en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Galant 2.0 GLSi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 107.500 km |
KM-stand laatst | 182.000 km |
Toen bleek dat de airco van mijn vorige auto (een Suzuki Baleno Wagon) compleet de geest had gegeven ben in opzoek gegaan naar een auto die wel een werkende airco had en mij comfortabel 27.000 km per jaar kon laten rijden. Daarnaast vond ik het belangrijk dat het een auto van een beetje formaat zou worden.
Vier dagen na het overlijdensbericht van de airco van de Baleno, was ik dan ook eigenaar van een Galant. Toen iets meer dan 10 jaar oud en voor z'n leeftijd zag (en ziet) de auto er erg goed uit. Ach, er zit wat steenslag aan de onderkant van de voorbumper en de portieren en motorkap zijn ook niet krasloos, maar dat moet voor een auto van '97 kunnen.
Hetgeen dat mij het meeste aan de Galant bevalt is de manier waarop de auto rijdt. Lekker comfortabel, maar niet instabiel of wiebelig. De achteraf door mij gemonteerde 17" wielen met laag rubber (215/45R17) helpen wel mee aan de strakke wegligging. Aan de andere kant wordt de auto wel spoorgevoelig(er) en heeft hij de neiging naar de zijkant van de weg te trekken als de weg niet volledig vlak is. De motor vervuld zijn taak prima. De 2.0 benzine met 136 pk en 178 Nm heeft geen enkele moeite met de 1235 kg zware Galant. Van nul tot 100 gaat in 9,7 s en de top ligt (tevens door mij persoonlijk getest) op 210 km/h.
Prettig is ook de uitrusting van de auto. In dit geval in GLSi trim. Deze omvat een volautomatische airco, 4 elektrische ramen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en een audiosysteem met 6 speakers met een topgeluid. Als extra heeft mijn auto een elektrisch, glazen schuif/kanteldak wat vooral in het voorjaar heerlijk is om open mee te rijden.
De binnenruimte van de auto is tevens een groot pluspunt. Met vier volwassenen kun je in alle comfort een lange reis maken. Iedereen kan altijd alle ledematen kwijt en de achterbak zit verrassend goed. Persoonlijk ben ik wel minder over de voorstoelen te spreken, maar andere mensen die in mij auto voorin zitten hebben geen klachten. De kofferbak bied met een mooi vierkante ruimte en 470 liter ook voldoende plek. Zelfs 50 liter meer dan de stationwagon van dit model. Jammer zijn wel de beugels aan de klep die de bagage plat drukken.
Daarnaast is het uiterlijk van dit model Galant een reden van aankoop geweest. Nog steeds kan het ontwerp mij bekoren met de smalle (geheel tegen de huidige trend in) grill. De platte koplampen geven het front een zekere 'bite'. De achterkant doet mij een vele met mij aan een BMW denken.
Nadelen aan de Galant zijn allereerst zijn dorst. Met gemiddeld 1:10,6 over 30.000 km is het geen zuigingheidswonder. Mijn vlotte rijstijl zal hier ook debet aan zijn, maar het houd niet bepaald over. Overigens wordt ie wel wat zuiniger als ik V-Power in de tank gooi. Het verbruik blijft dan meestal boven de 1:10,5 in plaats van daaronder met Euro 95 in de tank. Ook loopt de motor mooier rond en is ie iets stiller.
Verder kan ik geen anders dan de genoemde voorstoelen en de beugels aan de kofferklep geen gebruiksnadelen noemen. Een opvolger voor deze auto vinden zal dan ook een hele klus worden.
OK dan, de portiervakken zijn veel te smal om er iets anders dan kaarten in te stoppen. Toch nog iets om over te klagen...
En dan nog iets voor de echte autokenner; de oranje knipperlichtbehuizingen aan de voorzijde zijn inderdaad door witte exemplaren van het faceliftmodel vervangen. De knipperlichten op de voorste wielkasten hebben inmiddels eenzelfde wijziging ondergaan. Tevens is de haak van de trekhaak verwijderd. Dat staat toch echt een stuk beter.
Over het algemeen staat de Galant (net als de meeste Mitsubishi's) als betrouwbaar te boek. Nu heb ik helaas (in een enkel geval letterlijk) een maandagmorgen model getroffen.
Tot nu toe heeft ie mij 2 keer langs de kant van de weg laten staan. De eerste keer was iets stoms als een kapotte nokkenassensor de oorzaak. De motor ontving daardoor een onjuist signaal over de stand van de kleppen en hield hierdoor sterk in. Dat een dergelijke sensor kapot gaat is een redelijke zeldzaamheid te noemen, maar kost wel zomaar E130,-.
De tweede keer dat ik stilstond wilde de remklauw rechtsvoor de remschijf niet meer volledig loslaten, waardoor het stuur begon te trillen en de rem te roken en te stinken. Vuil en roest van de klauw hadden de zuiger beschadigd. In de garage bleek de remzuiger linksvoor in eenzelfde staat te zijn. Samen met nieuwe schijven (dun door slijtage van bijna 150.000 km remmen) en blokken was ik E730,- verder.
Nadat ik mijn auto in de lente van 2008 na een grote beurt ophaalde, bleek binnen een paar kilometer al dat de stuurbekrachtiging verre van jofel was. De auto is terug naar de dealer gegaan en na 3 weken (!) zoeken kwam het euvel boven water. De eerste serie Galants van begin '97 heeft een ontwerpfout in de stuurbekrachtigingspomp en hydraulische leiding zitten dat in een uiterst zeldzaam geval tot problemen kan leiden. Het probleem is zelfs zo zeldzaam dat de dealers er nooit van op de hoogte zijn gebracht. Vandaar dat het 3 weken koste om de oorzaak te vinden.
Helaas koste het mij wel een volledige revisie van het stuurhuis (dat was zo lek als een mandje door luchtbellen in het systeem), een nieuwe pomp, een nieuwe poelie en nieuwe leidingen. Kosten volgens vooraf gemaakte afspraak met de dealer: E1330,-.
De werkelijke kosten, die de dealer voor de rest op zich heeft genomen, kwamen uit op E3500,- tot E4000,-.
Verder heeft de Galant netjes standaard onderhoud ondergaan, waarbij buiten het normale nog een fuseekogel is vervangen. Samen met snel kromtrekkende remschijven is dat een algemene kwaal van dit type auto.
Nog een kwaaltje is het tikken van de klepstoters als de motor koud is. Vooral in de winter is dit heel duidelijk hoorbaar. Het is NIET schadelijk volgens de dealer en het gebruik van volledig synthetische en 'dunne' motor olie met indien nodig een motorreiniging kan dit voor een groot deel tegen gaan. Als de motor warm wordt hoort het tikken evengoed na een paar kilometer vanzelf weer weg te gaan.
Inmiddels heeft de Galant weer een flink aantal kilometers gemaakt. Met name voor de vakanties naar Noorwegen en Frankrijk. Voor de vakantie heeft de auto nog een grote beurt gehad waarbij de V-snaar en een draagarm linksvoor zijn vervangen. Tevens is er na heel veel problemen met de uitlijning en het balanceren van de wielen een nieuwe set banden gemonteerd. De maat is hetzelfde gebleven, maar de Goodyear Eagle Excelence banden zijn vervangen door Pirelli P-Zero Nero banden. De problemen zijn hiermee opgelost en bleken aan de Goodyears gerelateerd te zijn. Als bonus rijden de Pirelli’s een heel stuk beter.
De vakanties naar Noorwegen van 4000 km (in twee weken) en naar Frankrijk (2200 km in één week), is de Galant bijzonder goed doorgekomen. Geen enkel probleem heeft zich voorgedaan. In beladen toestand met twee personen 190 km/h in Duitsland blazen en een klim van 12% over een gravelweg in Noorwegen waren geen enkel bezwaar. Net zo min als het rijden met vijf man aan boord door de heuvels van Normandië.
In Noorwegen is overigens mijn zuinigheidsrecord gebroken. Over een afstand van 420 km van Noorse binnenwegen bedroeg het verbruik bijna 1:14!
De Galant doet het na 12,5 jaar nog steeds prima. De volgende grote reparatie die er aan zit te komen is de distributieriem.
Ik heb de laatste tijd heb ik relatief weinig kilometers gemaakt en ik had niet gedacht de auto nu nog te hebben. Allereerst heeft er een tijdje een Volvo S80 (1e model) in de planning gestaan om de Galant te vervangen. Die bleek te duur om te hebben en door veranderende omstandigheden kwam later een Opel Corsa (vorig model) als vervanger op het toneel. Dat vooral vanwege de veel lagere kosten. Ik moet wel zeggen dat ik de Galant liever niet voor een Corsa had ingeruild.
Het is er geen van beide gevallen van gekomen, dus heeft de Galant in plaats daarvan zijn onderhoud maar gehad. Zoals ik al in mijn vorige update aangaf moest de distributieriem eraan geloven. Daar zit nu een nieuwe op. En ik ben weer €400,- lichter. Plus €200,- voor de rest van de kleine beurt.
Vlak na de beurt begon één van de ruitenwissers steeds harder te piepen. Het vervangen van de bladen en het schoonmaken van het raam brachten geen soelaas. De piep bleek dan ook niet vanaf het blad te komen, maar uit het mechaniek. Kassa! €240,- voor een nieuw mechaniek. De lagers waren versleten. Nou ja, ik kan in ieder geval weer soepeltjes wissen. De daaropvolgende APK-keuring 2 maanden later ging probleemloos.
En ik heb in januari 2010 overigens weer een brandstofrecord gereden. Een onzuinigheidsrecord wel te verstaan, dankzij koud weer, veel file en korte stukjes. 1:7,96. Die ouwe krijgt een drankprobleem…
Na 3 jaar en 2 maanden en 70.000 km is de Galant niet meer van mij. Vroeg of laat zou het ervan komen. De auto moest plaats maken voor een jonger en vooral kleiner modelletje. Een Mitsubishi Colt CZ3 1.3 uit 2005 heeft z’n plaats ingenomen. De voornaamste redenen zijn de vaste lasten, het niet zo zuinige benzineverbruik en z’n leeftijd. Ik zit niet te wachten op nog meer hoge onderhoudskosten. Ik heb de Galant altijd goed onderhouden, maar de auto is al 13,5 jaar oud en dan beginnen de jaren toch wel te tellen.
Jammer vindt ik het zeker, want ik zal het rijgedrag best missen. Lekker comfortabel cruisen was zeker iets waar de Galant goed in was.
De Galant blijft wel in de buurt. Een naast familielid heeft ‘m overgenomen. Ik zal daarom vast nog wel eens een ritje in deze auto maken.
Zoals ik al in mijn vorige update aangaf, is de Galant bij een naast familielid terechtgekomen. Namelijk mijn vader. En laat ik toevallig net met mijn vader een aantal dagen naar Zwitserland gaan. Met de Galant uiteraard.
Zoals ik al wist doet de auto het op de autobahn voorbeeldig. Het is een blijft een heerlijke reisauto.
Maar aangekomen op de reisbestemming in Zwitserland (een vakantiehuisje op net geen 1000 meter), slaat het noodlot toe. Met inparkeren begint er vanonder de motorkap iets erg ongezond te ratelen. Foute boel. De Zwitserse pechhulp constateert de volgende morgen dat de hydraulische olie uit de stuurbekrachtigingspomp weg loopt. Het lekt niet onder de auto uit maar komt volgens de man in een ‘manchet’ terecht. Daar zit het voorlopig prima, maar de pomp loopt droog en bijvullen geeft het risico dat de manchet knapt en de olie alsnog op straat beland. En dat is in Zwitserland zondermeer milieuvervuiling. En, zo wordt ons door de monteur verzekerd, in Zwitserland klikt men graag. Met als gevolg politie die (zo verhaalde de monteur naar eerdere ervaring) met zwaailichten en sirenes en inzet van de brandweer je persoonlijk aansprakelijk komt stellen.
Repareren is geen optie. De geschatte kosten liggen op zo’n 2000 Zwitserse Frank (ongeveer €1500,-). Als alternatief wordt de aandrijfriem van de pomp gehaald zodat deze niet beschadigd. Resultaat: geen stuurbekrachtiging en geen airco meer. Dat laatste is niet zo erg (het is 12 graden), maar de stuurbekrachtiging is op het smalle bergweggetje wel een gemis. Een heel groot gemis zo blijkt. Want de auto is niet gebouwd om bereden te worden zonder bekrachtiging en de brede 17 inch banden hebben een enorme weerstand. Zonder te overdrijven; een oude trekker is er niks bij. We zijn genoodzaakt de bochten om te hoepelen. Gewoon draaien is echt niet te doen.
We hebben het de rest van de vakantie in Zwitserland zonder de bekrachtiging kunnen redden (spierpijn in de armen, dat wel) en op de autobahn voel je er toch niks van.
De auto is in ieder geval terug in Nederland en wacht nu op een (hopelijk niet al te kostbare) reparatie.
Jammer, ijdele hoop. De reparatie was wel duur. Net als de vorige keer dat het stuurhuis een revisie nodig had, koste het dit keer ruim €1300,-.
Aan de andere kant; koop je voor dat geld weer net zo’n fijne auto als de Galant die wel heel blijft? Waarschijnlijk niet.
Nu er weer zoveel geld in de auto is gestoken, moet deze voorlopig ook blijven. Hij moet natuurlijk wel werken voor de kost. Al moet ik zeggen dat de Galant met mijn vader als eigenaar en met de status van ‘tweede auto’ een heel stuk minder hoeft te doen dan toen ik er eigenaar van was. De twee ton moet ie wel vol kunnen maken, maar met het huidige tempo zal dat wel een aantal jaartjes duren.
Helaas is het definitieve einde eerder gekomen dan we hadden verwacht. De Galant is vandaag door mijn vader ingeruild.
Nadat ik de auto aan mijn vader overgedaan had, vormde de Galant samen met een even zo groene Mazda 626 1.8 hatchback (ook uit 1997) het wagenpark van mijn ouders. Een bijna 14 jaar oud wagenpark dus, waarvan de 626 de meeste kilometers voor z’n kiezen krijgt. Niet dat deze ooit maar één keer een groot probleem gehad heeft. Heel anders dan de Galant dus, maar de 626 gaat ook niet voor eeuwig mee.
Omdat mijn ouders betrouwbaar vervoer willen hebben en houden, moest minimaal één van de twee oudgedienden het veld ruimen. In de eerste instantie zou de 626 een opvolger krijgen, maar het is de Galant geworden die zal vertrekken.
Hij is ingeruild voor een Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI uit 2008. De Maqzda neemt zijn plek als tweede auto in.
Het zal mij benieuwen waar de Mitsubishi zal eindigen. Ik hoop niet dat ie direct op transport naar het Verre Oosten van Europa gezet zal worden, maar ik vrees het ergste.
Om het verhaal mooi af te maken, hieronder de Galant in cijfers:
Ondergetekende als eigenaar
Kilometerstand bij aanschaf: 107.500
Kilometerstand bij verkoop: 177.500
Totaal gereden kilometers: 70.000
Tijd in bezit: 3 jaar en 2 maanden
Verbruik (over de laatste 56.184 km)
Gem. verbruik: 1:10,18
Hoogste verbruik (hele tank): 1:7,96
Laagste verbruik (hele tank): 1:13,98
Aantal keer getankt: 130
Aantal liters getankt: 5.413,45
Mijn vader als eigenaar
Kilometerstand bij aanschaf: 177.500
Kilometerstand bij verkoop: 182.000
Totaal gereden kilometers: 4.500
Tijd in bezit: 5 maanden
Verbruik (redelijke schatting): 1:10,00
Wat ik me altijd zal herinneren was dat de Galant een auto was waar ik – ondanks het vele en dure onderhoud – altijd met plezier in heb gereden. In alle comfort, met een heerlijke motor en een stabiel weggedrag.
Volgende week zwaaien we de Galant uit. Dan is het echt over…
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.