en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 245.000 km |
KM-stand laatst | 246.000 km |
Ik kocht de cabrio in Februari 2020 in Nederland terwijl ik in het buitenland woonde ( en nog woon). Door de Corona uitbraak kon ik de auto pas in mei bij de vorige eigenaar ophalen waarna ik vanwege gesloten grenzen ook niet gelijk de auto mee kon nemen, maar moest stallen. Het hele weekend dat ik de Saab in ontvangst nam dakloos kunnen rijden en man, wat een genot. Dit is toch echt een totaal andere wagen dan mijn zwarte 9-3 Anniversary (5d met vast dak).
Uiteindelijk is de cabrio in december op de autotransporter gegaan en heb ik de Saab bij aankomst direct bij de Saab specialist af laten leveren voor een grote onderhoudsbeurt. De vorige eigenaar was met onderhoud niet bepaald scheutig geweest (wat ik bij aankoop al wist). De specialist heeft m de cabrio technisch flink onder handen genomen een veel slijtage delen vervangen/vernieuwd oa motor-ophangrubbers, remschijven, accu, uitlaatdemper, banden, wiel-ophangrubbers, motorolie, krukas-lagerschalen en zo nog een lijstje. De cabrio was van trekhaak en LPG installatie voorzien en die heb ik ook laten weghalen. Tevens is de Saab nu met open SID uitgerust waardoor alle parameters van het motormanagement direct zijn uit te lezen. Na dit alles een tourtochtje gemaakt om eea te testen en ik moet zeggen, een enorme stap omhoog tov mijn eerste rit in NL met de cabrio. Inhalen op een provinciaal weggetje is een fluitje, even richting aangeven naar links, uitwijken naar links en het gaspedaal iets indrukken waarna de kickdown inschakelt het toerental lekker oploopt, de vaart erin komt en dan de automaat weer opschakelt waarbij de trekkracht eindeloos lijkt, een klein en veilig feestje. Het is overigens sowieso een feestje om met een Saab cabrio te rijden. Zo zwaaide een wildvreemde meneer naar me om te stoppen omdat hij wilde weten hoe oud de Saab is en hij zijn bewondering aan mij wilde overbrengen. Ja met deze Saab meer nog dan met mijn 5 deurs hatch, rij je altijd, zoals Jeremy Clarckson eens zei over Saab rijders, altijd met een glimlach, zo van "Ik weet iets wat jullie niet weten"
02 03 21: Met de open SID heeft de Saab specialist de software aangepast waarmee tevens de 9-3 Cabrio over 210 PK beschikt (ipv standaard 150).
Een merkbaar verschil wat tot mijn verrassing nog zeer goed te beheersen is met de 17" Alu36 (215x50 Conti's).
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.