en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 3008 Allure 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 10 km |
De auto is inmiddels 2 maanden in bezit en de eerste krappe 9000 km's zijn gemaakt, dus een mooi moment om de eerste ervaringen te delen.
Positief bevallen:
+ Het interieur. Ik blijf het mooi vinden, de tuimelschakelaars, de stof op het dashboard en het instrumentenpaneel voor je zijn echt top. Het zit mooi in elkaar en de graphics zijn ook echt mooi.
+ De kleur en chroom accenten. Dit maakt dat de auto lekker kan "shinen" als hij net gewassen is.
+ De automaat is over het algemeen lekker bezig, vooral bij normaal rustig cruisen. Hij zorgt ervoor dat de 1.2 altijd in het goede toerengebied zit. Alleen op de snelweg bij een snelle acceleratie schakelt hij eerst 1 versnelling terug om een seconde later toch nog een versnelling terug te gaan. Dit is iets onrustig.
+ Het geluid van de 3 cilinder is best lekker bij wat harder optrekken!
+ De Active cruise control werkt voor mij goed (maar kent wel 1 verbeterpunt). Na een tijdje heb je goed door hoe hij werkt en wat hij wel en niet kan. Het systeem remt rustig en trekt netjes op. Ook is het mogelijk een beetje gas bij te geven zonder dat het systeem eraf gaat. Maar het blijft een reactief systeem wat enkel reageert op je voorganger. Met je eigen waarnemingsvermogen ben je toch altijd tot meer in staat (bijv. wat gebeurt er een paar auto's verder naar voren, evenals rechts en/ of links naast je). Zolang je het ziet als een hulpmiddel is het heel relaxt.
+ De ruimte. Achterin zitten kinderen maar ook volwassen heel riant (veel beenruimte), dit is ook bij een lange rit goed bevallen.
Neutraal:
+ Het kleine stuurtje is best, mijn inziens niet negatief maar niet iets wat ik altijd heb gemist. Een groot (normaal) stuur werkt mijn inziens net zo goed maar wennen doet dit kleine stuur ook snel.
Minder fijn/ verbeterpunten:
- Minder fijn vindt ik de kleine brandstoftank (minder dan 45 L). Ik rij veel langere afstanden en de actieradius valt dan echt tegen. Ik vindt dat een auto in deze klasse een grotere tank mag hebben, helemaal met het verbruik van de 1.2.
- De voorstoelen zijn opzich prima maar achteraf was een langere zitting wel lekkerder geweest. Voor mijn beenlengte is het zitgedeelte toch een tikkie te kort eigenlijk (ik ben 1.83 m lang). De ergo/ comfort stoel heeft dit wel, dus dat is toch wel een aanrader als je wat langer bent.
- De actieve cruise control werkt gewoon goed zolang je blijft rollen (trekt op/ remt af) en werkt op alle snelheden. Wat wel vreemd is dat de auto eerst weer boven de 30 km/h moet zijn om hem na een volledige stop weer te kunnen activeren. Het zou logischer zijn geweest dat hij direct te activeren zou zijn als de auto weer rolt (zoals het systeem bij bijvoorbeeld Volkswagen wel werkt).
- De ruitenwisservloeistof geeft geen indicatie af als deze (bijna) op is. Bij andere merken zie je dit wat eerder aankomen, bij de Peugeot wordt je verrast. Vreemd dat hier geen (niveau)sensor voor is, vooral omdat het reservoir vrij klein is.
- Het verbruik valt toch wel tegen. Vooral bij regen en wind zie je het verbruik van de 3 cilinder hard oplopen!
Na extra lang van de vorige leaseauto te hebben genoten (en vooral van de 14% bijtelling), was het tijd voor het zoeken naar een nieuwe auto. Het aanschafproces blijft leuk met veel internet-uurtjes en her en der een proefrit. Hieronder de aanloop en de overwegingen die hebben geleidt hebben naar de 3008!
Uitgangspunten/ eisen waren deze keer:
- Maximale uitstoot 130 gram Co2/ Benzine (werkgever),
- Binnen leasebudget blijven en nieuwprijs tot ongeveer 40.000 euro (prijspeil oktober 2018) om de bijtelling betaalbaar te houden,
- Ruim voldoende ruimte voor jonge kids, vakanties en meenemen van allerlei rommel. Met andere woorden een SUV of een station,
- Om comfortabel door files (en lange ritten) heen te worstelen; automaat en active cruise control,
- In de klasse gebruikelijke handige opties (navi, auto. ruitenwissers, auto. verlichting, Apple carplay etc. etc.),
- De auto moet een goed gevoel oproepen (als dertiger wil ik me er niet "te oud" in voelen).
- Elektrisch rijden, met gebruikmaking van accu's, klinkt grappig (en goedkoop voor leaserijders) maar is mijn inziens nog niet handig (beperkte actieradius, beperkte flexibiliteit, onhandig als je moeilijk voor je deur kunt laden etc.).
Ik heb niet alle mogelijke auto's gereden maar geprobeerd met wat snelle dealer bezoekjes een indruk te krijgen. Dit waren de auto's die bij mij in aanmerking kwamen inclusief de snelle conclusie per auto:
+Audi Q2 (ziet er mooi uit van buiten en binnen maar de opties erg duur of het werd een "kaal" model),
+BMW 2 serie sport tourer (zit en rijdt lekker maar ik bleef hem van buiten lelijk vinden),
+Ford Focus wagon (mooi nieuw model vooral in ST line met goede velgen, rijdt heerlijk, maar interieur/ bediening voelt toch niet echt premium),
+Mercedes CLA wagon (prachtige auto van buiten maar interieur/ bediening al wat gedateerd en helaas ook wat krap),
+Opel Grandland X (Van buiten een mooie auto maar het interieur vond ik erg saai),
+Peugeot 308 SW (op zich nog een mooie station maar doordat je hem wel heel vaak ziet rijden toch een tikje saai geworden),
+Peugeot 3008 (verrassend model, mooi interieur/ afwerking en compleet met alle opties),
+Renault Mégane Estate (viel tegen door wat omslachtige bediening van de systemen (R link) en geen lekkere automaat),
+Seat Ateca (mooie auto maar omdat ik al een tijdje in een Leon heb gereden wil ik wel wat anders, aangezien het dashboard van de Ateca en Leon zo goed als gelijk is),
+Skoda Karoq (Zit gewoon goed in elkaar maar blijft van buiten vooral een tikje saai),
+Volkswagen Golf Variant (is mooi en attractief in R line uitvoering maar kon dan helaas niet geleverd worden met alle opties die ik wou. In basis uitvoering met opties wordt hij helaas weer saai),
+Volkswagen T-Roc (van buiten erg leuk, fijne motor (1.5 TSI DSG) maar interieur viel erg tegen. Lijkt een klasse lager dan de prijs doet vermoeden).
Uiteindelijk was ik dus erg verrast over de Peugeot 3008, ondanks dat ik niet direct een liefhebber ben van Franse auto's of SUV's. De Peugeot 3008 voelt erg premium (in relatie tot wat hij kost) wat mede komt door de uitstraling van het interieur. Mijn uiteindelijke keuze was de nieuwe Ford Focus wagon ST line bus. 150 pk aut.8 met veel opties (vooral op lekker/ sportief rijden gericht) of een goed uitgeruste Peugeot 3008 1.2 aut. 8 (iets meer gericht op comfort en luxe). Ik heb lang getwijfeld, vooral of ik wel een SUV wil. Maar uiteindelijk scepsis overwonnen (incl. vooroordelen over oude mensen en SUV's) en is de testrit goed bevallen. Het hogere zitten en comfortabel cruisen heeft wel wat. Dus uiteindelijk voor de Peugeot gekozen.
De uitvoering is een 1.2 Allure met de nieuwe 8 traps (Aisin) automaat in de kleur Bleu Magnetic (mijn inziens de mooiste Peugeot kleur en beter dan saai grijs of zwart). Daarnaast de pakketen Pack Drive Assist (actieve cruise control), Pack City 1 (achteruitrijcamera), Peugeot Connect NAV incl DAB+ en een Afneembare trekhaak. Al met al zit (Bijna) alles erop wat ik leuk vond, het enige wat nogal duur was bij Peugeot was de LED verlichting. Dus die heb ik niet gekozen (je moet wat te wensen over houden...), maar dat is natuurlijk een zwaar luxe "probleem" want verder zit alles erop.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.