Opel Ampera (2013) #4

autoreview

Opel Ampera
Opel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel Ampera

Signalement

UitvoeringAmpera
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf83.000 km
KM-stand laatst178.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 80.000 km

Nadat ik voor mezelf ben begonnen, ben ik op zoek gegaan naar een auto. Klanten hebben soms wensen/voorkeuren, en zelf heb ik die ook.

Omdat ik net start besluit ik een 2e hands auto aan te schaffen. Na wat afwegingen besluit ik op zoek te gaan naar een Opel Ampera. De auto heeft een behoorlijke range op de batterij, maar kan ook op benzine rijden, een must met de kilometers die ik rijdt. Tenzij ik een Model S aanschaf, maar die zit nog niet in het budget.

Andere hybride auto's die een optie hadden kunnen zijn; de Volvo V60 of de Mitsubishi Outlander. Beide zijn echter minder lang op de markt dan de Ampera, en daardoor zijn de prijzen voor 2e hands nog redelijk hoog. Daarnaast was de Volvo nieuw al een stuk duurder, en de Outlander is groot en zwaar.

Eerst maar eens een proefrit maken, in de buurt staat er een bij de Opel dealer te koop. Na een geslaagde testrit ben ik overtuigd, dit gaat hem worden. Heerlijk stil, voldoende vermogen, automaat, en zelfs ik pas er fatsoenlijk in met mijn 1,95 meter en lange benen.
De auto waarin de testrit plaatsvond is 4 jaar oud en heeft maar 30.000 gereden. Alleen wordt hij dagelijks gebruikt door een medewerker, en dat is te zien; hondenhaar, babymelk drijft in de bekerhouder, .... Ook de prijs is relatief hoog door de lage kilometer stand.

Enkele dagen later maar eens bij een andere Opel dealer gaan kijken, toevallig weer een dealer. Een 4 jaar oude Ampera met 80.000 op de teller. Hij ziet er netjes uit, uiteraard kleine gebruikssporen. Parelmoer wit, dat wordt wel wat vaker wassen, Xenon, Bose systeem.

Na een kleine onderhandeling zijn we eruit, dit wordt hem. Over ongeveer 2 weken kan ik hem ophalen, nadat de dealer hem helemaal heeft nagekeken, beurt, APK, 12 maanden Opel garantie incl. mobility garantie.

Hij heeft nog een klein jaar 0% bijtelling dus dat scheelt ook weer in de kosten. En de auto is representatief om voor te rijden bij klanten, zonder dat het 'over the top' overkomt. Daarnaast de 'groene' uitstraling van een hybride.
Gelukkig hebben we voor de vakanties e.d. de Ford S-max nog, want de auto heeft maar 4 zitplaatsen, en de bagageruimte is niet voor een heel gezin.

Ik zal binnenkort meer vertellen als de auto geleverd is.

Auto opgehaald

  • 82.000 km

Vanmorgen de auto opgehaald. En heerlijk rustig naar huis gereden (100+ km). Kun je gelijk even alles uitproberen. De rit bevalt prima, snel en stil bij 130 km/h. Wat alleen opvalt is dat de batterij helemaal niet wordt gebruikt.

Thuis nog eens gekeken, en ik zie een melding dat de motor draait vanwege 'oude' benzine. Blijkbaar heeft de auto de laatste tijd alleen elektrisch gereden. Even de tank leeg rijden dan maar, en dan vol gooien met 'nieuwe' benzine.

Thuis het eea nog eens doorgenomen, en achterin valt het tegen, ik ben dan ook 1,95. Ik zit met mijn hoofd tegen de achterruit, de beenruimte valt mee, tenzij je achter mij zit. Mijn zoon (1,70) zit prima achterin. Deze week komen ze voor het laadstation. Meteen maar een laadkabel voor openbare laadpalen bestellen, die zat er niet bij.

De komende week nog even alle opties uitproberen zoals de auto verwarmen/koelen voordat je instapt.

Eerste indrukken

  • 84.000 km

Na aanschaf heeft de auto even stil gestaan, zo'n 2 weken alleen wat elektrische ritten in de buurt.

Vanaf 1 juni rijdt er dagelijks mee. Mijn 1e klus is wat verder weg, en misschien niet zo geschikt voor een Ampera volgens sommigen. Maar hij bevalt prima. Je gaat er anders van rijden, ik tenminste wel. Veel minder gehaast. De auto is stil, lekker die automaat in de file, en uiteraard 'pittig' als het moet.

Ik rijdt vooral snelweg kilometers, en mijn ervaringen tot nu toe zijn; 45 km batterij range bij 130 km/h, 50-55 bij 120 km/h, en ik heb al ritten op de snelweg van 65 km gehaald op de batterij. Dat was bij wat file en daarna +/- 100 km/h. Dus op de 350 km per dag rijdt ik toch zeker 100-120 km elektrisch. Ook daarna rijdt de auto stil, je hoort de motor wel, maar zeker niet rumoerig.

Het voordeel nu is dat ik overdag bij de klant gratis oplaad, en thuis op het nacht tarief.

Motor storing

  • 83.500 km

Na de 1e tank met 'oude' benzine helemaal leeg te hebben gereden, heb ik de auto weer helemaal vol getankt met 'nieuwe' benzine. Bijna meteen daarna gaat het motorstoringslampje branden (oranje).

Toch maar even naar de lokale dealer voor een snelle controle. Het gaat om een fout in het brandstof systeem, exacte fout niet bekend, maar ik kan er gerust mee rijden. Ze hebben het alarm gereset.
Bijna meteen bij de volgende rit als de motor aanslaat komt het alarm weer op. De auto naar de Opel dealer bij mijn werkplek gebracht, en die komen met hetzelfde verhaal. Ook zij hebben het alarm gereset.

De derde keer is het duidelijk er moet langer naar gekeken worden, ik heb 12 maanden Opel garantie, en de afspraak staat al ingepland voor volgende week. Verder merk ik tijdens het rijden niets aan de auto, we gaan wel horen wat het probleem is/was.

Motor problemen nog niet voorbij

  • 103.000 km

Sinds mijn vorige review heb ik alweer redelijk wat gereden. Het verbruik over de levensduur heb ik al van 6,1 liter per 100 km (dat was de stand bij de koop), terug gebracht naar 5,8. Over de 1e 10.000 km heb ik gemiddeld 4,7 liter per 100 kilometer gehaald. en dat terwijl ik gewoon 130 km/h rijdt als dat mag, en veel lange afstanden rijdt.

Ik heb ook een nieuw 'record' gevestigd, via wat B-wegen een rit van iets meer dan 72 km op de batterijen. Als ik minder hoef op te trekken en te remmen ga ik de 80 km range wel halen. Maar wat mij betreft is het ook gewoon een auto, en moet je een beetje met het verkeer meerijden.

De auto heeft een nieuwe bobine en bougies gekregen, en daarmee is één storing verdwenen, maar er is een andere voor terug gekomen. De plaatselijke dealer mocht, zie hij, niets meer doen omdat de auto niet daar was gekocht. Dus de Opel garantie is toch wat beperkt wat mij betreft.

Ook de dealer waar de auto gekocht is, wil er niets meer aan doen, want ze zijn overgegaan in andere handen, maar nog wel Opel dealer.

Uiteindelijk heb ik de auto weggebracht naar een Opel dealer die wel onderdeel is van het bedrijf waar de auto gekocht is. Of de dealers houden er te weinig aan over, onder de garantie, of de Opel garantie is beperkt.

Deze dealer heeft eerst een proefrit gereden en het alarm gereset, en er was niets aan de hand volgens de dealer, terwijl de laatste monteur die er naar heeft gekeken de motor onrustig vond lopen.

Na +/- 50 km gaat echter het lampje weer branden, dus weer een afspraak gepland. Bij de 2e afspraak is de motor 'geflushed', daarbij wordt er speciale olie in het motorblok gebracht om alles door te spoelen. Na een lange testrit wordt dan deze olie verwijderd en wordt originele olie in het blok gebracht. Dit is gebeurd op advies van Opel Europe, de fabrieks engineers laten we maar zeggen.

Het alarm is verdwenen volgens de dealer, maar een nieuw alarm is er voor terug gekomen. Dat alarm heeft ook Opel Europe nog niet gezien, dus ze denken erover om de hele cilinderkop er maar af te halen, en een visuele inspectie te plegen.

Hiervoor moet ik binnenkort maar eens een afspraak maken, ik ben eerst met de auto op vakantie geweest, en heb qua rijden niets gemerkt. Dat laatste kan ook komen doordat ik nog bijna niet met de auto heb gereden zonder motorstoring.

Motor problemen

  • 107.000 km

Ik ben mijn auto net een week kwijt geweest. Hij is voor het storingslampje naar de dealer gebracht. Deze heeft de hele cilinderkop eraf gehad, en het laten opmeten door een gespecialiseerd bedrijf. Het voldoet aan de specificaties, hij was wel 'aangekoekt'. Dit hebben ze schoongemaakt, en ook de pakkingen zijn meteen vervangen.
De auto heb ik nu een paar dagen terug, echter het motorstoringslampje springt alweer aan. Of het hetzelfde alarm is kan ik niet zien, maar we moeten maar weer terug naar de dealer.

Storing lijkt verholpen

  • 121.000 km

De auto is weer een week wezen 'logeren' bij de Opel dealer. Deze heeft de auto meteen een beurt gegeven, daar was hij al bijna aan toe.
Als eerste hebben ze de bobine en de bougies vervangen. Maar dat was eerder ook al gebeurd, dus die snap ik niet. Het hielp ook niets. Daarna hebben ze de 'brandstoftrein' vervangen, wat daar allemaal bij zit weet ik niet, maar het lijkt wel te hebben geholpen. De laatste alarmen wezen erop dat de 3e cilinder af en toe oversloeg.
Ik rijdt nu al bijna een week probleemloos, lees storingsvrij rond. En dat terwijl ik vanaf het begin altijd heb aangegeven wat het hele verhaal was, incl. de melding in het display van de auto over oude benzine. Ik ben geen chemicus, maar op internet lees ik dat brandstof kan gaan oxideren. Daarbij vormen zich kristallen en een gum achtige massa. Het lijkt erop dat dat de benzineleiding zodanig heeft vervuild dat er telkens een storing optrad.

Nog even afwachten, maar ik heb goede hoop. De vorige keren kwam het storingslampje na elke reset terug. Nu dus al bijna 10 ritten niet meer.

Probleem vrij

  • 117.000 km

Na het vervangen van de brandstof trein heb ik geen problemen meer gehad met het storingslampje. Het is de dealer uiteindelijk dus toch gelukt.

De auto heeft ondertussen winterbanden op de originele velgen, zodat het bandenspanningssysteem ook blijft werken.
De laatste dagen waren de banden echt wel nodig. Ik heb gekozen voor Kleber Krisalp, omdat deze een laag geluidsniveau hebben, zuinig zijn, en goede kenmerken op nat wegdek hebben. (69 db, 2x een B label). Ze bevallen goed.

Voor de maat heb ik ipv 215 breed gekozen voor 205, zodat er meer grip is op sneeuw. (Smaller betekend minder contact oppervlak, dus meer druk)

Auto over naar privé

  • 126.000 km

Aangezien de auto 5 jaar oud is, vervalt de 0% bijtelling. Deze wordt in 1 keer 22% van de nieuwe catalogus waarde van 50.000. Dat ik dat er nooit voor betaald heb, maakt de belastingdienst niets uit, en zou mij 400-500 Euro netto per maand kosten. Dat wordt me te gortig, dus koop ik de auto over van de BV, en schrijf alle zakelijke kilometers weg tegen 0,19 cent/km belastingvrij. Dat wordt dus zo'n 10.000 Euro per jaar met de zakelijke kilometers die ik rijdt, daarmee moet een groot deel van de kosten wel gedekt zijn.

Nooit meer terug naar diesel

  • 133.000 km

Ik heb de auto nu 10 maanden, en er al 50.000 mee gereden. Ondanks de problemen in het begin, bevalt de auto prima. Ik verlang helemaal niet meer naar mijn diesel verleden, zeker nu de diesel pas echt in de verdom hoek komt.

Ik ben al wel aan het rond kijken naar een full EV, met mijn kilometrage en de lange levertijden van sommige EV's wordt dat wel tijd.
Over een jaar heeft deze auto er bijna 200.000 op staan na 6 jaar. Dus dan is het kiezen, inruilen of helemaal op rijden of als 2e auto. De full EV's zijn nu eindelijk leverbaar, soms wel met lange levertijden, met de range die ik toch wel nodig heb als veelrijder, en voor een mooie prijs.

Enkel opties zijn de Tesla Model 3, de Opel Ampera-e, de Hyundai Ioniq en Kona, en als laatste de Kia Niro.

Full EV

  • 167.000 km

Het wordt tijd voor een full EV. Helaas heeft de auto weer kuren gehad, en we er met het 'ouderwetse' deel, de brandstof motor.
Op een rit terug naar huis begint de auto opeens schokkerig te rijden, de laatste 100 km naar huis waren niet echt comfortabel, maar ik kom er. Nog even wat andere standen van de versnelling geprobeerd, zoals de L en de sport stand en het lijkt toch echt de versnellingsbak of aansturing ervan.

De volgende dag naar de Opel dealer, en die weet binnen een half uur wat het is, de bobine. Ik kijk hem nog een keer wazig aan, want dat lijkt mij niet. Na een uur en een testrit later, komen ze er ook achter dat dat het niet is. Goh.

Ik zal het hele verhaal achterwege laten, maar wat een slechte service bied Opel, het lijken wel amateurs. De auto is uiteindelijk 4 weken weg, en daarna ligt er een 2e hands versnellingsbak onder.

Leuke kostenpost, en nogmaals een reden om nu maar eens naar wat anders om te kijken, een full EV.

Ik wens iedereen met een een Ampera en Ampera-e succes nu Opel niet meer bij GM hoort, want de service en onderdelen moeten allemaal uit de USA komen. En is een aflopend product heb ik gemerkt.

Te koop

  • 178.000 km

Door de aankoop van een nieuwe bedrijfsauto gaat de Ampera in de verkoop. Met gemengde gevoelens neem ik afscheid, wat heerlijk rijdt deze auto. Maar de problemen met het motor gedeelte maakte dat ik gekozen heb om hem nu van de hand te doen. Als je veel zakelijke kilometers rijdt met een privé auto, dan loop je een behoorlijk risico dat je op geen enkele manier mag verrekenen van de belastingdienst. Best jammer want anders had ik de auto nog een tijdje aangehouden.

Het lijkt duidelijk: de auto gaat naar het buitenland, alle reacties komen van buiten Nederland. Jammer van het verdwijnen van de auto uit NL, dit soort auto's zou een goede bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van CO2 in Nederland. Voor particulieren een prima alternatief, of zelfs als 2e auto.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens