Opel Astra GTC 2.0 Turbo OPC (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra GTC 2.0 Turbo OPC |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 37.000 km |
Eerste ervaringen
- 20.000 km
10 maanden na aankoop van de GTC begon de sportiviteit toch wel een gemis te worden. Na een goede deal gesloten te hebben met de dealer deze prachtige OPC variant kunnen bemachtigen!
Motor: De 2l turbo motor levert standaard 280pk en 400nm aan koppel. Onderin is het wat rustig tot de turbo er echt in komt. Dan is het echt een feest dat pas bij 272km/u op de teller stopt. Het blok loopt een stuk soepeler als de vorige 1.4 variant. Het geluid wat er uit het uitlaatsysteem komt is apart. Bij flink gas hoor je een heel hees / blazend geluid, soort van straaljager. Persoonlijk vind ik het fantastisch.
Onderstel: Ongetwijfeld 1 v/d beste in zijn klasse, de OPC is verrassend zacht geveerd. Veel verschil met de 1.4 GTC merk je niet en dat maakt hem voor langere ritten ook zeer geschikt. Druk je de OPC knop in dan is hij wel kneiter hard maar is het bochtenwerk zo leuk! Door het mechanisch sper kun je vol op het gas in de bocht en komt hij er kaarsrecht uit! De hydraulische stuurbekrachtiging verteld je echt perfect wat er precies onder de auto gebeurd. En de remmen, enorme Brembo klauwen aan de voorkant met een behoorlijke remkracht!
Interieur: Merendeel wat ik al gewend was van de vorige GTC, op de stoelen na natuurlijk. Wat een perfect ontworpen stoelen zijn dat! Geheel instelbaar zodat je lichaam helemaal vast in de stoel zit!
Uiterlijk: Is geheel persoonlijk, maar ik vind het design vele malen mooier als dat van zijn concurrenten. Het is een echte headturner als je ermee over straat rijdt.
Waarderingen: Voor comfort geef ik deze auto een uitmuntende score. Voor zo'n model is hij echt zacht geveerd maar het stuurt verschrikkelijk goed.
De prestaties zijn goed. Het is echt knallen geblazen met dit gebakje, maar door de korte ,,turbolag'' helemaal onderin krijgt hij 4 sterren.
De betrouwbaarheid moet zich nog bewijzen, maar dit blok is zonder twijfel heel wat sterker als het opgepepte 1.4t gamma.
De gebruikskosten zijn natuurlijk hoog, vooral als je een zware rechtervoet hebt. Hij lust een behoorlijk slokje, maar dat weet je als je zo'n auto koopt.
Bijna 2 jaar verder
- 37.000 km
De tijd vliegt voorbij! Het is alweer bijna 2 jaar geleden dat ik deze OPC heb aangeschaft. Tijd voor wat nieuwe bevindingen.
We zijn een kleine 15.000km verder, wat betekend dat er maar een kilometer of 7500 per jaar mee wordt gereden. De auto staat het merendeel van het jaar veilig en droog in de garage.
Tot nu toe nog weinig klagen over deze OPC. Er zijn nog geen mankementen naar voren gekomen. 1 terugroepactie gehad van Opel i.v.m. een kleine toevoeging aan beide zijkanten van de achterbumper. Dit is toegevoegd om ervoor te zorgen dat tijdens het rijden in nat weer er geen nevel achter de auto wordt gecreëerd dat andere weggebruikers zou kunnen hinderen.
In mijn geval zijn de kosten om deze auto te rijden goed te doen. Aangezien hij niet bijzonder veel wordt gebruikt vallen de onderhoud en brandstofkosten flink mee.
Wat valt er verder nog over te zeggen? Hij bevalt mij nog steeds enorm goed. Elke dag weer als ik naar de auto loop tovert hij een glimlach op mijn gezicht. Het is erg leuk als er andere auto liefhebbers naar je toe stappen met vragen en complimenten over de auto, wat regelmatig gebeurd!
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra
