Peugeot 208 Blue Lion 1.2 PureTech 82 (2018)

autoreview

Peugeot 208 Blue Lion 1.2 PureTech 82 (2018)

Signalement

Uitvoering208 Blue Lion 1.2 PureTech 82
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf29.115 km
KM-stand laatst39.307 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen na 10,000 km

  • 39.307 km

Ik heb de Peugeot 208 bijna een jaar bezeten en heb nog nooit een review geschreven. Nu besluit ik mijn ervaringen en bevindingen te delen. Hieronder heb ik mijn review beschreven.

Uiterlijk
Het ontwerp van de Peugeot 208 heeft zijn oorsprong in 2012 en is voor het eerst getoond aan het einde van 2011. Hoewel het ontwerp in 2023 nog steeds modern oogt, merk je aan de halve MPV-lijnen dat het een auto van de "vorige generatie" is. Bijvoorbeeld, het raam heeft een andere hoek dan de nieuwere generatie. In vergelijking met de nieuwe 208 lijkt het ontwerp minder bijzonder, maar de nieuwe wordt vaak beschouwd als een van de mooiste auto's in zijn segment. Een voordeel van de 208 is dat het achterportier makkelijk te bereiken is i.t.t. van zijn opvolger. De auto heeft een opvallend detail: vanaf een afstand lijkt het alsof de voorkant naar je toe glimlacht.

Verlichting:
Een leuke feature van de Peugeot 208 is de sleutel, die een knop in het midden heeft waarmee de verlichting wordt ingeschakeld als de knop twee seconden wordt ingedrukt. De verlichting van de 208 ziet er mooi uit, vooral na de facelift. De led dagrijverlichting aan de voorkant en de "drie leeuwenklauwen" aan de achterkant geven de auto een hoger niveau. Helaas, de verlichting is niet op het hoogste niveau, de knipperlichten zijn eenvoudig uitgevoerd en zijn nog halogeen.

Interieur:
De Peugeot 208 heeft een goede bouwkwaliteit, er zijn geen kraakjes of piepjes te horen in de auto. Het dashboard ziet er mooi uit, vooral 's nachts. Hoewel de auto geen sfeerverlichting heeft zoals sommige Mercedesmodellen, is het dashboard rustig en aangenaam om naar te kijken in de avond. De bediening van de airconditioning is eenvoudig en simpel, ik vind het veel eenvoudiger dan in nieuwere Peugeot-modellen. De cruise control is in het begin lastig te vinden omdat het achter het stuur is geplaatst, maar eenmaal gewend is het eenvoudig te bedienen. Een minpunt is het veel gebruikte harde plastic aan de deuren en dorpels. De deuropening is niet bijzonder groot en veel passagiers komen met hun schoenen in contact met deze oppervlakken, waardoor er vaak krassen of beschadigingen ontstaan die niet te verwijderen zijn. Ook als bijvoorbeeld de rits tegen de binnendeurstijl aankomt, ontstaan er vaak krassen. Het plastic zelf is geen probleem omdat het een B-segmenter blijft, maar de krasbestendigheid is zo laag dat elke aanraking direct een litteken achterlaat.

Multimedia:
Het touchscreen, iets waar veel mensen over klagen, vooral bij automobilisten, valt in de praktijk mee. Zo vind ik bijvoorbeeld Apple CarPlay fijn werken. Soms duurt het een minuut voordat de bluetoothconnectie met de telefoon is geactiveerd, maar verder werkt het prima. Het navigatiesysteem is een van mijn favorieten; de kaarten zijn gebaseerd op TomTom, maar werken prima. Alleen ben ik twee keer verkeerd gereden in Brussel (door veel zijwegen) en op de ring van Eindhoven met een parallelweg. Wat ik het beste vind, is de aanwijzing welke rijbaan genomen moet worden. Zo zie je groot en duidelijk welke rijbanen er genomen kunnen worden. Ik weet dat ik een versie van 2017-2019 van het infotainmentsysteem heb en dat deze daadwerkelijk anders is dan het infotainment van de vroegere versies. Maar soms mist het wel de logica. Zo zijn er twee manieren om twee totaal verschillende instellingen te hebben. Verder zit het controleren of je de juiste versie van de navigatie hebt onder het kopje "apps" en niet in de navigatie-instellingen, terwijl de softwareversie juist weer onder "instellingen" staat. Er zijn ook personalisatiemogelijkheden, waarvan ik niet verder ben gekomen dan mijn naam invoeren. Ja, je kunt alleen de equalizer aanpassen, maar voor mijn gebruik voegen "profielen" niets toe.

App:
Dan de MyPeugeot-app, wat een drama. De eerste maand dat ik de 208 had, werkte de Bluetoothverbinding niet met de app, waardoor het mijn ritten niet eens registreerde. Daarna werkte het wel weer, maar de app vraagt constant om opnieuw verbinding te maken met de auto. Na tien ritten wordt dit alleen maar irritant. De app is vaak inconsistent, zoals het automatisch uitloggen een keer in de zoveel tijd of problemen met storingen. Als het wel werkt, is het leuk om te zien waar je bent geweest en hoeveel verbruik en kilometers je hebt gereden. Ook leuk aan de app is dat je je eigen auto (dezelfde afbeelding die je krijgt als je de auto nieuw configureert) kunt zien in ongeveer dezelfde uitrustingsniveau en kleur.

Ruimte:
Dan het ruimteaanbod, de auto zelf heeft geen wijd te openen portieren, niet aan de voorkant, maar ook zeker niet aan de achterkant, wel moet erbij gezegd worden dat dit inherent is aan een B-segment auto. De achterbak is voldoende ruim en er is zeker niets om over te klagen. De achterbank zelf heeft ook voldoende ruimte, vooral wanneer de bestuurder zoals ik niet langer is dan 1,80 m. Er zit geen vlakke laadvloer als je de banken omklapt, maar moet gezegd worden dat ik deze functie zelden tot nooit heb gebruikt. Onder de bagageruimte bevindt zich een ruimte met daaronder een simpel repareerkitje voor de banden.

Het rijden:
Ik heb veel gereden met de Peugeot, inmiddels meer dan 10.000 km opgezet. Het kleine stuurtje heb ik tot nu toe bij iedereen die erin heeft gezeten geen klachten over gehoord en velen waren stiekem wel fan van het stuurtje. Zo vond de een het modern ogen en de tellers daadwerkelijk makkelijker te lezen. Zo ervaar ik zeker in de stad bij manoeuvreren, parkeren en bochtige wegen dat het kleine stuurtje een plezier is om mee te rijden. Wel voelt het stuur direct aan, dit komt omdat het stuur aan de kleine kant is en dus veel minder stuur verschoven hoeft te worden om naar een kant op te gaan. Het stuurtje stuurt vooral heel licht, wat soms op de snelweg net te irritant kan zijn, omdat je soms zeker bij echt hoge snelheden minimaal twee handen aan het stuur moet hebben. De auto voelt en is ook zeer licht aan, wel een nadeel als je snel rond de 130/140 een vrachtwagen inhaalt, dan kan het zijn dat je beweging in de koets voelt. Dan de stoelen, ze bieden genoeg steun en zijn goed zacht voor langere ritten, gelukkig niet overdreven zacht zoals bij de nieuwere Citroenmodellen. Voor heel lange ritten zou echter een wat hardere stoel gewenst zijn. Ook heeft de auto last van dode hoeken, zo zijn de stijlen van de auto echt aan de grote kant dus kunnen er makkelijk fietsers achter schuilen. De achterste stijlen maken het lastiger, dus blijft het belangrijk om goed in de spiegels te kijken.

Motor:
In 2018 was de lichtste motorvariant beschikbaar, er was een 1.0 VTi leverbaar, maar die was in 2018 geschrapt en het is dezelfde motor die gebruikt wordt in de 108 met maar 68 pk, wat echt te weinig vermogen is voor de 208. De 1.2 PureTech die ik rijd, is een stuk beter, tot ongeveer 70/80 km/u is hij voldoende snel en vraagt het nog niet om meer vermogen. Na meer kilometers, vooral op de snelweg, merk je dat de auto weinig reserve heeft en dat het lang kan duren als je te snel opschakelt volgens de indicator. Ook het motorgeluid en windgeruis is merkbaar bij snelwegkilometers. Over snelheid gesproken, ik heb de auto ook getest op de Duitse Autobahn, hierbij kwam ik tot een maximum van 180/182 km/u bij lichtelijk heuvelafdalingen. Wat minimaal 7 km sneller is dan de fabrieksopgave. Het duurde wel lang om de 180 km/u te bereiken, omdat je wist dat de motor met 82 pk echt op zijn limiet zat en dat de natuur (lees: luchtweerstand) ook steeds meer invloed heeft.

Kleine (Franse) irritaties:
• Het ontwerp van de cruise control oogt ouderwets en wordt nog steeds gebruikt bij nieuwere Peugeots, tenzij het adaptieve cruise control betreft. De knoppen zijn te herkenbaar en worden ook zelfs gebruikt bij de Peugeot 206!
• Om de auto te tanken, moet je de vuldop ontgrendelen met de sleutel. Dit is niet meer van deze tijd en erg irritant omdat je dan met de vuldop in je hand of op het dak moet tanken. Wel heb je het voordeel dat je hem niet kwijtraakt omdat en je de sleutel nodig hebt om de auto te starten.
• In plaats van een reservewiel, is er een repareerkitje. Dit is minder makkelijk en een reservewiel is bijna altijd beter te gebruiken.
• Het linker voorportier sluit niet zo goed als de rest van de portieren (dit is exemplarisch).
• De ruimte onder de eco-spoiler. Als je de auto naar een wasstraat brengt, wordt deze plek vaak niet goed schoongemaakt.
• De auto is uitgerust met een stembediening die alleen functioneert als de auto gekoppeld is aan een internetverbinding via je telefoon, maar deze functie blijkt in de praktijk weinig nut te hebben. De bediening verstaat je honderd van de honderd keren niet.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens