Skoda Fabia 1.0 TSI 81kW Greentech Monte Carlo (2022)

Skoda Fabia 1.0 TSI 81kW Greentech Monte Carlo (2023)

UitvoeringFabia 1.0 TSI 81kW Greentech Monte Carlo
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023

De zoektocht naar de juiste lease-topper

Zelf ben ik inmiddels 2 jaar eigenaar van een betrouwbare, lieftallige grijze Opel Corsa 1.3 CDTI uit 2011, in de Cosmo uitvoering. Alle opties erop, behalve stoelverwarming. Met zijn 80.000 km in mijn bezit en 206xxx op de teller een ervaren auto. Afgelopen zomer een mooie reis naar Italië mee gemaakt. In 9 dagen 3800 kilometer gereden, de heen en terugreis gecruised rond de 155 km/u. Zelfs bergaf even getopt op 193 km/u (GPS flitsmeister)

Mankeert niks aan, heeft me nooit laten staan, maar toch jeukt het aan mij om een andere auto te kopen. Ditmaal een nieuwere auto.

De wensen.

Ik ben 24 jaar, alleenstaand en fulltime koerier voor UPS.
Mijn keuze valt dus op een hatchback. Zelf ben ik een luxepoes, dus opties zijn altijd welkom. Koekblikken vallen gelijk af (dus geen upjes of picanto's). Graag een sportief ogende look van binnen en buiten, en goede stoelen! Met mijn chronische rugklachten wegens een hernia is dit veruit het belangrijkste.

Waarom private lease?

Velen zullen zeggen dat je een dief bent van je eigen portemonnee gezien je aan het eind van je leasecontract geen auto zal bezitten. Naar mijn mening klinklare bullshit. Over 5 jaar zal ik weer wat anders (lees; groters) willen rijden. Qua financiële kosten misschien niet het aller goedkoopste idee, maar je betaalt natuurlijk ook voor de afschrijving van een nieuwe auto. Echter hoef je niet het volledige aankoopbedrag op te hoesten + een all risk verzekering op te nemen. Zelf rijd ik rond de 27xxx km per jaar.

De zoektocht.

O.b.v. mijn wensen kwam ik uit op de volgende auto's

- Volkswagen Polo R-line
- Seat Ibiza FR
- Skoda Fabia Monte Carlo.

De Polo R-line viel al snel af, omdat hij als kale R-line uitvoering al op €600,- per maand zat. Nog een beetje leuk aankleden, heb je al gauw een auto met een nwp van €40k of een leaseprijs van bijna €700 p.m.. Overigens ook erg veel plastic in het interieur waar al gauw een boel krassen op komen.

De Ibiza FR heeft letterlijk de kuste stoelen die er zijn, ging er helemaal krom van zitten. Ook het infotainment systeem voelde voor mijn idee gedateerd aan. Valt gelijk af.

Dan toch de Monte Carlo. Ik heb in de showroom van Pouw in Arnhem een exemplaar mogen bekijken. Daar stond 'ie dan, in een two-tone kleur. Race blauw met een zwart dak/zwarte daklijsten! Mij viel gelijk de strakke snoet op, in combinatie met zwarte side skirts en een diffuser. De Fabia is zijn vrouwenimago kwijtgeraakt, en omgetoverd tot een sportief ogende auto voor jonge mannen. Er zitten geinige detail in verwerkt, zoals een paraplu in de bestuurdersdeur. Net een Rolls Royce! Afijn, de dikke kuipstoelen zitten lekkerder dan verwacht. De lumbar support is naar wens. Er zitten rode accenten in het interieur verwerkt, evenals de carbon look die van links tot rechts strekt op het dashboard. Er zit zelfs interieurverlichting in. Door de zijspiegels kan je goed kijken. Wel heb ik 3 minpunten gezien. Het zicht door de achteruitkijkspiegel is erg beperkt, de armleuning is niet uitschuifbaar of in hoogte verstelbaar, en er kunnen daardoor geen halve-liter waterflesjes in de houder onder de armleuning. Anyway, verder een prachtige auto. Gelijk was ik verliefd op de looks.

Welke opties?
Een harde eis is een DSG. Het plezier uit het schakelen is voor mij verdwenen. Nu ik een wat rustigere rijder ben, kies ik voor de DSG. Dit icm een 110 PK 1.0 TSI. Ze hebben ook een 95 PK variant, echter is die alleen als handbak te krijgen, en komt naar mijn idee vermogen tekort voor tussenacceleraties.

Door de verkoper heb ik me laten adviseren om niet meer opties te nemen dan nodig. Hierdoor verviel mijn "winter pakket" wens. Vanuit de Corsa ben ik gewend dat de ramen erg snel beslaan, maar dit is ook een Corsa kwaaltje. In het winter pakket zaten o.a. stuur en stoelverwarming, verwarmde spiegels en verwarmde ruitersproeikoppen. In Duitsland wel handig volgens de dealer, maar hier niet. Prima, die viel dus af.

Standaard staat de auto op 16'' Proxima Aero velgen. Saai en oerlelijk, dus ik heb gekozen voor de 17'' Procyon Aero velgen. De 17'' heeft zwarte verwijderbare velg doppen. Deze verbeteren de luchtweerstand, en is daarmee volgens Skoda 0.2l op de 100 km zuiniger. Overigens is dit in de hatchback categorie de meest gestroomlijnde auto. Dit zie je ook terug in de topsnelheid, namelijk 205 km/u. De Polo R-line haalt "slechts" 195 km/u. Toch een significant verschil voor een auto die even zwaar is!

De andere aangevinkte opties waren het "Travel pakket" en het "Navigatie pakket". Hierin zitten o.a.:

- Automatisch dimmende binnenspiegels
- Adaptive cruise control
- Adaptive Lane assist
- Virtual cockpit
- Parkeersensoren met Manoeuvre Assist
- Admunsen Navigatie met het grootste mogelijke scherm, de 9.2''. Hier zit ook draadloze Apple Carplay op.
- Phonebox met draadloos opladen
- Voicecontrol
- Verkeersbordherkenning
- En nog wat zooi.

Met de opties dus een zeer complete auto, met een aantal dingen die je niet verwacht in een auto van deze prijscategorie. De nwp van deze configuratie bedraagt €30.650.

Vervolgens door 2 dealers een offerte laten maken, en met wat onderhandelen een goede prijs kunnen krijgen.

Voor €593,- pm heb ik het volgende:
- 60 maanden, 25.000km leasecontract
- Zomer/winterbanden
- All-risk verzekering
- Dealer onderhoud
- De eerder genoemde opties.

De auto wordt in Q2 van 2023 geleverd. Als het zover is lever ik weer een update!

11-12-2022

Tijdens de koude periode in Nederland met veel vorst tóch besloten het winterpakket mee te bestellen. Wat een ellende, koude handen aan het stuur. Gelijk de dealer geappt en de stand van zaken besproken. De auto was nog niet in het montageproces, dus hij kon het pakket nog voor mij mee bestellen. Voor een meerprijs van €7,- p.m. het winterpakket erbij met o.a. stuur en stoelverwarming.

PRIVATE LEASE Skoda Fabia