Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Lexus
  • IS

Lexus IS 200 (1999) #6

autoreview

4
Lexus IS 200 (1999) #6
Lexus IS 200 (1999) #6Lexus IS 200 (1999) #6Lexus IS 200 (1999) #6Lexus IS 200 (1999) #6Lexus IS 200 (1999) #6Lexus IS 200 (1999) #6Lexus IS 200 (1999) #6Lexus IS 200 (1999) #6Lexus IS 200 (1999) #6
RX Men 8
  • RX Men 88
  • Gebruikersreview
23 december 2018 om 21:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIS 200
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf148.000 km
KM-stand laatst232.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Design

  • 232.000 km
  • 28 mei 2008

De Lexus IS heeft voor een Japanner een vrij clean en ingetogen design. Met simpele lijnen ziet hij er krachtig en snel uit. Wat voorbeelden:
- De flared arches: de nogal schuin uitlopende, mooi gevulde wielkasten vanuit de motorkap.
- De korte overhang vóór.
- De motorkap met een welving in de langsrichting. Dan wordt je er als bestuurder altijd aan herinnerd dat er een grote 6 in lijn motor onder zit.
- De zijlijn die voor oploopt, wat vlakker wordt bij de raampartij en bij de kofferruimte weer oploopt.
- De lichte spoilerrand in de rand van het kofferdeksel
- De slanke dorpels die hinten naar sideskirts.
- De schuine achterruit, die een coupé vorm benadert.
- Het dashboard, met de eigenzinnige klokken. Als bestuurder ben je er telkens van bewust iets speciaals te rijden.

De praktijk

  • 232.000 km
  • 28 mei 2008

De algemene indruk is dat de IS200 een fijne rijdersauto is. Communicatieve besturing, weggedrag is heerlijk door de double wishbone wielophanging rondom. De vering is een goed gelukte combinatie van comfortabel en sportief. De motor heeft een heerlijke respons en geluid. De power zit in de bovenkant van het toerengebied, en dat geeft je wel een glimlach op het gezicht. De auto kan wel meer vermogen en koppel aan, sommigen zullen dat missen. Een heerlijke zesbak, in 5 trek je nog door tot bijna 200, bij 225 op de teller rij je in 6 in de toerenbegrenzer.

De IS200 heeft de nadelen qua ruimte die ook andere sedans kennen. De auto is niet erg breed. De zitpositie kan beter als je lange benen hebt, het stuur kan dan niet ver genoeg naar je toe en de stoelzittingen zijn aan de korte kant. Achterin zit je nog net goed als je 1.85 bent. De kofferbak (met volwaardig 17inch reservewiel) is 400 liter en heeft alleen een skiluik, geen neerklapbare achterbank. Dat komt de stijfheid van de double wishbone wielophanging ten goede moet je maar denken. Het kofferdeksel draait op beugels die onhandig diep op de bagage kunnen drukken.

Het verbruik is tussen 1 op 8 in de stad en 1 op 12 op de snelweg. Tankinhoud is 70 liter, in 2006 heb ik af en toe voor meer dan 100 euro getankt. Wegenbelasting betaal je op basis van het gewicht van 1335kg en dat valt best mee. Onderhoudskosten zijn in orde, hij kent geen zwakke punten. Al heeft de zescylinder elke 150.000km een nieuwe distributieriem nodig en elke 90.000km zes dure iridium bougies. Bij Lexus ligt het uurloon wat hoger dan bij Toyota, maar je kijgt daar dan wel een andere Lexus voor mee.

Mijn mooiste

  • 232.000 km
  • 28 mei 2008

Lexus IS200 (1999)

Hij is al weer meer dan 10 jaar niet meer in mijn bezit, maar ik mis hem nog steeds. Sindsdien nog een keer in Scheveningen gespot, en onlangs nog op de A10 West. De huidige eigenaar vond de Lexus achterlichten blijkbaar niet mooi, en ook het kofferdeksel heeft een deukje, maar hij leeft nog en ik vind het nog steeds een van de mooist gelijnde sedans.
.
2003, aangeschaft met 145.000 km op het mooie sporthorloge instrumentarium. De goedkoopste die ik kon vinden, toch was het een smak geld voor me. En hij was nog niet helemaal hoe ik hem wilde hebben. Daarover later meer. Echt ik heb nog nooit zoveel tijd besteed aan - en met - een auto als deze. Je kijkt om. Je kijkt uit het raam. Je maakt de hele tijd ommetjes. De combinatie van uiterlijk, interieur, gevoel, lichtvoetigheid, wendbaarheid, motorgeluid, versnellingsbak, de IS200 blijft je aantrekken.

Met de IS200 kwam ik in contact met de Europese Lexus Owners Clubs, in Duitsland en UK. Een toen nog kleine en hechte community. Ik ben best een zelfsleutelaar en bij de Lexus Owners Club werd ik met het tuning virus besmet. Dit begon met het lakken en bestickeren van de remklauwen tot het zelf monteren van een 2e hands Kompressor tijdens de Japanese Auto Extravaganza in Engeland - op een grasveld. Erg veel geleerd over de IS200 via het forum en ook erg veel bijgedragen. Ik hou het hier kort :)

MOTOR - De IS200 heeft een zes-in-lijn blok dat stamt van de 2000GT uit 1967. Met de moderne 24v VVT-i kop levert ie 155pk en 195Nm. Ik had hiervoor 2 kleine Mazda V6-en die zeer mooi lopen, maar een zes in lijn is wat mij betreft het summum van geluid en raffinement. Een V6 brult, een 6 in lijn huilt. Kippenvel.

VERSNELLINGSBAK - een Aisin close ratio 6-bak die ook in de MX-5 voorkomt. Schakelt als een geweerbout. Helpt je het toerental boven de 4500 te houden voor enthousiast rijden. De IS 200 Sport heeft een Torque Sensing (Torsen) sperdifferentieel, en dat wilde ik ook. Heb ik via de Lexus Owners Club van een 2e hands Toyota Altezza geregeld.

BESTE MOD - de Kompressor met intercooler. Een kit van TTE in Keulen, en geeft 50pk en 50Nm extra. Dit is een schroeftype, als in de C180 van Mercedes Benz. Geeft een constant volume in tegenstelling tot een constante druk zoals een turbo. Bij de Benz wordt ie met een magneetkoppeling ingeschakeld, bij de IS200 is die koppeling vastgeschroefd en loopt ie altijd mee. De Kompressor doet met het janken wel wat afbreuk aan de verfijning van de IS200, maar geeft hem de power die je graag wenst. Over de technische eigenaardigheden kan ik pagina's vullen :)

2008, ons 3e kind kwam eraan en de IS200 werd een tijd-en-ruimte probleem. Hij werd grotendeels teruggebouwd naar standaard en bij 232.000km ingeruild voor een Toyota Avensis Verso uit 2004, waar overigens opvallend veel technische details mee overeenkomen. Vooral de kompressor weer goed kunnen doorverkopen, ze zijn erg schaars en gewild.

Belangrijkste Mods

  • 232.000 km
  • 28 mei 2008

Ai, de alineaspatiëring kwam niet door, sorry. De belangrijkste mods:
.
- TTE Kompressor met Fuel cut defender
- Spruitstuk zonder voorkats
- Altezza Torsen LSD
- TTE (Eibach) Veren - 30mm verlaging
- IS250 Sport 18" Zomervelgen, Originele 17" als Wintervelgen
- Raamfolie 35% verduistering achter
- 2e Hands Lederen interieur dank aan LOC
- Diverse verlichtingsmods

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Lexus IS? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Lexus IS
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lexus IS specificaties
  • Lexus IS occasions
  • Lexus IS video's
Advies en informatie
  • Lexus IS tests
  • Lexus IS gebruikersreviews
  • Lexus IS index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer
 

Lexus IS reviews

  • Gebruikersreview
    Lexus IS 200 Executive (2004)

    Lexus IS 200 Executive (2004)

    7
    • 27 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 200 (1999)

    Lexus IS 200 (1999)

    4
    • 16 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 200 Executive (2003)

    Lexus IS 200 Executive (2003)

    4
    • 5 april 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 200 (2000)

    Lexus IS 200 (2000)

    2
    • 31 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 200 Business (2004)

    Lexus IS 200 Business (2004)

    4
    • 5 april 2019
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 200 (1999) #6

    Lexus IS 200 (1999) #6

    4
    • 23 december 2018
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 200 Executive (2000)

    Lexus IS 200 Executive (2000)

    6
    • 1 februari 2016
meer reviews
Lexus IS 200 Compressor (1999) - Op de Rollenbank

Lexus IS 200 Compressor (1999) - Op de Rollenbank

43

Geen schande als de Lexus IS 200 Compressor niet direct een belletje doet rinkelen, want het...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 220d Business (2007)

    Lexus IS 220d Business (2007)

    1
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    1
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Executive (2006)

    Lexus IS 250 Executive (2006)

    5
    • 14 januari 2022
  • Lexus IS F - Op de Rollenbank

    Lexus IS F - Op de Rollenbank

    94
    • 13 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    12
    • 23 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business (2006)

    Lexus IS 250 Business (2006)

    9
    • 2 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    4
    • 7 augustus 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    5
    • 30 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus UX 250h Business Line (2019)

    Lexus UX 250h Business Line (2019)

    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 220d Business (2007)

    Lexus IS 220d Business (2007)

    1
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus ES 300h President Line (2020)

    Lexus ES 300h President Line (2020)

    7
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen in Europa'

    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen...

    71
    • 2 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    2
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Lexus RX helemaal nieuw

    Lexus RX helemaal nieuw

    135
    • 1 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden