en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | C 180 CDI Estate |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 101.254 km |
KM-stand laatst | 117.000 km |
Beste Lezer,
Introductie
Hierbij wil ik jullie meenemen in mijn ervaring met de c klasse van de w204 serie. Ik ben woonachtig in Hilversum en zou onder de noemer JUP’er kunnen vallen met recente 26 lentes jong. Mijn eerste eigen auto kocht ik in april 2018, een citroen c1. Mijn vriendin en ik hadden een auto nodig voor werk en via via konden wij bij een garage in de achterhoek een ex lease c1 met 18.000 km voordelig meenemen. Fantastische eerste auto, ontzettend veel lol aan beleefd, enkel geen auto voor lange ritten (max 280 km aan een stuk gedaan). Tevens is het ook geen auto waar ik mijn liefhebberij, als verpeste ex student chauffeur in het gooi, op kan botvieren. Afgelopen zomer (2020) zijn we daarom naar frankrijk in een huurauto gegaan. Dit zou een leuke bmw 2 serie coupe worden, echter stond er een Golf klaar of een nieuwe c-klasse die nog niet schoon was van de vorige huurder. Het werd dus de laatste en het genieten kon beginnen. Beste dag van de vakantie 😉 was een retourtje van 900 km om een familielid op te halen, samengevat: heerlijk hier wil ik meer van!
Aanschaf
Na de vakantie kreeg ik van mijn schoonvader een bericht dat zijn overbuurman een c-klasse diesel (duitskenteken) wou verkopen. Toen ik kwam kijken in de straat stond de wagen er verlaten bij, onverzorgd en wat afval in het interieur. Echt warm werd ik er niet van maar dacht: even wat informatie inwinnen kan geen kwaad. De aanvullende informatie betrof: hij komt uit 2012, het is een automaat, heeft 101.000km gereden waarvan 1.600 het afgelopen jaar.
Voor mij als auto liefhebber genoeg om een proefrit te vragen na online de potentie van de wagen bekeken en wat rapporten obv het kenteken gekocht te hebben. Het is namelijk een van de laatste bouwjaren (geen kinderziektes), de recent uitgefaseerde 7g-tronic automaat en de taxi 2.1 liter diesel met een lekkere rauwe toon. Tijdens de proefrit de auto op verschillende typen ondergrond gereden en de praktische zaken getest. Opties als dodehoek detectie, verwarmde stoelen en goede telefoon connectie in een verder fantastisch rijdende auto hebben mij overtuigd de deal af te ronden na technische keuring bij mijn vaste garage.
Op de dag van de keuring met de auto naar de garage gereden, op de brug zag de auto er goed uit. Als extra zag ik vanaf onderen de wegklapbare trekhaak, eigenaar was vergeten de optie te melden omdat die mooi weg zit maar makkelijk erbij gepakt kan worden. Extra bijkomstigheid is dat de viezigheid van een verbouwing in een aanhanger kan ipv de auto zelf. Advies van de garage houder luidde: dit is een goede deal, na aanschaf even een 0 beurt, nieuwe accu, remleidingen tectyleren nu ze nog niet roesten en mogelijk de 10 jaar oude originele michelin zomerbanden maar eens vervangen ondanks de afwezigheid van droogte scheuren.
Zo gezegd zo gedaan, koop afgerond, een set nieuwe goodyears eronder, wintervelgen in ontvangst genomen, de auto zelf geimporteerd (stond nog op duitskenteken), alle boekjes en facturen in een map weggewerkt en wachtend op het kenteken bewijs bij de garage afgezet voor alle bovengenoemde punten.
Eerste echte rit en opstart perikelen
Op 9 september opgehaald en het genieten kon beginnen! Dat weekend ging mijn schoonvader in Middelburg zijn camper ophalen, dus ik popelde om het retourtje te rijden. Ruim 200 km heen en pas na een strand dagje weer 200km terug ten volle kunnen genieten van de nieuwe auto en het gigantische verschil met de verkochte c1. Na 50.000 km in de c1 voelt dit zeer royaal. Het opstaande mercedes logo wijst de weg en in samenspel met het gaspedaal en het stuur zoef je erachteraan.
Net onder Utrecht op 30 km van mijn woonplaats kreeg ik een abs sensor melding, de cruisecontrol viel weg en het lampje bleef aan. Bij een tankstation even gestopt uit en aan gezet, maar dat mocht niet baten. Garage gebeld en ik kon dezelfde dag de auto nog afzetten. De volgende dag kreeg ik bericht dat uit voorzorg alle ABS sensoren waren schoongemaakt en 1 vervangen is. Oorzaak: stilstand is achteruitgang.
De opstart perikelen waren voorbij en ondertussen op het moment van schrijven hebben we de km stand op 117.000 gezet en tijd voor een tussenstand van de afgelopen heerlijke periode!
Autowassen
Er zijn verschillende methoden om je auto schoon te houden. Ik heb helaas bij ons huis geen mogelijkheid de auto gedekt te stallen, en daardoor wordt deze best snel vies. De auto krasstraat wil ik de auto niet aan doen, enkel na de pekel is deze erdoorheen geweest voor de bodem. Verder was ik de auto elke zoveel weken met de hand in een wasbox en m’n emmers plus jerrycans met warm water. Ik wil nog wel eens leren polijsten om de auto net dat beetje extra detailing te geven. Maar daarvoor wil ik de schoonheidsfoutjes van de vorige eigenaar nog wegwerken.
Sneeuw!
Met het thuiswerken heb ik mij geen moment verplicht in de sneeuw hoeven begeven. Echter savonds een beetje spelen en de winterbanden testen was wel heel erg leuk! De achterwielaandrijving is niet vervelend en grip verlies is op afroep beschikbaar, erg vermakelijk maar wel op een veilige manier. De auto geeft veel vertrouwen in de omstandigheden en ik kijk er naar uit om op wintersport te gaan.
Aanpassingen
Een aantal zaken heb ik aan de auto gedaan:
1. Toevoegen van parkeersensoren voor en achteruitrijcamera. In onze wijk moeten we file parkeren, dat was toch iets te veel op de gok en als mijn vriendin thuiskwam mocht ik parkeren. Dus een nodige toevoeging in het gebruiksgemak.
2. Preventief spoelen van de automaat bak inclusief filter.
3. 17 inch e-klasse wintervelgen als vervanging van de aftermarket 16 inch. Zeer chique multispaaks velgen, echter wel wat corrosie schade maar verse banden. Als de 8 mm op is worden ze hersteld en voorzien van nieuwe banden.
Ik ben nog opzoek naar mooie (klassieke stijl) 17 inch voor de zomerset, maar geen haast.
Verder wil ik apple carplay aan de auto toevoegen om het geheel wat moderner te maken, echter nog geen goede aanbieders gevonden. tips zijn welkom.
4. Thule wingbar gescoord via marktplaats en gelijk het hout voor verbouwing aan de tuin kunnen halen. Ze maken nog wel geluid op de snelweg, maar ik neem aan minder dan een square bar.
5. Een paar duizend km terug heb ik mezelf toch het genot gegeven de auto te chiptunen. Niet heel spannend maar wel een geweldige verbetering! Van 120 pk en 310 nm naar ongeveer 200 pk en 460 nm, en dat merk je. De auto is nu serieus vlot, en je merkt aan alles dat dit vermogen bij de auto hoorde en niet de blue efficiency 120 pk die erin zat. De keuze voor de tuning is de souplesse van de motor, deze voelde geknepen en had daardoor teveel toeren nodig voor een diesel om op snelheid te komen en had weinig reserve. In de c1 hield ik er een ‘sportieve’ rijstijl op na. Dus ik had de angst dat de mercedes daarin het cjib zou gaan sponsoren, echter ben ik als bestuurder compleet bijgedraaid. ik heb een veel rustigere rijstijl aangemeten en geniet van de auto op een voor mij nieuwe manier. De overvloed aan luxe en liefhebberij geven een enorm goed gevoel. Na het thuiswerken gaan mijn vriendin en ik savonds nog graag even ‘toeren’. Zo kan ik genieten van de auto en kunnen we samen bij praten, samen naar een podcast luisteren of genieten van stilte. Daarbij helpt de motorische aanpassing enorm in het genot. Sinds de tuning draait de motor tot en met 130 km/h niet meer dan 2.000 toeren tenzij de automaat net te traag is met doorschakelen. Dus pure souplesse waarvoor je zeker niet trager dan het overige verkeer hoeft te accelereren. Hebben we de heden ten dage maximum snelheid van 100 km/h bereikt gaat de cruise control erop en genieten we van het comfort.
Verbruik
Als beste verbruiksscore kom ik tot op heden uit op 4.2 liter per 100 km, na correctie van de meting aan de pomp. Maar gemiddeld zit ik op een 5.5 liter ivm toch regelmatig korte afstanden met de corona tijd. Erg netjes.
Ik ben vast wat vergeten.
Voor nu eerst lekker rijden en mogelijk van de zomer met de beurt of eerder met aanpassingen/updates meld ik me weer.
Dit is mijn eerste review dus als je tips hebt sta ik open voor feed-forward. Mocht je vragen hebben en/of nog iets over de auto willen weten hoor ik het wel.
Groet Niels
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.