en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 117.000 km |
KM-stand laatst | 152.000 km |
Na anderhalf jaar in een vw passat 1.9TDI 90pk was het tijd voor iets anders. De opvolger moest voldoen aan volgende eisen
- Benzine door relatief korte ritten en stadsverkeer
- 4 of 5 deuren
- Bruikbare koffer
- Schappelijk bouwjaar, kilometerstand en prijs
- indien mogelijk minstens 120 pk
Veel benzinewagens zijn er de laatste 10 jaar niet verkocht in België dus beloofde geen simpele zoektocht te zijn. Voor bmw's en audi's werd schandalig veel geld gevraagd, VW had de 1.8T enkel in de golf 4 gti en die zijn veelal niet meer standaard, Benzinemodellen vinden van bvb opel astra viel ook niet mee tenzij je de traagste 1.4 neemt, een t-jet van fiat/alfa is te jong ( duur ) of nagenoeg onvindbaar,....
Na en tijdje zoeken viel plots mijn oog op een Saab 9-3 Vector 2.0t 175 van eind 2002 met 117000 km.
Een afspraak gemaakt bij de verkoper. De auto reed goed, zag er vanboven en vanonder, vanbinnen en vanbuiten goed uit op een paar kleinigheden na. Maar ja, als je een nieuwe wil moet je een nieuwe kopen natuurlijk. De technische staat was in elk geval in orde.
Betrof een goed uitgeruste versie met halflederen electisch verstelbare sportzetels, automatische airco, cruise control, cd-wisselaar,...
Na aankoop:
De zaken die niet helemaal naar mijn zin waren dus eerst aangepakt
- geen matje voor de voeten van de bestuurder. Mattensetje besteld om na een jaar niet door de bekleding te zitten
- Deurvanger deur linksvoor maakt veel lawaai. De verkoper ging dit oplossen maar dit bleken niks dan loze beloftes.
- Rubberen mat in de koffer
- Haaievin-antenne was kapot. Hier is terug een kapje op geplakt
- De assemblagekwaliteit was blijkbaar bij Saab niet altijd even goed dus hier en daar was wel een rammeltje te bespeuren om weg te werken
- Koppelingspedaal kwam niet helemaal terug tot boven waardoor cruisecontrol niet werkte. Veer die pedaal terugduwt was afwezig. Hier dus terug een in gestoken
Na een paar duizend kilometers in de saab nog steeds ten volle tevreden over de auto.
Comfort:
Algemeen comfort is goed. De auto is sportief afgeveerd maar niet zo hard om oncomfortabel te worden. Windgeruis is niet beter of slechter dan in andere auto's
De sporttzetels zitten heerlijk en zijn ook voor langere afstanden goed.
Ruimte achterin is er niet in overvloed maar dat is niet de grootste prioriteit.
Prestaties:
265Nm bij 2500 tpm en 175pk zijn meer dan genoeg om lekker vooruit te komen. Het vermogen wordt heel lineair opgebouwd. Snelheden boven 200 per uur zijn zo gehaald en 8.5 van 0 tot 100 is ook niet slecht te noemen.
Verbruik:
Paarden moet je eten geven dus veel hangt af van de manier van gebruiken. Lange stukken snelweg tegen 130 zijn te rijden met 8l/100km
Dagelijks gebruik met stukken van 5 a 15 km en regelmatig stadsverkeer is goed voor een 10l/100km.
Maak je veel korte ritten of kan je het niet laten de rechtse pedaal hard in te duwen gaat het naar 12l/100km.
Over de kosten en betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen. Hierover later meer.
Na een jaar rijden tijd voor de beoordeling op kosten en betrouwbaarheid.
De Saab heeft ons gelukkig nog niet in de kou laten staan maar dat neemt niet weg dat er niets mis kan gaan.
- Bobine kapot. Vertaalt zich in schokjes rond de 3000tpm en zwaardere belasting. Kostprijs 150 euro.
- Spiegelglas linkse spiegel losgekomen. Niet meer terug te lijmen aangezien dit er op de oprit van de autosnelweg af vloog. Een namaak spiegelglas besteld voor 30 euro.
Het originele spiegelglas kostte bij de saab-verdeler maar liefst 338 euro!!!
Ook de bobine kostte er daar 300€ ipv 150€ bij een andere saab-specialist.
Nu snap ik wel dat onderdelen niet altijd goedkoop kunnen zijn maar een stukje spiegel met 2 pennetjes aan voor de verwarming en een plastiek rondje om hem vast te klikken voor zoveel geld kan ik niet goed begrijpen. Voor dat geld hadden we met onze fiat bravo een hele nieuwe verwarmde electrisch verstelbare spiegel met temperatuursensor en gespoten kapje EN geplaatst door de merkverdeler.
Hetgeen nog opvalt is dat bij warm weer de links achterdeur niet altijd op slot of van slot gaat. Op zich geen groot probleem maar de verdeler vraagt voor een nieuw slot 300 euro. Ik neem dus het ongemak er maar bij om een paar keer per jaar de deur zelf van slot / op slot te doen als het nodig is.
Op gebied van kosten ben ik niet helemaal tevreden. De vorige eigenaar verkoopt hem natuurlijk niet omdat hij perfect in orde is maar de prijzen voor die onderdelen zijn toch een beetje teveel van het goede....
Na 2 jaar met de saab te rijden vallen volgende dingen op
- Algemeen kwaliteitsniveau van plastiek kon beter. Getuige hiervan is bvb de rammeltjes en de verf die loslaat op de meest gebruikte knopjes van radio, airco e.d. Gelukkig is de auto technisch wel in orde.
- Verbruik zit rond de 10 liter op 100 km. Wij rijden hier in een stedelijke omgeving en meestal ritten van ongeveer 10km. Mits je niet teveel korte ritten maakt, is het normverbruik zeker haalbaar. Zie verbruiksmonitor voor gedetailleerde info.
- In de winter is de zetelverwarming een genot. In tegenstelling tot vele moderne auto's blaast de verwarming bij vriestemperaturen na een paar kilometers al goed warme lucht. Ook de airco doet goed zijn werk. Ik heb wel een vochtvreter in de auto liggen ( zakje ) omdat ik niet veel en niet dikwijls met de auto rijd, en dan wordt deze bij nat/koud weer snel vochtig door te weinig te gebruiken. Beter voorkomen dan genezen is dan mijn instelling.
- Bij inspectie op de brug is er niets te zien aan de onderkant. Geen roest, steenslag, schade of slijtage,.... Moest je niet beter weten zou je bijna zeggen dat de auto 4 jaar ipv 14 jaar oud is. Helemaal niets op aan te merken.
Vervangen onderdelen :
- Remschijven vooraan ( kromme remschijf rechts vooraan )
- Bobijn en bougies
- Deurslot linksvoor ( door occasie )
Omdat om den duur 175 pk ook begint te vervelen heb ik bij de Saab-dealer geinformeerd naar een hirsch-tuning omdat dit goedgekeurd en getest was door saab met bewijs van gelijkvormigheid. Volgens de site van hirsch kost dit dan 650 euro omdat je voor auto's van voor 2008 de helft korting krijgt. Kennelijk komt hier ook nog een uur arbeidsloon bovenop en moest de verdeler niet weten van die korting dus zou in totaal 1350 euro kosten. En dit voor 20 pk en 45 Nm extra.... Mijn keuze was gemaakt : Hij blijft zoals hij is en dan spaar ik dat geld wel voor een volgende auto.
Samengevat :
De saab is een vlotte, comfortabele sportieve auto met een aanvaardbaar verbruik en enkele schoonheidsfoutjes
+ Prestaties voor een auto van 14 jaar oud
+ Wegligging
+ Comfort
+ Ruimte ( Voor 2 volwassenen en een kleuter meer dan groot genoeg )
+ Verbruik voor benzine met 175 pk
+ Zetels
+ Bouwkwaliteit onderstel / chassis / koetswerk / motor
- Plastiek binnenin rammelt en blijft niet mooi
- Dure onderdelen bij merkdealer
Aan ervaring met de auto valt weinig toe te voegen. Wel enkele dingen vervangen in de afgelopen 2 jaar om alles in goede staat te houden.
- Linksvoorste raammechanisme door nieuw namaak ( 70€ en paar uur werk )
- Raamschakelaar in linksvoorste deur ( 50€ voor occasie )
Dit omdat de ramen aan de linkse kant niet open gingen. Het probleem was verholpen met alleen de schakelaars. Nu alles uiteen lag bleek dat de vorige eigenaar al eens last had met de raam en er stukken plastiek van het mechanisme kapot waren. Om verdere problemen en nogmaals hetzelfde werk te voorkomen, dit ineens mee vervangen.
- Plastiek handgrepen van de deuren aan de binnenkant en asbak plastiek likje verf gegeven door "erbarmelijke" kwaliteit af fabriek. ( 20€ primer en spuitbus )
- Ventilator airco/verwarming interieur vervangen. De oude ratelde al langer maar dit werd erger en erger. Vervangen om te voorkomen dat ie kapot gaat met een lange rit zoals vakantie en je dan zonder verwarming, koeling of ontwaseming zit. Nieuwe namaak ingestoken ipv van valeo. ( 100€ en paar uur werk )
Om al die dingen kapot te laten gaan, zou de auto in zo'n slechte staat brengen en als je het zelf kan is het voor die kostprijs best schappelijk. Ook is het goedkoper om zelf die kosten te doen aan een oude auto dan de afschrijving van een nieuwe te bekostigen.
Onlangs ook nog een beugel van de uitlaat eraf gereden. Bij een bouwwerf had men een kabelgoot gelegd die 30cm lang was en 9cm hoog over een bolle weg. Heel stilletjes erover maar helaas... Het laagste punt zit achter de voorwielen in het midden ( de uitlaat ) en dat is ongeveer 10 a 11 cm met 2 personen erin. Hiermee de goot geraakt met het gekende gevolg. Kan de auto natuurlijk niet veel aan doen...
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.