en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Laguna Coupé 3.5 V6 Initiale |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 112.800 km |
KM-stand laatst | 141.000 km |
'Wat een rust aan boord', is het eerste wat er door m'n hoofd gaat wanneer ik van de dealer weer terug naar kantoor rijd. Na een paar dagen zonder auto (de Insight verkocht aan een handelaar, zie mijn andere review) was het na 2 weken wachten eindelijk tijd om de Renault op te halen. Vanwege het beperkte aanbod reviews zal ik proberen ongeveer elke maand iets te schrijven tenzij er bijzonderheden gebeuren.
Bij aflevering had ik een behoorlijk lijstje met gebreken welke door de dealer allemaal opgelost zijn. Het volgende is gedaan voor aflevering:
-120.000 km beurt incl. vervangen bougies
-4 wielen balanceren
-2 banden vóór vervangen door Kleber Dynaxer HP3 i.v.m. slijtage
-Diverse rammels in het interieur opgelost
-Stabilisatorstangen vastgezet en nieuwe bussen geplaatst
-Motorsteunen vervangen
De eerste 1000 km zitten er op en gingen niet zonder slag of stoot.
Ten eerste vond ik de aux aansluiting waardeloos. Geluidskwaliteit dramatisch en het volume nog lager. Via een Instagrammer een tip gekregen om een AudioQuest DAC te plaatsen. Dit is een Beetle geworden. Krijgt z'n voeding via USB, en het aansluiten van de telefoon werkt via Bluetooth zodat deze in je zak kan blijven zitten. Geluidskwaliteit is nu helemaal naar wens, alleen kun je je telefoon niet via het stuur bedienen. Een plug en play USB/A2DP Bluetooth oplossing met stuurbediening is simpelweg niet mogelijk voor een radio met een Carminat DVD navigatie. Houd hier dus rekening mee mocht je dit erg belangrijk vinden.
Ten tweede zit er een minuscuul ventilatortje vlak onder de binnenspiegel, om lucht aan te zuigen welke naar de sensor gaat om de temperatuur en de luchtvochtigheid te meten. Deze was nogal luidruchtig, de oplossing is om deze los te halen, schoon te maken en wat siliconenspray in het motortje te spuiten. Let er op dat je de sensor onder geen beding aanraakt. Hooguit 20 min. werk en een howto te vinden op YouTube.
Ten derde zit er een soort infrarood oog achter de portierhendel, met de bedoeling dat indien je de portierhendel aanraakt de auto al ontgrendelt voordat je er aan trekt. Dit werkt vaker niet dan wel, overigens alleen aan de bestuurderskant. Hier voor ben ik langs de dealer gereden en zeggen dit op 6 juli netjes op te gaan lossen. Gelukkig deed hij het daar ook niet. Daarom betrouwbaarheid voorlopig op 4 sterren.
Nadat ik afgelopen weekend de auto aan een familielid had uitgeleend om hem even uit te proberen, klapte hij per ongeluk op een stoepje bij het verlaten van de rotonde. Wellicht was hij verrast door de directheid van de 4control. De schade is voorlopig een beschadigde velg en een bult op de wang van de band achter. Beide achterbanden zullen vandaag vervangen worden door Michelin Pilot Super Sport. Even kijken wat we met de schade van de velg gaan doen.
Buiten bovenstaande akkefietjes niet meer dan lof over het weggedrag van de auto en de combinatie van bak/motor. Wat een fijne auto is dit om te rijden. Je merkt wel dat dit een auto is om over langere afstanden te rijden. Over de snelweg is het een en al comfort, over klinkerweggetjes voelt de auto juist weer heel stug aan, gepaard met enkele rammels her en der welke ik alsnog met siliconenspray de kiem heb gesmoord.
Over de kosten kan ik nog niets zinnigs zeggen, de eerste tank leeg gereden na 600 km waarbij ik moet zeggen dat ik veel met de auto 'gespeeld' heb en 500 km snelweg gereden heb.
De eerste 2 000 KM zitten er op. Wat minder snel dan verwacht, mede door vakantie ben ik wat minder vaak op pad. Ook stond de auto wat vaker in de garage dan gewenst.
-Een week nadat ik de auto had heeft een familielid per ongeluk bij het verlaten van een rotonde een stoeprand hardhandig geraakt waardoor één velg is geraakt en ik een 'puist' op de wang van de band had. Dit is intussen opgelost, door de velg te laten poedercoaten en achter twee nieuwe Michelin Pilot Super Sport banden te laten monteren. Ik moet eerlijk bekennen dat de auto nadien nog een stuk stabieler op de weg ligt en bochten met een behoorlijk tempo genomen kunnen worden. De banden die er bij aflevering achter onder lagen waren Dunlop SP Sport Maxx RT.
-Bij het ontgrendelen van het bestuurdersportier ontdekte ik dat de auto vaak pas ontgrendelde nadat ik een keer aan de deurhendel trok. Dit kenbaar gemaakt aan de dealer, eerst dachten ze dat de sensor in de deur het probleem was. Echter bleek het probleem te liggen aan de deurhendel, deze hebben ze drie weken later vervangen en is het probleem opgelost.
-Omdat één van de wangen van de achterbanden beschadigd is geraakt door schuld van een familielid heb ik beide achterbanden laten vervangen door een bedrijf wat op locatie banden wisselt. Tijdens het wisselen is er echter iets niet goed gegaan waardoor er nu een bandenspanningssensor het begeven heeft. De bandenzaak wil slechts 25% vergoeden van de totale factuur, wat ik onterecht vind. Maarja, niets aan te doen helaas. Op 31 augustus zal de sensor worden vervangen.
Verder is het een hele zalige auto, buiten de portierhendel om zijn alle zaken waarvoor de auto in de garage stond debet aan de auto zelf. Wat piepjes en kraakjes uit het middenconsole en middenarmsteun heb ik aangepakt door alles goed in de kogellagervet te zetten. Deze zijn dan ook nu ook zo goed als verdwenen. De enige klacht die ik nu nog ondervind is het kraken van de voorstoelen. De garage is hiervan op de hoogte maar zegt er niks aan te kunnen doen helaas.
Het grootste voordeel van de auto blijft toch wel de motor i.c.m. de automaat en het onderstel. Het stuurgevoel had wat mij betreft iets 'vleziger' en met meer gevoel gemogen, scherpe bochten voor deze auto zijn geen enkel probleem. Hét nadeel van een coupe zijn de grote portieren, in smalle vakken is het erg oppassen met het openen van de toch wel zware deuren. En nadat je deze entree hebt overwonnen, stap je met een grote glimlach achter het stuur.
Zaken die voorlopig nog mijn lijstje staan is het iets hoger stellen van de xenon lampen, vind de opbrengst matig. Dit kan natuurlijk ook einde levensduur betekenen. Tevens zal ik de auto voor de winter laten polijsten en laten glascoaten. Voor komend voorjaar staat het spoelen van de automaatbak op het programma.
De 120 000 KM gepasseerd. De auto is nog steeds niet gepolijst en ook het spoelen is nog steeds niet gebeurd. Het spoelen kan nog weleens een duurdere aangelegenheid worden dan gepland, doordat schijnbaar de aansluitpunten ergens achter weggewerkt zitten waardoor extra werkzaamheden noodzakelijk is. Mocht iemand een goed adresje hebben, dan lees ik dat graag terug in de comments hieronder.
De lampen heb ik intussen wel iets omhoog gezet, zonder mensen te verblinden is mijn zicht iets verbeterd.
Voor de klacht over de stoelen is de auto meerdere malen terug in de garage geweest. Eerst is er aan het frame gelast, er bleek het een en ander afgebroken. Toen dit het probleem niet oploste ben ik terug gegaan, en kwamen ze tot de conclusie dat het gekraak uit de stoel moest komen. Hiervoor moest een onderdeel uit Frankrijk komen, wat niet meer te bestellen leek. Intussen met het dalende kwik kwam ik er ook achter dat de stoelverwarming niet warmer werd dan een voorverwarmde toiletbril, dit zouden ze gelijk meepakken.
Een week later werd ik gebeld dat er geen onderdeel meer beschikbaar is voor dit type auto, ik kreeg de optie om het te laten zitten of dat ze de stoel open maken en het repareren. Omdat ik slechte ervaringen heb met stoelen die open gemaakt zijn heb ik er bewust voor gekozen om het te laten zitten. Vaak gaat er meer stuk dan dat er op dat moment opgelost wordt. Wel wilde ik dat de stoelverwarming goed ging werken en daarom hadden ze een regelunit besteld. Deze is tijdens m'n vakantie begin januari geplaatst.
Een familielid heeft de auto opgehaald en kreeg als mededeling dat het geen stoelverwarming betreft zoals Volvo maar ik moet het zien als 'comfortverwarming'. Nog steeds een lauw warme bips en rug dus, iemand die dit verhaal kan bevestigen?
Op 18 januari had het vrij vochtig gevroren waardoor ik het portier met veel moeite open kreeg. Het raam zakte niet eerst een halve centimeter doordat het vast gevroren zat en ook het portier zat muurvast in de rubbers. Deze rubbers heb ik intussen ingevet en zal er hopelijk morgenochtend wat minder last van hebben.
Buiten de stoelverwarming niets meer dan lof voor deze auto, het rijdt nog steeds fantastisch en had zeker niet verwacht ooit in m'n leven een Renault te bezitten. Het verbruik over 6 maanden past volledig bij de 6 cilinders als 6 stamgasten aan de bar: 1 op 7,5.
Intussen heb ik de auto een jaar in bezit en kwam ook de jaarlijkse APK + onderhoudsbeurt aan bod. APK is hij met vlag en wimpel gepasseerd en ook het onderhoudsbeurtje á 426 € vond niet duur.
Het enige wat wel stuk was en waar ik van schrok was de aircopomp. Deze deed het al enige maanden niet meer en is toch wel een onmisbare optie dit seizoen. Vandaar de betrouwbaarheid aangepast naar 3 sterren. Een nieuwe pomp zou 1100€ (!) gaan kosten, exclusief inbouw. Uiteindelijk een gevonden in België uit een sloop Laguna Coupé voor 235€. Inclusief het vervangen van de multiriem en spanner kostte het plaatsen alsnog 784€.
Verder eigenlijk weinig nieuws onder de zon, ik heb hem in mei volledig gepolijst en het resultaat is verbluffend vind ik zelf. De koplampen beginnen nu wel echt doffer te worden en ik weet nog niet wat ik daar mee ga doen. Nu net een nieuw appartement dus de (financiële) focus ligt even op een ander vlak.
De auto heb ik nu een jaar in bezit en bevalt eigenlijk meer dan goed. Meestal ben ik snel uit gekeken op een auto maar toch blijf ik het rijgenot fijn vinden. De stilte aan boord, wegligging en vlotheid geeft me nog steeds voldoening.
Na een jaar weer eens een update. Weinig veranderd eigenlijk. Auto is gekeurd nadat ze de aandrijfashoes weer hadden vastgezet. Verder tijdens het regulier onderhoud hebben ze de remleidingen opgeschuurd en opnieuw getectyleerd, een hitteschild vastgezet en zat er een kleine koelvloeistoflekkage wat ze verholpen hebben. Uiteindelijk 615 € moeten betalen.
Het enige wat op dit moment irriteert is de krakende bestuurdersstoel, maar hier is weinig aan te doen volgens de Renault dealer. Wel hebben ze tijdens de onderhoudsbeurt de koplampen te laag afgesteld, dit moet ik weer even terugzetten.
Zelf ben ik aan het knutselen geweest en heb ik een Android radio die eigenlijk voor Megane 3 is kunnen inbouwen en afscheid kunnen nemen van het Carminat systeem. Hier ben ik tot nu toe erg tevreden over, moet alleen het geluid nog even afstellen, de DSP heeft 100.000 opties. Alles werkt, zelfs de stuurwielbediening. Het enige wat ik nog zoek in een verloopstekkertje zodat ik de originele GPS antenne kan aansluiten. Tevens nog even een frontje maken voor de radio.
Wat er op dit moment nog op het to do lijstje staat is het polijsten van de koplampen, deze zijn het laatste jaar wel erg achteruit gegaan.
Voorlopig blijf ik er nog wel in rijden.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.