Peugeot 106 XN Ace 1.0i (1993)

Peugeot 106 XN Ace 1.0i (1993)
Peugeot 106 XN Ace 1.0i (1993)Peugeot 106 XN Ace 1.0i (1993)Peugeot 106 XN Ace 1.0i (1993)Peugeot 106 XN Ace 1.0i (1993)Peugeot 106 XN Ace 1.0i (1993)

Uitvoering106 XN Ace 1.0i
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2016

Eerste ervaringen

Na 10 maanden rijlessen mocht ik dinsdag eindelijk mijn eerste rijbewijs in ontvangst nemen, waarna ik direct mijn Peugeot 106 uit 1993 opgehaald heb bij de autogarage! Voor ik verder vertel over de eerste ervaring met dit oudje, zou ik graag eerst even vertellen waar ik de auto uiteindelijk vond.

Nog voordat ik mijn rijbewijs überhaupt op mocht halen was ik op Marktplaats al druk het zoeken naar de geschikte auto, iets wat eerlijk gezegd geen gemakkelijke klus was! Want mijn doel was een auto vinden met lage maandlasten, daarom speelde het gewicht van de auto een ontiegelijk belangrijke rol!

Toen ik dus bij Auto Keulders in Simpelveld de goed onderhouden Peugeot 106 tegen kwam was ik eerlijk gezegd al snel verkocht! Zo snel dat ik besloot de auto alvast geheel te betalen, want ik was 100% zeker dat dit mijn eerste autootje moest worden. Nou zo gezegd zo gedaan en vorige week zaterdag maakte ik samen met mijn vader de proefrit, waarbij mijn vader reed!

De auto vertoonde geen mankementen en reed gewoon soepel weg, ook op de staat van het interieur was weinig op te merken. Alles was eerlijk gezegd in een vrij goede staat voor zo'n oude auto! Al moet ik wel toegeven: in mijn privé omgeving werden er wel wat zorgen geuit, want men was bang dat ik een kat in de zak gekocht zou hebben?! Nou dat lijkt wat mij betreft absoluut niet het geval! Want de auto loopt gewoon heerlijk naar mijn mening.

Ik moet wel toegeven: Als beginnende bestuurder heb ik weinig rijervaring en ook weinig verstand van auto's, dat was dan ook de reden om niet met een particulier in de zee te gaan. Al heb ik natuurlijk ook de reputatie van de autogarage gecontroleerd, want anders was ik er niet mee in zee gegaan!

Nou dan nu mijn eerste ervaring, welke overigens gebaseerd is op drie dagen. Dus ik realiseer mij dat dit erg kort is, maar lang genoeg voor een eerste indruk. Zoals ik al zei: de auto rijdt gewoon heel fijn, daar kan ik natuurlijk een heel lulverhaal over schrijven. Maar ik hou het liever kort!

Wel moest ik uiteraard de eerste dag even wennen aan de auto, maar nu na drie dagen begin ik de auto echt te waarderen. Hij schakelt soepel, rijdt netjes weg en schijnt erg zuinig te zijn! Dus ik kan mij voor € 800 echt niet beklagen, althans alleen het sturen is nog steeds wennen. De lesauto had namelijk moderne stuurbekrachtiging, iets wat deze 23 jarige auto overduidelijk niet heeft!

Echter het zware sturen is iets dat ik het meest merk bij bijzondere verrichtingen, want als de auto eenmaal aan de gang is gekomen gaat het sturen direct een stuk soepeler. Ik heb hier persoonlijk eerlijk geen verklaring voor, maar zoals gezegd het stoort mij simpelweg niet. Overigens wacht ik nog even af met een dealerreview, want eerst wil ik zien of de auto mij goed dienst blijft doen. Dus volgend jaar schrijf ik wellicht een nieuw verslag hier op Autoweek en dan ook misschien een recensie voor de autogarage.

PS de betrouwbaarheid is iets wat ik nog niet kan beoordelen, de recensie word later dus wellicht bij gewerkt. Of met meer verslagen, als het mogelijk is om die te schrijven? Ben namelijk redelijk onbekend met de site van Autoweek. En bij de gebruikskosten speelt de wegenbelasting ook mee!

Wat een pech had ik vandaag: Want ik heb nog geen week de auto en vanmorgen mocht ik al de ANWB Wegenwacht bellen, aangezien ik een lekke band gekregen had links bij de bestuurderskant.

Kan gebeuren zou je zeggen? Nou goed, maar ik heb de beste man van de ANWB even mijn banden laten controleren en wat bleek? De beide voorbanden kwamen uit 2004! Dus veel te oud en deze banden hadden allang vervangen moet worden.

Gelukkig bood Auto Keulders aan om de banden kosteloos te vervangen, waarmee dit probleem opgelost is mee. Voor de rest blijft het overigens echt een top auto!

Autobahn

Afgelopen dinsdag kreeg ik van de autogarage kosteloos nieuwe voorbanden gelukkig, want vandaag zou ik voor de eerste keer op de autosnelweg gaan rijden! Bleek achteraf enkel niet de Nederlandse snelweg te zijn: Want mijn ritje naar Sittard vanaf Heerlen liep geheel binnendoor, jammer want ik had graag een stukje autosnelweg gedaan.

Na mijn bezoek in Sittard ben ik doorgereden naar Düsseldorf, dus mocht ik mooi 43KM over de Duitse autosnelweg rijden: Oftewel de Autobahn, welke beroemd is om het feit dat er op bepaalde stukken geen maximumsnelheid geld!

Nou dat laatste heb ik geweten: Wat kon ik heerlijk doorrijden en ik kon het niet laten om de auto ook even op zijn staart te trappen! Nou en dat heb ik geweten, want de snelheidsmeter tikte bijna de 160 aan. Al moet ik toegeven, ik heb het gas maar weer snel losgelaten. Want dit kleine autootje van 23 jaar oud heeft blijkbaar meer power dan ik had verwacht, hij komt dus makkelijk mee met het verkeer.

Bijna 1 maand verder sinds aanschaf!

Ik heb de Peugeot 106 nu bijna 1 maand in bezit en het is precies 1 maand geleden dat ik slaagde voor mijn rijbewijs :D Ondertussen kan ik dus zeggen dat ik langzamerhand aan het autorijden begin te wennen, in het begin was het op sommige momenten namelijk best nog eng!

Ook moest ik uiteraard aan de auto zelf wennen, welke overduidelijk zwaardere stuurde dan de lesauto. Oh en snufjes zoals ABS en Airbags heeft deze auto natuurlijk ook niet, echter tot nu toe heb ik dat nog niet bepaald als nadeel gezien. Wel ben ik erachter gekomen dat de auto niet altijd even zuinig is, vooral in de winter lijkt het brandstofverbruik gewoon net wat hoger te liggen. Voor de rest ben ik overigens nog steeds hartstikke tevreden, alleen ik weet ondertussen wel dat auto rijden best duur kan zijn.

Brandstofverbruik

Ondertussen heb ik al 5 keer mogen tanken en zo langzamerhand begin ik een beeld van het brandstofverbruik van deze auto te krijgen, maar ook over het vermogen van de auto. Nou over dat laatste kan ik duidelijk zijn, in Nederland komt hij gewoon lekker mee en haalt hij gewoon de 130km/u op de snelweg.

Echter 130km/u is geen snelheid die optimaal voor deze auto is, want ik merk duidelijk dat het de auto best wat moeite kost om deze snelheid te behalen. Begrijp mij niet verkeerd: de topsnelheid van deze 106 ligt ongeveer op 150km/u, maar ik vind het prettiger om in deze auto zo'n 100 a 110km/u te rijden. Aangezien de auto bij 130km/u overduidelijk meer toeren maakt en ik betwijfel of dat mijn brandstofverbruik ten goede komt!

Over dat brandstofverbruik gesproken: nu in de winter valt dat best tegen, vooral als ik morgens ook nog eerst moet wachten tot de ramen niet meer beslagen zijn. Veiligheid gaat naar mijn mening boven alles namelijk, dus om die reden die ik de motor de laten lopen zo dat de ramen van binnenin ontdooien. Het brandstofverbruik van de korte ritjes naar werk en familie komt dan momenteel ook uit op zo'n 12km op 1 liter.

Als ik daarin tegen veel KM's op de autosnelweg maak dan komt het brandstofverbruik uit op 18.1 wat naar mijn mening best zuinig is voor zo'n oude auto, dus op dat gebied ben ik hartstikke tevreden met dit oud beestje.

Kleine update

Ik heb al bijna 2000km erop zitten met de 106 en hij heeft mij sinds het incident met de kapotte band niet meer in de steek gelaten :D Dus ik ben nog steeds erg tevreden over de auto en hopelijk doet hij mij nog vele KM's dienst!

PS ik heb tevens een serie nieuwe foto's aan de recensie toegevoegd, welke ik gemaakt heb op Abdij Rolduc in Kerkrade.

Rijden in een bergachtig gebied

Ik dacht dat zuid-Limburg pas veel heuvels had, maar eerlijk gezegd stellen de heuvels in het heuvelland niets voor in vergelijking met de stijle wegen buiten de bebouwde kom in de Eifel.

Het was vandaag namelijk pas echt serieus de eerste keer dat ik merkte hoeveel moeite mijn auto heeft om bergop goed met het verkeer mee te komen! In Duitsland geld buiten de bebouwde kom namelijk een maximumsnelheid van 100km/u i.p.v. 80km/u die wij in Nederland gewend zijn.

Echter mijn auto had al moeite om uberhaupts de 70km/u bergop te halen, dus ik voelde mijn auto dan ook letterlijk struggelen om te versnellen. Naar mijn mening kon ik dan ook niet veel anders doen dan gewoon een stuk langzamere omhoog rijden, tot na een x aantal km's de maxiumumsnelheid weer verlaagd werd.

Ik begrijp dat ik door het niet goed mee komen in het verkeer, sommige haastige bestuurders erg ongeduldig worden en dus gaan claxonneren en knipperen met hun licht. Zoals bijvoorbeeld die haastige bestuurder in zijn SUV die steeds naar rechts kom: om mij rechts in te halen? Maar daar trek ik mij persoonlijk niets van aan!

Het maakt mij echter wel heel duidelijk dat het met deze auto niet erg verstandig is om op vakantie naar Zuid Frankrijk te gaan, dan lijkt het mij beter om gewoon ter plekke een auto te huren. Want dat zijn van die momenten dat de auto wel wat doping zou kunnen gebruiken!

Betrouwbaarheid

Ik heb de Peugeot 106 sinds november 2016 in mijn bezit en om eerlijk te zijn heb ik meer KM's gemaakt dan verwacht, dat komt vooral omdat ik als ware met een inhaal slag bezig ben: De auto bied mij namelijk mogelijkheden die ik voorheen niet had: grotere afstanden afleggen zonder afhankelijk te zijn van het relatief dure openbaar vervoer!

Dus langzamerhand kan ik iets concreet over de betrouwbaarheid van de auto zeggen, want al ruim 4000km heeft de auto mij niet in de steek gelaten. Zo heb ik in het weekend ruim 500km met de auto afgelegd, eerst op zaterdag van Dusseldorf naar Trier ( aanrader! ) en terug. En vervolgens zondags nog naar Venlo vanaf Dusseldorf.

Alleen blijkt de auto na zoveel KM's wel een slokje olie te lusten, want het oliepeil stond net boven het minimum. Vandaar dat ik er voor de zekerheid een half litertje bij gedaan heb, maar dit lijkt mij eerlijk gezegd ook totaal niet vreemd.

Hoe dan ook in mei komt weer een nieuwe proef voor de auto, samen met vrienden rijden wij dan naar Beieren met de auto. Maar ik ben er van overtuigd dat de auto dit gewoon aan kan, heen en terug zijn het dan uiteindelijk ongeveer 1000km totaal.

Brandstofverbruik op de snelweg

De laatste aantal weken heb ik redelijk veel KM's op de autosnelweg gemaakt en bijna geen binnendoor, daarmee heb ik dan eindelijk een beeld hoe zuinig de auto echt kan zijn.

Menig nieuwe auto verbruikt nog meer brandstof op de autosnelweg, alleen ik heb dan wel een zuinige rijstijl. Ik rij meestal niet sneller dan 100km/u en vaak blijf ik ook rustig op de rechterrijbaan 90km/u rijden, hoe dan ook ik profiteer er in de portemonnee van.

Want met deze rijstijl haal ik op de autosnelweg een brandstofverbruik van 1 op 20, dus zo'n 5 liter benzine per 100km. Mag dus wel vanzelfsprekend zijn dat ik dus harstikke tevreden ben over het brandstofverbruik van de auto op de autosnelweg, daarom probeer ik stukjes binnendoor ook te mijden als het ook over de autosnelweg gaat.

Afscheid van de 106

Sinds 10 april 2017 ben ik in bezit van een Peugeot 205 Generation 1.4i: de reden voor aanschaf was A omdat ik wel wat pittigers wilde rijden, en B mijn ouders wilde graag een auto met lage maandlasten. Zodoende heb ik mij de 205 gekocht en mijn ouders de 106 geschenkt welke vandaag overgeschreven wordt op naam.

Hopelijk blijft de auto dus nog lang in de familie, want mij heeft de auto 6 maanden goed dienst gedaan.