Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Saab
  • 9-3 Sport Sedan

Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector (2002)

autoreview

1
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector (2002)
Stevenvs
  • Stevenvs8
  • Gebruikersreview
31 oktober 2014 om 00:43
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 2.0t Vector
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf117.000 km
KM-stand laatst152.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoektocht en aankoop

  • 117.000 km
  • 6 mei 2015

Na anderhalf jaar in een vw passat 1.9TDI 90pk was het tijd voor iets anders. De opvolger moest voldoen aan volgende eisen
- Benzine door relatief korte ritten en stadsverkeer
- 4 of 5 deuren
- Bruikbare koffer
- Schappelijk bouwjaar, kilometerstand en prijs
- indien mogelijk minstens 120 pk

Veel benzinewagens zijn er de laatste 10 jaar niet verkocht in België dus beloofde geen simpele zoektocht te zijn. Voor bmw's en audi's werd schandalig veel geld gevraagd, VW had de 1.8T enkel in de golf 4 gti en die zijn veelal niet meer standaard, Benzinemodellen vinden van bvb opel astra viel ook niet mee tenzij je de traagste 1.4 neemt, een t-jet van fiat/alfa is te jong ( duur ) of nagenoeg onvindbaar,....

Na en tijdje zoeken viel plots mijn oog op een Saab 9-3 Vector 2.0t 175 van eind 2002 met 117000 km.

Een afspraak gemaakt bij de verkoper. De auto reed goed, zag er vanboven en vanonder, vanbinnen en vanbuiten goed uit op een paar kleinigheden na. Maar ja, als je een nieuwe wil moet je een nieuwe kopen natuurlijk. De technische staat was in elk geval in orde.


Betrof een goed uitgeruste versie met halflederen electisch verstelbare sportzetels, automatische airco, cruise control, cd-wisselaar,...


Na aankoop:

De zaken die niet helemaal naar mijn zin waren dus eerst aangepakt
- geen matje voor de voeten van de bestuurder. Mattensetje besteld om na een jaar niet door de bekleding te zitten
- Deurvanger deur linksvoor maakt veel lawaai. De verkoper ging dit oplossen maar dit bleken niks dan loze beloftes.
- Rubberen mat in de koffer
- Haaievin-antenne was kapot. Hier is terug een kapje op geplakt
- De assemblagekwaliteit was blijkbaar bij Saab niet altijd even goed dus hier en daar was wel een rammeltje te bespeuren om weg te werken
- Koppelingspedaal kwam niet helemaal terug tot boven waardoor cruisecontrol niet werkte. Veer die pedaal terugduwt was afwezig. Hier dus terug een in gestoken

Eerste indruk

  • 121.000 km
  • 6 mei 2015

Na een paar duizend kilometers in de saab nog steeds ten volle tevreden over de auto.

Comfort:

Algemeen comfort is goed. De auto is sportief afgeveerd maar niet zo hard om oncomfortabel te worden. Windgeruis is niet beter of slechter dan in andere auto's
De sporttzetels zitten heerlijk en zijn ook voor langere afstanden goed.
Ruimte achterin is er niet in overvloed maar dat is niet de grootste prioriteit.


Prestaties:

265Nm bij 2500 tpm en 175pk zijn meer dan genoeg om lekker vooruit te komen. Het vermogen wordt heel lineair opgebouwd. Snelheden boven 200 per uur zijn zo gehaald en 8.5 van 0 tot 100 is ook niet slecht te noemen.


Verbruik:

Paarden moet je eten geven dus veel hangt af van de manier van gebruiken. Lange stukken snelweg tegen 130 zijn te rijden met 8l/100km
Dagelijks gebruik met stukken van 5 a 15 km en regelmatig stadsverkeer is goed voor een 10l/100km.
Maak je veel korte ritten of kan je het niet laten de rechtse pedaal hard in te duwen gaat het naar 12l/100km.

Over de kosten en betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen. Hierover later meer.

De balans na een jaar rijden

  • 126.500 km
  • 6 mei 2015

Na een jaar rijden tijd voor de beoordeling op kosten en betrouwbaarheid.


De Saab heeft ons gelukkig nog niet in de kou laten staan maar dat neemt niet weg dat er niets mis kan gaan.

- Bobine kapot. Vertaalt zich in schokjes rond de 3000tpm en zwaardere belasting. Kostprijs 150 euro.
- Spiegelglas linkse spiegel losgekomen. Niet meer terug te lijmen aangezien dit er op de oprit van de autosnelweg af vloog. Een namaak spiegelglas besteld voor 30 euro.

Het originele spiegelglas kostte bij de saab-verdeler maar liefst 338 euro!!!
Ook de bobine kostte er daar 300€ ipv 150€ bij een andere saab-specialist.

Nu snap ik wel dat onderdelen niet altijd goedkoop kunnen zijn maar een stukje spiegel met 2 pennetjes aan voor de verwarming en een plastiek rondje om hem vast te klikken voor zoveel geld kan ik niet goed begrijpen. Voor dat geld hadden we met onze fiat bravo een hele nieuwe verwarmde electrisch verstelbare spiegel met temperatuursensor en gespoten kapje EN geplaatst door de merkverdeler.

Hetgeen nog opvalt is dat bij warm weer de links achterdeur niet altijd op slot of van slot gaat. Op zich geen groot probleem maar de verdeler vraagt voor een nieuw slot 300 euro. Ik neem dus het ongemak er maar bij om een paar keer per jaar de deur zelf van slot / op slot te doen als het nodig is.


Op gebied van kosten ben ik niet helemaal tevreden. De vorige eigenaar verkoopt hem natuurlijk niet omdat hij perfect in orde is maar de prijzen voor die onderdelen zijn toch een beetje teveel van het goede....

Ervaringen na 2 jaar

  • 137.000 km
  • 9 september 2016

Na 2 jaar met de saab te rijden vallen volgende dingen op

- Algemeen kwaliteitsniveau van plastiek kon beter. Getuige hiervan is bvb de rammeltjes en de verf die loslaat op de meest gebruikte knopjes van radio, airco e.d. Gelukkig is de auto technisch wel in orde.

- Verbruik zit rond de 10 liter op 100 km. Wij rijden hier in een stedelijke omgeving en meestal ritten van ongeveer 10km. Mits je niet teveel korte ritten maakt, is het normverbruik zeker haalbaar. Zie verbruiksmonitor voor gedetailleerde info.

- In de winter is de zetelverwarming een genot. In tegenstelling tot vele moderne auto's blaast de verwarming bij vriestemperaturen na een paar kilometers al goed warme lucht. Ook de airco doet goed zijn werk. Ik heb wel een vochtvreter in de auto liggen ( zakje ) omdat ik niet veel en niet dikwijls met de auto rijd, en dan wordt deze bij nat/koud weer snel vochtig door te weinig te gebruiken. Beter voorkomen dan genezen is dan mijn instelling.

- Bij inspectie op de brug is er niets te zien aan de onderkant. Geen roest, steenslag, schade of slijtage,.... Moest je niet beter weten zou je bijna zeggen dat de auto 4 jaar ipv 14 jaar oud is. Helemaal niets op aan te merken.

Vervangen onderdelen :
- Remschijven vooraan ( kromme remschijf rechts vooraan )
- Bobijn en bougies
- Deurslot linksvoor ( door occasie )

Omdat om den duur 175 pk ook begint te vervelen heb ik bij de Saab-dealer geinformeerd naar een hirsch-tuning omdat dit goedgekeurd en getest was door saab met bewijs van gelijkvormigheid. Volgens de site van hirsch kost dit dan 650 euro omdat je voor auto's van voor 2008 de helft korting krijgt. Kennelijk komt hier ook nog een uur arbeidsloon bovenop en moest de verdeler niet weten van die korting dus zou in totaal 1350 euro kosten. En dit voor 20 pk en 45 Nm extra.... Mijn keuze was gemaakt : Hij blijft zoals hij is en dan spaar ik dat geld wel voor een volgende auto.

Samengevat :

De saab is een vlotte, comfortabele sportieve auto met een aanvaardbaar verbruik en enkele schoonheidsfoutjes

+ Prestaties voor een auto van 14 jaar oud
+ Wegligging
+ Comfort
+ Ruimte ( Voor 2 volwassenen en een kleuter meer dan groot genoeg )
+ Verbruik voor benzine met 175 pk
+ Zetels
+ Bouwkwaliteit onderstel / chassis / koetswerk / motor

- Plastiek binnenin rammelt en blijft niet mooi
- Dure onderdelen bij merkdealer

4 jaar in bezit

  • 152.000 km
  • 14 juni 2018

Aan ervaring met de auto valt weinig toe te voegen. Wel enkele dingen vervangen in de afgelopen 2 jaar om alles in goede staat te houden.

- Linksvoorste raammechanisme door nieuw namaak ( 70€ en paar uur werk )
- Raamschakelaar in linksvoorste deur ( 50€ voor occasie )
Dit omdat de ramen aan de linkse kant niet open gingen. Het probleem was verholpen met alleen de schakelaars. Nu alles uiteen lag bleek dat de vorige eigenaar al eens last had met de raam en er stukken plastiek van het mechanisme kapot waren. Om verdere problemen en nogmaals hetzelfde werk te voorkomen, dit ineens mee vervangen.

- Plastiek handgrepen van de deuren aan de binnenkant en asbak plastiek likje verf gegeven door "erbarmelijke" kwaliteit af fabriek. ( 20€ primer en spuitbus )
- Ventilator airco/verwarming interieur vervangen. De oude ratelde al langer maar dit werd erger en erger. Vervangen om te voorkomen dat ie kapot gaat met een lange rit zoals vakantie en je dan zonder verwarming, koeling of ontwaseming zit. Nieuwe namaak ingestoken ipv van valeo. ( 100€ en paar uur werk )

Om al die dingen kapot te laten gaan, zou de auto in zo'n slechte staat brengen en als je het zelf kan is het voor die kostprijs best schappelijk. Ook is het goedkoper om zelf die kosten te doen aan een oude auto dan de afschrijving van een nieuwe te bekostigen.

Onlangs ook nog een beugel van de uitlaat eraf gereden. Bij een bouwwerf had men een kabelgoot gelegd die 30cm lang was en 9cm hoog over een bolle weg. Heel stilletjes erover maar helaas... Het laagste punt zit achter de voorwielen in het midden ( de uitlaat ) en dat is ongeveer 10 a 11 cm met 2 personen erin. Hiermee de goot geraakt met het gekende gevolg. Kan de auto natuurlijk niet veel aan doen...

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Saab 9-3? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear Business Climate control

    Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear Business Climate control

    • 2006
    • 122.929 km

    € 4.975

    Saab 9-3 Cabrio 2.0t Vector Automaat: Leder+Navigatie+ECC **ORIGINEEL NL !!**

    Saab 9-3 Cabrio 2.0t Vector Automaat: Leder+Navigatie+ECC **ORIGINEEL NL !!**

    • 2003
    • 151.121 km

    € 11.999

    Saab 9-3 2.0t 5-drs |Trekhaak|APK Juni 2023|

    Saab 9-3 2.0t 5-drs |Trekhaak|APK Juni 2023|

    • 2002
    • 397.598 km

    € 999

Meer Saab 9-3 occasions

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-3 specificaties
  • Saab 9-3 occasions
  • Saab 9-3 video's
Advies en informatie
  • Saab 9-3 tests
  • Saab 9-3 gebruikersreviews
  • Saab 9-3 index
PREMIUM
Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Anders dan de deels ontmantelde verkeersvliegtuigen op het platform van Twente Airport hebben...

Lees meer
 

Saab 9-3 reviews

  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Optic (2003)

    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Optic (2003)

    1
    • 13 januari 2018
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Linear (2004)

    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Linear (2004)

    2
    • 7 juni 2017
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector (2002)

    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector (2002)

    1
    • 30 oktober 2014
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear (2003)

    Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear (2003)

    11
    • 5 februari 2014
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector (2003)

    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector (2003)

    1
    • 28 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Arc (2002)

    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Arc (2002)

    3
    • 3 mei 2013
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TiD 120pk Linear Business (2005)

    Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TiD 120pk Linear...

    5
    • 14 april 2013
meer reviews
Saab 9-3 2.0T Aero - 2003 - 420.402 km - Klokje Rond

Saab 9-3 2.0T Aero - 2003 - 420.402 km - Klokje Rond

57

Als bekend wordt dat iemand z'n auto zelf onderhoudt, staat Joep meestal niet direct te springen....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition...

    1
    • 5 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    8
    • 6 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 120pk Linear (2010)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 120pk Linear...

    3
    • 31 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Coupé 2.0 t Euro Edition (2002)

    Saab 9-3 Coupé 2.0 t Euro Edition (2002)

    • 18 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    2
    • 26 februari 2021
  • Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

    Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch...

    • 4 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector (2006)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector...

    7
    • 2 januari 2021
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition...

    1
    • 5 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    5
    • 3 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    1
    • 29 januari 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    2
    • 14 oktober 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden