en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 142.000 km |
KM-stand laatst | 148.850 km |
Bij deze deel ik mijn ervaringen met mijn Saab 9-3 cabrio.
Stukje vooraf.
Heb deze Saab 9-3 in 2017 aangeschaft bij een dealer na er jaren over gedroomd te hebben. Ik had het veel eerder moeten doen!
De Saab.
Heb gister de Saab weer uit de stalling gehaald na 5 maanden stilstaan. Startte in een keer en rijdt natuurlijk weer als een zonnetje. Druk op de knop en het dak gaat binnen 30 seconden open. Windscherm achterin en rijden maar. Rijden met het dak open kan al vanaf een graad of 15. Stoelverwarming aan en dan is het heerlijk rijden.
Motor en Versnellingsbak.
deze Saab is voorzien van de 2.0 t motor met 150pk en 240nm koppel. De motor voldoet goed en rijdt prima. Ook de handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen schakelt soepel en fijn.
Verbruik.
het verbruik is rond de 1 op 10. je kunt je afvragen of dat erg is maar ik vindt het niet storend. Ik rij er overigens niet bijster veel in, ongeveer 4000 a 5000 km per jaar.
Comfort.
Comfort is waar de auto in uitblinkt. Lekker cruisen en plezier ritjes maken met het dak open. De auto doet wat hij moet doen en maakt weinig geluid.
Windgeruis.
Als je een cabrio koopt van 15 jaar oud weet je dat dat een ding kan zijn. Maar het valt eigenlijk hartstikke mee. Voorin kan je prima met het dak open en windscherm rijden tot ongeveer 150 kilometer per uur. Achterin is het op de beenruimte na, tenzij de passagier voor wat inlevert krap.
Kort ding over display.
sinds aankoop werkt het radio display nauwelijks. Dingen aflezen is moeilijk. Weet iemand of je dat voor een normale prijs kan vervangen?
Al met al.
De Saab is in de zomer met de kap open een geweldige auto. Met de kap dicht is de Saab toch minder praktisch. Als de kap dicht is heb je vrij slecht zicht en is er een flinke dode hoek aanwezig. Dit maakt dat de Saab alleen maar gereden wordt als het weer goed genoeg is voor een open kap.
De nadelen.
- het verbruik is best hoog, rond de 1 op 10
- de kosten zijn in de eerste twee seizoenen best flink. onder andere nieuwe uitlaat en nog wat andere dingetjes.
Chiptuning.
O ja als laatste. Is het een slim idee om de Saab te laten chiptunen? Zit erover na te denken omdat het vermogen dan stijgt tot +- 200 pk en omdat de Saab dan misschien wat zuiniger wordt.
Als je vragen hebt stel ze dan vooral.
wordt vervolgd.
Vandaag de Saab volledig gewassen en gewaxt. Ook de banden en velgen schoongemaakt. Ik zal zo ook wat foto's toevoegen. Hij ziet er weer uit als nieuw
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.