Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TTiD 130pk Norden Exklusiv (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Sport Sedan 1.9 TTiD 130pk Norden Exklusiv |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 333.600 km |
Mijn eerste (en laatste?) Saab
- 245.000 km
Wat kies je als je een jonge auto zoekt die goedkoper is in de vaste lasten dan je huidige C-segmenter? Inderdaad, een Saab. Logisch? Nee.
Het zoekproces zal ik jullie besparen. Het is tenslotte een auto review en geen keuze review. Wel wil ik vooraf graag mijn referentiekader met jullie delen, zodat jullie de review op waarde kunnen schatten.
Ik vergelijk de auto hoofdzakelijk met een Citroen C5 2.0 hdi, een Renault Laguna 1.5 DCI en een Volvo V60 d2.
Tja, en toen. Toen kwam ik op het spoor van een Saab 93 1.9 TID uit 2011. Eigenlijk ouder dan ik wilde, en ook zwaarder dan ik wilde. Maar wat is het toch een mooie auto hé? Toch maar even kijken.
Het was niet de eerste keer dat ik een Saab bekeek. Maar er was altijd een reden om het niet te doen. De ene keer de stoelen, een keer roest, een keer een doorgerookte auto (en natuurlijk mijn eigen rationele duiveltje). Maar dit keer ontbrak één van deze redenen. Oeps. Daar ging ik.
Inmiddels ben ik 13.000 km verder. En dat bevalt meer dan prima. Eerlijk is eerlijk, als je in deze auto stapt en vervolgens in een v/s60 of 3 serie van hetzelfde jaar, dan begrijp je waarom Saab er niet meer is. Waar je dit aan merkt? De opzet van het interieur, alhoewel het goed oogt zien de volledig weggewerkte infotainmentsystemen in de genoemde auto’s er een stuk moderner uit. Dit geldt ook voor de relatief kleine buitenspiegels, Bluetooth connectiviteit om enkel mee te bellen en de navigatie met een dvd. Om maar niet te spreken van de -niet downsize- motor. Dat kon in 2011 echt niet meer.
Gek genoeg zijn dit nu de voordelen van deze Saab. Het navi-systeem is eenvoudig te vervangen, de 2.0 liter is fijn en soepel en het interieur is misschien niet modern, maar ook niet zwaar verouderd.
En voor het rijden geldt hetzelfde. Het rijdt ouderwets. Met gevoel. Fijn! Ik zit elke dag al genoeg achter de computer.
Tegelijkertijd biedt de auto wel modern comfort. Hij is behoorlijk stil (zeker vergelijkbaar met onze v60), heeft automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, alles elektrisch en automatisch. Zorgeloos rijden, zoals in de C5, maar dan meer betrokken.
Technisch
De 120 pk motor is voornamelijk door het koppel vlot zat. Sprintjes zijn niet zijn sterkste punt, maar goed, daarvoor koop je hem niet. Op de snelweg is hij snel en soepel. Tuning was een optie, maar blijkt overbodig en het idee is van tafel.
Verbruik ligt rond de 1 op 17/17.5 op mijn dagelijkse rit van +- 35km enkele reis. Rijd ik langere afstanden, dan red ik gemakkelijk 1 op 18,5 gemeten over een tank. De auto verbruikt merkbaar veel brandstof bij een koude motor. Eenmaal warm is het verschil tussen 120 of 135 rijden in het verbruik nauwelijks merkbaar. Flink verschil met de vorige auto die boven de 120 flink begon te drinken.
De versnellingsbak heeft ‘s ochtends een beetje moeite met de eerste keer schakelen naar de tweede versnelling. Schijnt bekend te zijn bij de GM F40 versnellingsbak. Eenmaal onderweg is hij soepel. Maar ik heb fijnere bakken gehad.
En verder?
Verder voelt de auto solide aan, de deuren vallen mooi dicht, hij kraakt en rammelt niet en voelt fijn zwaar.
Het rijden zelf wordt in sommige reviews sportief genoemd, dit verbaast mij. Misschien komt het door mijn ervaring met Honda’s, maar de Saab zou ik eerder omschrijven als comfortabel dan sportief.
Hoe meer ik er mee rijd, hoe blijer ik er van word. Maar dan de hamvraag: had ik deze auto in 2011 nieuw gekocht als ik dat destijds kon? Nee, dat niet. Destijds was mijn keuze absoluut anders geweest.
Zou ik de auto nogmaals gebruikt kopen?
Dat zeker. Ze zijn te vinden voor leuke prijzen, zijn ook best betaalbaar om te rijden en vaak luxe uitgerust zonder “digitaal” te rijden. Absoluut een aanrader.
Problemen:
Lekkage in de rechter achterdeur. Opgelost door nieuw folie te plakken.
20.000 km verder en toch getuned
- 265.000 km
Inmiddels 20.000 km gereden met Saab en hij bevalt nog steeds erg goed. Bij rijden in het donker blijken vooral de automatisch dimmende buitenspiegels ontzettend fijn te zijn, geen verblindende lichten meer in je spiegels is een verademing.
Wat mij dan weer wat tegenvalt is de Xenon verlichting. Hier had ik iets meer van verwacht. Het lichtbeeld is vergelijkbaar met onze V60 en daarmee op zich prima. Ware het niet dat de V60 gewoon halogeen verlichting heeft. Ik heb al gelezen dat het vervangen van de lampjes (deze zijn inmiddels 8 jaar oud) wonderen kan verrichten. Bij de volgende beurt maar eens naar vragen.
In deze 20.000 km is onder garantie de EGR-buis vervangen, deze was doorgeroest. Dit is een bekende kwaal van de 1.9 Tid.
Verder komt het dual-mass vliegwiel er aan. Je voelt hem inmiddels duidelijk. Daarbij voel ik mij wel een beetje bedot door de garage, aangezien ik hier voor aanschaf specifiek naar heb gevraagd. Hun antwoord was toen: “nee, als die binnen 50.000km gaat dan hoor je dat al wel”. Afijn, my loss en de auto is het voor mij waard. Maar gezien deze en eerdere ervaringen bij deze (Saab en Volvo gespecialiseerde) garage kom ik hier niet meer terug. Inmiddels ook van anderen in de Saab-wereld begrepen dat de ervaringen bij deze garage matig zijn.
Als laatst blijk ik toch wispelturiger te zijn dan ik dacht, want de auto is toch getuned. Nodig is het niet, lekker is het wel! De verworven power merk je het best bij volgas, iets wat je bijna nooit doet. Maar als je het doet, dan trekt hij er serieus lekker aan. Maakt de auto toch nét weer wat fijner. Uitgelezen vermogen met de e-sid ligt nu rond de 160pk (het aantal nm is niet goed uit te lezen. Dit zal om en nabij de 360/370 nm liggen. Standaard is het 280nm). Geen idee hoe betrouwbaar de E-sid hierin is, maar dat het meer is dan standaard is zeker.
Apk
- 269.000 km
Het was tijd voor de eerste APK in mijn bezit. Wegens de eerdere ervaringen bij de garage waar ik de auto heb aangeschaft, ben ik naar een nieuwe garage gegaan. Eerste indruk hier is goed.
Met betrekking tot de auto: geen reparatie of advies-punten. Dat is fijn. De auto geeft de indruk dat hij door de vorige eigenaar goed is onderhouden, en dat zet ik natuurlijk voort.
Verder weinig te melden. Nouja, de airco werkt ook goed. Ook wel belangrijk bij temperaturen zoals vandaag (39+ graden);)
Vakantie en 25.000 km in bezit
- 273.000 km
Zo. Terug van vakantie en daarmee de eerst echt lange rit. Tijdens een dergelijke rit vallen je altijd een aantal nieuwe punten op:
+ de motor is echt heel soepel en krachtig. Alhoewel een ‘echte’ Saab een benzine-turbo motor heeft bevalt deze basis-diesel (zeker met tuning) echt uitstekend.
+ ik ben zeer te spreken over het verbruik. Heen gemiddeld 1 op 18, terug (met zeer veel file) 1 op 17,5. Daarbij heb ik waar de verkeerssituatie het toeliet flink doorgereden.
+ op hoge snelheid (180+) is de auto zeer vertrouwenwekkend. Op de autobahn kan je prima en comfortabel meerijden op de linkerbaan.
+ ondanks dat het een sedan is, verdwijnen er echt heel veel spullen in de kofferbak.
- de cruise control mist een ‘pauze’-functie. Gek genoeg heeft hij wel een ‘resume’-functie, maar dit werkt alleen maar bij het onderbreken door het intrappen van de rem of koppeling. Ik mis een knop waarmee ik het ‘gas kan loslaten’. Ik merk dat ik hierdoor de cruise control veel minder gebruik met op termijn een stijf wordend rechterbeen tot gevolg.
- na een uurtje of 7-8 krijg ik meer moeite om lekker in de stoel te zitten. Dit komt voornamelijk omdat de lendesteun voor mij te laag in de stoel zit. In mijn Volvo’s heb (en had) ik hier minder last van. Ik denk dat de kantelfunctie van de Volvo-stoelen daar een groot aandeel in hebben.
Wat verder opvalt:
- de auto heeft boven de rechter-wielkast wat lichte krasjes in de lak. Inmiddels heb ik ontdekt hoe die ontstaan. De tankdop hangt aan een touwtjes en bungelt precies daar tegen de auto. Ik heb nog niet eerder bij een auto gezien dat dit zichtbare slijtage opleverde, daar had Saab dus beter over na kunnen denken.
Meer dan een jaar in bezit
- 283.000 km
Ik heb de Saab inmiddels meer dan een jaar in bezit en hij bevalt nog steeds zeer goed.
Ik heb de gebruikskosten een sterretje extra gegeven. Natuurlijk is het een relatief zware auto met dito lasten, maar de onderhouds- en verbruikskosten liggen een stuk lager dan vooraf verwacht. Over de afgelopen 38.000 km waren de onderhoudskosten €264,- voor een beurt en €1,20 voor een nieuw kentekenlampje. Verder heb ik een nieuw setje winterbanden aangeschaft op 17 inch Saab velgen, vond ik toch wat chiquer dan de stalen velgen die ik had.
De koppeling doet het nog steeds. Ik had eerder al het idee dat deze niet heel fris meer is, dus ik verwacht daarvoor wel een reparatie in het komende jaar. Maar goed, dat calculeer je in bij een auto met een hogere kilometerstand.
Verder nog wensen? Als ik nog eens tegen een mooi lederen aero-interieur aanloop, lijkt een ombouw mij wel leuk. Marktplaats maar eens in de gaten houden.
Tijdelijk gestald
- 287.000 km
Sinds januari erg weinig gereden met mijn fijne Saab. De afgelopen weken natuurlijk weinig op kantoor geweest. Voor die -normaal gesproken- dagelijkse ritten naar kantoor is de 9-3 een fantastische auto, maar met de zomer (met waarschijnlijk weinig kilometers) voor de deur leek een cabrio mij wel eens leuk. Daarom besloten de 9-3 tijdelijk te stallen en een Saab 900 SE Cabrio met 2.5 V6 te kopen.
Bedoeling is om de auto’s eind september/begin oktober weer om te wisselen. Tegen die tijd een update.
Groot onderhoud
- 308.000 km
Na goed 2,5 jaar is de auto nog steeds bezit. Voor mij een unicum, want zolang heb ik nog niet eerder een auto in bezit gehad.
Afgelopen jaar relatief weinig gereden. Veel thuiswerken, weinig vakanties, het inmiddels bekende verhaal.
In de tussentijd was de auto toe aan groot onderhoud. Voor dit jaar stond op de planning:
- distributieriem
- Koppeling incl vliegwiel
- Onderhoudsbeurt incl APK
Even getwijfeld of er toch geen nieuwe auto moest komen. In de afgelopen jaren was mijn strategie de auto vlak voor het grote onderhoud (na 1 tot maximaal 2 jaar) in te ruilen. Op die manier heb ik erg goedkoop kunnen rijden. Ook dit keer weer wat potentiële vervangers bekeken. Met mijn eisen is er meer dan voldoende aanbod, maar na een paar auto’s te hebben bekeken bekroop mij toch het gevoel dat de vooruitgang te klein was voor het bedrag (€10.000 tot €15.000) wat je er in steekt. Zeker ook omdat ik toch snel op een diesel uitkom (met een gebruikte auto ligt het omslagpunt nog steeds erg laag). Maar je weet natuurlijk dat zo'n diesel flink gaat afschrijven de komende tijd.
Daar de Saab een erg fijne wagen is gebleken heb ik besloten al het onderhoud uit te laten voeren en nog een paar jaartjes door te rijden. Tot 2025 moet het qua wetgeving in ieder geval geen probleem zijn en mag ik alle grote steden nog in. Tegen die tijd zal de teller op dik 400.000km staan en zien we dan wel weer hoe het loopt.
De reparatie was een flinke duit in het zakje (ruim €3000,- dit jaar). Daar moet gelijk bijgezegd worden dat de over de gehele bezitsduur de onderhoudskosten erg meevallen. Tot nu toe zo'n €100,- per maand. Per kilometer komt dan neer op zo'n €0,055. Verwachting is dat dit het komende jaar nog wat zakt (onderhoud voor komend jaar is nu gedaan).
Ook de afschrijving is relatief laag (€0,03 per kilometer). De totaalprijs per kilometer (incl. brandstof, wegenbelasting, verzekering) op €0,26. Dat ligt ondanks de reparaties lager dan de ANWB calculator aangeeft. Die zit op €0,30 per kilometer. Voor een auto van dit kaliber (formaat, comfort) lijkt mij dit ook een schappelijk bedrag.
Na de reparaties rijdt de auto overigens merkbaar beter. Veel minder trilling zowel bij stilstand als bij rijden. De auto voelt daardoor veel soepeler. Hopelijk kunnen we er nu weer een poos van genieten.
eSID toegevoegd en foutcode
- 319.000 km
Nu de pandemie op zijn einde loopt (ijdele hoop?) maken we weer wat meer kilometers. Na de reparatie valt vooral op dat de auto de afgelopen 10.000km minder verbruikt dan de periode ervoor. Gemiddeld (inclusief vakanties en ritjes rond-om huis) zit ik op 1 op 17,5, de kilometers naar het werk (veel snelweg) leg ik af met een verbruik van 1 op 18,5. Met de stijgende brandstofprijzen ben je dan toch blij dat je een diesel rijdt.
Verder heb ik in de afgelopen maanden een eSID aangeschaft. Met dit apparaatje kun je de originele boordcomputer uitbreiden met extra data als:
- Actueel vermogen en koppel
- Actueel luchtmassa, verbruik, voltage van accu.
- Regeneratiestatus van het roetfilter
Leuker nog dan bovenstaande is dat je met dit tooltje ook een aantal software-matige opties kan toevoegen. Zo klappen de spiegels nu automatisch in bij het op slot zetten (voorheen moest dat door de sluit knop ingedrukt te houden op de afstandbediening of op een knopje in het interieur te drukken) en kan je instellen hoevaak het knipperlicht knippert na een aanraking (comfort knipperlicht). Ook kun je instellen welke lampen wanneer aangaan, bijvoorbeeld bij het openen van de auto of een bepaalde stand van de knop in het interieur.
Als je geïnteresseerd bent in de werking en de opties, zoek eens op "eSID Saab".
De eSID biedt ook de mogelijkheid om foutcodes uit te lezen. Niet alleen van de motorcomputer, maar ook van de andere computers in de auto. Wat mij opviel is dat het vermogen volgens de eSID wat achterblijft. Nou is deze waarde niet 100% betrouwbaar (het blijft een calculatie op basis van bepaalde waarden) en schijnt hij vooral bij getunde auto's nog wel eens lager uit te vallen. Toch lijk ik zo'n 10pk en 50nm te missen.
Even de foutcodes uitlezen en ja hoor, er staat er eentje in: P1125. Even Googlen leert dat deze code te maken heeft met een onverwachte stand van de klep in het gasklephuis. Een vaker voorkomend probleem omdat het gasklephuis op een gegeven moment vol zit met roet. Eerste optie: het gasklephuis even schoonmaken.
Binnenkort maar even oppakken, want dit lijkt een mooi klusje om zelf te doen.
Verder blijft de auto fijn rijden, zeker op de vele snelweg kilometers. Wel overweeg ik de auto na de winter eens goed (te laten) na te lopen op versleten rubbers en schokdempers. Ik heb het gevoel dat de auto met name in sneller genomen bochten minder strak ligt dan hij ooit deed. Wellicht dat dit ook in mijn hoofd zit, maar een check kan nooit kwaad toch?
Verkocht
- 333.600 km
Hij is verkocht. Midden 2021 al jeuk: eigenlijk wil ik wat nieuws. Besloten om verstandig te doen en de auto op te knappen. Het mag niet baten, een klein jaar later is de auto alsnog verkocht. Wat heb ik hiervan geleerd? Investeer niet meer in je auto als het gevoel weg is.
De volgende (waarschijnlijk buitenlandse) eigenaar zal er in ieder geval nog veel plezier van hebben na de reparaties van vorig jaar.
De afgelopen jaren samengevat:
Het is veruit de prettigste auto geweest die ik heb gehad. Ik heb de auto bijna 4 jaar in bezit gehad en dat zegt veel (gemiddeld kom ik op amper 1,5 jaar per auto).
Wat ik ga missen:
+ De mede Saab-rijders. Vooraf niet verwacht dit te zeggen, maar wat is de Saab-wereld een gemoedelijk en fijn wereldje. Veel accessoires gekocht en verkocht, auto's van mede Saab-bezitters bekeken én mooie verhalen gehoord. Er komt nog één keer een cabrio. Dit keer een blijvertje én het wordt weer een Saab.
+ De 1.9 TiD is een fijne metgezel gebleken. Op een koude ochtend loopt hij wat rauw. Eenmaal warm biedt hij een enorme souplesse. Hij heeft ook vermogen zat, zeker na het chippen heb je altijd wat over. Daarnaast is het verbruik zeer netjes.
+ De ruimte met name voorin, je kunt lekker riant zitten.
+ het weggedrag. Niet sportief, wel fijn.
+ Sommige opties, bijvoorbeeld de automatisch dimmende buitenspiegels. Geen last van busjes met verkeerd afgesteld licht.
+ Ik vind het nog steeds een erg mooie auto om te zien.
+ Afschrijving (0,04) en onderhoud (0,04) komen samen op 0,08 cent p/km uit over een kleine 90.000km. Volgens mij erg netjes, zeker het dure vliegwiel (2500 euro) meegenomen.
De minnen:
- De ruimte achterin is beperkt. De kofferbak is groot en praktisch, maar de ingang naar de kofferbak niet.
- Schakelen is wat stroef. Bekend obstakel van de versnellingsbak (GM F40), maar het went.
- Euro4. Je merkt er niets van, tot je in Antwerpen komt ;)
Al met al is de Saab mij erg goed bevallen. Hij heeft mij nooit laten staan en buiten regulier (soms prijzig - vliegwiel) onderhoud zijn er geen vreemde kosten geweest. Na ruim drie ton hebben sommige rubbers hun beste tijd gehad. Zo voel je de motor trillen bij stilstand (vermoedelijk motorsteun), trekt de auto ondanks uitlijnen ietsje naar rechts (vermoedelijk rubbers in de achterophanging) en trilt de auto een beetje in het stuur (rubbers voortrein?). Allemaal marginaal. Meermaals meegemaakt at het een ander niet opviel. Wellicht ben ik te perfectionistisch.
Hoe dan ook, hopelijk geniet ik van de nieuwe auto net zoveel als van de Saab.
Toch een kleine update: auto te koop
- 333.600 km
Toch nog een kleine update. De auto staat te koop en wel in Nederland. Vind ik leuk, ik had verwacht dat hij direct naar het buitenland geëxporteerd zou worden.
De advertentie is erg positief over de auto, fijn compliment natuurlijk, heb erg mijn best gedaan om er goed op te passen. Toch bekruipt mij bij het lezen van de advertentie het gevoel dat deze een beetje te positief is. De advertentie doet namelijk voorkomen alsof de kilometerstand er niet aan af te zien en voelen is. Als dat zo was, had ik hem natuurlijk niet weg gedaan ;).
Voor een volgende koper: ik denk dat je de advertentie er zo uitpikt (kleur + bouwjaar + km-stand). Weet dan: aan deze auto heb je een hele mooie en goede basis, maar om hem perfect te krijgen zijn er zeker investeringen nodig. Voor mij was het dat niet meer waard, maar ik hoop met alle liefde dat iemand anders (wellicht als je zelf wat handiger bent?) deze investering wel wil en kan doen en deze mooie auto nog een paar jaar op de weg houdt!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Renault 4 GTL (1983) - Klokje Rond Klassiek

Theo en Thea Haverkamp gaan hun MG ZS zo lang mogelijk op de weg houden

Nieuwe Dacia Duster scherper dan ooit - Vooruitblik

Praktijkverbruik Nissan Qashqai: welk verbruik realiseert populaire cross-over?

Praktijkverbruik: is de Audi A1 (2010 – 2018) een zuinige keuze?
