en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 5 2.0 TS Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 139.211 km |
KM-stand laatst | 142.243 km |
Na bijna 4 jaar in een Nissan Almera Tino uit 2004 te hebben gereden, was het tijd voor iets nieuws. Hoewel de Tino goed beviel en technisch nog prima was, zaten er wat grotere onderhoudskosten aan te komen en had de auto een kapotte voorbumper die provisorisch vastzat met duck tape. Vanwege inmiddels drie kids en de wens tot iets meer luxe (met name cruise-control) zijn we daarom op zoek gegaan naar een wat jongere 6 of 7-zitter. Ons wensen/-eisen lijstje was als volgt:
- Liefst vanaf bouwjaar 2010
- minimaal 6 zitplaatsen
- max. 150.000 km
- cruise control, navigatie en trekhaak aanwezig
- automatische versnellingsbak
Op basis van dit lijstje zijn we begonnen met de online zoektocht. Al snel was de zoektocht beperkt tot de volgende vier zevenzitters: Peugeot 5008, Opel Zafira, Toyota Corolla Verso en de Mazda 5. Op basis van vele autoreviews en gehoorde ervaringen her en der de Peugeot maar laten vallen. Vervolgens proefgereden met een Corolla Verso, maar met name de semi-automaat daarvan beviel niet erg goed, voor mijn gevoel had de halfautomaat trage en schokkerige schakelmomenten. Uiteindelijk kwamen we een mooie Mazda 5 tegen bij een autohandelaar in Drenthe. De Mazda zag er op de foto's gelijk goed uit en paste volledig binnen het wensen/eisenlijstje, uitgezonderd het bouwjaar (2009). Snel een proefrit geboekt en dat beviel goed, de auto reed erg fijn en bleek bovendien enorm volledig te zijn uitgerust. Wel was er een rammel te horen bij het remmen en leek het stuur wat te trillen. Uiteindelijk een deal kunnen sluiten en de rammel/trilling is (na een aantal weken en een wat vervelende discussie over en weer) verholpen; er bleek een remschijf krom te zijn waardoor uiteindelijk de remklauw linksvoor en zowel de remschijven als -blokken aan de voorzijde vervangen moesten worden. Koste even wat moeite, maar hierna waren de problemen dan ook gelijk als sneeuw voor de zon verdwenen.
De eerste indruk van de auto: wat een ongelofelijk fijne en comfortabele reiswagen! De motor is krachtig genoeg voor de auto (bijna 150 pk), maar is echt heel stil. Afgezien van stevig optrekken is het motorgeluid bijna niet aanwezig in het interieur. Daarnaast is de auto - helemaal vergeleken met de Tino - erg goed geveerd; hobbels en drempels worden comfortabel gladgestreken. De auto is heel soepel te rijden en de automaat schakelt zijdezacht, de overgang van de versnellingen is praktisch niet te voelen. Daarnaast is de auto dus lekker compleet afgewerkt, met o.a:
- Volledig lederen bekleding
- Parkeersensoren voor en achter + camera
- Cruise control incl. stuurbediening
- Stoelverwarming voor
- Regensensor
- Pioneer navigatiesysteem incl. DAB+ en draadloze Apple carplay
- DVD-entertainmentsystem achterin (kids ook happy)
Verder is de Mazda 5 ook een erg praktische en fijne gezinswagen. De auto is niet van het formaat slagschip zoals bijvoorbeeld Ford Galaxy of VW Sharan, maar heeft wel lekker de ruimte voor zowel de kids alsook de nodige spullen (kinderwagen etc.) die mee moeten. In de praktijk rijden we met de 7e stoel neergeklapt om de grotere spullen kwijt te kunnen; met de derde zitrij helemaal omhoog is de bagageruimte wel wat aan de beperkte kant. De auto is feitelijk een 6+1 in plaats van een volledige 7-zitter; de middelste stoel van de 2e zitrij is beduidend kleiner dan de andere twee stoelen. In de praktijk is deze voor de kinderen overigens prima te gebruiken, maar we hebben deze voor ons zelf niet nodig. We zijn heel benieuwd hoe de auto bevalt tijdens een wat langere rit; dat gaan we tijdens de zomervakantie meemaken.
Inmiddels een paar maanden en circa 3.000 km verder. We rijden met veel plezier in de Mazda 5. Zoals eerder al aangegeven rijdt de auto erg comfortabel; met de cruise-control aan op 80 en 100 wegen is het heerlijk 'zoeven'. Op zo'n moment is het bandengeluid/rijwind meer aanwezig dan het motorgeluid. Ook de automaat is echt heel fijn; schakelmomenten zijn nauwelijks merkbaar en de automaat reageert vlot op gas bijgeven. Ik las overigens ook dat het motorgeluid en de automaat de twee belangrijkste punten zijn die zijn aangepakt bij de eerste facelift van de Mazda5. In die zin ben ik blij dat we de faceliftversie hebben en niet de eerste versie.
Je merkt wel dat de auto vooral gemaakt is voor comfortabel afstanden afleggen; even hard de bocht door jagen is (logischerwijs) niet de sterkste kant van deze Mazda. Als een bocht wat te hard genomen wordt helt de auto snel al iets over. De auto heeft lekker veel trekkracht onderin maar kan zowel vlot als rustig gereden worden. Met het oog op het brandstofverbruik en vooral de huidige benzineprijzen proberen we een wat beheerste rechtervoet aan te houden; tot nu toe zit het gemiddelde verbruik dan ook op zo'n 12,3 kilometer per liter. Dit zit zelfs een tikje boven de fabrieksopgave, dus dat valt me alles mee. Ik probeer dan ook wel echt rustig op te trekken en vooral kleine ritjes te vermijden; als er veel korte ritten verreden worden merk je dat gelijk aan het verbruik.
Qua praktisch gebruik bevalt de auto ook goed, stoelen zijn makkelijk te verschuiven of in te klappen. De kinderen hebben ruimte genoeg, ook op de derde zitrij. De oudste is nu bijna 1,5 meter en heeft vooralsnog genoeg ruimte, ben wel benieuwd hoe dit wordt als ze allemaal groter worden. De stoelen zitten lekker en (met de zevende stoel plat) is er ook bagageruimte genoeg. Hoewel ik van te voren niet zo'n fan was van de schuifdeuren achter (busjesgevoel), moet ik nu toch zeggen dat ze in de praktijk erg goed bevallen. Geen angst meer dat een van de kids op een volle parkeerplaats of parkeergarage ineens de achterdeur openzwaait tegen een andere auto aan. Ook werken ze lekker licht en heb je een mooie grote opening als ze geheel open staan.
Nu we de Mazda een poosje rijden vallen natuurlijk ook een paar (vooralsnog kleine) nadelen op. De belangrijkste zijn:
- Geen normale intervalstand voor ruitenwisser voor. Bij de uitvoering met een regensensor is de intervalstand vervangen door de automatische stand op basis van de regensensor. Persoonlijk vind ik de regensensor wat te overgevoelig, ook al is die gevoeligheid wel in te stellen. Voor mijn gevoel doet dat instellen weinig met de frequentie. Vooral bij kleine buitjes blijven de ruitenwissers in autostand te vaak heen en weer gaan waardoor de ruitenwisserrubbers al snel gaan piepen. Een normale intervalstand zou op zo'n moment prettiger zijn. Het vreemde is dat de achterruitenwisser wél een intervalstand heeft, maar die gebruik je in de praktijk eigenlijk nooit.
- De auto is best zijwindgevoelig. Op vlakke open stukken (en die heb je nogal eens in Nederland) voel je een zijwind vrij snel aan je stuur; bij een wat hardere wind moet je telkens wat corrigeren. Uiteraard niet onlogisch bij dit formaat auto, maar het valt me meer op dan bij de Tino die niet eens zo heel veel kleiner was.
- De auto lijkt best wat olie te verbruiken, na ca. 2.500 km de olie gecheckt en op de peilstok was praktisch geen olie te zien. Snel een litertje erbij gegooid dus. Dit dus even goed in de gaten houden de komende tijd.
- Na een regenbui loopt er water in de achterklep bij het openen ervan. Dit water lijkt uit het gedeelte van het 3e remlicht te komen; laatstgenoemde werkt overigens ook niet meer dus wellicht zit daar een verband tussen. Bij een volgende onderhoudsbeurt even naar laten kijken maar.
- Hoewel de stoelen lekker zitten en het leer ook heel fijn is, zijn de zittingen van de voorstoelen naar onze smaak iets te kort. Hierdoor mist wat steun voor je bovenbenen. Inmiddels al wel wat aan gewend, maar ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen op een wat langere vakantierit.
Al met al geen grote punten, dus tot nu toe vooral erg tevreden met de aankoop van onze Mazda 5!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren