en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Mégane Turbo 280 R.S. |
---|---|
Versnellingen | 6, |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 67.000 km |
Net voor het weekend de RS dus mogen afhalen bij de dealer. In deze eerste review kan ik reeds enkele punten aanhalen qua comfort en gebruiksgemak, alsook rijbeleving aan legale snelheden ... bijna legale snelheden.
Eerste minpuntje misschien, een uur na afhaling kreeg ik al een telefoontje van de dealer dat de wagen terug binnen moet ivm een software aanpassing, persoonlijk heb ik hiermee geen enkel probleem, het is tenslotte een vrij speciale wagen en het feit dat Renault dus zo kort op de bal speelt vind ik bewonderenswaardig.
Al na enkele honderden meters besef je dat dit een heel speciale rijervaring gaat worden, de wagen voelt zéér strak aan maar het comfort blijkt mee te vallen. De EDC is zeer soepel en het veercomfort is buitengewoon goed te noemen. Ik het geopteerd voor het standaard sportchassis met de 19 duim velgen.
Na enkele honderden kilometers kan ik enkel bevestigen wat ik hierboven geschreven heb.
In de sportstand en de automaat in manueel wordt het al helemaal leuk, ook al kan ik nog maar tot een 3500-4000 rpm gaan. Het geluid, gevoel en bochtengedrag zijn van een gans andere orde dan gelijk welke BMW (behalve M) zonder in te boeten aan comfort ... sterker nog, deze Megane RS is STUKKEN comfortabeler dan mijn vorige 120d met (zogezegde) M-ophanging.
Ik kijk alvast uit naar het vervolg :-)
Na 4 weken kan ik mijn eerste echte ervaringen delen.
Eerst even een rechtzetting, ik dacht dat de wagen de eerste dag terug binnen moest voor een software-aanpassing maar het bleek gewoon een aanpassing te zijn aan de batterij-klemmen, niks meer niks minder.
Comfort en gebruiksgemak:
De handenvrije instapkaart, automatisch inparkeren, fantastische zetels, BOSE soundsysteem, openschuivend dak en zelfs de bediening van de R-Link 2 pad maken deze Mégane toch echt wel tot een luilekkervoertuig.
De ophanging voelt niet echt hard aan maar met momenten denk je wel wat is ie hard afgeveerd terwijl de schokken niet echt aan je rug of ledematen worden doorgegeven. Chapeau Renault !
Verbruik:
Tja, het is en blijft een opgevoerde benzine, de 1800 kan tot 280 pk uitspuwen en als je deze benut zal je portemonnee het uiteraard wel voelen. Deze rakker lust best wat, 15 l/100 km is peanuts en meer zal ook wel mogelijk zijn. Het gemiddelde verbruik zal zéér sterk afhangen van de rechtervoet. Ik heb al enkele trage familieritjes achter de rug (Zeeland, mondaine Knokke) en dan krijg ik em op ongeveer 7,5 l/100 km wat lang niet slecht is. Dit zou ik dan omschrijven als 200 km de snelheidslimieten respecteren en vér vér vér kijken om te anticiperen, met tussenin een 3 a 4 stoplichtsprintjes naar de 100-120.
Mijn gemiddelde verbruik over deze eerste 3000 km ligt nu ongeveer op een 11 l/100km.
Fun .... sportiviteit:
RS button: Met deze knop kan je 5 instellingen selecteren: perso, race, sport, comfort en .. euh nog iets trager. Elke vaste stand heeft niet wijzigbare instellingen zoals gasrespons, motorgeluid, uitlaatgeluid, aandrijflijn, esp en waarschijnlijk nog wel wat ... in 'PERSO' kan je deze dus naar eigen smaak instellen.
In race-stand wordt de 4-wielsturing al helemaal geniaal, tot 100kmh gaan de achterwielen tegensturen (tot max 2,8°) ... op sommige momenten kan je niet bevatten hoe extreem dit de wagen wel maakt, nog nooit heb ik een wagen zo weten de bocht insturen. Let wel op, het is niet zo snel wennen hoor.
Feitelijk is deze wagen pure fun, insturen, bochtensnelheid, stuurgevoel, remmerij (355 mm BREMBO's) .. alles klopt aan deze wagen. Enkel de stabiliteit denk je soms zou beter kunnen (ik zit tenslotte niet met het CUP-pack), maar dat is het speelse aan deze wagen (beetje vergelijkbaar met mijn Clio 3 RS), ga je hard naar de bocht en rem je wat laat tot in de bocht gaat de achterkant wat uit balans, het wordt echter nooit onstabiel of 'jerky'. Het uitaccelereren is een puur genot omwille van het hoge koppel vanaf 2200 rpm en zoals sommige journalisten al aangaven is het gemis van een sperdifferentieel geen echt minpunt.
De edc-versnellingsbak is misschien wel de enige minder perfecte schakel in deze superhatch. Algemeen gezien ben ik toch wel echt verrast dat ie zo goed is, het schakelen in de soft-standen gaat heel ... soft. In de sportstand voel je echt dat ie het wat sneller doet en in de race-stand voelt hij echt wel snel en sportief aan, het zelf flipperen is echt wel aangenaam en in 99,5% van de gevallen perfect.
Maar ... die 0,5 % ... het gebeurt wel eens dat de bak feitelijk de verkeerde versnelling heeft voorgeselecteerd (of ben ik hier de boosdoener ?) en dan kan het eventjes een halve seconde duren vooraleer ie de juiste versnelling ingaat.
Eén keer bij volle acceleratie weigerde de bak een hogere versnelling in te gaan ... enfin, uiteindelijk na 2 seconden besloot ie toch van er hem in te klappen :-) .. iets om op termijn toch in gedachten te houden.
Wat ook wel geinig is, is het uitlaatgeluid in de sport en race-stand, boven de 4000 toeren hoor je een vrij harde knal (hoe meer toeren hoe luider) bij het opschakelen. Met open dak onder een brug of viaduct terwijl je net de burgemeester in z'n Volvo XC90 (met raampje open) voorbijsnelt en op het juiste moment aan 6000 rpm schakelt heeft ie een heerlijk geweldig luide knal.
2 wagens voor de prijs van één (iets duurdere) wagen.
Deze Megane RS met standaard sportchassis en een resem opties is de ideale allrounder voor iedere autoliefhebber. Mijn vrouwtje kan er de boodschappen mee gaan doen, in het weekend kan de labrador op de achterbank (met beschermhoes) en op een kalme WK-voetbalavond kan papa de hooligan gaan uithangen op de kronkelwegen tegen de Franse grens ... tenzij mama naar een feestje moet.
Tja, dan maar de Clio RS tot 7500 rpm uitwringen hé ;-)
Besluit (tot hiertoe uiteraard):
Deze wagen voelt wel aan als een beetje overkill. Gelukkig blijft hij ook leuk om te rijden op lage snelheden en ook de 'feelgood' factor als je weet dat je met iets zoals dit op de baan bent speelt een rol.
Nadeel dan weer is dat je flink wat uitgedaagd wordt door allerlei BMW's, GTI-dinges en andere types van 'laag' allooi :-) .. alsook de gemiddelde SUV (vooral Volvo) kan het niet hebben dat je hen of in de weg rijdt, of je hen tracht in te halen. Gelukkig is deze wagen snel genoeg om agressieve types af te schudden en hoef je geen Kalashnikov mee te sleuren in de koffer. Ter verduidelijking, ik woon in België dus ik weet niet of dit ook opgaat voor Nederland.
Het is me opgevallen dat het uitzicht van deze wagen allerhande verschillende reacties uitlokt. Van enkele zéér positieve 'thumbs up' over verbazing maar ook spijtig genoeg redelijk wat 'agressie'. Die 'agressie' komt vooral van een type mensen die zichzelf 'très au sérieux' nemen en het dus niet kunnen hebben dat er nog steeds zulke type wagens zich op de openbare weg begeven. Als je dan nog in het gezelschap bent van een Alpine A110 aan redelijke snelheden wordt het al helemaal .... hoe zouden jullie in het Noorden het zeggen ? .... ah ja ... BESODEMIETERD :-) :-) :-) .
Tot hiertoe mijn relaas.
PS. Niet alle XC90 rijders zijn slechterikken hé, ik ken er persoonlijk 2 en die zijn al helemaal even knetter als ik.
Na 6 maanden nog steeds heel gelukkig met de aanschaf van de RS.
Ik zal maar beginnen met de minpunten (een mens moet toch iets negatiefs vermelden), zijnde de versnellingsbak welke niet altijd perfect reageert ... maar in 99,9% van de gevallen wel.
Het zelf flipperen, ook bij rustige rijstijl, blijft een genot en dit in gelijk welke stand behalve de comfortstand dan.
Verder kan ik misschien aanhalen dat Renault een slechte (goedkope?) bandenkeuze gemaakt heeft. De Bridgestones vooraan zijn bijna op hun einde en eerlijk gezegd heb ik de meeste kilometers aan een vrij traag tempo afgehaspeld. De achterbanden daarentegen zijn nog zo goed als nieuw.
Wat positief gebleven is: De rest van de wagen !
Het verbruik is iets gedaald, als het echt moet haal ik gemakkelijk 7 liter per 100 km, over het algemeen bij rustig rijden is dit 8,5 en zelden kom ik boven de 10 uit.
Wat deze RS in vergelijking met de vorige Megane RS heeft is het spoorzoeken bij hard accelereren, met 250 tot 280 turbo-pk's; 245 mm brede voorbanden en Belgische 'spoorzoekwegen' is dit uiteraard niet verwonderlijk.
Besluit, tot hiertoe ben ik zeer tevreden over de wagen alhoewel ik toch soms een wrang gevoel heb bij het feit dat ik zoveel geld uitgeef aan een 'spelling' zeg maar. Ik heb tenslotte nog 2 toffe(re?) hot hachtjes op de oprit staan plus een superaangename en comfortabele Trafic bestelwagen.
Volgende update na het eerste onderhoud, hopelijk een positieve ;-)
Voila, morgen hebben we de Megane exact 1 jaar in ons bezit.
Zoals eerder reeds vermeld waren de voorste banden (Bridgestone) bijna opgesoupeerd, ik heb deze dan maar laten vervangen op 13,000 km door Continental Sportcontact 6.
Eerste klein onderhoud op 15,000 km, oliewissel en een filtertje goed voor +/- 130 €.
Verdict na één jaar ? Enkel positieve gevoelens, zelfs al is het quasi onmogelijk van ten volle van de prestaties te genieten. De wagen voldoet perfect aan mijn verwachtingen, laag verbruik als je héél traag rijdt, dus als je je bijna volledig aan de verkeersregels houdt voor zover dat mogelijk is in België, héél héél hoog als je het volle potentieel benut. Dit is echt een wagen welke je moet leren waarderen, niet zo gemakkelijk om volop van het potentieel te genieten maar eens je doorhebt hoe de vork aan de steel zit kan het niet op (tenzij je geflitst wordt of zo ... ).
Qua comfort blijf ik bij mijn eerdere ervaringen, stugge ophanging die bij te traag rijden van zich laat 'voelen' maar nooit wordt het onaangenaam zoals in mijn BMW met 'M' ophanging, hoe sneller je begint te rijden op onze Belgische kraterwegen hoe comfortabeler het wordt, tot op een bepaald punt uiteraard. Datzelfde gevoel had ik ook al bij mijn Clio 3 RS, deze wagens absorberen oneffenheden als geen ander.
Wat betreft betrouwbaarheid tot hiertoe alles nog 100%, ik heb wel gekozen voor 5 jaar of 100,00 km garantie, wat eerst komt.
Het is tenslotte een moderne wagen met veel 'speciallekes' zoals ze in België zeggen.
Wordt vervolgd.
Na een wederom zeer betaalbare onderhoudsbeurt van om en bij de 200€ voel ik terug dat de voorste banden aan vervanging toe zijn. Mijn rijstijl is redelijk rustig te noemen, uiteraard laat ik af en toe lekker de teugels vieren, het koppel van 390 Nm en de debiel sterke BREMBO-RAMBO-remmen van 355 mm zorgen voor redelijk wat slijtage. Dus maar gelijk 4 nieuwe Conti sportcontact 6 (245/35/19) besteld, die gooien we er ergens in 2020 wel op.
Het verbruik ligt nog steeds gemiddeld op een 9 l/100km maar ik heb dit ondertussen al op 6 à 6,5 gekregen bij zeer kalme familieritjes.
Enig klein minpuntje, na het testen van de nieuwe Trophy-versie werd het toch wel duidelijk(er) dat de software van mijn edc boite toch een upgrade zou kunnen gebruiken. Op sommige momenten is deze toch wat schokkerig .... maar gelukkig niet storend.
Deze Megane blijft feitelijk mijn brave burgervader-auto waarmee ik af en toe eens uit de bol kan gaan.
De atmosferische Clio 3 RS welke nu al bijna 10 jaar in bezit heb blijft de hooligan, en dit zeker na de laatste aanpassingen op motorisch en mechanisch vlak.
En plots .... was er Apple Car Play. Tsja, het multimedia gebeuren is bij Renault echt wel een avontuur, je weet nooit wat het voor jou in petto heeft, idem voor mijn Trafic.
Los van dat heeft de wagen een groot onderhoud gekregen, bougies en nog zo van die dinges. Toch een wel iets gepeperdere rekening, dik 570€. Remblokken niet inbegrepen want bij de offieciele dealer een dure grap, alsook remblokjes vervangen is heel simpel, vooral bij deze BREMBO monoblocks, je hoeft niet eens de remklauwen los te maken, de blokken haal je er langs de bovenkant uit, net als bij mij Clio trouwens.
Originel BREMBO pads besteld in the UK aan nog geen 40€ per set, toch maar 2 setjes besteld. Feitelijk is het wel ongelooflijk dat ik gemakkelijk 45.000 km gehaald heb met een setje blokken, dat zal wel nooit lukken met de voorste banden.
Het enige punt van wantrouwen blijft toch wel een heel klein beetje de versnellingsbak, nog geen echte problemen ondervonden, maar wel heel af en toe een hapering in het aanzetten. Ik rij met deze wagen over het algemeen heel rustig en bij koude motor/boite durft zich dat wel eens te uiten in bovenstaand omschreven ‘probleempje’.
En toch blijft het een genot om heel af en toe eens heel snel te gaan bij het optrekken en vooral bij het betere bochtenwerk.
Ondertussen werd een onderdeel aan de aircopomp vervangen en een of andere sensor en dan nog wat programmeerwerk bij de dealer, dit alles onder garantie. Voel me wel gelukkig dat ik geopteerd heb voor een 5jaar/100.000 km plan, je weet maar nooit mocht er wat serieus voorvallen.
Voorlopig verdict .... nog steeds .... heel tevreden, hopelijk wordt dit een blijver.
0-13000-33000-53000 km.
Tijd voor een vierde set voorbandjes ... nou ja bandjes ... 245/35/19 😓.
Een echte aanslag op de portemonnee zal ik maar zeggen, de bandenman grapte dat ik op deze banden 50.000 garantie krijg, gelukkig is het bier gratis en omdat ik zo een goeie klant ben stop ik,daar af en toe wel eens voor een Stella of Jupiler.
Michelin Pilot Sport 4, ik ben echt wel benieuwd hoor. Deze band wordt heel hoog aangeprezen en equippeert menig sportwagen met hele hoge vermogens.
Verder niks op te merken, de versnellingsbak die is zoals ie is, 1 op de 100 keer wat onvoorspelbaar bij het aanzetten vanuit stilstand, ik heb wel de indruk dat bij het rijden zelf er geen anomalieën meer optreden, al een ganse tijd niet. Misschien lag het toch aan mijn soms te voorzichtige rijstijl.
Ander minpunt, ik weet niet of ik dit hier al vermeld had: het zicht naar buiten en awareness van je directe omgeving is wel heel slecht. Reeds 3 van de 4 velgen zijn al redelijk toegetakeld, telkens bij stapvoetse manoeuvres. Je ziet letterlijk geen kl**** als je de wagen tussen enkele hoge borduren moet manoeuvreren, ook de A-stijlen welke ongeveer een goeie meter dik zijn nemen veel van je zicht weg, al enkele keren een aanrijding nipt kunnen vermijden. Hou er rekening mee dat onze Belgische wegen letterlijk en figuurlijk bezaaid liggen met valkuilen en booby-traps allerhande, het wordt hier meer en meer survival.
Wat zal ik ‘content’ zijn wanneer ik binnenkort onze Franstalige Waalse broeders ga vergezellen, 95% minder flitspalen, mooie bochtige weggetjes en een echte natuur.
Ondertussen zitten de Michelin Pilot Sport 4S er reeds 10.000 op, moeilijk te zeggen wat de slijtage is in vergelijking met de Contis. De Megane wordt reeds enkele maanden voornamelijk gebruikt voor familieritjes van en naar de Ardennen aan een normaal tempo, enkel ter plaatse kan ik 75% van het potentieel gebruiken maar dat zijn verwaarloosbare kilometers. Het prestatiepotentieel van die Michelins is gewoonweg ‘out of this world’ en dus heb ik ondertussen ook de Clio met de PS4(zonder S) uitgerust. Een klein onderhoud op 60.000 km was weer belachelijk goedkoop. Deze wagen blijft me bekoren, zowel de relaxte familieritjes aan 110 cruise control als de korte snelle ritten met deftig bochtenwerk blijven plezant. Het gevoel dat je met iets speciaal op de baan bent is ook leuk en ik hoop dat ik toch ooit eens ferm op mijn lazer krijg van een of andere BEV (met laag zwaartepunt 🤣) aan de stoplichten … kan ik em gelijk weer inhalen bij het uitkomen van de eerste bocht 😜.
Wordt mijn volgende een BEV ? Zeg nooit nooit, Alpine spreekt van een EV hot hatch dus …. Maar zo een A110 met zijn 1080 kilo of mijn Clio 3 RS met alle aanpassingen er aan overtreffen zal niet simpel zijn. Qua snelheid allicht wel maar qua beleving geloof ik er nog steeds niet in…. afwachten maar .
4000 km slechts op 4 maanden … .
Na het in ontvangst nemen van mijn nieuwe Trafic en de Alpine A110 van een vriend werd de Megane nogal weinig gebruikt behalve door mijn vrouwtje. De oude Audi A4 diesel werd ook enkele malen van stal gehaald omwille van de winterbanden die er momenteel opsteken.
Dia A110, van een vriend dus, is een machtige machine. Maar als ik na een ritje met de A110 direct overschakel naar de Clio 3 RS heb ik toch zo iets van … hiervoor doe ik de RS echt niet weg.
Bleef ik met de vraag zitten of het nog wel opportuun is om de Megane in de vloot te houden ? Dan maar een paar laatavondbezoekjes aan klanten organiseren, kom ik er vanzelf weer achter.
Tsja, wat een machine is die Megane ! Na 2 wilde uitjes met deftig bochtenwerk, enkele 220+ stints op de Belgische(?) autosnelwegen en lekker de op- en afritjes als een halve bezetene te nemen weet ik het wel hoor !
Dit is echt wel een ongelofelijke rijdersauto, al is het dan wel verstandig het betere bochten- en snelheidswerk niet tijdens de spits-of daguren af te werken.
Wat mij ondertussen ook is opgevallen is dat die Michelin PS4s weinig slijtage vertonen en nog steeds niks van hun glans verloren zijn na nu toch wel 10.000 km.
Deze Megane zou wel eens een blijver kunnen worden.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.