Opel Astra 1.6 Turbo Sport (2010)

Opel Astra 1.6 Turbo Sport (2010)

UitvoeringAstra 1.6 Turbo Sport
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010

Eerste twee maanden

Ik heb de Astra nu 2 maanden. Inmiddels bijna 7.200 km op de teller en ben uitermate tevreden over de auto.
De 7.200 km heb ik overwegend op de snelweg afgelegd ( 1 x al op en neer gereden naar Zwitserland dus ook in Duitsland even kunnen uitproberen ) Verder rijdt ik in Nederland ook overwegend op de snelweg.

Toen ik uit mijn vorige auto stapte was ik even bang dat de binnen- en kofferruimte me zouden tegenvallen. Voorin de Astra is dat zeker niet aan de orde. Ruimte zat. Achterin houdt het niet over; valt een beetje tegen voor een auto van dit buitenformaat. De kofferruimte is in de dagelijkse praktijk tot nu toe ruim voldoende.
De 1.6 Turbo is pittig en snel genoeg maar de snelheidsbeleving ontbreekt een beetje: je gaat heel makkelijk en snel van 100 km/h naar 180 km/h ( in de 6e versnelling ) zonder dat je het écht in de gaten hebt.Weinig geluid, weinig duw in de rug. Doe je hetzelfde in de 5e versnelling dan is die beleving er wél en gaat het ook wel met wat meer spektakel. ook het stoplichtsprintje is niet heel erg indrukwekkend, subjectief gezien, feitelijk is de auto serieus snel. Gemiddelde verbruik over alle kilometers inclusief beginperiode: 9.3 l / 100 km
De kritiek die ik wel eens lees over de vele knopjes op de middenconsole snap ik.. echter na 2 dagen weet je wel hoe het zit, zeker als ex-Opel rijder. 's Nachts is het indrukwekkend; mooi rood verlicht.
De Belgische stem van de navigatie stoort mij niet i.t.t. andere berichten die ik hier wel eens lees. Veel beter dan de stem bij de navigatie in de Vectra !'t is maar wat je gewend bent..

Pluspunten van de Astra:
* Prestaties
* Comfort ( ondanks 19"LM )
* Wegligging
* Stoelen ( in mijn Sport versie )
* Uiterlijke verschijning !!
* Afwerking van interieur en exterieur
* Uitrusting

Redelijk:
* Ruimte kofferbak
* Besturing rondom de middenstand ( in bochten scherp rechtuit wat minder 19" ?
* Snelheidsbeleving
* Benzineverbruik

Minpunten:
* Ruimte achterpassagiers
* Overzichtelijkheid ( voor noch achter goed in te schatten in het begin ( went uiteraard wel ) De dagrijd verlichting is voor dan wel handig. De weerkaatsing van de verlichting in bijv. de achterklep of bumper van een auto ervoor helpt geweldig.

Het gaat nog steeds erg goed met de Astra

Inmiddels 10.000 km op de teller. Nog steeds probleemloos de Astra ) past erg goed in mijn ervaringen met Opel. Ook deze doet het gewoon erg goed en zonder storingen / mankementen.

Het verbruik valt me wel wat tegen... Beter dan 9.0 / 9.5 liter per 100km doet ie het niet... met wel een pittig rijgedrag trouwens. Als ik het rustig aan doe kán het wel wat beter.

De auto is snel, erg snel, maar zoals eerder gemeld is de snelheidsbeleving niet of nauwelijks aanwezig. Je moet je ogen voortdurend op de snelheidsmeter richten om te zien hoe hard je gaat.. 180 km/h staat er zo op.. Echter door gebrek aan `duw in de rug` of extra motorgeluid heb je dat niet in de gaten..

Gebruik je de 5e en 6e versnelling wat minder dan is het spektakel wel aanwezig!! Met een passend hoger verbruik...

Afijn... ik heb ook geen OPC aangeschaft met een voortdurend nerveus karakter.. Ik kan kiezen tussen snel en comfortabel en erg snel en iets minder comfortabel... Ik ben echt dik tevreden !!

Een aanrader voor iemand die niet de hele tijd op het benzineverbruik let... En da´s persoonlijk, de Astra zit en ziet veel beter dan zijn soortgenoten !

Even een korte update

.... na ruim 22.000 km nog steeds dik tevreden !
Wát een fijne auto met een heerlijke motor !! Verbruik blijft ook in de winter aan de wat hoge kant. (nogmaals met een vrij zware rechtervoet)
Tot nu toe (zoals verwacht)géén enkel probleem, rammel of storing. Precies zoals ik gewend ben van Opel.
Een echte aanrader !

update 4

Eigenlijk is er niet veel nieuws te melden
De Astra blijft een trouwe vriend, nog steeds zonder problemen.

Ik heb een lekke band gehad en die uiteindelijk kapot gereden: Met 19"is dat een dure grap!

Ik was € 400,= kwijt voor één band :-( Verder gelukkig geen kosten aan deze auto.

Als ik zo om me heen kijk is de kans groot dat de Sports Tourer een mooie opvolger gaat worden over ongeveer een jaar..
Ik weet alleen nog niet of het de Astra of toch de Insignia gaat worden.

Update 5

Het is al even geleden, inmiddels 73.000 km op de teller en nog steeds probleemloos ( zoals verwacht en gewend met Opel )

Over 2 maanden ga ik afscheid nemen van de Astra. Ben erg tevreden over de auto ( op het benzineverbruik na )maar ik wil na 3 jaar weer es wat anders:

Het is een Adam Slam geworden ! Ben benieuwd ! De proefrit met de Adam heeft me positief verrast !

PRIVATE LEASE Opel Astra