Peugeot Partner Long Premium 1.6 BlueHDi 100 (2019)

Peugeot Partner Long Premium 1.6 BlueHDi 100 (2019)

UitvoeringPartner Long Premium 1.6 BlueHDi 100
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019

comfortabele bestelauto

De eerste ervaring met mijn nieuwe peugeot partner. Het betreft de lange uitvoering met wat extra's die vooral comfort verhogend zijn. Weinig ervaringen van bestelauto's te vinden op aw, dus hier mijn bijdrage.
Ik rij zo'n 40k per jaar, voorheen in gebruikte zweedse stationcars maar die bleken niet altijd even betrouwbaar en dat liep nog wel eens flink in de papieren.

Na een maand, en 4000 km de eerste ervaringen. De auto went snel. Er zit een prettig camerasysteem achterop en aan de rechterkant voor de dode hoek. Ik koppel er regelmatig een aanhanger aan, door de camera rij ik hem er perfect voor. Voor fietsers moet je natuurlijk op blijven letten met de dode hoek maar de camera is zeker behulpzaam.
De partner is voorzien van de i-cockpit zoals in de personenauto's van peugeot. Voor mij de reden om voor de peugeot te gaan ipv de citroen of anderen.
Erg prettig klein stuurtje, stoel goed verstelbaar in hoogte en diepte dus prettig zitten.
Het geluidsniveau is zeer acceptabel, niet zo stil als een volvo maar 400 km rijden op een dag is heel goed te doen. Het gemiddeld verbruik ligt op 5,3 l/km. De uitgebreide baardcomputer wijkt niet af, gemeten aan de tank. Ik rij gemiddeld met het verkeer mee, nooit te hard dmv cruise controle.

Het start en stop systeem werkt prima, ik vind het niet storend. Het gaat om een 1.6 blue hdi met 100pk, daarmee kun je prima meekomen in het dagelijks verkeer. Even een stukje autobahn genomen vorige week, bij 168 op de gps/tomtom houdt het wel op.

Er zit een groot scherm in het midden van het dashboard, niet fraai vind ik. Aardig wat mogelijkheden, tomtom live zit er op maar in tegenstelling tot de tomtom op mijn telefoon geeft deze geen flitsmeldingen. Er zit ook apple CarPlay op, dat maakt de weergave vrij 'grof' maar daar draait flitsmeester dan weer wel op.

De hoofdreden om een besteller aan te schaffen is de ruimte, en die is prima. Ik heb een vakkenkast in de laadruimte gemaakt zodat niet alles los door de bak schuift. Voldoende bevestigingsmogelijkheden voor grote spullen en de keyless entry maakt het makkelijk om even snel wat te pakken en de deur weer dicht te gooien zonder gedoe met de sleutel.
De lange versie heeft een laadvermogen van 1000kg, en mag 1300 kg trekken. Voor mij meer dan voldoende.

Waar ik minder over te spreken ben is de regensensor, wat een nerveus ding. Ik gebruik dus vaker de interval stand of geef de stengel een tik.

Wat mij opvalt is dat personenauto's op de snelweg minder blij met een bestelauto lijken te zijn. Ik kan mij voorstellen dat de geblindeerde achterruiten het zicht naar voren beperken en dat dit niet prettig is.

Ik ben van plan een jaar of 5 met de partner te doen, en zal mijn best doen af en toe een update te plaatsen. Foto's volgen.

update 10.000 km

Na 10.000 km tijd voor een update.

De partner is geheel storingsvrij, en doet gewoon wat hij moet doen. Soms afgeladen vol, en ook wel met een flinke aanhanger aan de haak.
Het is een enorm praktische auto, ik ben er erg tevreden over. Het verbruik is in de koude periode wat hoger maar nog steeds prima (5,5 l/km)

De plus- en de mindere punten:

+ ruimte
+ verbruik
+ praktisch
+ voor een besteller comfortabel
+ keyless entry is geweldig als ik op een drukke plek sta en vaak gereedschap of materiaal uit de laadruimte moet halen.
+ bestuurdersstoel is goed instelbaar, ook in hoogte en lendesteun.

- de ingebouwde tomtom is sloom, en kiest soms vreemde routes. Raar, want ik heb ook tomtom go op mijn mobiel en die doet het een stuk beter.
- regensensor gebruik ik niet meer, bij lichte regen gaat hij op de moessonstand.
- de automatische klimaatregeling moet ik vaak hoger of lager zetten om het comfortabel te houden.
- wat meer geluid op hoge snelheid dan een personenwagen maar niet extreem. Nog een paar maanden en de max wordt 100, dan zijn we daar ook van af;)

update 40k

Tijd voor een update van deze bestelwagen. Inmiddels staat de teller op 40.000 km, en heeft hij zijn eerste beurt gehad. Kosten €280,- voor de standaard werkzaamheden.
Ik had wat puntjes van aandacht, maar de werkplaats had er helaas niet zoveel zin in en wimpelde deze af als niet oplosbaar of niet herkenbaar. Jammer, maar er zijn meer garages.

Eigenlijk doet hij gewoon goed wat hij voor gemaakt is, tegen prima kosten. De puntjes die mij negatief opgevallen zijn: gordel blijft af en toe hangen, windgeruis rechterkant en start-stop systeem is geen peil op te trekken.
Temperatuurregeling is niet prettig, het is warm of koud.
Het zitcomfort is gemiddeld, ik overweeg om een betere stoel erin te gaan plaatsen. Als alles goed gaat moet hij nog 3,5 jaar mee dus kan dat wel.

Positief: storingsvrij en heel praktisch. Het camerasysteem is echt een aanrader!

Ik vind het best een leuk / fris busje om te zien, helaas schade dus volgende week wordt de achterkant opgelapt. Een graafmachine die net even te krap langsreed, wel jammer.

Verbruik ligt ongeveer op 1:18, afhankelijk van gebruik natuurlijk. Ik rij over het algemeen rustig. Elke 9000 moet er 10 l adblue bij.

update 50000 km

Even een update.

Een schade aan de achterkant gehad, kan de auto natuurlijk niks aan doen. Is netjes opgelost. De dealer wilde mij doen geloven dat hij zowat verloren was, het schadebedrijf bewees het tegendeel.

Bijzonder is dat de achterbanden harder slijten dan de voorbanden, nog nooit meegemaakt met een voorwielaangedreven auto. Ik rij niet heel zwaar beladen, met de juiste bandenspanning. De standaard michelins die bij aflevering gemonteerd waren zijn niet fijn. Snel verlies van grip, vooral bij vochtig weer. Rond de 60000 km verwacht ik dat ze op zijn, nu nog zo'n 2,5 mm profiel.
Op zoek naar een betere band.

Ik gebruik apple CarPlay veel, de standaard tomtom vind ik niet fijn en te langzaam. De peugeot sluit niet naadloos aan bij de iPhone, regelmatig verbindingsproblemen. Even opnieuw proberen en dan doet hij het meestal weer.

De ass stoel die er nu inzit is een stuk fijner dan de standaardstoel, echt een aanrader.

Het is natuurlijk een bestelauto, maar ik vind de lak erg kwetsbaar. Snel beschadigingen terwijl ik toch voorzichtig doe.

De eerdere positieve punten blijven gewoon staan, zeer betrouwbaar en economisch vervoer. Deze diesel is behoorlijk schoon, ook bij deze km stand absoluut geen roet. Zelfs de binnenkant van de uitlaat is gewoon schoon, dat was een aantal jaren terug echt wel anders met de diesels.

update, lekker doorrollen

Inmiddels is de partner iets ouder dan 2 jaar. Ik heb veel plezier van dit multifunctionele busje. Doet het altijd, kost weinig en is erg efficiënt.
Nadeel is dat ik er niet warm of koud van word, dat is een gemis. Ik gebruik hem ook prive, een overweging is om er een 'echte' fijne auto bij te nemen voor privégebruik maar 4 auto's voor de deur gaat 'm niet worden.

Inmiddels heeft hij zijn tweede beurt gehad, de originele stugge gladde michelins waren nog niet op maar ik was er klaar mee. Goede goodyears met extra draagvermogen eronder laten leggen. Een behoorlijk verschil: meer comfort, en zeker op nat wegdek een veel zekerder weggedrag.
Totale onderhoudskosten inclusief banden dit jaar €920,-

De peugeot toont zich tot op heden zeer betrouwbaar. Een kraakje in het koppelingspedaal bij warmte is het enige dat tijdens de beurt aandacht heeft gekregen.

Ik kijk met grote belangstelling uit naar de elektrische versie's van de bestelauto's maar wat er nu beschikbaar is en in '22 verwacht wordt is echt niet toereikend. Een range van minimaal 500 kilometer is een vereiste, naast het kunnen trekken van een flinke aanhanger. Nog maar even doorrollen met deze dan maar!

eerste apk

Weinig nieuws te melden, de partner doet wat hij moet doen. Verbruik 5,3 l/100 km. Geen tussentijds olieverbruik sinds de vorige beurt een jaar terug.
Vandaag de jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad, geen bijzonderheden. Zelfs de remblokken nog niet vervangen, dat hangt natuurlijk samen met een rustige rijstijl maar wel prettig.
De eerste apk gehad zonder opmerkingen.
Wel komen er her en der wat krasjes/kleine deukjes, daar is de peugeot gevoelig voor.