Mini Cooper S (2018)

Mini Cooper
Mini CooperMini CooperMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini CooperMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini Cooper SMini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014

UitvoeringCooper S
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018

Bijna 2jaar 50 000km

Eind 2017 was ik aan het oriënteren voor de aankoop van een nieuwe auto. Ik mag over mijn job totaal niet klagen maar een auto zit niet in het loonpakket dus dat betekend zelf uw spaarcenten aanspreken:-). Ik had in het verleden een 2de hands auto gehad maar na zoveel pech moet ik er totaal niet meer van weten. Ik koop nu elke 4j een nieuwe auto (met 4j garantie) om onvoorziene kosten tot een minimum te beperken. De woon werk afstand bedraagt 50km enkel zonder de mogelijkheid van een autosnelweg. Met het doorkruisen van veel “landbouw” dorpen, is “genoeg” vermogen de allerbelangrijkste optie. (In de laatste jaren zijn de mogelijkheden om te passeren nog meer beperkt geworden en zonder vermogen bestaat het risico dat je +/- 20km achter een “voertuig” moet aanhobbelen en daar pas ik persoonlijk voor:-) ). Meestal zit ik alleen in de wagen dus “groot” hoefde voor mij totaal niet. Samengevat, Ford fiesta st, clio RS en mini cooper S bleven over. De clio RS viel af vanwege de in mijn ogen “nukkige” automaat en de fiesta ST was voor mij persoonlijk de heerlijkste auto om mee te sturen, maar ik had toch de voorkeur voor een automaat, zodoende werd overgegaan tot de aankoop van een mini cooper S. Belangrijkste opties “regelbaar” onderstel, sport automaat, harman kardon geluidinstallatie, JCW exterieur pakket, led koplampen /mistlichten, getinte achterruiten, DAB,...
Na 50 000km en bijna 2j kan ik vermelden dat het een super betrouwbare metgezel is, zitpostie is superieur, verbruik is gemiddeld 7,5l (michelin pilot sport 4 banden). Enige “jammere” en dat is persoonlijk, de mini cooper S is vlot, kan goed de hoek om, maar is geen echte “hot hatch” meer maar eerder een “gt”. De fiesta ST bijvoorbeeld is een stuk “scherper”. Ook de remmen vind ik niet overtuigend “bijterig”. Na een aantal “snelle” rotondes is het snel over met de pret. Nu daar zie je aan dat mini meer bmw gevolgd is, de huidige bmw’s zijn ook een stuk comfortabeler als vroeger. Nu de afwerking is in een mini echt op een hoog niveau, de automaat is niet de snelste maar doet zijn werk keurig.
De motor is sterk in het middengebied maar bovenin is er niks meer te vinden. Dus doortrekken tot de toeren begrenzer heeft geen nut. Samengevat, heerlijke reisauto, voldoende vlot, super betrouwbaar, ondanks redelijk vermogen “geen drinkenboer”, is nog steeds een auto met behoorlijk stuurgevoel /geeft plezier en een degelijke afwerking. Kortom na 50 000km kan ik iedereen deze auto aanbevelen! Top product!

Update

Volgende maand gaat met spijt in het hart afscheid genomen worden van de mini vanwege het in ontvangst nemen van een bedrijfswagen.

Samenvatting:
Niks dan lof voor Mini Cooper S. Ik heb tot op heden geen enkel mankement aan de auto gehad, alleen de garage gezien voor de onderhoudsbeurten bij de BMW/mini dealer.

Sterke punten:
Ongelofelijk volwassen rijgedrag voor een kleine auto. Korte tussensprinten of langere tijd op hoge snelheid, allemaal geen probleem, doet dit met het uiterste gemak. Tevens valt verbruik enorm goed mee, gemiddeld gesproken 1 op 14 / 1 op 15.
Zit positie achter het stuur is subliem, verhouding stuur, pendalen je zit echt in de auto. Enigste gemis hierin is dat een lendesteun zetels een optie was. Nu zelf persoonlijk geen last van gehad. Het verschil in rijmodus sport en comfort is goed merkbaar met het dynamisch onderstel. In sport net dat tandje scherper, waardoor vlotte inhaalacties, of rontondes een plezier worden. Ik had tevens de auto voorzien van Michelin Pilot sport 4 banden en dat is het ideale rubber voor deze auto. Gezien de smalle (205) breedtemaat van de banden, heb je ook een lekker gevoel met rijden, waardoor het gemakkelijk is de auto controleerbaar te laten ''glijden / spelen'. De bouwkwaliteit is tevens subliem. Zelfs op slecht wegdek waar je serieus door elke geschud wordt, rammelt de auto van binnen nergens.
De 2 liter motor is heerlijk / soepel. Terwijl veel merken kiezen voor een hothatch met brom motoren met een serieuze ''blazer'', blijft dit blok lekker soepel en in elk toerental kracht te over. Ook is de potentie gigantisch, zonder grote aanpassingen kan je gemakkelijk tunen naar + 250pk.
Met de hoogte / diepte verstelling van het stuur, gaan de tellers meer, weinig auto's hebben dit, voordeel is dat de wijzerplaten altijd duidelijk in het zicht staan.

Zwakke punten:
Het gebrek aan plaats, met 2 personen top, maar probeer er geen 4 in te proppen. Tevens de kofferruimte houd niet over. Nu dit zijn zaken wat je op voorhand weet.
De mini is en blijft een auto wat ''stuiterig'' is op slecht wegdek. Zelfs met dynamisch onderstel op standje comfort verandert hier niets aan.
Het interieur is smaakgebonden, die een houd ervan en de ander vind het niks.

Samengevat, zoals gezegd zal het een spijtig afscheid worden, de nieuwe eigenaar gaat een top auto krijgen in super conditie. Tevens door het vele thuiswerken altijd warm binnen in de garage gestaan heeft en met een speciaal aangebrachte coating er bijna nog als ''nieuw'' uitziet.

Toekomst plannen: Op zoek naar een ''project'' auto voor erbij. Meer dan waarschijnlijk een BMW 125i (heerlijke 6 in lijn) serie coupe van rond 2007 met weinig km's. Plannen zijn sper, hoogwaardig onderstel etc. echt om een rijdersauto ervan te maken of als iemand andere suggesties heeft...

PRIVATE LEASE MINI Mini