Renault Clio Estate dCi 90 Energy Dynamique (2014) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Clio Estate dCi 90 Energy Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 171.717 km |
Prachtig
- 467 km
Na veel te lang wachten, werd donderdag avond 27 maart eindelijk onze nieuwe auto afgeleverd door Bochane in Almere.
Het betreft een fulloption Clio met alle aangevinkte opties(behalve Chrome exterieur)
Na het ophalen van de auto hebben we direct een ritje naar Zaandam gemaakt. De motor is bij de inrij periode nog wat rauw en rumoerig. Daarom belangrijk om de eerste 2000km weinig tot geen aanspraak te maken op het vermogen van de auto.
Mijn eerste indruk; een heerlijk comfortabele auto met een fijne en zachte stoel. Het stuur ligt heerlijk in de hand, met als minpuntje dat het stuur onderin een scherp randje heeft. Oftewel als je je hand op je been hebt liggen en onderaan het stuur pakt voel je een scherp randje. Niet heel erg, maar valt me op dat hier niet over nagedacht is.
Naar Italië
- 10.453 km
Na onze bruiloft zijn wij de auto ingestapt om naar het Gardameer in Italië te rijden. Het doel was om 1 volle tank te verbruiken(of minder natuurlijk). Dat is uiteraard gelukt met een gemiddelde van 1 op 27 zijn we met een volle belading daarheen gereden
Uiteraard ook een leuk stukje om de auto goed te leren kennen. De dingen die mij opvallen:
- de auto is beladen eigenlijk net iets comfortabeler dan leeg
- de achterruit zorgt voor nogal wat vervorming in de binnenspiegel
- passagiersstoel is niet in hoogte verstelbaar
- niet zo accurate actieradius meter als de tank bijna leeg is.
Verder ben ik hartstikke blij met de auto. Ik heb hiervoor 3 Volkswagens gehad, en ik heb hier zoveel ellende mee gehad. Eindelijk het ik een kraak en probleemvrije auto.
Veel mensen klagen over de lange verzetten, dit is uiteraard wennen maar dit weet je ook bij het maken van de proefrit. Dit is iets wat je direct zal opvallen bij een eerste rit. Persoonlijk vind ik het meevallen, mijn motor is lekker soepel en draait zonder te brommen of te hokken 70 in z'n 5 of 50 in z'n 4. Bijkomend voordeel: bij 120kmpu draait de motor 2100 toeren. Lekker rustig dus!
Op de terugreis heb ik de auto maar eens uitgetest op de Duitse Autobahn, bij 197kmpu hield ik het voor gezien, de auto had naar mijn idee nog een klein beetje over om de 200 aan te tikken of zelfs nog iets harder.
Inmiddels staat de auto op 10.500km en kan wel melden dat ik nog steeds erg tevreden ben over de auto. Het enige waar ik echt niet tevreden over ben, dat zijn de banden; er liggen Continentals onder. Ik begrijp echt niet dat een merk als Renault zaken wil doen met Continental. Wat een ontzettend slechte banden zijn dat! Gelukkig rij ik in de winter op Michelin's. Het rare is dat Renault de ene clio aflevert op Michelin en de ander op Conti. Die laatste zouden ze lekker op de brandstapel moeten leggen.
Nieuwe ervaringen
- 12.153 km
Zo weer een paar duizend kilometer erbij. Het motortje loopt heerlijk. Wat mij alleen opvalt is dat deze commonrail diesel moet gloeien? Bij een koude start duurt het minstens 2 a 3 seconden voordat de motor gaat starten nadat je op de startknop hebt gedrukt. Mijn DS3 hoefde ik eigenlijk nooit bij voor te gloeien. Behalve in de extreme winters zoals in 2011 toen het -22 was in Flevoland.
Ik vind het erg jammer dat de spiegels niet automatisch inklappen nadat de deuren op slot gaan.
Wat ik ook niet begrijp, is het hillstart assist; dit kun je activeren als je op een helling staat en je houdt de voet op de rem. Zoals bijvoorbeeld op een helling bij een stoplicht, je houdt de voet op de rem, je laat de rem los en de auto houdt de rem ongeveer 2 seconden langer vast waardoor je niet achteruit rolt voordat je kunt optrekken.
Het probleem wat ik hiermee heb is dat de voet op de rem houden slecht is als je hele warme remmen hebt, daarbij is het ook irritant voor de mensen die achter je staan, die zitten in die felle remlichten te kijken(met name in het donker)
Tripje naar Berlijn
- 21.789 km
De auto heeft inmiddels een kleine 20.000 km gereden en we hebben een tripje naar Berlijn gepland om er even tussen uit te gaan.
De auto is inmiddels goed ingereden en kan nu ook een wat beter oordeel geven. Er zijn toch een paar dingetjes waar ik tegen aan loop;
* heb wel een beetje last van licht klapperende voortrein bij het nemen van een klinkerweg of grindpad.
* Bij hoge temperaturen +20 graden en je stapt in de auto, hoor ik af en toe een vervelende rammel bij de zonneklep/hemel aan de passagiers kant. Als ik hier tegenaan duw is het weg. Heeft iemand anders hier ook last van(ook i.c.m. glazendak?)
* Erg irritant: is dat de boordcomputer(boven de snelheidsmeter) heel graag de cruisecontrole snelheid laat zien. Ik rij nogal vaak op de cruisecontrole en vind het vervelend dat hij bij elke wijziging in de cruisecontrole opnieuw verspringt. RENAULT KOM ALSJEBLIEFT MET EEN UPDATE DIE DIT VERHELPT
* Ook iritant: Ik heb bij de aankoop dat Coyote systeem ingeschakeld. En nu is dat gratis abonnement dus afgelopen en willen ze dat ik ga betalen. Dat wil ik natuurlijk niet want ik vind het een waardeloos systeem, gebruik gewoon veel liever het tomtom live systeem. Echter zat ik gisteren in de auto om te kijken of ik het kan de-installeren, maar dit wil gewoon niet??? Als je op App verwijderen drukt gebeurt er niks. Nu dacht ik slim te zijn en wilde de app uitschakelen, omdat er steeds een melding in het meldingen scherm komt dat m'n abonnement verlopen is. Iemand anders een trucje om dit op te lossen?
Verder vind ik het nog steeds een heerlijke auto en rij er met veel plezier in. Je kunt natuurlijk nog weinig zeggen over de betrouwbaarheid, maar als ik zie hoeveel elektronica deze auto heeft en hoe goed het eigenlijk werkt t.o.v. mijn vorige Volkswagens. Deze hadden namelijk veel minder elektronica en toch veel problemen. Chapeau Renault voor het maken van een goede auto!
Heerlijke auto
- 27.653 km
Zo het is weer even geleden dat ik geschreven heb over de auto. Ik ben nog steeds erg blij met de auto. Echter merk ik soms wel dat ik met name de vering achter wat aan de stugge kant vind. Gisteren zat ik met 4 man erin en dan rijdt de auto eigenlijk fijner dan leeg. Dit zou mijn inziens niet mogen.
Nog goed 2000 km en de beurt moet uitgevoerd worden. Ik heb een paar kleine attentie punten voor de auto die ik al beschreven heb.
Wel een kleine domper voor mij, de C4 Cactus is uitgekomen. Dit vind ik een prachtige auto, als de auto toen al leverbaar geweest was, had ik waarschijnlijk die besteld.
Schade
- 28.030 km
Gisteren reed ik in Zwolle, een man met een Volvo V70 reed mij tegemoet in een bocht, meneer zat niet op te letten en nam 75% van de bocht in beslag (terwijl de weg al niet heel breed was)
Met als gevolg dat onze spiegels elkaar kusten.. Schade 410 euro.
Review wordt niet meer bijgehouden
- 33.894 km
Ik heb besloten de review niet meer bij te houden aangezien de waardering voor m'n review niet erg hoog is.
Nieuwe update
- 111.909 km
Tijdje niet geschreven, de auto heeft inmiddels ruim een ton gereden. 2 Weken geleden een rit naar Noorwegen. De auto houdt zich bijzonder goed, en wat mij betreft is deze auto het voorbeeld van echte Franse kwaliteit.
0 aan problemen gehad, na een paar keer melden van het licht zingen van de versnellingsbak ben ik erachter gekomen dat dit een product eigenschap is. Het is ook niet heel storen maar als je op een hele mooie nieuwe weg rijdt, met de radio uit en bij bepaalde snelheden hoor je de bak licht zingen.
Ik dacht in de eerste instantie dat dit een productie fout was, en dus dat het in de toekomst voor problemen zou kunnen zorgen. Echter lijkt er gewoon niks aan de hand te zijn.
Afgezien van de wat stugge vering bevalt mij deze Clio uitstekend. Ik ga zaterdag over een week in de nieuwe Meganè en C4 Cactus proefrijden als mogelijke vervanger voor de Clio
171717
- 171.717 km
171717km
Tijdje niks geschreven over de Clio, inmiddels zijn we ruim 100.000km verder. De auto gaat later dit jaar weg en dan ga ik eens rustig kijken wat ik dan wil. Hoe is mij de auto bevallen de afgelopen 3 jaar?
In 1 zin: Heel erg goed! Ik heb gewoon nooit problemen met deze auto. Zelfs nog geen koplamp hoeven te vervangen.
De auto heeft bij de 90.000-, 120.000 en 150.000km een beurt gehad. De distributie en waterpomp e.d. zijn vervangen. De 2e set voorbanden liggen er sinds een week om en de auto is vorige week gekeurd.
Olie peilen doe ik nooit omdat ik de auto netjes warm rij en heeft daarom dus ook 0 aan olie verbruik
Zijn er aandachtspunten? Ja
- De koppeling wordt wat minder, dit heeft mede te maken met de lange versnellingen en mijn stevige rijstijl
- De rubbers bij de voorportieren staan nu iets naar buiten waardoor er iets meer windgeruis is.
Het is een lekkere stuur auto die je op z’n tijd ook nog eens goed door een bocht heen kunt slingeren, de (in mijn ogen) wat stuggere achteras op de Estate had wat mij betreft niet gehoeven. Ik vind hem namelijk leeg wat stug en zodra je 2 mensen achterin hebt veert de auto aanzienlijk lekkerder.
Is het een aanrader? Jazeker, ik denk dat de tijd van onbetrouwbare Renault’s (Franse auto’s) voorbij is en dat je tegenwoordig kwalitatief beter zit bij een Franse auto dan bij bijvoorbeeld het ‘geplaagde’ merk met de roet ‘probleemjes’.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Koopwijzer Renault Clio IV - let hier op als je een tweedehands Renault Clio wilt kopen

Op zoek naar een compacte stationwagon

Vijf spaardiesels voor minder dan € 5.000

Renault Clio - Occasion Aankoopadvies

Test: Renault Clio Estate - Dacia Logan MCV - Skoda Fabia Combi
