Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2021)

Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2021)
Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2021)Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2021)Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2021)Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2021)Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2021)Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2021)Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2021)Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2021)Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2021)

Uitvoering3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury
Bouwjaar2021

1e ervaringen

Eerste ervaringen

Sinds afgelopen vrijdag de gelukkige bezitter van een nieuwe Mazda 3 2.0 Skyactive-X luxury automaat met I-Active Sense pakket en afneembare trekhaak (Brink). Het betreft een showroom model, maar er was nog niet mee gereden. Deze auto gekocht bij Mulder Mazda in Barendrecht. Hier was mijn CX 3 sinds de aanschaf in onderhoud, wat me echt zeer goed bevallen is. Bij mijn vorige Mazda zijn een aantal zaken onder garantie zeer goed verholpen zonder "gezeur" en met een goed resultaat. De CX-3 beviel nog prima, maar na 2 jaar vond ik het weer eens leuk om wat nieuws te kopen.
De aanschaf van deze 3 was echt heel prettig door de nette en fijne verkoper. Niet opdringerig en het persoonlijk en ongedwongen contact maakte het een fijne ervaring.
Ik heb 20 jaar Seat en Skoda gereden, maar ben, naast de fijne rijeigenschappen van Mazda's, ook zeer positief verrast door de service- en klantgerichtheid van deze dealer en dealerorganisatie/importeur. Mede hierdoor en natuurlijk voornamelijk door de in mijn ogen prachtige modellen die ze maken en de goede prijs/kwaliteit en rijeigenschappen, een reden om een Mazda fan te worden.

Motor

En dan nu over de Mazda 3 2.0 Skyactive X automaat. Dit is nog de "oude" X-versie met 180 PK en 224 nm koppel bij 3000 tpm. Dat koppel lijkt niet veel voor zo'n grote motor, maar als je naar de koppelkromme kijkt, zie je dat er al bijna 150 nm beschikbaar is bij 1000 tpm, 180 bij 1500 tpm en 200 nm bij 2000tpm. De moraal van dit verhaal, de auto laat zicht soepel rijden, ook vanaf lage toerentallen. Voor het gevoel krijg je niet zo'n duw in de rug als met een kleine turbo, maar in de praktijk ben je er (net zo) soepel en vlot mee onderweg. Tot de 100 kmpu hoor je de motor eigenlijk niet. Je rijdt dan met hele lage toerentallen, het enige geluid zijn de banden en het geluid van de (denk ik) compressor die je zachtjes hoort blazen bij lage toerentallen. Als je de radio aan hebt hoor je zelfs dat niet eens. Bij 120 kmpu hoor je de motor licht brommen, maar het blijft aangenaam stil in de auto, ook op hogere snelheden.
In mijn geval moet de auto 180 pk hebben. Vanwege het inrijden, auto staat nu op ongeveer 1000 km, ben ik nog niet ver boven de 4000 tpm geweest om dit vermogen aan te spreken. Mijn eerste indruk is dat dit een hele fijne en beschaafde motor is. Stationair voel je de motor niet draaien en hoor je hem buiten haast niet.
Als je de motorkap open trekt ligt er een imposant blok. De motorruimte is eigenlijk volledig gevuld met motor, vandaar de lange "neus" van de auto waarschijnlijk ;-).

Verbruik

De auto moet op papier heel zuinig zijn. Nu is het wat winderig weer en de auto ben ik nog aan het inrijden. Het verbruik over de laatste 800 km is ongeveer 6,6 liter op 100 km (1 op 15,1). Dit met voornamelijk snelweg kms bij 120 kmpu en een rit naar de Ardennen (Luxemburg). Ik hoop en verwacht dat dit na het inrijden nog beter wordt. Kanttekening hierbij is dat de auto op mijn verzoek is afgeleverd met Vredestein Quatrac Pro All Season banden. Deze rijden perfect, zijn alleen niet de zuinigste en stilste in deze klasse, maar voor deze bandenmaat is er niet heel veel keus.

De automaat schakelt ook in deze auto weer perfect. Nagenoeg onvoelbaar, stil, snel en soepel en alert. Ook de sportstand is goed bruikbaar. In de CX-3 bleef de motor dan te lang in een lage versnelling hangen, maar hier schakelt hij gewoon tijdig door als je niet te veel gas blijft geven. Ik snap niet waar de autopers zo over zeurt, gewoon een prima schakelende en vooral betrouwbare bak. Dit laatste bleek ook uit een Autobild duurtest waarbij de automaat gekoppeld aan de diesel met veel meer koppel na 100.000 km geen enkele slijtage vertoonde in een CX-5.

Exterieur

Nu komt er een deels smaakgevoelig onderdeel, het exterieur. Ik vind het echt een prachtige auto. Vanuit alle hoeken een imposant design. Ook mensen aan wie ik de auto heb laten zien zijn positief verrast. De afwerking van buiten is perfect. Overal kleine en gelijke naden tussen portieren en overige carrosseriedelen. De chromen rand onder de ramen geeft een chique uitstraling. De auto is gelukkig voorzien van 2 echte mooie uitlaatpijpen. Geen nep uitsparingen in de kunststof bumper. Wel jammer dat je van de genoemde afneembare Brink trekhaak nog net het aansluitstuk onder de bumper uit ziet steken, van de afneembare onder de CX-3 was na verwijdering echt niks te zien.

De 18 inch velgen zijn zwart, wat bij deze witte auto mooi staat en lekker makkelijk is, omdat je er bijna niks op ziet.
De auto is geheel voorzien van (adaptieve) Led verlichting, waarmee je in het donker een perfect zicht hebt en wat er ook nog eens mooi uitziet.

Interieur

Ook dit is deels smaakgevoelig, maar over de afwerking en gebruikte materialen is geen twijfel. Deze is erg goed en netjes. Alle interieurdelen sluiten netjes op elkaar aan en alles wat je met handen of benen kan aanraken is van mooi zacht materiaal. Er zijn op hele slechte wegen (nagenoeg) geen rammels te horen en dat geeft een "premium" gevoel van rijcomfort.

De ruimte voorin is prima. Ik ben zelf 1,81 meter lang en kan dan ook prima achter mijzelf zitten achterin. Het is niet de ruimste in zijn klasse, maar zeker prima en meer dan voldoende. Ik lees in sommige testen dat het wat benauwd achterin is door de donkere ramen en donkere dakbekleding. Ik vind dit juist een fijne en luxe uitstraling hebben. De zit achterin is overigens prima. Heerlijke bank met middenarmsteun en ook achterin dezelfde luxe afwerking van de portieren met zachte materialen, dat zie je nog wel eens anders in deze klasse. Ook het interieur is volledig voorzien van Led verlichting.

Dan de kofferbak, deze is voor een dergelijke auto prima van een bruikbaar formaat. Wel heeft de auto een hoge tildrempel wat met zware bagage lastig kan zijn. De afwerking van ook de kofferbak is met mooie zachte materialen perfect.

Deze auto is voorzien van het Bose audio systeem (12 speakers) wat echt heel goed klinkt. Voorin lijkt het soms een concertzaal door het ruimtelijk effect en de mooie volle bas, zonder teveel te dreunen.

De tellerunit is deels digitaal en deels analoog. Ik vind het prachtig. Mooi rustig en toch uitgebreid. Het Head-Up display geeft de relevante snelheids- en navigatieinformatie recht in het zicht wat prettig is. De auto is voorzien van Apple carplay en Android Auto (gebruik ik), wat prima werkt. Hiervoor is wel een kabel nodig, maar je kunt je telefoon in de middenconsole (onder armsteun uit zicht) leggen waar ook een USB aansluiting in zit zodat je deze niet ziet.

Het navigatiesysteem is helder en overzichtelijk. Niet heel groot, maar waarom zou je formaat tablet in je auto willen als de navigatie aanwijzingen voor je op de ruit staan en je toegesproken wordt? Het laat zich intuïtief bedienen met de centrale knop op de middenconsole. Het is geen touchscreen dus geen vette vingers op 't scherm.

Op het scherm heb je tevens zeer scherp beeld van de 360 graden camera. Erg handig met inparkeren.

De veiligheidsuitrusting is zeer uitgebreid. Lane departure warning met actieve rijstrook-assistentie, dode hoek waarschuwing, waarschuwing voor kruisend verkeer voor en achter met actieve remingrepen, adaptieve cruise control, file assistent etc. Teveel om op te noemen. Daarnaast ook nog eens een topscore in de Euro NCAP crash test. Een veilig gevoel.

Weggedrag

De auto is redelijk straf geveerd, maar niet oncomfortabel. Ik vind het een heel prettige combinatie van vering en demping, stevig maar niet heel stug. De lage banden zijn iets minder comfortabel wellicht, maar geven de auto een zeer strak weggedrag, waarmee het leuk sturen is op bochtige wegen. Deze besturing is prima. Stevig en direct en niet al te licht.

Prijs

De mazda 3 is zeker geen koopje, maar als je kijkt naar de (veiligheids) uitrusting die je krijgt voor de vanafprijs heb je echt een rijk uitgeruste, degelijke en mooie auto. Vanaf de basisuitvoering en zeker in deze luxury uitvoering kom je niks tekort. Een prachtig lederen interieur, mooie grote lichtmetalen velgen, Bose Audio, head-up dislay, radar cruisecontrol led verlichting etc.

Ik ga nu wat meer kms maken en zal deze review regelmatig updaten bij positieve en (hopelijk niet) negatieve ervaringen. Vanwege het lage aantal KM's, geef ik betrouwbaarheid en gebruiks/verbruiks- kosten, vooralsnog, ook 4 sterren. Op basis van mijn eerste ervaringen en de reacties die ik van mensen krijg, snap ik niet dat je deze auto nog relatief weinig ziet op de Nederlandse wegen. Het is een betaalbare, zeer fijn rijdende en zeer netjes afgewerkte auto die er ook nog eens erg goed uitziet.

3500 km

Zo, we zijn weer een fors aantal, erg fijne kms verder. Afgelopen weekend naar het Zwarte Woud gereden. Auto rijdt ook heerlijk op de autobahn. Stabiel en ook op hogere snelheid nog lekker stil. Nu de motor ingereden is een paar keer flink toeren gemaakt. Je voelt dat de 180 pk er in zitten, zodra je boven de 4000 tpm komt. Wat ik in andere reviews en testen las, was dat je bij omschakelen van spcci naar reguliere verbranding een schokje voelde. Dat is bij mijn motor verholpen. Perfect lineair optrekken. Ook de binnendoor weggetjes hier zijn een genot. Je mag hier 100 op zeer bochtige weggetjes waar 60 eigenlijk al te hard is😁. Zeer strakke wegligging en ondanks dat toch comfortabel genoeg. Auto is net als de cx3 voorzien van schakelpaddels aan het stuur. Moderne automaten schakelen erg snel op waardoor je vaak (te) laag in toeren zit. In Nederland gaat dat prima maar in de bergen wil je vaak wat meer toeren. Dat is zo bij deze motor maar dat was ook bij eerder gereden TSI motoren zo, ook daar kwam t koppel pas vanaf 1500 tpm. Dit is op te lossen met de sportstand, maar ook het zelf schakelen is op sportievere ritjes op deze bochtige weggetjes erg leuk. De automaat reageert snel op de commando's via de flippers dus dat is een leuke gadget.

Het verbruik op de autobahn is stevig maar met een redelijk zware auto toch netjes denk ik. 1 op 14,6 bij lekker doorrijden met gemiddeld zo'n 130/140 kmpu. Geen olieverbruik in afgelopen 3500 km gehad, dat is netjes met inrijden en nu stevig doorrijden op de autobahn.

Niks te zeuren dan? Eigenlijk niet maar 3 dingen die opvallen, ik vind de sleutel in tegenstelling tot de rest van de auto wat goedkoop aanvoelen. Hij voelt erg licht en glad aan. En de ruitensproeier, die verbruikt behoorlijk wat water bij 1 keer sproeien, wat dan langs het zijraam stroomt. Dit valt natuurlijk in de categorie muggenziften maar ik moet toch wat iets negatiefs verzinnen 😃.

Een ander vervelender ding is, dat soms na een aantal keer achter elkaar starten, het audio systeem geen geluid meer geeft. Vanmorgen op de weg terug naar huis gebeurde dit nu voor de 3e keer sinds ik hem heb. Software had vorige week de nieuwste update gehad, waarmee ik hoopte dat het over was. Alle hulpsystemen geven nog wel geluid alleen radio en bluetooth niet. Oplossing is de auto uitzetten. Op slot doen en dan na ongeveer 2 minuten weer te starten, dan werkt het weer. Ook kan je het hele systeem resetten naar fabrieksinstellingen. Nadeel van dit laatste is dat je echt alles opnieuw moet instellen incl. thuisadres in navigatie etc.

Zijn er meer Mazda 3/CX30-rijders die dit wel eens gehad hebben?

Radio module vervangen

Zo we zijn inmiddels weer een fors aantal fijne kms verder. Een tijdje terug is de audio module vervangen vanwege het zeer sporadisch uitvallen van het geluid, na het kort achter elkaar starten van de auto. Dit heeft helaas niet geholpen. Een enkele keer, zeg 1 keer in de 50 keer starten heb je geen geluid. Dit is vervelend maar niet onoverkomelijk. Auto 3 minuten afsluiten en het is weer over. Er is vooralsnog geen oplossing hiervoor. Daarom voor betrouwbaarheid nog steeds 4 sterren.

Verder rijdt de auto heerlijk. Het verbruik blijft zo steken op 6,4 liter op 100 km. Dat is op zich netjes, maar ik had eigenlijk toch iets zuiniger verwacht. Nu is het wel winter dus wellicht dat het in het voorjaar bij hogere temperaturen, weer wat beter wordt.

De Skyactiv-X motor bevalt prima. Geen storingen en nauwelijks olieverbruik ondanks de inrijfase (0,3 liter bijgevuld in de afgelopen 11000 km om peil op max te houden). De motor is echt lekker rap. Ook de automaat is een fijne combi met deze motor. Zag dat de handbak de 100 in de 2 haalt, de automaat in de 3, die versnellingen zijn net wat korter blijkbaar waardoor de auto toch soepel aanvoelt. Bij temperaturen onder 0 valt op dat de koude motor echt een beetje als een diesel klinkt, wat zodra op temperatuur, weer weg is. Bij temperaturen (ruim) boven nul hoor je dat niet. Ook laat de koppelomvormer wat meer slip toe bij koud weer op de 1e kms om de olie op te warmen, dit viel me vooral in de bergen op bij een recente vakantie waar ik gelijk een stuk bergop moest. Ik had hierover al gelezen op een Duits Mazda forum maar dat zelf nog niet zo ervaren. Verder blijf ik de automaat gewoon prettig vinden, zeer soepel, snel en stil schakelen.

Een goede vriend van me is inmiddels ook zeer enthousiast geworden over de Mazda 3 en heeft ook een Mazda 3 (sedan) besteld inmiddels. Voorafgaand met hem proefgereden in een mazda 3 met 122 PK Skyactiv-G en een Mazda 3 Skyactiv-X met 180 PK, beide met handbak, bij Mulder Mazda in Barendrecht. Hier is ook hij zeer prettig geholpen. Ik heb tijdens zijn testritten ook even mogen rijden, om te voelen wat het verschil is tussen beide motoren én de handbak en automaat. De 122 pk viel mij heel erg mee (door de verhalen in testen dat je koppel mist), als je normaal rijdt dan merk je eigenlijk alleen boven de 4000 tpm dat de X sterker is, maar de G is zeker een zeer prettige motor.

Ik ben nog steeds erg blij met de keuze voor de Mazda 3. Het is gewoon een erg mooie en fijn rijdende auto die, zonder dat het merk zich zo profileert, haast "premium" aanvoelt qua afwerking en materialen. Ik lees in veel reacties bij Mazda testen (hier en op Youtube) in de reacties nog steeds dat het roestbakken zouden zijn. Dat is echt een onzin verhaal. Ook mijn Mazda is, ook qua onderstel, ondanks veel pekel in mijn wintervakantie van een tijdje terug en de vele regen sinds ik hem heb, nog steeds roestvrij. Mijn CX-3 was dat na 3 jaar ook, aan de boven en onderzijde. Ik zal me weer melden na de 1e beurt of bij bijzonderheden.

Caravantrekker

Inmiddels met Pasen de 1e ervaring met caravan. Dit is me uitstekend bevallen. De caravan van ongeveer 1100 kilo is een peuleschil voor de Mazda. Veelal kun je in de 6e versnelling rijden en bij tegenwind in de 5e versnelling. Koppel en PK's genoeg. De auto is zoals te verwachten door de lange wielbasis en stevige vering erg stabiel met caravan en hangt nauwelijks door aan de achterzijde bij 70 kilo kogeldruk. Het verbruik is met tegenwind en 100 kmpu stevig, zo'n 1 op 8 (heenweg met Pasen) terug met haast geen wind was het 1 op 10 dat viel dus weer mee. Gemiddeld dus 1 op 9. Gezien de ervaring nu ga ik er van uit dat de auto het ook in de bergen prima doet. Dat gaan we in juni weer beleven. Vrijdag gaat de auto voor de eerste beurt naar de dealer. Als daar bijzonderheden te melden zijn, meld ik me weer. Verbruik blijft stabiel (ex caravan ritten op ongeveer 6,4 liter per 100 km. In de afgelopen 18000 km 0,5 liter olie bijgevuld om peil op max te houden. Dit laat zich bij warme motor trouwens lastig aflezen ;-).

Smet(je) op het blazoen

We zijn weer een flink aantal fijne kms verder, dus weer een kleine update. De auto rijdt nog steeds heerlijk, geen moment spijt van de aanschaf. In juni met de auto met caravan naar Italie geweest. Ook in de bergen een heerlijke caravantrekker. Vermogen genoeg om ook met caravan zeer ontspannen te rijden. Ook dan is de wegligging top. Wat opvalt bij hoge temperaturen is dat de motortemperatuurmeter in de mazda ook echt beweegt. Bij lange hellingen omhoog bij 35 graden loopt ie op naar 100 graden om vervolgens weer terug te zakken naar 90-95. Bij mijn vorige Seats bleef de temp meter altijd op 90 staan, maar dat is blijkbaar om je gerust te stellen. De olietemp liep daar op tot soms 125 graden, dus dan zou de koelvloeitstof ook wat moeten bewegen ;-).

Klein probleempje gehad helaas, half mei op de eerste hete dag van het jaar merkte ik onderweg dat het toch wel erg warm bleef in de auto. De airco deed het niet meer. Ik had hem voor die tijd nog niet echt gebruikt dus weet niet of het al langer was. Kon gelukkig erg snel bij mijn garage terecht, waar de diagnose was dat er bij sommige Mazda 3 modellen een te korte aansluitkabel aan de compressor bleek te zitten die de storing veroorzaakte. Dit kon dus snel opgelost worden gelukkig! Derhalve voor betrouwbaarheid nog steeds maar 4 sterren helaas, het is allemaal niet erg maar toch vervelend.

De motor bevalt nog erg goed. Het verbruik zakt nog langzaam iets, zit nu op 6,3 liter op 100 km gemiddeld (zonder caravanritjes, dan is het ongeveer 11 liter op 100 km). Dat is netjes maar niet extreem zuinig.

Op naar de 40.000 KM!

PRIVATE LEASE Mazda 3

Mazda
Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 122 (5D/6H)

Mazda
Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 122 (5D/6H)