Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Cabriolet 1.8t Vector |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 61.000 km |
KM-stand laatst | 72.000 km |
Perfecte day2day cabriolet
- 72.000 km
Tot zo'n 225pk gechipte (Hirsch) uitvoering van dit voorlaatste 9-3 benzine model.
Luxe handgeschakelde Vector uitrusting. Iets meer op comfort gericht en rustiger qua uitstraling dan de sportieve Aero uitvoeringen van de 9-3 Saab. Maar, da's een kwestie van smaak natuurlijk.
Oorspronkelijk van 11/2008 maar dit was toen al modeljaar 2009. Gekocht eind 2019 van de 2e eigenaar met slechts zo'n 62.000km op de klok.
Na bijna 1,5 jaar, en ruim 12.000 km verder, blijkt het een zeer rappe, vooral probleemloze, comfortabele, day-to-day, 4-seizoenen cabriolet. De uiterst soepele en sterke 2.0 turbo motor pakt vroeg en zonder merkbaar turbogat op. De low pressure turbo komt nadrukkelijk, maar zonder 'schop in je rug', in actie. Inhalen van voorliggers is zó gepiept.
Ook op hele lange (vakantie)ritten blijken de zacht overkomende stoelen vooral enorm comfortabel. De motor is absoluut stil. Dat is ook wel zo prettig bij top-down rijden. Ook rijwind is nauwelijks storend bij open rijden.
De handbak schakelt vlot en trefzeker. Ik prefereer handgeschakeld boven automatisch. Vooral in de bergen en op bochtige wegen vind ik dit prettiger rijden. In het begin leek de besturing nog wat 'vaag' maar met nieuwe banden én een bezoekje aan een uitlijningen specialist is er niets meer te klagen.
De cabriokap is in perfecte staat. De (geluids-)isolatie van de kap is gewoon heel erg goed. Dicht rijdend met de airconditioning aan komt de auto over als een coupé.
1 zwakte hebben al deze 9-3 cabrio's in de vorm van het roestduiveltje op de randen van de cabrio-afdekklep. Die vraagt links en rechts aandacht én (preventief) onderhoud c.q. reparatie vanwege de matige afwatering op die plek. Die afdekklep heb ik laten spuiten en de afwateringsrand behoeft ook nog even behandeling voordat de roest daar ónder de rubberrand toch nog meer vat op krijgt. Een echt attentiepuntje bij eventuele aankoop!
Voor het overige geen bijzondere uitgaven of onderhoudskosten. Een gave, fijne, probleemloze auto met een beresterke motor die bij normaal onderhoud nog zomaar 300.000 tot 400.000km méér mee kan. Verbruik van deze 2.0 liter motor ligt zo rond de 1:12 bij doorsnee gebruik. Qua model en uitstraling oogt deze uitvoering van de 9-3 nog steeds modern met xenon en ledlampen. Een toekomstige klassieker die ook qua milieueisen nog lang mee kan. Toegelaten in milueuzones in bijv de Duitse en Franse binnensteden. Dat maakt het ook een fijne vakantiewagen. Mede gezien de omvangrijke bagagemogelijkheden.
Verzekeren kán op basis van taxatiewaarde via een youngtimer-,/klassiekerpolis. Niet kostbaar voor een perfecte WA+Casco dekking. Mijne is voor die verzekering getaxeerd op ruim 19.000 euro.
Ik kan, én zou, er zó weer een kopen mocht er onverhoopt wat naars met deze gebeuren.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.