Porsche Cayenne E-Hybrid Platinum Edition (2022)

Porsche Cayenne E-Hybrid Platinum Edition (2022)
Porsche Cayenne E-Hybrid Platinum Edition (2022)Porsche Cayenne E-Hybrid Platinum Edition (2022)Porsche Cayenne E-Hybrid Platinum Edition (2022)Porsche Cayenne E-Hybrid Platinum Edition (2022)Porsche Cayenne E-Hybrid Platinum Edition (2022)Porsche Cayenne E-Hybrid Platinum Edition (2022)

UitvoeringCayenne E-Hybrid Platinum Edition
Bouwjaar2022

De Cayenne

Op 4 augustus 2022 was het zo ver. Na heel lang wachten….of niet want ik had een gelukstreffer die voor de showroom besteld was. Kon ik na 5 weken na bestelling mijn Cayenne ophalen. Mijn eerste Porsche - weliswaar de SUV maar toch. Liefde op het eerste gezicht was het. Toen ik als klein ventje in 2002 op de autorai oog in oog stond met Porsches eerste SUV. Samen met mijn vader, overigens een fervent BMW liefhebber destijds, keken we nieuwsgierig rond in de Cayenne en vanaf dat moment probeer je natuurlijk je vader jouw droomauto te laten aanschaffen om er zelf urenlang op de achterbank naar Zuid-Frankrijk te worden vervoerd. Maar goed….tot zover mijn eerste herinnering aan de Cayenne. Vanaf dat moment was het in ieder geval duidelijk dat ik later zo’n auto wilde gaan rijden!

Donderdag 4 augustus was het dus zo ver. Dat het een showroom auto zou worden was ontzettend fijn voor de levertijd. Die is normaal gezien niet te doen. Het nadeel is dat je niks zelf kan kiezen. Maar degene die de Cayenne heeft samengesteld heeft grotendeels dezelfde smaak als dat ik heb. Dat was dan weer een geluk. Het is een Mahogany bruine Cayenne met een mooi licht bi-color' Zwart - Mojave Beige interieur. Platinum Edition. Mooie velgen, panoramadak en nog wat andere details. Helaas wel het half lederen interieur. De bovenkant van het dashboard mist dat mooie verfijnde stikseltje. Wat het mijn inziens wel even net wat sjieker maakt. De belangrijkste opties zijn in deze configuratie de:
Elektrische inklapbare trekhaak
Luchtvering met niveau- en hoogteregeling, incl. PASM
21" Cayenne Turbo velgen in Platinum, zijdeglans
Tinted LED main headlights including Porsche Dynamic Light System (PDLS)
Surround View
Lane Change Assist
Adaptieve snelheidsregelaar incl. Emergency Stop Function
Adaptieve Comfortstoelen (14-way) incl. Comfort Geheugenpakket

Al met al komt die niets tekort. Al kan ik wel iets bedenken als een head-up display of stoelverkoeling in ons huidige klimaat maar dat zijn ze vast vergeten aan te vinken.

Bij het eindelijk zien van de wagen vielen er twee zaken direct op. De kleur…echt geweldig! En het interieur ook geweldig en het rook zo lekker nieuw! Een goede uitleg gekregen en eindelijk de weg op. De eerste meters in de Cayenne werden kilometers en uiteindelijk na 5 weken zijn het er nu 6.000 en vond ik het tijd voor een review.

Het rijden
Het is een Plug-in Hybrid omdat ik dacht dat dat gunstig zou zijn in het verbruik. Dat is het op zich ook wel met een gemiddeld verbruik van 4,9l per 100 km maar dan moet de auto wel elke dag thuis geladen zijn bij vertrek en ook op het werk volladen en naar huis. Een traject voor mij van 100 km enkele reis. Waarbij ik dus in praktijk 55 km vol elektrisch kan rijden en de rest op de verbrandingsmotor. Rijdt een stuk voordeliger dan de X5 (de voorganger). Totdat je de waarheid onder ogen komt. De elektriciteit is ook niet gratis en de stroomrekening stijgt thuis dus ook significant. Maar dat vergeten veel mensen. Ik dus ook tijdens mijn berekening of het voordeliger zou zijn. Maar ja als man zijnde heb je weinig argumenten nodig om van auto te wisselen en je gebruikt altijd het argument wat op dat moment het beste uitkomt. En dat was het gemiddelde verbruik ;-).
Rijden met een zware accu aan boord merk je vooral bij drempels en oneffenheden. De auto probeert het wel op te vangen maar heeft toch wat moeite met zijn eigen gewicht en daarbij voel je (vind ik) dat je met een plugin onderweg bent. Het voelt gewoon zwaar aan. En dat is wennen ten opzichte van een lichtvoetige over hitsige X5. Die altijd stond te springen om sportief te rijden. De Cayenne lijkt moeite te hebben met van zijn plek te komen, voelt zwaar aan en nodigt uit om lekker rustig te rijden. En dat geeft ook rust.
Gelukkig heeft de auto naast de rustige comfortabele kant ook het Porsche DNA. Met een druk op de knop aan het stuur waar de rijmodi ingesteld kan worden van Elektrisch, Hybrid, Sport of Sport+ schakel je de auto om naar iets wat je niet verwacht. 20 seconde lang geeft de Cayenne al het vermogen wat hij heeft vrij en beschikbaar en verandert de rustige Cayenne naar een snelheidsmonster. Geluid en power komen samen en dat geeft precies de beleving wat je verwacht van een Porsche Cayenne! Enkel voor korte stukjes natuurlijk. Wil je sportief rijden zet je de draaischakelaar in de sport stand en dan heb je echt een dynamische SUV. Al met al mijn ervaring van mijn droomauto.
Natuurlijk zijn er ook zaken minder verfijnd aan de auto. Iets wat je bij het oriëntatieproces gewoon niet ziet omdat praktisch gezien je zinnen er al op staan. Zo kan je aan het stuur veel bedienen. Geluid harder zachter, boordcomputer scrollen, naar het volgende liedje scrollen maar doe je dat net te snel en wil je een nummertje terug…….dan gaat dat niet. Dat moet dan via het centrale display en als je daar dus de kaartweergave van de navi hebt moet je nog zoeken ook om weer terug te gaan naar media. En dat vind ik dan weer raar. Spotify werkt alleen goed vanuit Carplay maar via het display hapert het nogal of doet die het gewoon helemaal niet.
In de loop van de tijd zullen er vast nog meer zaken gaan opvallen en die zal ik zeker in de review updates vermelden.