Peugeot 1007 Sporty 1.6-16V (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 1007 Sporty 1.6-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 121.000 km |
KM-stand laatst | 134.903 km |
Hoezo eigenwijs?
- 122.400 km
Jullie zullen wel denken: daar gaan we weer... Een oudje in een 1007. Maar niks is minder waar! Geheel eigenwijs ben ik (als 21 jarige) weer op zoek gegaan naar zo'n comfortabele Fransoos. Ruim 2 jaar geleden heb ik ook al een 1007 gehad (1.4 8v, handgeschakeld), om daarna een prachtige C70 te kopen. De C70 is de deur uit omdat er altijd wat aan de degelijke zweed mankeerde. Van versnellingsbak tot aircopomp, ik heb alle problemen van het ding ondervonden.
Nadat de Vakgarage de Volvo had teruggekocht was het zoeken naar een 1007 gestart. Aangezien ik erg tevreden was over de vorige heb ik niet getwijfeld om iets anders te kopen, maar toch was de zoektocht niet simpel. Het aanbod van 1007'en (?) lijkt genoeg, maar het zijn bijna allemaal dezelfde uitvoeringen en exemplaren uit de latere bouwjaren zijn nagenoeg niet te vinden. Ik ga ook eerlijk toegeven dat ik erg kieskeurig ben en veel opties wil, daardoor werd het zoeken alleen maar lastiger.
Maar, de aanhouder wint! In het pittoreske Roden ben ik op een zwarte 1007 gestuit, die aan al mijn (basis)eisen voldeed:
- Een van de laatsten (bouwjaar 2008)
- ''Sporty'' uitgevoerd
- Panoramadak
- Voorzien van een 1.6 (de 1.4 was zo traag dat er nog geen frikandel door de mayo mee getrokken kon worden)
Verder zit het winterpakket erop (stoelverwarming + koplampsproeiers), samen met het zichtpakket (regensensor + automatische verlichting). Ook zit er cruise- en klimaatcontrole op. Een ''dikke'' 1007 dus, dat blijkt wel weer ;).
Hij is tevens uitgerust met de 2-tronic automaat. Ik weet dat dit niet de betrouwbaarste in zijn soort is, en hij is ook niet de snelste met schakelen (emperisch ondervonden). Toch kan deze bak mij persoonlijk wel bekoren. Een 1007 is sowieso niet voor de F1 gemaakt, het is een volwaardige luxe en comfortabele auto die simpelweg compacte buitenmaten heeft. De automaat past daar prima bij, al vraagt het wel om gewenning. De eerste paar dagen probeert de automaat de rijstijl van de bestuurder te begrijpen, om zich daarna aan te passen. Na die paar dagen schakelt de bak vloeiend op (wel iets van het gas afkomen dan), terug gaat nog altijd iets minder vloeiend. Een normale automaat ontkoppelt, bij het gas geven wordt daarna de juiste versnelling gekozen. De 2-tronic schakelt stapsgewijs terug en pakt dus elke versnelling mee.
De 1.6 doet zijn werk uitstekend en sleurt de 1007 vlot van hot naar her. Bij de 1.4 kon ik inhaalmanoeuvres plannen met de jaarkalender erbij, dit is nu niet meer het geval. De bak schakelt snel terug, soms wel 3 (!) verzetten. Als je 60 rijdt staat die snel genoeg in de 5, bij vol gas gaat die dan terug naar de 2 om het onderste uit de kan te halen. Als de 1.6 eenmaal op toeren is gaat het allemaal snel genoeg, onder de 2000-2500 toeren is het een typisch atmosferisch blok met weinig trekkracht.
Alle opties die erop zitten doen het ook nog eens! Dat is natuurlijk mooi meegenomen. Al deed de airco het in het begin niet, maar dat wist ik. Aangezien ik bij een Honda dealer werk heb ik de auto voor een meeneemprijs gekocht om daarna de nodige beurt zelf te doen en de airco ook te laten herstellen. De klimaat controle is trouwens erg prettig en is nooit aan het loeien, de lucht wordt goed verspreid en hij doet z'n werk stilletjes. De stoelverwarming is op een koele zomerochtend erg prettig, al kent deze maar 1 stand (aan en uit, eigenlijk 2 zullen sommigen dan zeggen, wijsneus?). De stoel wordt niet te heet en hij schakelt zichzelf uit, handig als je in de middag bij 25 graden weer in stapt en het altijd vergeet uit te zetten.
Door het hoge rijklaargewicht (1300kg) is de 1007 ook buiten de stad goed bruikbaar. Op de snelweg is die erg koersvast (ondanks het bushok profiel), en heb ik geen last van zijwind. De 1.6 draait aardig wat toeren (3000 bij 100km/u), maar blijft desondanks lekker stil. Het verbruik ligt rond de 1 op 13 (stad, provinciaal, snelweg). Ook wind- en bandengeluid blijft op de achtergrond. Hierdoor doet de 1007 aan als een veel grotere auto, uit een luxer segment. Ook op vakantie gaan met de 1007 is erg aangenaam hierdoor.
Dan moet je alleen niet te veel mee willen nemen... De kofferbak heeft een enorme tildrempel en is klein. De 2 losse achterstoelen zijn te verschuiven, maar dan hebben de achterpassagiers geen beenruimte meer over. Kiezen of delen dus. Voorin is er alle ruimte en doet de 1007 erg groot aan door de naar ver geplaatste vooruit. In dit opzicht lijkt die echt op een MPV. Met het panoramadak erbij komt er een zee van licht naar binnen (het is nog net geen aquarium ;) ).
Dan blijven alleen de schuifdeuren nog over om te bespreken. Ik blijf ze erg praktisch vinden, ook al zie ik eruit als een oudje wanneer ik er gebruik van maak. Ze zijn met de elektrische bediening niet heel snel, maar dit los ik op door tegelijkertijd de gordel om- en af te doen. Zo zit ik niet doelloos te wachten tot ze een keer open zijn. De 1007 kan overal tussengestouwd worden zonder enige problemen, wel oppassen dat niemand anders de deur te ver open smijt. De schuifdeuren zijn overigens betrouwbaar gebleken zolang ze goed bijgehouden worden, dus van tijd tot tijd even alle bewegende delen invetten of inspuiten.
Als iemand dus een comfortabele compacte auto zoekt met een ruimtelijk gevoel van binnen is de 1007 een goede keus. Hij is vrijwel overal voor in te zetten en nu niet duur in aanschaf. Het is ook nog een een uniek ding, dat is precies wat ik zoek. Een polo of golf is mooi, maar het is zo saai (sorry als ik iemand nu beledigd heb...). Ik heb de overstap van de C70 naar de 1007 niet als een stap terug ervaren en dit zegt voor mij genoeg. Nu maar hopen dat de voor velen onbetrouwbare auto betrouwbaar is, net als de vorige 1007. Het is uiteindelijk ook een beetje geluk hebben. Ik hou jullie op de hoogte!
Eindelijk!
- 124.000 km
Eindelijk! Op vrijdag de 13e mocht de 1007 voor de APK, op mijn eigen werk nota bene. En wat was het weer fijn om een auto terug te krijgen waar niks mis mee was! In augustus heb ik de 1007 zelf al voorzien van nieuwe olie, filters (olie, lucht, en interieur) en bougies. De C70 had in een jaar tijd €5000 aan reparaties nodig (groot deel onder garantie, maar toch). Ik weet wel dat een Volvo niet goedkoop is, maar de 1007 doet het aanzienlijk beter op het gebied van betrouwbaarheid. Wie had dat gedacht?
Bij de APK waren er dus 0 advies- of reparatiepunten te benoemen, tot grote verbazing van mijn collega's. Ik ben naast mijn studie werkzaam bij een Honda dealer, 2 dagen in de week. En mensen die fan zijn van Honda's, zijn vaak het tegenovergestelde van Peugeot. Na de keuring had gelukkig niemand nog recht van spreken, maar kreeg ik nog wel kritiek op de semi-automaat (want dat was natuurlijk een draak van een ding volgens hun). Dit terzijde geschoven ben ik dus nog erg te spreken over mijn 1007.
Ook vanaf de aankoop in augustus (en de eerdere review in september) zijn er geen problemen geweest. Ik heb 1x een melding gehad over een storing in het airbagsysteem, maar na het uit- en aanzetten van de auto was dit weer weg. Het blijft toch allemaal Frans uiteindelijk... Tevens heb ik m nog uit laten lijnen omdat ik op rechte stukken toch merkte dat ik steeds naar de berm werd getrokken.
Verder blijf ik de schuifpui (naamidee van mijn vrienden, werd gewaardeerd) erg prettig vinden. De automaat weet zo nu en dan nog de compleet verkeerde schakelmomenten te kiezen, dus het schakelen blijf ik soms zelf doen. Maar dit is alleen maar als ik een beetje door wil rijden, dat lijkt de bak niet altijd goed te snappen. Als er met het verkeer meegereden wordt kan de automaat rustig in de volautomatische stand blijven staan zonder dat deze op je zenuwen werkt. Het enige wat ik nog zou willen is een andere luidsprekerset. Ik hoef niet als een typische 21-jarige rond te rijden met de subwoofer in de kofferbak en een petje op mijn hoofd, maar het af-fabriek systeem komt simpelweg vermogen tekort. Rechtsachter is een luidspreker vanaf de aanschaf al aan het kraken, maar de rest blijft ook achter. In de C70 zat een waanzinnig geluidssysteem en eigenlijk ben ik daarmee verwend, dus binnenkort ga ik maar even kijken wat er gedaan kan worden aan het systeem in de 1007.
Dit stukje is eigenlijk gewoon saai te noemen, dat is wel eens anders bij de auto's van Franse komaf. Maar nu weten jullie wel dat het echt mogelijk is om tenminste 5 maanden (!) probleemloos rond te rijden in een 1007, niet dat er veel mensen zijn die er een willen kopen ofzo.... Verder verwacht ik geen ellende, het is gewoon een kwestie van beleid en onderhoud van spullen. Ik meld het wel weer als er ellende aan de horizon te zien is!
Positief verrast
- 127.000 km
Ik zou me melden als er weer ellende aan de horizon te zien was, dit is alleen niet het geval. Ik kom weer met een update over een auto die (bijna) niemand hier zou kopen! Graag gedaan natuurlijk :-)
Sinds november zijn er geen gekke dingen geweest. De 1007 maakt weinig kilometers in vergelijking met mijn voorgaande auto's, met dank aan de lockdown. Normaal rij ik met mijn eigen auto 12k per jaar, maar nu heb ik in 10 maanden tijd nog geen 7k gereden. Er staat namelijk nog een CHR thuis van mijn vaders werk, met een tankpas, dus die wordt vaak verkozen boven de 1007. Alle kleine beetjes helpen als student zijnde... Toch geniet ik van elke kilometer die ik in de 1007 maak en telkens blijf ik me verbazen over de luxe die voorhanden ligt, de goeie stoelverwarming, het grote glazen dak, de uitstekende stoelen, de erg prettige climate control. Het is voor een auto van 13 jaar oud totaal niet afzien, ook de leeftijd is er niet aan af te voelen.
Ook afgelopen winter was het starten en lopen, zelfs op de dagen met vrieskou en sneeuw. Toen het begin dit jaar eindelijk eens sneeuwde kwam wel gelijk het nadeel van de schuifdeuren naar voren. Bij het elektrisch openen was er een poging gedaan door de auto zelf, maar die was natuurlijk nutteloos. Ik had de rubbers al een tijd niet ingevet en dat leverde een vastgevroren deur op. Met een hittepistool was het vastgevroren stukje (enkel linksonder) zo los en ging de deur weer open en dicht. Maar nadat er een stuk gereden was kwam het smeltwater op de rubbers terecht en sloot de deur niet goed meer omdat het water bevroor. Van buitenaf was de deur goed te sluiten door een flinke duw te geven en van binnenuit kon bij het sluiten de deur aangetrokken worden. Zo kon er alsnog om het probleem heengewerkt worden! Ook het panoramadak had wat last van de kou, deze kraakte soms enorm. Vooral bij het afrijden van de oprit, waarbij gestuurd moet worden op de helling, kwam er een hoop kabaal van boven. Hij werkte verder nog wel naar behoren.
Verder was het zelfs op de koudste ochtend geen probleem voor de 1007. Ook toen ik op een zaterdagochtend naar mijn werk moest, terwijl de boordcomputer -17 aan gaf, deed alles het perfect. Ook de 2-tronic deed het vanaf starten naar behoren en schakelde net zo belabberd als normaal. Enkel bij het oprijden van de snelweg bedacht ik me weer hoe koud het was, met dank aan de enorme witte rookpluim die de gehele oprit Loenen van de A50 besloeg (een echte pausmobiel dus). In de sneeuw was het op zomerbanden trouwens ook goed te doen, met een beetje beleid is de automaat goed te doseren om doorslippen te voorkomen. Verder gaf de 1007 veel vertrouwen onderweg en heb ik het ESP systeem niet nodig gehad.
Op dit moment is het fantastisch lenteweer en dit is te merken aan het verbruik. In de winter was het verbruik stevig, rond (en onder) de 1 op 12. Nu het mooi weer is schommelt die rond de 1 op 13/, alsnog vrij stevig voor een A-segment auto. Maar dit wist ik van tevoren wel aangezien het geen lichtgewicht is en ik van doorrijden hou. Het is ook grappig om te zien dat de 1.4 die ik een paar jaar terug had net zo (on)zuinig was als de 1.6 die ik nu heb, die moest er natuurlijk nog harder aan sleuren om de 1300 kilo op gang te krijgen.
Verder heb ik nog wat zogeheten cameleo kits op de kop geslagen! De 1007 heeft namelijk een uitwisselbaar interieur (zitvlakken, deurpanelen, armsteuntjes, roosterringen en matjes) wat in verschillende kleuren te krijgen was. Aangezien ik alleen de set die erin zit nog had heb ik er een paar opgesnord via internet. Er zat een grijze set in maar nu heb ik groen, blauw, blauw/grijs, bruin er extra bij. Leuk voor de afwisseling!
Nu zullen jullie wel denken: wat moet ik met deze info?! Nou eigenlijk niks, maar ik ben zo tevreden over de 1007 dat het even gedeeld moest worden. Ook krijg ik telkens reacties van mensen die het gewoon maar niet snappen dat ik in een 1007 rond durf te rijden, maar telkens geef ik hetzelfde antwoord: lach eens een beetje! Of mensen nou uitlachen, meelachen of het gewoon leuk vinden, ik maak ze tenminste nog wel aan het lachen. Dus, mocht je me voorbij zien komen op de openbare weg, lach! Ik zal ongetwijfeld hetzelfde doen. Tot de volgende ronde!
Irritaties?
- 130.000 km
De vorige update is niet erg lang geleden, maar toch kom ik met een nieuwe! Wat je ermee doet is geheel aan jezelf ;)
Het begint dit keer met de 2-tronic semi automaat. De laatste tijd schakel ik vooral zelf, om meerdere redenen. Als je graag op schiet onderweg irriteer je je dood aan het vroege opschakelen van het ding. Dit is op te lossen door meer gas te geven, wat resulteert in andere problemen. 1: de bak trekt hem door tot in het rood en kiest daarna met hobbels en bobbels het volgende verzet. Tijdens een stoplichtsprint is dit het moment waarop je tegenstander je voorbij zeilt. 2: hij schakelt ergens in het midden van het toerenbereik om iedereen tevreden te stellen, maar vaak gaat dat gepaard met ruzie tussen het 'brein' van de bak en de bak zelf. Er komt namelijk een moment waarop het brein spontaan besluit om de volgende versnelling te kiezen, waarbij het dan lijkt dat de bak zelf niet voorbereid is op wat komen gaat. Dan volgt er een klap door de hele auto en is er daadwerkelijk overgeschakeld, geen pretje.
Als er zelf geschakeld wordt, met de flippers of pook, lijkt het allemaal prima te gaan en stoor ik mij nergens meer aan. Het schakelen zelf gaat dan ook vloeiend en vlot zat. Voor het terugschakelen heb ik ook een oplossing gevonden (de 1007 en ik kennen elkaar ondertussen wel, dat merk je). Als je handmatig terugschakelt zonder je voet op de rem te hebben schokt die licht, wanneer je je voet op de rem hebt is er niks aan de hand. Liever had ik een handbak gehad, maar die zijn schaars bij de 1600. De opties die er op zitten vond ik toch een stuk belangrijker. Dus mocht je een 2-tronic tegen het lijf lopen in een 1007 of een ander PSA product (bijv 508, 5008, 3008), het is even wennen. Zolang je in je achterhoofd houdt dat het geen volautomaat is doet die het (bij mij) naar verwachting en stelt niet teleur. In de stad rij ik meestal nog wel in de volautomatische stand. Ook aanhangers kunnen er prima achter, alleen niet achteruit tegen een helling op gaan insteken. Daar schijnen ze erg kapot van te gaan...
Over PSA gesproken, de 1007 liet wat typische verschijnselen van andere producten van die groep zien: storingen. Ze komen eens tevoorschijn, en na een reset zijn ze weer weg. De automaat deed bijvoorbeeld niks na het verschijnen van een storing, maar na het aan- en uitzetten van de auto was alles weer goed en wel. Ook de elektrische stuurbekrachtiging liet het 2 weken terug afweten. Na het eruit halen van de zekering en dezelfde zekering er weer in stoppen deed die het als nooit tevoren. Op zich is het niks dat je laat staan (tot nu toe), maar wel vreemd. Karakter, dat hebben die Franse auto's wel!
Verder wil ik even vermelden dat het verder alleen maar lof is. Vooral de afgelopen weken met de hitte was het goed vertoeven. Ondanks al het glasoppervlak van de grote ramen en het panoramadak krijgt de climate control het interieur goed koud. Ook heb ik nog andere speakers gekocht en gemonteerd. Allen van JBL, compleet met tweeters en al. De tweeters van het originele systeem bleken echter verwerkt te zijn in de afdekking van de overige speakers, dus die heb ik maar laten zitten. Maar met de normale speakers eruit en de exemplaren van JBL erin kan ik heerlijk genieten onderweg. Nogmaals: ik rij niet met de ramen open en het volume op max door de bebouwde kom, maar op de provinciale weg en de snelwegen mogen ze wel hard (ramen dicht en de uitstekende airco aan natuurlijk). Ook heb ik een andere hoofdunit erin gezet, met bluetooth.
Zolang het niet boven de 30 graden uit komt of benauwd is gaat het panoramadak open voor wat frisse lucht. Als het wel warm is gaat die dus dicht en kan er ook nog een zonnescherm dicht, maar die hadden ze denk ik net zo goed weg kunnen laten. Het is van dat zachte stof met een gaasstructuur, dus het laat wat licht door. Maar het irritante is dat het net niet alles af dekt, langs de linker- en rechterzijde komt de zon alsnog via een kier naar binnen.
Dus opgesomd: wat irritaties, maar een hoop plezier en wat betrouwbaarheid en we gaan vrolijk door samen. Toch blijf ik een zwak houden voor de 1007. Je kan me voor gek verklaren, maar het is gewoon lekker apart (of exclusief, het is maar hoe je het ziet). Een storinkje hier of daar, wat maakt het uit? Ze verdwijnen toch wel weer. Ondertussen lopen door het verdwijnen van de lockdown de kilometers lekker op en zoef ik over de weg. Hij is niet gemaakt voor snelheid, maar toch is die vlot als het nodig is en er zelf geschakeld wordt. Ook kan je er nog iets mee hoeken, de collega's in de Civics houden het net bij ;). Maar meestal staat de cruise control aan en ga ik er ontspannen bij zitten. De Shell wordt er overigens ook blij van denk ik, want het verbruik blijft bij de 1 op 12 steken. Maarja he, autorijden kost nou eenmaal geld en dan geniet ik er net zo lief van!
Als laatst viel het me op dat er momenteel maar één 1007 in Nederland aangeboden wordt die ook een panoramadak heeft, maar die is verder erg kaal. Een 1007 met de opties die er bij mij op zitten ben ik nog niet tegengekomen in eigen land en is daarom het bewaren waard, dit ga ik dus ook zeker doen!
Om door een ringetje te halen?
- 133.000 km
Op de 3e van deze maand mocht de 1007 (wederom) voor de APK! En het was, net als de laatste keer, een verademing. Ik wist dat de achterbanden vervangen moesten worden en dat de voorbanden ook wat minder werden. Daarom heb ik voor de APK nog 4 Vredenstein Quatracs besteld en een collega heeft ze er in de pauze onder gelegd. De bandenmaat voor de 1007 wijkt af en maakt de banden daardoor relatief duur, namelijk 195/50/16 die per stuk 9 tientjes waren. Maar dan zat dat voor de APK sowieso snor! De Vikings die eronder zaten waren niet slecht, maar er was ruimte voor verbetering. Het liefst had ik Bridgestones eronder geslingerd, maar die waren in deze maat niet te krijgen. De wielkasten achter zijn ook zo gevormd dat een bredere of hogere band bijna niet kan, want die loopt dan aan.
Verder was er laatst één remlicht en één dimlicht stuk, die zijn bij de constatering gelijk vervangen met het oog op de donkere dagen. Dus ook dat was weer op orde! Tijdens de APK was er niks schokkends te vinden, alleen dat de remschijven en -blokken achter bijna aan hun einde zijn. Deze worden binnenkort besteld en vervangen. Maar naast dit alles hebben mijn collega's wederom versteld gestaan, er was namelijk echt he-le-maal niks te vinden! Geen spelingen, geen roest, geen lekkages. Ik was dus snel tevreden gesteld. Ook is er meteen nieuwe olie in gegaan, samen met nieuwe filters. We kunnen dus weer een jaartje!
De 2-tronic weet me de laatste tijd ook wat vaker tevreden te stellen in de vol-automatische stand. Er is geen geklapper meer bij het inleggen van de versnellingen en hij schakelt wat later dan normaal op. Wel is er 's ochtends een zoektocht gaande in de bak als het allemaal nog wat koud is. Maar de derde en vierde versnelling zijn na een iets langere tijd toch nog gevonden door de computer, erg prettig. Het maakt dan trouwens ook niet uit of je zelf schakelt of het laat doen, bij beiden is die soms wat langer op zoek. Het gebeurt niet vaak en het duurt niet enorm lang, maar het valt een beetje op. Na een paar minuten is alles goed en wel.
Ook heb ik eerder vermeld dat er nieuwe JBL speakers in zijn gegaan, dit brengt goed en slecht nieuws met zich mee... Het geluid is heel veel beter en het klinkt nu super! Maar met het verwijderen van de panelen om de achterste speakers te vervangen zijn er heel wat clipjes afgebroken vanwege ouderdom (en wellicht een heel klein beetje irritatie). Dus nu trilt het hele interieur rechtsachter uit elkaar door de muziek. Dit stoort enorm als de muziek wat harder gaat. Daar moet ik snel nog wat op zien te verzinnen...
De 1007 heeft de laatste tijd ook als verhuiswagen gediend, want ''hij is zo lekker praktisch hé?'' Dat kreeg ik tijdens die verhuizingen zo vaak te horen dat het zelf maar benoem tegenwoordig. Dus de eetkamerstoelen, dozen, tv's, rommel en allerlei troep zijn erin en erachter gegooid. Er mocht namelijk ook nog een aanhanger gebruikt worden, met dichte opbouw. Het scheelt dat de 1007 sowieso de aerodynamica van een baksteen heeft, dus die aanhanger kon er nog wel bij. De 1.6 wist er nog enigszins raad mee en ook de versnellingsbak kon ermee overweg. Het verbruik bleef steken bij een ruime 1 op 8 met een dynamische rijstijl. Maar het maximale trekgewicht van bijna 1200kg lijkt mij wel heel erg veel voor de 1007. Ik zou daardoor ook niemand aanraden om er, bijvoorbeeld, een caravan van dat gewicht erachter te hangen. Maar dat kan ook aan mij liggen, want zelfs met aanhanger schiet ik graag op.
Verder valt de vering aan de achterkant op. Zonder belading hangt de 1007 al iets achterover, met belading of passagiers is het nog erger. Met 2 volwassen op de achterbank is het oppassen met drempels. Bij het minste of geringste is de veerweg op en beland de auto op de eindaanslag. Ook met de eerdergenoemde aanhanger was het dus rustig aan over slechte wegen en drempels.
En dat was het eigenlijk wel een beetje! Ik ben nog steeds te spreken over de 1007. Het comfort voor zo'n kleine auto is gewoon uitstekend en hij is tot zover enorm betrouwbaar gebleken. Gekke auto, geen gek verhaal. Ideaal toch?
Afscheid genomen
- 134.903 km
Aan de titel van dit stukje is wel duidelijk wat het lot van de 1007 is geweest. Aan het begin van dit jaar heb ik via mijn werk een hele fijne Honda Accord 2.2 I-CTDI kunnen kopen, omdat ik voor mijn stage erg veel kilometers ging maken. Het plan was om de Peugeot te houden en de Honda na mijn stage weer van de hand te doen, maar dat is niet helemaal uitgekomen. Aangezien hier 5 auto's voor de deur stonden en ik een leuke prijs kon vangen heb ik de 1007 verkocht en ga ik voor nu met de Accord verder.
De laatste paar maanden (vanaf eind januari) heeft de 1007 ook geschorst op de oprit gestaan hier en zijn er nauwelijks kilometers mee gemaakt. Dus ook over die periode is weinig te vertellen. Opgesomd heeft de Peugeot mij 1.5 jaar lang goed gediend en zijn er geen grote defecten geweest, enkel wat kleine storingen die vanzelf weer verdwenen. Het is in die tijd ook een enorm praktische auto gebleken, die eigenlijk bijna overal voor inzetbaar was. In december ben ik er nog mee naar Duitsland geweest en zelfs op de autobahn kon ik meekomen en is de top van 195 nog aangetikt. De toerenteller stond bijna in het rood, maar de auto bleef verassend stabiel. Dus met een 1007 kan je gerust op vakantie gaan, al zou ik dan wel met 2 personen gaan ipv 4. Achterin is het ruim zat, maar de kofferbak is te klein.
Stiekem denk ik dat ik de 1007 best nog eens ga missen. Het is een grappig, handig, en prima rijdend autootje. Het model is alleen relatief zwaar voor de grootte en het gehele concept is een beetje verkeerd verpakt en begrepen. De 1007 was geen opgehoogde 107 met schuifdeuren, maar een mooi afgewerkte auto met een hoop luxe aan boord (mits de juiste opties gekozen zijn). Maarja, nu door met de Accord en wellicht komt er ooit een andere franse schone. Een Renault Avantime staat nog altijd heel hoog op het lijstje, dus daar moeten we maar eens over gaan nadenken...
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 1007 Sporty 1.6 16V (2005) - Test

Peugeot 1007 - Lancia Musa - Mercedes-Benz A-klasse - Test

Peugeot 1007 (2005) - Test

Peugeot 2008 Sport Concept: pleegt Peugeot plagiaat?

Peugeot 2008 wordt vernieuwd: nieuwe looks, nieuw elektrohart
