Porsche Boxster (2011)

UitvoeringBoxster
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2011

Never say never….

Drie maal is scheepsrecht, dus drie verschillende versies van de befaamde 911 zouden mijn Porsche honger wel gestild moeten hebben.
Eerst de 997 (de echte liefhebber heeft genoeg aan de interne Porsche coderingen), vervolgens een 911 T en als laatste een 993 cabrio. Alle smaken hebben we de afgelopen jaren dus geproefd en vorig jaar besloot ik een punt achter mijn Porsche hobby te zetten.
In de laatste regels van het verslagje over mijn 993 bekropen de eerste twijfels over dat definitieve afscheid me al. Die lege garage was toch echt te groot voor een paar fietsen en bood alras ruimte aan allerlei zaken ‘die je misschien ooit nog eens nodig zou kunnen hebben’.
Te veel ruimte is ook een beperking……

En na een Porsche-loos jaartje betrapte ik mezelf op het doorspitten van het aanbod van een paar Porsche specialisten. En dan vooral naar de Boxster en Cayman occasions. Het zaadje voor een volgende Porsche was al geplant, hoewel ik het nog niet wilde toegeven.
Toen er een aantrekkelijke Cayman in het vizier kwam ben ik toch maar eens gaan kijken. En denken. En toen met vakantie. En toen…. was de Cayman verkocht, maar niet aan mij.
Verder kijkend en zoekend besloot ik dat ik het cabrio gevoel van de oude 993 toch wel weer terug wilde, dus de zoektocht spitste zich vanaf dat moment toe op een Boxster.
Veel lezen en speuren op het wereld wijde web, vooral naar de do’s en don’ts, de voor- en de nadelen en natuurlijk naar de valkuilen. Ook mijn vriendenkring telt een aantal Porsche adepten, die ooit een Boxster of Cayman hebben gehad, dus ook daar was goede raad niet duur en ruim voorhanden.
Omdat ik, ondanks de recente prettige ontwikkeling van de aandelen koersen, niet van plan was een vermogen uit te geven, viel de keus uiteindelijk op de 987 serie 2. De 986 was te oud en berucht om het IMS lager, iets wat ook bij de 987 serie 1 nog wel eens voor scheen te komen.
Goed, 987 dus, nog redelijk betaalbaar, maar wel een beetje schaars, tenminste als je de auto bij een betrouwbaar adres vandaar wilt halen.

Het eindresultaat van mijn zoektocht is een Macademia bruine Boxster, met bruin leer en een karige optielijst, met als hoogtepunten Sound Package Plus, Comfort Pakket en Sportuitlaat. En als belangrijkste voordeel: Nederlands geleverd, 2 vorige eigenaren en altijd dealer onderhouden. Van belang, om zeker te weten dat de kilometerstand klopt, iets wat bij importauto’s altijd een vraagteken kan zijn en qua onderhoudshistorie belangrijk dat de juiste beurten op de juiste momenten zijn uitgevoerd. Er zijn auto’s in omloop, vaak uit Italië of Duitsland geïmporteerd, met fake dealerstempels in het onderhoudsboekje, die door de verkopers (en ik ken de voorbeelden) met droge ogen als perfect onderhouden worden verkocht.
Misschien is zo’n Nederlandse Porsche dan iets duurder, maar de hele historie is met één telefoontje te verifiëren. Wel zo rustig.

Een hele aanloop, maar hoe rijdt dat nou? Daar kan ik, ook na een maandje, heel kort over zijn: fantastisch!
Ja, ik weet het, een Boxster is in de ogen van velen, die vermoedelijk nog nooit aan het stuur van een Porsche hebben gezeten, een minderwaardig product, want geen 911. Ik ga me niet meer in deze discussie mengen, die is al vele malen uitputtend gevoerd. Laat iedereen er maar een mening over hebben, ik ben uiterst happy met het rijgedrag van de Boxster. De middenmotor en perfecte gewichtsverdeling bezorgen je als rijder een heerlijk gevoel van ‘we zitten nog lang niet op de grens van wat ik kan’. Goed, ik ben er nog niet mee op Zandvoort geweest, heb nog geen al te wilde capriolen uitgehaald, maar de eerste kilometers zijn veelbelovend en ik kan niet wachten tot het moment dat de Boxster en ik een toertje door de bergen gaan maken.

Het is geen auto waar mensen bewonderend naar omkijken, iets wat een 911 in iedere variatie wel vaak oproept. Maar misschien komt dat ook omdat we in een dorpje wonen dat qua Porsche dichtheid in de top 5 van Nederland staat, dus een Porsche baart niet echt veel opzien.
Zelfs in de herfst is de Boxster goed open te rijden, zij het dat ik eerder een jas en sjaal om doe dan wanneer ik in de A3 cabrio van mijn vrouw rijd. Maar dat is een andere beleving! Zo’n Boxster stuurt zwaarder, is stugger en daagt je meer uit dan een Audi. En dat maakt het net weer even spannender en leuker; je bent meer aan het rijden in plaats van toeren.

Alles overziend ben ik blij dat ik weer een Porsche in huis heb gehaald. Het is verslavend, net als chocolade om maar een onschuldige vergelijking te maken.
En life is too short to drive boring cars, dus zolang het kan probeer ik elke dag te genieten!

Liefde maakt blind

Bestaat absolute perfectie? Het spreekwoord zegt ‘geen koe zo bont of er is wel een vlekje aan’ en zo is het. Naar mezelf kijkend constateer ik dat ik, naar mate ik ouder word, misschien iets minder soepel ben dan vroeger en dat mijn haarkleur ook steeds lichter is geworden. Iets minder perfect dus, hoewel het maar de vraag is of ik die status ooit maar benaderd heb.

Enfin, zo is het ook met mijn 987. We hebben inmiddels de eerste paar duizend kilometers onder de wielen zien verdwijnen en het algemene beeld is nog hetzelfde als op dag 1: wat een heerlijke auto.

Zijn er kanttekeningen te maken?
Zeker. De auto is in zijn eerste verschijningsvorm (986) in 1996 op de markt verschenen, slechts een paar jaar na de introductie van de 993, die weer de 964 opvolgde. En aan een paar dingen is de geboortedatum van de Boxster nog wel te zien. Zo gaat het dak pas open nadat je eerst een hendel pal achter de voorruit hebt ontgrendeld. Daarna gaat alles soepel en snel volautomatisch; in 10 seconden is het zaakje gepiept. Dat is een stuk sneller dan de Audi cabrio van mijn vrouw, maar die constructie is ook behoorlijk ingewikkelder (de Audi dan). En nu we die twee auto’s toch aan het vergelijken zijn: qua hoeveelheid windgeruis, of juist gebrek daar aan, is de Audi de Boxster verreweg de baas. Dat komt natuurlijk door het ontbreken van achterste zijruiten in de Porsche, waardoor de wind en de wervelingen in de Boxster meer vrij spel hebben.

Een vierzits cabrio biedt, met windscherm omhoog, een mooie ‘afgesloten’ ruimte en dus meer comfort.
De Boxster is qua open rijden goed vergelijkbaar met mijn oude 993. Dat was ook een auto waarin ik fluitend met een vriendje in een paar dagen op en neer reed naar Zuid Frankrijk. Beetje spartaans, maar goed te doen, mannen kletsen toch niet over onbenullige zaken, maar alleen over het geluid van de boxermotor en al het fraais dat je onderweg tegen komt. En zo’n ritje ga ik met de Boxster zeker ook een keer maken.

Mijn lieve eega vindt een tour door Nederland nog acceptabel, maar voor een ritje Italië of iets dergelijks komt de Boxster in haar ogen niet in aanmerking. Maar we hebben een keuze, dus ik kan er mee leven.
Bovendien, en dat is een minder sterk punt van een pure tweezitter, je bent en blijft beperkt qua bagageruimte. Ja, ik weet het, er zijn er twee, voor en achter, maar iedereen die een echtgenote heeft weet dat vakantiebagage iets is dat op miraculeuze wijze altijd meer wordt op de terugreis. Hoewel ik een paar doosjes mooie wijn ook niet uit de weg ga, dus it takes two to tango.
En die doosjes kunnen natuurlijk nooit achter de stoelen of zo. Daar past sowieso niets achter, behalve de 255 paarden die daar paraat staan.

Verder nog iets te zeuren? Absoluut niet, ik vind het een heerlijk autootje, je zit als gegoten achter het stuur en het gevoel om met een echte stuurmans auto onderweg te zijn overvalt me iedere keer als ik de zes cilinders tot leven roep. Feestje, ik ben een bevoorrecht mens, dat realiseer ik me terdege.
Knap dat een basisontwerp van 26 jaar oud nog steeds zo up to date voelt, maar ja, dat is en blijft de kracht van Porsche. Ook de 911 evolueerde door de jaren heen naar de auto van nu. En wat die paar opgesomde beperkingen betreft, daar hebben de Duitser een mooie uitspraak over: ‘In der Beschränkung zeigt sich der Meister’. En zo is het maar net.