en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Twingo SCe 75 Intens |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 3.845 km |
Afscheid Renault Twingo 1.0 SCE75 Intens
Deze auto is de opvolger van mijn Dacia Logan MCV TCe90 met halfautomaat. De Twingo is 90 cm korter, maar de ruimte van de Dacia hebben we niet meer nodig en een kleine auto is handiger met parkeren. Na een korte (achteraf gezien te korte) proefrit tot aankoop besloten. De inruilprijs van de Dacia was goed en de levertijd van de Twingo kort. Na twee weken stond de kakelverse Twingo gereed om af te halen. Weer even wennen aan een handgeschakelde auto, maar dat ging snel.
Laat ik beginnen met de pluspunten van de Twingo in deze uitvoering:
-compleet met climate control, cruise control, automatische lichten en wissers, elektrische ramen voor, dab+ radio, multimediasysteem met achteruitrij camera
-lekker compact
-hoge zit met prettige stoelen
-rugleuning passagiersstoel naar voren neerklapbaar waardoor je toch lange spullen kunt vervoeren
-redelijk zuinig met 1:20
-heel kleine draaicirkel
Maar nu de minpunten (die voor een deel samenhangen met het compacte formaat van de Twingo):
-futloze en weinig soepele motor die op toeren moet worden gehouden om nog enigszins te presteren
-irritante motordreun bij toerental onder 3000
-geen toerenteller (alleen te meten via de OBD2-poort)
-vijfde versnelling pas bruikbaar boven 70 kmh, maar het gaat pas lekker boven 80 kmh
-hakerige en vrij onnauwkeurige schakeling, vooral oppassen met de 3e en 5e versnelling, voor je het weet heb je de verkeerde te pakken
-beperkte zitruimte achterin
-vrij kleine bagageruimte, met 2 standaard boodschappenkratten in dwarsrichting is het wel bekeken; let op: de bodem wordt vrij warm een extra isolatiemat is aan te bevelen
-oliepeil controleren is erg omslachtig, je moet de afdekplaat van de motor wegnemen (6 schroeven); waarom in deze Renault geen controle via de boordcomputer beschikbaar is, is me een raadsel
-tamelijk gevoelig voor zijwind en rijsporen
-navigatie met smartphone en Android auto via Easylink is onhandig, je moet daarbij eerst je route starten op de smartphone want eenmaal gekoppeld aan het multimediasysteem lukt niets meer
-rumoerige ventilator ook in de laagste stand
-geen reservewiel, alleen een plakset
Al met al is me de Twingo niet meegevallen. Vooral de motor is een zwak punt en een bron van ergernis. Dit is de slechtste 3-cylinder motor die ik in de afgelopen 10 jaar heb gehad. De motoren van Nissan (Note en Micra 1200 cc), Citroën (1200 cc) en Dacia (899 cc turbo) waren een stuk beter, hoewel een 4-cylinder te prefereren is. Gelukkig levert Renault tegenwoordig de nieuwe Clio met 4-cylinder motor, TCe 130 en EDC-automatische versnellingsbak. Jammer genoeg nogal prijzig dankzij de CO2-belasting. Niettemin heb ik besloten die auto aan te schaffen, want wat een wereld van verschil met de Twingo en dan bedoel ik voornamelijk motorisch. Zodra ik wat ervaring met de Clio heb opgedaan zal ik daarover berichten.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.