Opel Ampera-e 60kWh Business (2020)

Opel Ampera-e 60kWh Business (2020)

UitvoeringAmpera-e 60kWh Business
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020

Goede opvolger

Ik begon ooit elektrisch te rijden met een 2012 Twizy, daarna een aantal jaar een 2014 Zoe 22kwh Quikcharge en sinds een paar maanden dus een Ampere-E. We wilde een upgrade in vermogen en range. Langere ritten met slechte weersomstandigheden waren met de Zoe wel te doen, maar het was wel werken. Dus na kort kijken naar een 208e en CORSA-e kwamen we er ook achter dat een Ampere-E al lang geen 46000 euro meer kost. Hij stond eigenlijk al voor 35K rijklaar voor je deur. Met wat dealerkorting die vooruit liep op de subsidie van de overheid en de Zoe als inruiler was de som onder de streep goed te behappen. Tegenwoordig, een paar maanden verder, doen dealers er nog meer korting bovenop en samen met de bijdrage uit Den Haag heb je zonder inruiler waarschijnlijk voor minder dan 30K een nieuwe Ampera-E.

Het is een auto met bepaalde grenzen. Laden gaat niet mega vlot, de kwaliteit van het interieur is her en der behoorlijk onder de maat en het ontwerp van het dashboard zou ik zelf toch flink anders gedaan hebben. Met deze concessies heb je dan wel een redelijk ogende gloednieuwe auto met flink wat binnenruimte en 60kWh onder je reet.

We rijden er niet zo veel mee, dus laden doen we in de garage op 1-fase (hing al een 3-fase stekker voor de Zoe) , meestal eens in de 3 weken ofzo. Dan gaat hij naar de 90% en staat er weer ruim 420km klaar voor boodschappenritjes en wat woon-werk gedoe.

Daar waar de Zoe op de snelweg niet echt trekkracht overhad heeft deze Opel meer dan genoeg. Dat is soms een welkome eigenschap. Zaken als stuur- en stoelverwarming eveneens. Of nee, die laatste 2 zijn f*cking zalig!

Ja.. range.. voor wat het waard is, kan van alles tussen 250 en 600km zijn. Bij 135km/u trekt de regelaar zo'n 26-30kW uit de accu en dat kan je dan een kleine 2 uur lang volhouden als je er zin in zou hebben. Ik niet in ieder geval.

Het rijden en sturen is verder niet goed of slecht. Je hoort een klein beetje windgeruis, zijwindgevoelig is de auto ook wel wat. Maar niets om over te zeuren, hij brengt je gerust naar Groningen of Maastricht en hopelijk ook naar Rome, want dat moet hij over een paar weken gaan bewijzen. Daar schrijf ik later over, dan hebben we wat ervaring erbij met wat stevige 50kW DC laadsessies en hoge temperaturen.

De strekking van het verhaal is eigenlijk : ga net als steeds meer particulieren ook gewoon voor de EV!

Gevaar ligt slechts op de loer

Inmiddels Italie zonder angstige momenten gehaald. Al een paar flinke ritten tussen steden gemaakt en de auto (en range) doet het prima. Laden gaat door een vastlopende app (enel x) niet altijd even makkelijk maar na 3 minuutjes zuchten werkt het. Door de warmte is het laadvermogen iets meer dan 40kW maar dat stoort ons die 2 weken per jaar nauwelijks. Berg op en af gaat erg efficient en we zetten zonder problemen de cc op 115km/u op de autoStrada. Ook in Rome staan paaltjes die rustig aan de accu vullen terwijl we door het centrum lopen. Op de terugweg was een snellader niet bereikbaar door wegwerkzaamheden. Dit had jammer kunnen uitpakken maar we hadden nog ruim de energie aan boord om ons verblijf te halen. Al met al persen we er honderden kilometers uit zonder angstzweet. Leuk detail is dat we voor €30 onbeperkt laden in de maand Juli. Zulke deals krijg je bij de BPs en Shells van deze wereld nou nooit.

Ingeleerd

Een kleine 4500km in een kleine 2 weken tijd. Van de meest gladde en strakke wegen tot aan de gekste gaten in steile hellingen, de auto heeft dat zoals je zou verwachten gewoon overleefd. Niet helemaal overigens want de parkeerassistentie is er mee gestopt. Het gebeurde nadat de onderkant van de voorbumper met kruipsnelheid over asfalt schuurde terwijl we een steile helling op wilden. Niet zomaar een bergwand natuurlijk maar een weg, zo vond ook Google Maps. Of beide zaken met elkaar te maken hebben moet nog gaan blijken, sindsdien geen parkeersensoren meer tot onze beschikking in ieder geval. Op sommige wegen werd een heel flauw geluidje hoorbaar naast het linker oor, bestuurderszijde. Beetje irritant wel, maar je moest er wel echt naar luisteren/zoeken om het te horen. Dat onderzoek ik nog wel eens een keer. Ik heb persoonlijk wel een hekel aan bijgeluidjes. Maar bij aanschaf weet je al dat je geen topnotch koopt dus her en der kan je iets verwachten.

Laden bij Milaan tot ca. 90% (duurt echt lang, meer dan een 90min), heel Zwitserland doorkruisen en pas weer opnieuw laden in Duitsland. Gottardpas geen probleem, airco niet heel de tijd op vollast (soms gewoon een tijdje uit ook wel lekker) , afdalingen goed gebruiken, aardige stukken file bij Luzern en Basel, 120km/u daar waar het nut had en dan maak je zo een hele dikke 330km tussen laadstops. Bovenin de bergen natuurlijk een extra pauze voor afkoelen en foto's schieten. Opweg naar beneden over de mooie kronkelwegen krijg je natuurlijk weer enorm veel lading terug. Blijft leuk om te zien, zelfs na jaren EV rijden.

Inmiddels zijn we aardig ingeleerd wat prestaties betreft. In duitsland kan je met de 150kw aan power echt heel goed mee komen. Ook als je soort van vast komt te zitten achter langzamer verkeer dan is versnellen en de linkerbaan opzoeken echt super simpel. topsnelheid op display was 154 of zo iets. Zal wel 150km/u gps zijn dan denk ik. Je kan met deze auto gerust af en toe even spelen zogezegd. Denk niet dat je na 3 sprintjes met het snellere verkeer mee je laadstop ineens niet meer haalt.

Onze laatste laadstop was 312km van huis, we hebben geladen tot ruim 80% en gingen er maar voor. Eenmaal in Nederland weet je toch wel dat de snelladers je om de oren vliegen. Maar dat bleek ook weer helemaal niet nodig. Tot aan de voordeur met 67 te rijden kilometers over. Ik vind het allemaal mooi, deze aandrijflijn is gewoon uitstekend voor zijn klasse.

Wat beter zou kunnen is het koelen van de accu. Het laadvermogen wordt nu gewoon al snel beperkt richting de 40-44 kW terwijl je liever 50+ ziet staan natuurlijk. Dat gezegd hebbende kom je op nog een dingetje: Tijdens lange laadsessies heb je nogal wat energie verlies. Tijdens het laden in de zomerse hitte knallen de kWh-tjes door de airco heen om de accu te bewaken en dat merk je iets te duidelijk. Helemaal jammer word het wanneer je aan een langzame 1-fase paal hangt in de volle 40grC zon op een berg in italie. Dan zijn er momenten waarop er netto niets de accu in gaat omdat de airco volle kracht staat te pompen. Dit zijn de mooi-meegenomen-laadpalen, je hebt ze voor je range niet echt nodig maar ze staan er nou eenmaal...

Dan nog range bij de rustige ritjes door de bergen, steden, dorpen etc. Die loopt op naar ruim 500km. Dus ook met gemak dagen lang mobiel rond je vakantiebestemming zonder dat je op jacht moet naar een laadpaal. Dit was erg comfortabel.

Energiekosten per km, als je nog niet vrolijk was dan word je het nu wel. Over 4500km nog geen 3,9 cent/km aan energie. Vooral door het July-Unlimited in Italie natuurlijk maar hoe dan ook zou het per km goed te betalen zijn.

Externe zaken als wachtijden (op andere auto's) bij laders of defecte laders : nul

Laden bij 10grC

De auto ging eens bij 10grC aan de snellader en dat was wat teleurstellend. Het begon bij 25kW vermogen en klom maar traag naar een kleine 40kW. Meer tijd kreeg de auto niet want we hadden genoeg energie.

Maar wel iets om rekening mee te houden. Bij de lagere herfst temperaturen niet zomaar verwachten dat je een flink deel van de accu met 55kW kan laden. Dan moet de accu toch wat warmer gereden zijn en dat is op onze snelwegen niet te doen. 100kmu vraagt nou eenmaal weinig prestatie.

Steady as she g,,.

De auto wordt weinig gebruikt, 35km per week is al veel. Dus hij staat er maar een beetje. Er zijn geen storingen of mankementen aan het licht gekomen. Alles doet het nog.

Eerder in het afgelopen jaar is er dan eens E155 betaald voor wat heet een onderhoudsbeurtje, ik begrijp de kosten niet echt, maar het hoort er maar bij dan. Een benzineauto komt bij een jaartje oud voor ongeveer het zelfde geld op onderhoudsbezoek.

Door covid hebben we allemaal genoeg aan een auto met 7kwh, het is niet anders. We kunnen niet wachten noord of zuid europa weer op te zoeken met deze auto.

Bijna 25000km

Aanstaande zomer moet de auto ons naar het zuiden van Frankrijk gaan brengen en dat moet wel gaan lukken. Van enige degradatie lijkt nog totaal geen sprake met dik 440km bereik bij de huidige temperaturen (17grC).

Wat inmiddels twee maal is voorgekomen, is dat het centrale scherm na het starten niet op komt. Na opnieuw uit- en inschakelen verhelpt het probleem zichzelf wel weer, maar met een zwart scherm is er ineens weinig te bedienen. Er zijn mensen die er zelfs nog wat vaker last van hebben in hun ampera-E.

De rest van de auto doet het nog helemaal lekker. Met nauwelijks vaste lasten en 99% energie uit 27 PV-panelen rijden we tegen een mooie prijs een nieuw aangeschafte opel.

Zodra het nieuwe accupakket er in zit, verwacht ik met mijn rijstijl dicht aan de 500 haalbare kilometers aan range. Het zal wellicht nog wel een klein jaar kunnen duren, want momenteel worden er maar kleine batches afgeleverd in Nederland. Sommige Facebook gebruikers hebben ook al ca. 500km aan range laten zien met zomers weer.