormt, door een te sterke groothoeklens. gelukkig zitten er parkeer sensoren op, die de rem bedienen, als het fout dreigt te gaan.

O ja, inmiddels is het dag 50, en nog geen enkel ongegrond belletje, piepje, of foutmelding gehad. Vooralsnog onberispelijk functionerende elektriek.