Renault Twingo Initiale (1999) #4

UitvoeringTwingo Initiale
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2017

Mijn eerste auto!

Aangezien ik mijn Twingo nu bijna een jaartje heb, wordt het eens tijd om mijn ervaringen te delen.

Eind maart vorig jaar werd ik eindelijk 18, dus ik mocht eindelijk de weg op! Eerst was ik niet van plan een auto te kopen, maar na 3 jaar fietsen en 2 jaar op de scooter door weer en wind ben ik toch maar gaan zoeken.

Aangezien ik nog op school zit heb ik geen groot budget voor een auto, daarom moest het lekker goedkoop maar wel met enige vorm van luxe. Mijn school is elke dag 50 kilometer reizen en elk weekend moet ik ook werken, dus een lage kilometerstand was ook wel belangrijk zodat ik er nog een langere tijd mee kon doen.

Mijn vader zag in de buurt een Renault Twingo met maar 102000km erop te koop staan en een nieuwe APK, en ook nog eens voor een heel leuk prijsje. Eerst leek het mij niks, een Twingo? Voor mij? Welke 18 jarige jongen rijdt er nou in een Twingo? Toch ben ik een paar dagen later gaan kijken. Waarom? Dat vraag ik mij nu nog steeds af. Enige tijd later stond de auto op mijn naam, mijn aller eerste auto!

Het is een Initiale uitvoering geworden uit 1999, met alle luxe er op en eraan (behalve het panoramadak), zoals airco (een must), volledig leren bekleding, elektrische ramen/spiegels, stuurbekrachtiging, voor en zij airbags, enzovoort. Ook zitten alle boekjes erbij, de oude kentekenbewijzen, facturen, oude APK keuringen en een certificaat voor de originele airco! Hij heeft een raar kleurtje, op het kentekenbewijs staat geel maar het lijkt een beetje een champagnekleur. Hij is altijd bij Segerink en Wolbers onderhouden in Apeldoorn, en op een deuk linksachter na ziet die er van binnen en van buiten heel netjes uit. Het enige wat ik heb aangepast zijn de velgen en de radio, de lichtmetalen velgen die er onder zaten vond ik echt vreselijk, dus ik heb een setje van een andere Twingo Initiale uit 2002 er op gezet (helaas wel met best wat stoeprandschade, maar ach). En de standaard radio is vervangen door een exemplaar van Pioneer met USB en AUX aansluiting zodat ik mijn eigen muziek kan luisteren.

In de 9 maanden die ik nu mijn Twingo heb, is 1 ding duidelijk geworden. Een strepentrekker is het niet. Ik heb nog het oude type met de 8 klepper 1.2, met maar liefst 58 (!) pk. Als je bij de verkeerslichten snel weg wilt zijn moet je hem hard laten werken, en laat overschakelen. Ook op de snelweg is er na de 110 de fut er eigenlijk wel uit. Hij kan wel harder, alleen het gaat niet van harte. Een keer heb ik 170 op te teller gehaald tot mijn verbazing. Daarin tegen is het invoegen op de snelweg goed te doen, mits je het in de 3e versnelling doet. Tot de 100 km/u is het lekker rustig in de auto, daarboven begin je de motor te horen. Als je harder gaat dan 120 overheerst het motorgeluid en het windgeruis en moet je je stem verheffen om een fatsoenlijk gesprek met je passagier(s) te voeren. Als ik via de snelweg naar school ga zit ik toch bijna altijd alleen in de auto, en zet ik de radio gewoon wat harder. Op die manier stoor ik mij er niet zo aan, en rij ik gewoon 120 of 130. Over de radio gesproken, deze zit heel laag in het dashboard en is niet te bereiken zonder met je rug helemaal los te komen van de stoel. Deze had beter op de plek van de asbak gekund. Op de snelweg gaat het verbruik trouwens ook wat omhoog, dan rij ik ongeveer 1 op 14. Als ik alleen maar in de stad en op provinciale wegen rij haal ik 1 op 16, ondanks mijn zware rechtervoet. Er valt meer uit te halen, dat weet ik zeker, alleen ben ik geen persoon die achter de vrachtwagens blijft plakken en overal keurig de maximum snelheid rijdt. Ook moet je bij een nat wegdek niet te hard door de bochten willen, want dan krijg je flink wat onderstuur. Als het droog is kan je wel met wat snelheid (voor zover dat mogelijk is in een Twingo) door de bocht.

Maar uiteindelijk is een Twingo bedoeld voor in de stad, en daar doet ie het uitstekend! Hier kan die goed mee komen met het overige verkeer, hij is lekker klein, heeft een goede draaicirkel en door de grote ramen kan je alles goed overzien. Binnen heb je heel veel ruimte, je kan er prima met z'n vieren in zitten. Als mensen meerijden denken ze eerst opgepropt te zitten, en als ze eenmaal zitten zijn ze stomverbaasd. De beenruimte is echt riant, alleen wat langere mensen zitten met hun hoofd tegen het dak (dan gaan ze maar onderuit gezakt zitten, toch?) Ook voor het doen van de boodschappen is het een handige auto. De achterbank schuif je zo vooruit, en dan passen de wekelijkse boodschappen voor 4 mensen net in de kofferbak.

Ook is die voor een kleine auto wel heel comfortabel. De stoelen zijn lekker zacht, net zoals de vering en het sturen gaat lekker licht. Het schakelen is helaas iets minder. In het begin was het heel erg wennen omdat het pedaal een vrij korte slag heeft, dus in het begin liet ik hem best vaak afslaan maar nu gebeurt het gelukkig nog maar zelden. Na een langere afstand stap ik nog uitgerust uit.

Vaak hebben mensen hebben hun oordeel al klaar staan over Renault (Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd, jullie kennen het wel....). Om eerlijk te zijn dacht ik dit ook ondanks dat ik al lang een fan ben van Franse auto's, maar bij de Twingo is dat gelukkig tot nu toe niet het geval geweest. Het enige wat ik heb moeten laten vervangen is 1 wiellager, kosten: €65. En in augustus ben ik na een zware regenbui door een ondergelopen straat gereden, en sindsdien is de druklager van de versnellingsbak hoorbaar als de motor koud is maar hier kan de auto voor de rest ook niks aan doen. Foutje! Degene die het onderhoud voor mij doet zei dat ze daar heel oud mee kunnen worden, dus ik heb er (nog) niks aan laten doen. Ook rammelt en kraakt de ophanging aan de voorkant af en toe iets op drempels of een slechte weg, dit neem ik maar voor lief.

Al met al is het een grappige, goedkope, nog best luxe en betrouwbare auto gebleken, en de kilometers vliegen er de laatste tijd op. Om heel eerlijk te zijn is een andere auto verleidelijk, maar zolang deze het blijft doen rij ik er nog in rond, en ik zal jullie ervan op de hoogte houden!

Keuzes....

Eind deze maand is het weer tijd voor de APK, en omdat ik in het weekend werk in een wasstraat bij een garage heb ik een van mijn collega's gevraagd of hij mijn Twingo wilde keuren. Nu heeft hij afgelopen week de auto nagekeken voor de APK en voor goedkeuring is er niet veel werk nodig. Er zit was laswerk aan het subframe en de handremkabel moet vervangen worden. Dat valt mij niet tegen!

Alleen er is nog een maar..... De distributie moet dit jaar (ik weet het, het hoort erbij), de remschijven en blokken hebben hun beste tijd wel gezien, de druklager van de versnellingsbak moet vervangen worden, de aandrijfassen zijn ooit lek geweest en matig gerepareerd en na een lang stuk rijden maken ze een hoop herrie kwam ik later achter, en de achterbanden zijn aan de buitenkant aardig kaal.

Aangezien ik na mijn MBO opleiding nog een HBO opleiding wil doen ga ik na de zomer waarschijnlijk veel meer kilometers maken. De verbinding daarheen met het OV is niet al te best, en dan ben ik dik 1,5 uur onderweg (enkele reis). Met de auto is het nog geen uur dus dat scheelt best wat, alleen het is 85 km (ook enkele reis). Stel dat ik wel met de auto ga, dan kom ik op 30.000km uit op jaarbasis. Volgende week heb ik een proefdag, dus dan weet ik 100% zeker of ik het ga doen. Het ov is gratis, maar ik werk liever wat meer zodat ik niet afhankelijk ben van anderen en gewoon zelf met de auto kan.

Als ik mijn Twingo laat maken, heb ik er heus wel een goede auto aan. Maar uiteindelijk blijft het een auto van bijna 20 jaar oud, en ik zie mijzelf er geen 30.000km per jaar in rijden. Mijn oog is gevallen op de Lancia Ypsilon (2004-2011) 1.3 Multijet diesel, niet opmerkelijk eigenlijk aangezien wij thuis allemaal een zwakte hebben voor Italiaanse auto's.

Gelukkig heb ik nog even om na te denken. Ik weet dat het onderhoud erbij hoort en dat de auto er niks aan kan doen, maar het wordt wel duur vergeleken met de aanschafprijs. Stel dat ik hem wel weg doe, dan heb ik toch anderhalf jaar heel goedkoop rond gereden! Jullie horen het nog van mij!

Afscheid

Beter laat dan nooit, hierbij nog een update zoals gezegd.

De Twingo is in maart door de APK gekomen, met wat kleine reparaties. Daarna heb ik besloten om er toch afscheid van te nemen (met stiekem wat moeite). Er zaten voor mij te veel kosten aan om er nog verder mee te rijden.

Maar dat bracht ook wat leuks mee. Een nieuwe auto uitzoeken! Mijn oog was als eerst gevallen op de Lancia Ypsilon (2003 - 2011). Maar bij puur toeval kwam ik een Peugeot 1007 tegen met maar 46000 km erop, en ook nog eens voor een mooie prijs. Een paar dagen later zijn we tot een overeenkomst gekomen en is de Twingo ingeruild.

Wel wil ik zeggen dat de Twingo een prima eerste auto is geweest, en ik heb er een hoop lol mee gehad. Hij deed het altijd, reed prettig (in de stad vooral) en er zat nog aardig wat ruimte in. Dus als je een leuke, aparte, handige en goedkope auto zoekt, kan ik een Twingo van harte aanbevelen.

PRIVATE LEASE Renault Twingo