Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • 5

Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

autoreview

Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)
Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering5 2.0 TS Plus
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf139.211 km
KM-stand laatst142.243 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanloop en aankoop

  • 139.211 km
  • 5 februari 2022

Na bijna 4 jaar in een Nissan Almera Tino uit 2004 te hebben gereden, was het tijd voor iets nieuws. Hoewel de Tino goed beviel en technisch nog prima was, zaten er wat grotere onderhoudskosten aan te komen en had de auto een kapotte voorbumper die provisorisch vastzat met duck tape. Vanwege inmiddels drie kids en de wens tot iets meer luxe (met name cruise-control) zijn we daarom op zoek gegaan naar een wat jongere 6 of 7-zitter. Ons wensen/-eisen lijstje was als volgt:
- Liefst vanaf bouwjaar 2010
- minimaal 6 zitplaatsen
- max. 150.000 km
- cruise control, navigatie en trekhaak aanwezig
- automatische versnellingsbak

Op basis van dit lijstje zijn we begonnen met de online zoektocht. Al snel was de zoektocht beperkt tot de volgende vier zevenzitters: Peugeot 5008, Opel Zafira, Toyota Corolla Verso en de Mazda 5. Op basis van vele autoreviews en gehoorde ervaringen her en der de Peugeot maar laten vallen. Vervolgens proefgereden met een Corolla Verso, maar met name de semi-automaat daarvan beviel niet erg goed, voor mijn gevoel had de halfautomaat trage en schokkerige schakelmomenten. Uiteindelijk kwamen we een mooie Mazda 5 tegen bij een autohandelaar in Drenthe. De Mazda zag er op de foto's gelijk goed uit en paste volledig binnen het wensen/eisenlijstje, uitgezonderd het bouwjaar (2009). Snel een proefrit geboekt en dat beviel goed, de auto reed erg fijn en bleek bovendien enorm volledig te zijn uitgerust. Wel was er een rammel te horen bij het remmen en leek het stuur wat te trillen. Uiteindelijk een deal kunnen sluiten en de rammel/trilling is (na een aantal weken en een wat vervelende discussie over en weer) verholpen; er bleek een remschijf krom te zijn waardoor uiteindelijk de remklauw linksvoor en zowel de remschijven als -blokken aan de voorzijde vervangen moesten worden. Koste even wat moeite, maar hierna waren de problemen dan ook gelijk als sneeuw voor de zon verdwenen.

De eerste indruk van de auto: wat een ongelofelijk fijne en comfortabele reiswagen! De motor is krachtig genoeg voor de auto (bijna 150 pk), maar is echt heel stil. Afgezien van stevig optrekken is het motorgeluid bijna niet aanwezig in het interieur. Daarnaast is de auto - helemaal vergeleken met de Tino - erg goed geveerd; hobbels en drempels worden comfortabel gladgestreken. De auto is heel soepel te rijden en de automaat schakelt zijdezacht, de overgang van de versnellingen is praktisch niet te voelen. Daarnaast is de auto dus lekker compleet afgewerkt, met o.a:
- Volledig lederen bekleding
- Parkeersensoren voor en achter + camera
- Cruise control incl. stuurbediening
- Stoelverwarming voor
- Regensensor
- Pioneer navigatiesysteem incl. DAB+ en draadloze Apple carplay
- DVD-entertainmentsystem achterin (kids ook happy)

Verder is de Mazda 5 ook een erg praktische en fijne gezinswagen. De auto is niet van het formaat slagschip zoals bijvoorbeeld Ford Galaxy of VW Sharan, maar heeft wel lekker de ruimte voor zowel de kids alsook de nodige spullen (kinderwagen etc.) die mee moeten. In de praktijk rijden we met de 7e stoel neergeklapt om de grotere spullen kwijt te kunnen; met de derde zitrij helemaal omhoog is de bagageruimte wel wat aan de beperkte kant. De auto is feitelijk een 6+1 in plaats van een volledige 7-zitter; de middelste stoel van de 2e zitrij is beduidend kleiner dan de andere twee stoelen. In de praktijk is deze voor de kinderen overigens prima te gebruiken, maar we hebben deze voor ons zelf niet nodig. We zijn heel benieuwd hoe de auto bevalt tijdens een wat langere rit; dat gaan we tijdens de zomervakantie meemaken.

Eerste (rij)ervaringen

  • 142.243 km
  • 12 mei 2022

Inmiddels een paar maanden en circa 3.000 km verder. We rijden met veel plezier in de Mazda 5. Zoals eerder al aangegeven rijdt de auto erg comfortabel; met de cruise-control aan op 80 en 100 wegen is het heerlijk 'zoeven'. Op zo'n moment is het bandengeluid/rijwind meer aanwezig dan het motorgeluid. Ook de automaat is echt heel fijn; schakelmomenten zijn nauwelijks merkbaar en de automaat reageert vlot op gas bijgeven. Ik las overigens ook dat het motorgeluid en de automaat de twee belangrijkste punten zijn die zijn aangepakt bij de eerste facelift van de Mazda5. In die zin ben ik blij dat we de faceliftversie hebben en niet de eerste versie.

Je merkt wel dat de auto vooral gemaakt is voor comfortabel afstanden afleggen; even hard de bocht door jagen is (logischerwijs) niet de sterkste kant van deze Mazda. Als een bocht wat te hard genomen wordt helt de auto snel al iets over. De auto heeft lekker veel trekkracht onderin maar kan zowel vlot als rustig gereden worden. Met het oog op het brandstofverbruik en vooral de huidige benzineprijzen proberen we een wat beheerste rechtervoet aan te houden; tot nu toe zit het gemiddelde verbruik dan ook op zo'n 12,3 kilometer per liter. Dit zit zelfs een tikje boven de fabrieksopgave, dus dat valt me alles mee. Ik probeer dan ook wel echt rustig op te trekken en vooral kleine ritjes te vermijden; als er veel korte ritten verreden worden merk je dat gelijk aan het verbruik.

Qua praktisch gebruik bevalt de auto ook goed, stoelen zijn makkelijk te verschuiven of in te klappen. De kinderen hebben ruimte genoeg, ook op de derde zitrij. De oudste is nu bijna 1,5 meter en heeft vooralsnog genoeg ruimte, ben wel benieuwd hoe dit wordt als ze allemaal groter worden. De stoelen zitten lekker en (met de zevende stoel plat) is er ook bagageruimte genoeg. Hoewel ik van te voren niet zo'n fan was van de schuifdeuren achter (busjesgevoel), moet ik nu toch zeggen dat ze in de praktijk erg goed bevallen. Geen angst meer dat een van de kids op een volle parkeerplaats of parkeergarage ineens de achterdeur openzwaait tegen een andere auto aan. Ook werken ze lekker licht en heb je een mooie grote opening als ze geheel open staan.

Nu we de Mazda een poosje rijden vallen natuurlijk ook een paar (vooralsnog kleine) nadelen op. De belangrijkste zijn:
- Geen normale intervalstand voor ruitenwisser voor. Bij de uitvoering met een regensensor is de intervalstand vervangen door de automatische stand op basis van de regensensor. Persoonlijk vind ik de regensensor wat te overgevoelig, ook al is die gevoeligheid wel in te stellen. Voor mijn gevoel doet dat instellen weinig met de frequentie. Vooral bij kleine buitjes blijven de ruitenwissers in autostand te vaak heen en weer gaan waardoor de ruitenwisserrubbers al snel gaan piepen. Een normale intervalstand zou op zo'n moment prettiger zijn. Het vreemde is dat de achterruitenwisser wél een intervalstand heeft, maar die gebruik je in de praktijk eigenlijk nooit.
- De auto is best zijwindgevoelig. Op vlakke open stukken (en die heb je nogal eens in Nederland) voel je een zijwind vrij snel aan je stuur; bij een wat hardere wind moet je telkens wat corrigeren. Uiteraard niet onlogisch bij dit formaat auto, maar het valt me meer op dan bij de Tino die niet eens zo heel veel kleiner was.
- De auto lijkt best wat olie te verbruiken, na ca. 2.500 km de olie gecheckt en op de peilstok was praktisch geen olie te zien. Snel een litertje erbij gegooid dus. Dit dus even goed in de gaten houden de komende tijd.
- Na een regenbui loopt er water in de achterklep bij het openen ervan. Dit water lijkt uit het gedeelte van het 3e remlicht te komen; laatstgenoemde werkt overigens ook niet meer dus wellicht zit daar een verband tussen. Bij een volgende onderhoudsbeurt even naar laten kijken maar.
- Hoewel de stoelen lekker zitten en het leer ook heel fijn is, zijn de zittingen van de voorstoelen naar onze smaak iets te kort. Hierdoor mist wat steun voor je bovenbenen. Inmiddels al wel wat aan gewend, maar ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen op een wat langere vakantierit.

Al met al geen grote punten, dus tot nu toe vooral erg tevreden met de aankoop van onze Mazda 5!

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mazda 5? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 5
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Mazda 5 2.0 TOURING AUTOMAAT 7 PERSOONS AIRCO PDC

    Mazda 5 2.0 TOURING AUTOMAAT 7 PERSOONS AIRCO PDC

    • 2008
    • 139.985 km

    € 7.850

    Mazda 5 2.0 TOURING

    Mazda 5 2.0 TOURING

    • 2009
    • 154.000 km

    € 6.850

    Mazda 5 2.0 CiTD 105KW | BUSINESS 7-PERS | NAVI

    Mazda 5 2.0 CiTD 105KW | BUSINESS 7-PERS | NAVI

    • 2009
    • 318.112 km

    € 2.450

Meer Mazda 5 occasions

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 5 specificaties
  • Mazda 5 occasions
  • Mazda 5 video's
Advies en informatie
  • Mazda 5 tests
  • Mazda 5 gebruikersreviews
  • Mazda 5 index
PREMIUM
Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

Misschien wel de leukste vrijetijdsauto is de roadster. We zetten de Mazda MX-5 en de Fiat...

Lees meer
 

Mazda 5 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    • 31 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 (2008)

    Mazda 5 (2008)

    4
    • 19 augustus 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 CiTD lp Family Edition (2010)

    Mazda 5 2.0 CiTD lp Family Edition (2010)

    8
    • 17 juli 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 CiTD hp Katano (2010)

    Mazda 5 2.0 CiTD hp Katano (2010)

    7
    • 13 februari 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 1.8 Executive (2008)

    Mazda 5 1.8 Executive (2008)

    1
    • 12 februari 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 1.8 Executive (2008)

    Mazda 5 1.8 Executive (2008)

    17
    • 11 september 2008
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 Executive (2005)

    Mazda 5 2.0 Executive (2005)

    1
    • 25 december 2020
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 Executive (2005)

    Mazda 5 2.0 Executive (2005)

    1
    • 25 december 2020
  • PREMIUM
    Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 - Ford Grand C-MAX - Nissan Qashqai+

    Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 -...

    • 7 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 1.6 CiTD S (2011)

    Mazda 5 1.6 CiTD S (2011)

    3
    • 6 mei 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Mazda 5 - Ford i-Max

    De Tweeling: Mazda 5 - Ford i-Max

    27
    • 3 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 1.8 Touring (2007)

    Mazda 5 1.8 Touring (2007)

    3
    • 17 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 GT-M (2011)

    Mazda 5 2.0 GT-M (2011)

    4
    • 30 juli 2013
  • Nieuws
    Mazda 5 fris het nieuwe modeljaar in

    Mazda 5 fris het nieuwe modeljaar in

    34
    • 15 februari 2013
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2002)

    Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2002)

    3
    • 4 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 2.0 TS (2010)

    Mazda 6 2.0 TS (2010)

    3
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    Mazda 626 (1984) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 626 (1984) - Liefhebber Gezocht

    42
    • 2 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    5
    • 1 augustus 2022
  • Autotest
    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier generaties

    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier...

    56
    • 31 juli 2022
  • Nieuws
    Mazda 323F (1990) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 323F (1990) - Liefhebber Gezocht

    60
    • 19 juli 2022
  • PREMIUM
    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion...

    • 19 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden