en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | IS 200 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 148.000 km |
KM-stand laatst | 232.000 km |
De Lexus IS heeft voor een Japanner een vrij clean en ingetogen design. Met simpele lijnen ziet hij er krachtig en snel uit. Wat voorbeelden:
- De flared arches: de nogal schuin uitlopende, mooi gevulde wielkasten vanuit de motorkap.
- De korte overhang vóór.
- De motorkap met een welving in de langsrichting. Dan wordt je er als bestuurder altijd aan herinnerd dat er een grote 6 in lijn motor onder zit.
- De zijlijn die voor oploopt, wat vlakker wordt bij de raampartij en bij de kofferruimte weer oploopt.
- De lichte spoilerrand in de rand van het kofferdeksel
- De slanke dorpels die hinten naar sideskirts.
- De schuine achterruit, die een coupé vorm benadert.
- Het dashboard, met de eigenzinnige klokken. Als bestuurder ben je er telkens van bewust iets speciaals te rijden.
De algemene indruk is dat de IS200 een fijne rijdersauto is. Communicatieve besturing, weggedrag is heerlijk door de double wishbone wielophanging rondom. De vering is een goed gelukte combinatie van comfortabel en sportief. De motor heeft een heerlijke respons en geluid. De power zit in de bovenkant van het toerengebied, en dat geeft je wel een glimlach op het gezicht. De auto kan wel meer vermogen en koppel aan, sommigen zullen dat missen. Een heerlijke zesbak, in 5 trek je nog door tot bijna 200, bij 225 op de teller rij je in 6 in de toerenbegrenzer.
De IS200 heeft de nadelen qua ruimte die ook andere sedans kennen. De auto is niet erg breed. De zitpositie kan beter als je lange benen hebt, het stuur kan dan niet ver genoeg naar je toe en de stoelzittingen zijn aan de korte kant. Achterin zit je nog net goed als je 1.85 bent. De kofferbak (met volwaardig 17inch reservewiel) is 400 liter en heeft alleen een skiluik, geen neerklapbare achterbank. Dat komt de stijfheid van de double wishbone wielophanging ten goede moet je maar denken. Het kofferdeksel draait op beugels die onhandig diep op de bagage kunnen drukken.
Het verbruik is tussen 1 op 8 in de stad en 1 op 12 op de snelweg. Tankinhoud is 70 liter, in 2006 heb ik af en toe voor meer dan 100 euro getankt. Wegenbelasting betaal je op basis van het gewicht van 1335kg en dat valt best mee. Onderhoudskosten zijn in orde, hij kent geen zwakke punten. Al heeft de zescylinder elke 150.000km een nieuwe distributieriem nodig en elke 90.000km zes dure iridium bougies. Bij Lexus ligt het uurloon wat hoger dan bij Toyota, maar je kijgt daar dan wel een andere Lexus voor mee.
Lexus IS200 (1999)
Hij is al weer meer dan 10 jaar niet meer in mijn bezit, maar ik mis hem nog steeds. Sindsdien nog een keer in Scheveningen gespot, en onlangs nog op de A10 West. De huidige eigenaar vond de Lexus achterlichten blijkbaar niet mooi, en ook het kofferdeksel heeft een deukje, maar hij leeft nog en ik vind het nog steeds een van de mooist gelijnde sedans.
.
2003, aangeschaft met 145.000 km op het mooie sporthorloge instrumentarium. De goedkoopste die ik kon vinden, toch was het een smak geld voor me. En hij was nog niet helemaal hoe ik hem wilde hebben. Daarover later meer. Echt ik heb nog nooit zoveel tijd besteed aan - en met - een auto als deze. Je kijkt om. Je kijkt uit het raam. Je maakt de hele tijd ommetjes. De combinatie van uiterlijk, interieur, gevoel, lichtvoetigheid, wendbaarheid, motorgeluid, versnellingsbak, de IS200 blijft je aantrekken.
Met de IS200 kwam ik in contact met de Europese Lexus Owners Clubs, in Duitsland en UK. Een toen nog kleine en hechte community. Ik ben best een zelfsleutelaar en bij de Lexus Owners Club werd ik met het tuning virus besmet. Dit begon met het lakken en bestickeren van de remklauwen tot het zelf monteren van een 2e hands Kompressor tijdens de Japanese Auto Extravaganza in Engeland - op een grasveld. Erg veel geleerd over de IS200 via het forum en ook erg veel bijgedragen. Ik hou het hier kort :)
MOTOR - De IS200 heeft een zes-in-lijn blok dat stamt van de 2000GT uit 1967. Met de moderne 24v VVT-i kop levert ie 155pk en 195Nm. Ik had hiervoor 2 kleine Mazda V6-en die zeer mooi lopen, maar een zes in lijn is wat mij betreft het summum van geluid en raffinement. Een V6 brult, een 6 in lijn huilt. Kippenvel.
VERSNELLINGSBAK - een Aisin close ratio 6-bak die ook in de MX-5 voorkomt. Schakelt als een geweerbout. Helpt je het toerental boven de 4500 te houden voor enthousiast rijden. De IS 200 Sport heeft een Torque Sensing (Torsen) sperdifferentieel, en dat wilde ik ook. Heb ik via de Lexus Owners Club van een 2e hands Toyota Altezza geregeld.
BESTE MOD - de Kompressor met intercooler. Een kit van TTE in Keulen, en geeft 50pk en 50Nm extra. Dit is een schroeftype, als in de C180 van Mercedes Benz. Geeft een constant volume in tegenstelling tot een constante druk zoals een turbo. Bij de Benz wordt ie met een magneetkoppeling ingeschakeld, bij de IS200 is die koppeling vastgeschroefd en loopt ie altijd mee. De Kompressor doet met het janken wel wat afbreuk aan de verfijning van de IS200, maar geeft hem de power die je graag wenst. Over de technische eigenaardigheden kan ik pagina's vullen :)
2008, ons 3e kind kwam eraan en de IS200 werd een tijd-en-ruimte probleem. Hij werd grotendeels teruggebouwd naar standaard en bij 232.000km ingeruild voor een Toyota Avensis Verso uit 2004, waar overigens opvallend veel technische details mee overeenkomen. Vooral de kompressor weer goed kunnen doorverkopen, ze zijn erg schaars en gewild.
Ai, de alineaspatiëring kwam niet door, sorry. De belangrijkste mods:
.
- TTE Kompressor met Fuel cut defender
- Spruitstuk zonder voorkats
- Altezza Torsen LSD
- TTE (Eibach) Veren - 30mm verlaging
- IS250 Sport 18" Zomervelgen, Originele 17" als Wintervelgen
- Raamfolie 35% verduistering achter
- 2e Hands Lederen interieur dank aan LOC
- Diverse verlichtingsmods
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.