en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | E 200 CDI Elegance Select |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Ik reed deze auto via mijn bijbaan bij een taxibedrijf, zelf kan ik zo´n dure auto jammer genoeg niet betalen...
De E 200 CDI is een fenomenale auto en deze is ook nog lekker dik uitgerust met het Elegance Select pakket.
Het commandsysteem is heerlijk, het navigatiesysteem met actuele verkeersinformatie is in een taxi perfect op zijn plaats. De parkeersensoren zijn erg handig, maar een wel erg gevoelig.
De servo-stuurberkrachtiging van de dikkere modellen (ook onderdeel van het selectpakket) hoeft van mij niet zo nodig; ik had meer stuurgevoel met de normale stuurbekrachtiging.
Jammer is wel dat het systeem er vanuit gaat dat je een CD-wisselaar aansluit. Dat vind m´n baas natuurlijk overdreven om los erbij te kopen. Gevolg is dat je nu of navigatie hebt, of een CD kan luisteren. Beetje primitief eigenlijk, in mijn vorige vaste wagen (ook E 200 CDI elegance) had ik los een CD speler en los een navigatiesysteem. De carkit via het commandsysteem werkt ook goed, de radio gaat automatisch uit en je kan opnemen en ophangen via de knoppen op je stuur.
Verder is de E klasse een perfecte wagen voor taxi gebruik: ruim genoeg van binnen, luxe uitstraling, enorme bedrijfszekerheid en levensduur; prima in orde allemaal. Alleen de kofferbak is een beetje aan de kleine kant: als je 3 of 4 passagiers met vakantiebagage krijgt is er te weinig ruimte.
De auto rijdt goed, de automaat schakelt perfect en de tiptronic zorgt dat je voor de bocht even kan terugschakelen om met trekkende motor de bocht door te jassen.
Het enige minpunt dat ik heb gevonden zijn de remmen: bij stevig vertragen, zeker na een paar keer flink ankeren, piepen die enorm. Het lijkt alsof ze het dan niet aankunnen.
Het verbruik kan ik (als ik erg mijn best doe) op de 1:20 krijgen, maar bij normaal gebruik is het 1:16 à 17. Als er bij ons taxi´s de hele dag in de stad rijden is het nog steeds 1:15 maximaal! Pas na ruim 20.000 kilometer bereikt het verbruik deze waarden, daarvoor is het duidelijk meer.
Een minpunt uit de praktijk is dat de bumpers erg krasgevoelig zijn. Als je een beetje slordig bent en een koffer de bumper laat raken zit er meteen een kras op! Wat dat betreft zijn die ouderwetse matzwarte bumpers gebruiksvriendelijker.
Update: sinds september 2003 heb ik een nieuwe E gekregen, maar deze auto vond ik toch prettiger rijden. Nu heb ik een classic met automaat en businesspakket en dat is veel kariger uitgerust dan de elegance select die ik hierboven heb beschreven. Deze auto rijd nu lekker z’n ritjes met een andere chauffeur en zal over een jaar of 6 het bedrijf wel met een tonnetje of 7 op de teller verlaten... misschien koop ik hem dan wel!
geen
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.