Nissan 350Z (2004) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | 350Z |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 62.600 km |
KM-stand laatst | 62.600 km |
350Z als dagelijkse auto
- 62.600 km
Beste Autoweek lezers,
Zelf lees ik vaak reviews van anderen hier op de site. Vaak zijn de reviews eerlijk geschreven en ik haal er veel bruikbare informatie uit. Daarom doe ik graag mijn deel en kunnen jullie hier mijn ervaringen lezen van het rijden in een Nissan 350Z als dagelijks vervoer.
DE AANKOOP
Het is bijna drie jaar geleden dat ik de auto tegenkwam waar ik al zo lang naar aan het speuren was. Ik reed in mijn eerste auto, een mooie originele Audi TT 1.8 Turbo Quattro van de eerste generatie. (zie mijn vorige review) De TT beviel erg goed op wat storingen na een prima auto, maar een 350Z dat was pas écht gaaf! Daar was ik dus al bijna een jaar naar op zoek toen ik deze Nissan op autoscout24 tegenkwam. Origineel, 62.000km, Sunset Orange en op slechts 10km rijden van mijn huis! – Ik had mijn telefoon en autosleutels al in de hand! Direct gebeld en samen met een bevriende monteur ben ik eropaf gegaan. De auto was inderdaad helemaal goed, stond op zo goed als nieuwe banden en had in de winter binnen gestaan. Ik had mijn keuze al gemaakt. De man z’n telefoon stond al roodgloeiend en zelfs de plaatselijke Nissan dealer had al een koper voor de auto. Maar ik was als eerste en omdat duidelijk was dat de auto naar een liefhebber ging was de deal snel rond. Had ik opeens twee auto’s, oeps! De TT vervolgens op internet en het échte genieten kon beginnen! Ik rijd heel graag auto en vind het leuk om iets niet alledaags te rijden. De Zwarte TT was al een leuke beginnersauto, maar de 350Z is pas echt genieten!
DE MOTOR
De Nissan geeft een glimlach van oor tot oor. In een tijd van driecilinders en benzineauto’s die klinken als een diesel is het omdraaien van de sleutel iedere keer een feest. Dé attractie van de 350Z is natuurlijk de motor. De atmosferische 3,5L V6 wordt op 1.500 toeren gehouden bij een koude start. Dat galmt echt geweldig mooi. Het standaard uitlaatsysteem klinkt fantastisch. De Japanners hebben er ook een heuse studie van gemaakt. Eenmaal warm loopt de auto stationair 750 toeren per minuut. De auto is dan muisstil. Tot ca. 2.000 toeren gromt hij donker, klinkt dan als een V8. Vanaf de 2.000 toeren verdwijnt dat en is hij bijna stil, voordat hij bij 2.800 toeren loskomt. Dan versnelt de auto ook flink en zet een keel op tot aan de toerenbegrenzer waarbij het metalige jank binnenin echt luid is! De gasrespons is vanaf 2.800 toeren ook giftig alert en de auto laat zich hierbij ook in de bochten mooi sturen met het gas. Bij gas los hoog in de toeren is het geluid verslavend lekker! Hier zijn geen gekunstelde uitlaat roffeltjes nodig bij het schakelen! De motor levert 280pk en 360Nm koppel. Laat die 280pk nu toevallig het maximaal toelaatbare zijn geweest toentertijd in Japan… Veel rollenbank metingen laten waarden boven de 300pk zien. De Nissan 350Z is ook bij Autoweek op de rollenbank geweest! De video staat op deze site, leuk om eens te kijken! Let voor de grap eens op het aantal Lexus’, Nissan’, en Toyota’ met precies 280pk uit hun zescilinders ;) De Nissan Skylines uit begin jaren 2000 schijnen rond de 340pk te hebben af fabriek, keurig 280 op papier…
HET RIJDEN
Ik gebruik de ‘Z’ voor woon-werkverkeer. Dat is in mijn geval 10km enkele reis. U snapt, dan zijn de benzinekosten goed te overzien. Natuurlijk is het rijden uiterst sportief maar er is voldoende comfort. De stoelen zijn best groot, ik ben 2.00m en raak zo nét niet het dak. Aan boord is: automatische airco, stoelverwarming, met geventileerd leder beklede stoelen (elektrisch verstelbaar) en een Bose audio systeem met cd-speler en cassette speler(!). Het Bose systeem is minder dan in de TT, maar het klinkt goed genoeg. Ik kan er in combinatie met een roidmi 2s (aanrader!) muziek mee afspelen via bluetooth. Het geluid klinkt sowieso het beste met de muziek uit, haha. De Z staat op 18’’ lichtmetaal rondom en de achterbanden hebben een dikkere wang dan voor. De vering is niet te stug waardoor je gewoon een comfortabele lange rit kunt maken. Wel is er weinig isolatiemateriaal gebruikt, met name uit de achterste wielkasten komt veel geluid. Bij nat wegdek en snelheden boven de 80km/u is dit behoorlijk aanwezig. De motor is mooi op de achtergrond door de 6e versnelling, ook bij 130km/u. De versnellingen zijn erg lang, de topsnelheid van 260km/u haal je in de 5e versnelling. In de versnellingen haal je respectievelijk 65/110/160/210/260. Voor de 0-100km/u sprint hoef je dus maar één keer de versnellingspook een flinke zet te geven. De korte stukken rijd ik veelal rustig. Het is heerlijk om wat lager in de toeren het donkere geluid en de overdaad aan kracht te voelen. Wel moet ik zeggen dat je fysiek nogal 'betrokken' bent bij het rijden, haha. De koppeling is zwaar, het schakelen gaat zwaar en ook het sturen. Dit maakt dat je alles met veel gevoel kunt doen, maar filerijden met deze koppeling zorgt ervoor dat je de sportschool voor twee weken kunt overslaan. In het weekend rijd ik de Z vaak warm om vervolgens eens flink gas te geven. Met zes seconden naar de 100 km/u ben je nog steeds net zo snel als de meeste hot hatches, toch leuk! De auto nodigt enorm uit om er het uiterste uit te halen, de motor wint hoger in de toeren steeds meer aan kracht en sleurt geweldig door. Het is fantastisch omdat hij je het gevoel geeft dat dit de hele dag kan zonder dat het stuk gaat. Een bochtenridder is het niet echt, 1550 kg (leeggewicht) is een hoop en de auto kan soms ondersturen. Maar het is niets wat een dot gas niet kan oplossen ;) Met tussengas is terugschakelen ook een feest. Het is absoluut niet de meest verfijnde auto, maar des te meer leuk voor de openbare weg naar mijn smaak! Ook bij lage snelheden cruisen is gewoon echt super. Met de tractiecontrole uit rijden is met droog weer goed te doen, je voelt goed wanneer de auto gaat glijden. Bij regen, of zelfs al bij vochtig wegdek sta je echt zo verkeerd om, dan is het beter om het aan te laten staan tenzij je de ruimte hebt.
HET INTERIEUR
De Z is een tweezitter en je kunt er gemakkelijk mee op vakantie. Er is geen achterbankje waardoor je achterin redelijk wat spul kwijt kunt. Wel neemt de fraaie achterbrug met ‘Z’ logo veel ruimte in en maakt de ruimte wat onpraktisch. Een grote koffer past er daardoor niet gemakkelijk in, wel een heel aantal tassen. Onder de vloer zit een volwaardig reservewiel met sleutel set. Een dashboard kast heeft de Z niet, wel een aantal vakken in de ‘speaker muur’ achter de voorstoelen. Achter de passagiersstoel zit een groot vak. De passagiersstoel is met een hendel vanaf de bestuurdersstoel in één beweging voorover te klappen. Achter de bestuurdersstoel zit de subwoofer. De bass voel je dus daadwerkelijk! In de deuren is plek voor nog wat klein spul en boven de achteruitkijkspiegel zit een klepje voor de zonnebril. Er zijn ook twee 12v aansluitingen en uitklapbare bekerhouders. Persoonlijk vind ik het interieur een sportieve sfeer ademen, vooral door de drie metertjes bovenaan de middenconsole. Het ontwerp is tijdloos, het materiaal is erg hard plastic. Wel lijkt het voor de eeuwigheid gebouwd en het geventileerde Alezan leder op de stoelen is super. Het stuur samen met de tellers is één gezamenlijk cluster en is samen in hoogte te verstellen, top!
HET VERBRUIK
Wellicht niet waarvoor u deze review raadpleegt maar ik houd alles exact bij dus kan u een goed beeld geven van het verbruik. Bij rustig gebruik in stadsverkeer/ 80km wegen rijd ik 1:10 in de zomer en 1:9 in de winter. Een langere snelwegrit in de zomer 1:12 en in de winter 1:11. Ga je stoplicht racen gaat het snel richting 1:6. Eigenlijk behoorlijk acceptabel voor zo’n grote motor. Het is mij alles meegevallen. Mijn gemiddelde verbruik bij 90% stadsverkeer en 80km wegen het hele jaar door is ca. 1:9. Doordat je 75L kunt tanken komt je toch een heel acceptabele 675km op een tank. Wel euro 98 tanken natuurlijk ;)
DE KOSTEN
Een sportwagen met V6 van 15 jaar oud, dat moet een vermogen kosten in onderhoud denken veel. Niets is minder waar, dit is één van de onderdelen waar de 350Z qua kosten in excelleert. Het is vooral allemaal lomp, sterk en betrouwbaar. In de 2,5 jaar tijd dat ik de auto heb gereden heb ik rondom nieuwe banden gemonteerd en de remblokken en schijven voor. Het zijn geen goedkope onderdelen, maar het is wel uiterst goed spul. Het is mijns inziens absoluut verstandig om de paar duizend euro extra te inversteren in een origineel, goed onderhouden exemplaar met weinig kilometers. Want er is namelijk nog een financieel onderdeel waar de 350Z het goed doet: de afschrijving. Of beter gezegd, de waarde stijging bij goed onderhoud en weinig gereden kilometers.
Wegenbelasting: 66eu per maand.
Verzekering WA+: 54eu per maand. (23 jaar, 5 schadevrije jaren)
Onderhoud: 75eu per maand
Afschrijving: 0eu per maand (bij weinig kilometers)
Brandstof: Ga uit van €0,18 per kilometer (verbruik 1:10)
Bij niet al te veel kilometers ben je niet duurder uit dan het rijden in een vijf jaar oude VW Polo. In de 2,5 jaar tijd dat ik de auto heb gereden heeft het me 250 euro per maand gekost. Dat is onderhoud, wegenbelasting, brandstof, verzekering en afschrijving meegenomen! Mijn TT mk1 was met 300 euro per maand duurder...
HET AFSCHEID
Wie gerekend heeft weet dat ik mijn auto drie jaar geleden heb gekocht en deze 2,5 jaar heb gereden. Helaas het is waar, ik heb de auto inmiddels verkocht. Door een andere baan verder van huis vond ik het een goed moment om te gaan voor een ander type auto. Na een halve dag op marktplaats kon ik de auto overhandigen aan een wederom erg blije nieuwe eigenaar. De auto heeft nu 80.000 km op de teller dus er kan nog iemand heel lang plezier mee beleven! Toen had ik opeens géén auto door de wel erg vlotte verkoop! Dat heeft echter precies twee dagen geduurd want ik hield autoscout al maanden in de gaten. Op zaterdag drie afspraken gepland in Nederland. Een particulier (eerste stop) en vervolgens twee autobedrijven. Want mijn nieuwe auto is een echte lease topper geweest. Mijn nieuwe werk is 28 km enkele reis verderop en dat heeft mijn interesse gewekt voor een plug-in hybride. Thuis heb ik een eigen pad dus kan ik zowel thuis als op mijn werk laden. Dat betekent volledig elektrisch woon-werk verkeer. Uiteraard wilde ik niet te veel inboeten op snelheid, uitstraling en comfort dus het is weer een erg leuke auto geworden. Benieuwd wat ik heb gekozen en waarom? Dat kun je lezen in mijn nieuwe review!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.