en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Countryman Cooper S E ALL4 |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
De auto nu 4 jaar in bezit. Probleemloos gereden, geen storingen of pech. Het bereik op de accu valt reuze mee., in de zomermaanden haalt de auto zelfs 45 km, terwijl de opgave van Mini 40km is. In de winter is het echter een ander verhaal, dan komt de auto vaak niet veel verder dan 30km. Het is een sport om te proberen het maximale eruit te halen. Op de snelweg rijd ik altijd op de benzine motor en dan is het verbruik ongeveer 6 liter per 100 km.
Op een volle tank en volle accu is het bereik met rustig rijden ongeveer 575-600 km. Na 4 jaar rijden is het gemiddelde verbruik 5l per 100km, dus een heel ander verhaal dan de 2L per 100 km die door Mini wordt gegeven. Maar dit geldt voor alle Plugins. Uiteindelijk is een plugin waarschijnlijk niet veel gunstiger in verbruik dan een normale hybride, dat hadden ze bij Toyota al snel door.
De Mini is heerlijk om mee te rijden. De auto accelereert als een raket, is zeer wendbaar en heeft een korte draaicirkel. Besturing is precies goed, niet te zwaar, niet te licht. De vering is wel aan de stugge kant, hobbelige wegen kan je beter mijden. De auto is stil, je hoort eigenlijk het verschil niet of de auto op de elektromotor rijdt of op de benzinemotor. Het is altijd rustig in de cabine. Het zitcomfort van de stoelen is Ok, maar het is geen Volvo. Naar 1.5 a 2 uur rijden heb je wel behoefte om even de benen te strekken.
Eigenlijk is er weinig om over te klagen. In de eerste jaren maakten de ruitenwissers een irritant schurend geluid. Op verschillende websites gekeken en er waren meerdere Mini rijders die daar over klaagden. Volgens hen kwam het doordat het glas een bepaalde ruwheid had. Ook bij de dealer was het fenomeen bekend . Op een gegeven moment, na een lange natte reis van Oostenrijk naar Nederland werd het me toch te veel. Ik ben toen weer gaan zoeken op het internet en er was iemand die een bepaald merk ruitenwisser aanraadde. Die heb erop laten zitten en inderdaad, het probleem was verholpen.
Een andere irritatie heeft te maken met de techniek die gebruikt wordt om het verkeer voor te monitoren. Dat gebeurt met een camera, ipv radar. Met tegenlicht en harde regen werkt daardoor de adaptieve cruisecontrol niet meer. Ook komt het voor dat auto onverwacht reageert op een object zoals een viaduct. Nu is het zo wel zo dat bij harde regen of een lage zon het waarschijnlijk beter is dat je sowieso zelf de controle houdt.
Zou ik nog een Mini Countryman kopen? Waarschijnlijk niet, omdat er een beperking is die bij mij in de toekomst steeds meer een rol zal gaan spelen. Ik fiets graag en neem dus altijd de fiets mee op reis. Nu doe ik de fietsen op het dak. Maar ik heb daar steeds meer moeite mee. Helaas kan er op de auto geen trekhaak, ook niet voor een fietsendrager. Jammer dat BMW/Mini daar geen oplossing voor biedt.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren