Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 100pk Tech Road (2004)

Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 100pk Tech Road (2004)

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.9 dCi 100pk Tech Road
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004

I'm in love with my car- Queen

Ik ontdekte deze reviewsite doordat mijn grote trots en liefde al wat ouder wordt. Ik bereid me er op voor dat ik toch een keer afscheid moet nemen. Al 11 jaar gaan wij samen op pad, en pas een keer heeft zij mij -eigenlijk mijn echtgenote- tijdens de reis in de steek gelaten. De brandstofpomp bleef hangen bij 295.000 km. Volgens mijn Renaultspecialist is de auto net ingereden. Deze generatie 1.9dCi motor met 100 pk is goed. Ik mag met gemiddelde onderhoudskosten van 2,8 cent per kilometer niet mopperen, inclusief banden. De ANWB gaat uit van 8,7, voor een 1.9 diesel. Ik ben er van overtuigd dat dit met mijn rijstijl te maken heeft. Ik ga bijvoorbeeld nooit boven 2000 toeren voordat de motor op bedrijfstemperatuur is. Het is ook een degelijke comfortabele auto. Minder stil, denk ik, dan de nieuwe generatie, maar verder zit alles er op en er aan. Als ik mijn zin krijg rijd ik nog tot 400.000 km door. En dat is geen straf. Ik zal in een vervolg vertellen over ons autoleven.

eerste kosten

Het schakelaartje van de cruise control vervangen. Komt meer voor. Schade €61.

Onze droomauto

Sinds ik een Renault 16TL occasion vond, een van de laatste, ben ik verkocht. Renault maakt automobielen. Het is dan rond 1983. Middenarmsteun voor en achter. Stuurschakeling. Als de armsteun opgeklapt was was er ruimte voor twee vriendinnen op de voorbank. De motor tussen stuur en vooras met als resultaat een ongekende stabiliteit op de weg. En de wegklapbare achterbank was ideaal bij verhuizingen. Rond 1990 was leasen van een Renault prijstechnisch niet gunstig. Maar gelukkig kon ik op zeker moment het degelijke maar ook wel saaie Vectra gebeuren achter me laten en een Renault 1.9dTi Break leasen. In 2004, geen lease meer ivm ander werk besloten, wij een Laguna te kiezen en los te gaan op de accessoires. Als ik het nog goed weet was er op dat moment de Techline of Techroad, maar wij wilden "alles". Dus full leather option, navigatie (met pictogrammen- onbegrijpelijk dat die er niet meer zijn), geregelde airco, boordcomputer, cruise control. De overweldigende sensatie om 's morgens in je auto te stappen en de geur van woest leer te ruiken.

Eerste echte kosten

Bij 114.000 de eerste beurt met wat slijtagezaken. Achterasbussen en stuurstangkogel vervangen. Plus KOH en ruitenwissers schade € 540. Zo'n rekening na jaren leasen doet even pijn.

Stom, stom

Zwemmen met de sleutel in je zwembroek gaat niet. Zeker niet in de zoute Middellandse zee bij Valencia. Dan gaat de sleutel van binnen roesten en de batterij gaat lekken. Schade € 158. Dat gebeurt mij nooit meer.

Dynamo, poelie en spanner

Valt mee zeg dat reguliere onderhoud, maar uh, moest de distributieriem niet ook? Vandaar € 247.

Raampje gaat niet open passagierskantvoor

Nou hebben we een lastig probleempje. Te meer daar we naar Engeland willen en dan moet het raampje wel aan de passagierskant open kunnen. Vervangen van het motortje van de ruitbediening aan de rechterkant € 260.

Paniek op de camping in Spanje

Ben je lekker op vakantie in Spanje op Camping La Torre del Sol gaat het olielampje branden. Wheeeellp. Oliepeil gemeten en dat was niet rampzalig laag dus voorzichtig, naar de dealer in Vanyols. De auto moest voor onderzoek achterblijven natuurlijk. De baas bracht ons terug naar de camping. We weten sinds die tijd waarom de Cataloniers zo balen van hun luierende landgenoten. Wel te snappen. Maar misschien is het in Andalusië wel nog warmer. De diagnose was een losgeraakte carterontluchtingsslang. Schade €93. Dat bederft een gemiddelde vakantie niet. Moltes gràcies, Renault Vanyols Catalunya! Het internationale dealernet van Renault geeft ons vertrouwen.

Facelift

Sommige onderdelen in het interieur worden wat sleets. Daarom flink geïnvesteerd in een nieuwe pookhoes en pookknop. € 127. Maar het ziet er, samen met de eerder gekochte blitse matten wel strak uit. Zeg maar Botox voor haar voor hem.

Slik

GOH+APK, 4 banden,remblokken vo,spoorstokken lv+rv, distributieriem.

Alles samen € 1.600. De distributieriem was nog niet eerder vervangen. Momentje van waarheid voor mijn overigens heel gedegen Renaultservice bedrijf.

Motor houdt in

De auto rijdt niet goed. Bij het optrekken pakt de motor regelmatig niet goed op. Er komt bij vlagen roet uit de uitlaat. Gelukkig snel gevonden door mijn Renaultspecialist. De turboslang is los, kapot. Kosten €140.

OMG weer een weigerend ruitje

Ja hoor de ruitbediening, nu bestuurderskant, weigert. Kosten € 326. Wel 25% duurder geworden sinds de vorige keer.

Even een lampje vervangen

Het linker dimlicht is stuk. Normaal ga ik daar voor naar mijn dealer. Die is namelijk erg handig in het vervangen, zelf doen is zo'n gepriegel. Maar ach eigenlijk te gek dat ik het nog steeds niet zelf kan. Stom! Bij het vervangen van de lamp schiet het veertje weg en is onvindbaar. Die veertjes zijn niet los te leveren dus dat wordt een complete koplamp. Gelukkig kon ik hiervoor bij de sloperij terecht. Schade €35.Kom ik nog goed weg.

De eerste vervelende pech onderweg

De Laguna laat ons voor de eerste keer in de steek. Net nog geen tien jaar na de aanschaf en bijn 300.00 kilometer verder. De brandstof-pomp blijft bij het rijden in de file hangen. Bij onhandig optrekken valt de motor uit en de auto start niet meer op het smalste punt op de A16 richting Dordrecht net over de Brienenoordbrug. De ANWB is snel ter plaatse: het is een gevaarlijk punt ook nog. De diagnose wordt deskundig gesteld.De pomp wordt weer gangbaar gemaakt, maar het advies is vervangen. We kunnen zelf richting de garage rijden. Dan maar meteen een grote beurt. Het is tijd voor de tweede distributieriem en de banden zijn ook aan vervanging toe. Flinke rekening natuurlijk maar daar zitten dus wel vier banden bij en regulier onderhoud, dus ik vind het prima zo. € 1.489. De onderhouds-kosten stijgen wel natuurlijk van 2,4 cent per kilometer naar een astronomische 2,7 cent.

deurvanger versleten

De deurvanger heeft het begeven. Nog wat ander werk. De Renaultspecialist overtuigt me er van dat vooral olie verversen bij een turbodiesel erg belangrijk is. Totale kosten € 277,67 Deurvanger revo (83), olie verversen (112), Pollenfilter- kleine beurt ( 83) , thuisservice (0).

Voorruit vervangen met coulance en vernieuwen stab

Ik begin steeds meer last te krijgen van de doffe plekjes in de zonwerende voorruit. Niet dat hij al ondoorzichtig is, maar het wordt snel wel steeds meer. In 2010 is de ruit vervangen door een originele Renault-ruit vanwege reparatie na de aanrijding met een fietser. Het ging gelukkig niet hard en de fietser maakt het nog steeds goed, maar de schade was toch groot. Temeer omdat een aluminium motorkap niet uit te deuken is. Ik hoopte dat er nog garantie op de ruit zat: een ruit moet langer mee kunnen dan 5 jaar, maar helaas geen garantie van Renault. De Renaultspecialist heeft hem echter onder coulance vervangen en nam 2/3 van de kosten voor zijn rekening. Geweldig dus. Ook vond ik dat het stuur bonkte als ik over een verkeersdrempel reed. Ergens zat speling op. Mijn garage stelde voor om de stabilisator-stangrubbers te vernieuwen, deze worden na verloop van jaren hard en dempen minder. Hoewel een dure reparatie ben ik er heel tevreden over: de auto rijdt als nieuw. Met wat hoesjes hier en kogeltjes daar, en een Apk en ruitenwissers, was de rekening voor de ruit € 180 en € 588 voor de rest.

Motor loopt- vooral stationair- enigzins onregelma

De motor loopt stationair een beetje onregelmatig. Tijdens het rijden lijkt dit ook zo te zijn. Er komt geen roetwolk uit de uitlaat dus het lijkt niet de turboslang te zijn. Bovendien heb ik veel minder vermogensverlies. Aan de diagnoseapparatuur. Daarmee worden geen afwijkingen gemeten. Ook is het inderdaad niet de turboslang. Conclusie moet zijn dat een verstuiver lichte slijtage vertoont. Maar nog te weinig om zichtbaar te worden in de meting. Advies van de garage is om er mee door te rijden tot het echt opvalt en daarmee meetbaar is.Het is namelijk zonde om onnodig drie erstuiver te vervangen. Kosten per verstuiver al gauw € 400. Dus al weer tel ik uit mijn winst. We gaan gewoon weer genietn van onze Laguna als we richting Noorwegen rijden. Cruisend met 120km/u op de achtergrond de ingetogen brom van de dieselmotor op weg naar 9 keer de aarde rond. Mijn diesel is zonder roetfilter ook duurzaam. De energie die nodig is voor de produktie van een nieuwe auto komt grofweg overeen met 30.000 liter brandstof en deze Renault gaat straks de helft langer mee. Chapeau Renault.

Automobiel

Het rijden met de Laguna is vanaf dag een een feest. Nog steeds geniet ik van de lederen bekleding. Bij aanschaf, met de overige verplichte opties een rib uit ons lijf, maar wat is hij compleet en wat is leer een aanrader. Na 340.000 km begint het sporen van gebruik te vertonen, maar dat betekent dat er op sommige plekken wat kaal leer te zien is. Geen scheuren in de zitting. Vreemd genoeg wel in de zijwanden van de bestuurdersstoel. Het Carminat-navigatie systeem met pictogrammen heeft nog nooit geweigerd. Af en toe een update, maar de laatste is van enkele jaren geleden. In grote lijnen blijft alles bij het oude. Pictogrammen bevallen me erg goed. Een groot kleurenscherm voegt meestal niets toe. Soms is het een voordeel. Als je in het buitenland met andere uitvoegstroken of afslagen te maken krijgt. Dan ben ik wel eens het overzicht kwijtgeraakt, en dan kun je niet zo snel de goede richting bepalen. Dat is dus minder. Maar verder is de info precies goed. Het help ook om de gesproken instructies te beluisteren, die staan meestal uit. En ja, geen JC of Andre van Duijn als gids. De auto accelereert niet heel snel, maar kan als je doortrekt naar, wat is het 4800 toeren, behoorlijk verrassend uit de hoek komen. De turbo grijpt wat later aan dan bij de vorige Laguna I, een dTi, bij 1800 rpm ipv 1500, maar bij tussensprints kan hij heel goed mee. Handig bij inhaalacties. Het relatief kleine vermogen blijkt wel bij een rit richting de Ardennen. Met volle belading moet ik nog wel eens terug naar de vierde versnelling. Maar de wegligging is uitstekend, de auto zit geweldig en ik kom ontspannen op de plaats van bestemming. Het geluidsniveau vond ik altijd netjes, maar de moderne diesels in dit segment, zijn absoluut stiller, heb ik gemerkt. Terugkijkend zie ik ook dat de station uitvoering wel erg handig is als er verhuisd of vervoerd moet worden. De Laguna II is in een handomdraai om te bouwen tot bestelwagen. Daar gaat heel wat in. Voor het trekken van een caravan is 200Nm zeker voldoende. Het blijft wel een kunst om de trein opgang te houden op bochtige stijgende stukken, want beneden 1800 rpm mist de auto trekkracht. In de eerste versnelling gaat het natuurlijk altijd. Afijn caravanvakanties heb ik geprobeerd, maar zijn aan mij niet besteed. Laat mij maar gaan op de autobaan met de cruisecontrol op 130 en meegaan met de andere stoere knapen. Af en toe stoppen voor een bak koffie en het strekken van de beentjes. Tanken is op weg naar het zuiden niet nodig. Met 70 liter diesel in de tank haal ik gemakkelijk 1150 kilometer. Dan ben ik al lang en breed in Geneve, Milaan of Wenen.

Walhalla

Straks op pad richting het Noorden. Eerst de Hardangervidda in Noorwegen. De Noorse hoogvlakte met eindeloze wandelmogelijkheden en ontelbare rendieren. Ben benieuwd hoe het gaat met het verstuiverprobleempje. Bandenspanning voor 2.3 en achter 2.2. Als ik dan geen 1:17 haal dan weet ik het niet. Oliepeil is o.k. Even de auto schoongemaakt. De helft van het autoplezier krijg je van er voor zorgen dat hij er spic en span uitziet. Ja, alles kan mee, zonder schoonmoeder op het dak. Kan niet anders met 475/1512 liter laadruimte. Die doos met wijn past er ook nog bij.. Gelukkig. Want een flesje wijn in de Vinmonopolet (staatswinkel die alcoholische drank sterker dan bier mag verkopen) is een rib uit je lijf.

Laguna Vikingslayer

Met de Laguna naar Noorwegen is een succesverhaal geworden. De stotterende verstuiver was af en toe merkbaar maar eerlijk gezegd waren het 5.060 fantastische kilometers van Telemark in het Zuiden tot Aalesund, het fjordengebied in het Westen. Zowel op snelwegen in Duitsland en Denemarken, de autowegen in Noorwegen, als de onverharde Gammle Strynefjellswegen en de Per Gynt weg in Noorwegen zonder haperen. Een gemiddeld verbruik van 1 op 18,6. En toch hele stukken op de E22 tussen Hamburg en Groningen boven de 130 km/u gereden. En nee geen grote afwijking tussen wat de boordcomputer zegt en wat er in de tank gaat. Verrassing, de diesel in Noorwegen was ook historisch voordelig €1,34. Dat is heel wat anders dan de € 1,90 van vorig jaar. Om maar te zwijgen over Denemarken waar een liter olie € 1,04 kost. Overigens maar twee Laguna's II gezien in Noorwegen. Noorwegen is geen Renault land.

Additieven

Omdat de verstuivers niet goed werken als test een paar keer diesel tanken.
Ik heb 4 tanks premium diesel getankt en ik trek de conclusie dat de motor iets makkelijker oppakt, iets zuiniger rijdt, het toerental blijft af en toe schommelen. Binnenkort maar eens olie verversen, dat is erg belangrijk voor een turbodiesel.

Verse olie

Ik was van plan wat sneller olie te verversen: niet gelukt. De kilometers vliegen op de teller. Behalve het (vermoedelijk) verstuiverprobleempje gaat het allemaal volgens verwachting goed.

Wordt het nou beter of niet

De auto gaat, behalve dat hij stationair niet lekker loopt, ook inhouden op hogere snelheid. Ook komt er in ieder geval bij koude motor roet uit de uitlaat. Op de radiateur zit olie aan de bestuurderskant onder. Dat lijkt op ( sterker, is) een lekkende aansluiting van de slang van de intercooler. Al een keer eerder het geval geweest maar toen liep de motor stationair niet onregelmatig.
Auto weggebracht. Er waren drie opvallende zaken: de turboslang los, de massameter stuk en de EGR erg vervuild. Op de uitmeting is trouwens nog steeds niets te zien geweest. Dit zou het moeten zijn. Kosten 634 euro. Maar nu moet het goed zijn. Op weg naar huis lijkt het probleem opgelost. De volgende dag bij een rit over enkele honderden kilometers blijkt het probleem van stationair onregelmatig lopen toch niet opgelost. Lastig in de file. Wel is de trekkracht terug en lijkt de motor niet meer in te houden tijdens het rijden. Lijkt zeg ik, want ik let nu wel heel erg op onregelmatigheden. En dat kan ook best door wat tegenwind komen. Ik kon gelukkig de volgende dag terecht bij de garage. Enige wat nog te verzinnen was, was de EGR vervangen, zonder garantie op resultaat. Voor 180 euro is deze vervangen en elektronisch uitgemeten, zonder uurloon. Dat is fijn. Maar helaas loopt de motor stationair nog steeds onregelmatig. Volgende keer toch maar eerst alleen de turboslang goed aansluiten? Inmiddels, twee weken zijn verstreken, lijkt het of de auto toch steeds minder onregelmatig stationair loopt. Over twee maanden vertel ik meer. Dan weet ik of ik een Talisman moet kopen of gewoon nog even kan doordieselen met de ouwe slee

Alles in orde

Ik kan melden dat de auto nu ook stationair helemaal regelmatig (nou ja, bijna helemaal) loopt. Het lijkt wel of er na de reparaties nog wat schoongeblazen moest worden. Maar verder helemaal goed. Overigens heeft mijn auto in Autoweek 47 gestaan. Adieu Laguna. Maar nog geen afscheid voor mijn net ingereden Laguna. Die hou ik graag nog een tijd in bedrijf.

Bandenwissel

Vandaag vier nieuwe banden. Michelin Saver 205/55 R16 91V. Zelfde keuze als de vorige, na 70.000 km. Natuurlijk via mijn Renaultspecialist die scherp concurreert met de zogenaamd voordelige bandenspecialisten. € 400 voor knippen, scheren en een kop koffie. Rijdt een stuk beter,

apk en verse olie

Vandaag gaat Marianne voor een verplichte apk en verse olie.
Verder geen problemen. Op termijn nieuwe remblokjes, gewoon slijtage dus. Je t'aime moi non plus, chere Marianne

Accu

Voor de tweede keer toe aan een nieuwe accu. De vorige vervangen bij 207.000. Nu bij 380.000 km. Tja, moet ik nou mopperen?

Noorwegen, versie 2016

Dit jaar opnieuw genoten van onze limo in Noorwegen. 4.500 kilometer zonder problemen naar Hordaland. Onze Laguna kan alles. Snelweg, onverharde bergweg, wegen door de hoogvlaktes rond Roldal. Renault Laguna is erg zeldzaam in Noorwegen. Ook deze keer twee exemplaren gezien. Nu maar snel olie wisselen. 400.000 komt rap dichterbij.

Kan niet wachten

Marianne heeft 399.000 km op de teller. Echte kilometers. Een moment om te bezinnen. Wordt ze te oud? Maar ze is zo verfijnd, geraffineerd, zo veel francaise, dat ze elke man met haar charme kan betoveren.
Ik kan niet wachten tot we samen de grens van 400k doorgaan, de la magique pure.
Ik hou jullie op de hoogte. Maar ff serieus hoe kan je van zo'n liefde afscheid nemen?

Daar moet op gedronken worden

Onze Renault Laguna dCi uit juli 2004 heeft een schitterende mijlpaal bereikt. Zonder mankeren ging de kilometerteller naar stand 400.000. Wat een samenwerking. Daar moet op gedronken worden: snel een afspraak maken voor een olieverversing. (zie foto)

Murphy, ken je hem ook?

Die olieverversing heeft plaatsgevonden. Ook laten controleren op diesellekkage omdat de diesellucht met enige regelmaat te ruiken was. Bij controle bleek dit door een "zwetende" brandstofpomp te komen, die is bij 295.000 kilometer vervangen. (zie daar: de eerste pech onderweg). Het advies om de lekkage te herstellen en meteen de distributieriem en dynamo te vervangen neem ik in overweging. Een paar keer terug geweest, maar ook omdat het motorkompartiment onder de olie zat. De ontluchtingsslang naast de brandstof was losgeschoten. !!?? Is gauw een uurtje werk om dat goed schoon te spuiten. Al met al een olieverversing volgens Murphey. Niet leuk.

Kans een op drie miljoen?

Ik moet even wat kwijt over het verschijnsel toeval. Vandaag voor de derde keer in net iets meer dan anderhalf jaar een gebarsten voorruit door steenslag. Ik hoorde de tik. Zag niet meteen iets, maar al snel kwam er een lijntje van links. Inmiddels zit het op de helft. Weer vervangen dus. Is er iemand bekend met dit fenomeen? Het fenomeen ruitschade 3 keer vervangen in een jaar door steenslag. Ik ben vooral benieuwd naar de mening van complotdenkers.

ADIEU

Vandaag een dag van afscheid. Na 13 jaar samen 'onze' Laguna naar de markt gebracht. Om verkocht te worden. Aan de auto mankeert nog niets. Maar een diesel boventallig is nogal kostbaar. Adieu mon amour, je t'aime moi non plus. Veel plezier in Afrika. En stuur een kaartje, je te prie.

Verkocht

Gisteren is de Laguna verkocht voor 300 euro.
Voor mij als trotse ex-eigenaar voelt het als een belediging, Voor de koper zal het wel een prettige verrassing blijken hoe lang hij nog mee gaat. Met een beetje geluk zien we een review in Autoweek.
Daarmee eindigt deze review.

P.S. In de Finnik app lees ik dat de Laguna (al) op 15-12-2018 gesloopt is. Merci Marianne!