Lexus ES 300h F Sport Premium (2019)

Lexus ES 300h F Sport Premium (2018)
Lexus ES 300h F Sport Premium (2018)Lexus ES 300h F Sport Premium (2018)Lexus ES 300h F Sport Premium (2018)Lexus ES 300h F Sport Premium (2018)Lexus ES 300h F Sport Premium (2018)Lexus ES 300h F Sport Premium (2018)

UitvoeringES 300h F Sport Premium
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019

Een paar dagen te leen - verschillen

Intro
Mijn eigen ES300h is voor onderhoud bij de garage in Rotterdam. Ik heb mijn ES zaterdag gebracht en kreeg een leenauto mee vergelijkbaar met mijn eigen auto namelijk een ES300h, maar dan in F-sport Premium uitvoering.

Aangezien het aantal reviews oo AW over de ES op 1 hand te tellen zijn, dacht ik, het is in de basis dezelfde auto, maar dan een stukje luxer en duurder. Maar is het dat allemaal wel waard?

Misschien kunnen jullie eerst even de andere reviews lezen van de Business Line, alvorens verder te gaan met deze review, zodat je een compleet beeld krijgt over de F-Sport Premium.

Verschillen met de Business Line:
Hieronder even een lijstje met de meest in het oog springende zaken die anders zijn op de F-sport t.o.v. de Business Line:
- 19 inch velgen (i.p.v. 17 inch)
- Sportonderstel (in te stellen schokbrekers)
- geheugenfunctie voor de stoelen
- Sportstoelen
- Stuurwielverwarming
- Automatisch zonnenscherm achter
- Groter centrale scherm in dashboard
- HUD
- Sportstuur (dikker stuur)
- Automatische achterklep
- Compleet digitaal tellerunit
- Mark Levinson geluidsinstallatie
- LED-koplampen met andere indeling

Ik ga punt voor punt even langs met mijn bevindingen.

Sportonderstel + 19 inch velgen
Ik neem even het sportonderstel en de 20 inch velgen samen in mijn beoordeling. De ES300h is geen sportauto. De prestaties zijn er niet naar (8,9 sec 0 - 100 km/u is al lang niet heel snel meer), en de topsnelheid ook niet (180 km/u).

De business Line heeft 17 inch velgen met bijbehorende banden (uiteraard) en is daarmee een fijne cruiser. Ik zit voor de zomervelgen en banden te denken aan een maatje groter, maar 19 inch gaat het niet worden. Met het onderstel op standaard en met 19 inch is een deel van het comfort wat ik gewend ben van mijn ES wel verloren. Ik kies daarom toch voor 18 inch (bijkomend voordeel is dat ik de Lexus 18 inch velgen mooier vind dan de 19 inch velgen van Lexus).

Ik kan me wel voorstellen dat met een kleinere maat velgen en het sportonderstel waarvoor gekozen kan worden je twee in één wagen krijgt. Een heerlijke cruiser voor normaal rijden, en lekker sportief geveerd voor de sportievere momenten. Maar dan op 18 inch.

Mijn oordeel: Het geld wel waard, maar liever met een velgmaatje kleiner.

Sportstoelen met geheugenfunctie.
De sportstoel zitten een pak beter dan de stoelen in de Business Line, en die zijn al niet bepaald slecht. De geheugenfunctie is een luxe die ik echt niet nodig heb (als alleenstaande vader die zijn auto niet meer hoeft te delen met de vrouw), maar zie ik het nut zeker wel van in.
De stoelen zijn erg mooi qua vorm, maar dat is een kwestie van smaak,

Mijn oordeel: Ja, zeker het geld waard!

Stuurwielverwarming
Tsja, wat moet je er over zeggen?? Ik weet dat het heerlijk is in de winter om te hebben. De business Line heeft het niet, maar de F-Sport wel. Nou lekker toch?

Mijn oordeel: kies zelf maar, ik heb er zelf geen cent voor over.

Automatisch zonnenscherm achter
Leuke gimmick, maar niet echt nodig. Door de donkere ruiten achter al helemaal niet. Leuke feature is wel: als je in achteruit gaat, gaat het schermpje netjes automatisch tijdelijk naar beneden.

Mijn oordeel: Niet nodig / overbodig

Groter Scherm in dashboard
Klinkt raar misschien, want pure luxe, van 10" naar 12". maar ik vind het heerlijk. Er kan zoveel meer informatie tegelijk op. Groot navigatiescherm + alle info over de radio/bluetooth, of andere extra informatie.

Verder is bediening en uiterlijk hetzelfde.

Mijn oordeel: Ja, als het even kan, groter scherm doen. Geld wel waard.

HUD
De eerste auto die ik rij met een HUD (zie foto), en ik vind het geweldig! Dit ga ik zeker missen in mijn Business Line. Zoveel informatie (Adaptive CC, snelheid, borden, etc. etc. worden allmeaal weergegeven in kleur. Alle belangrijke informatie voor je neus in je voorruit, terwijl je ook op het verkeer kan letten. Erg veilig ook nog. Zouden alle auto's moeten hebben.

Mijn oordeel: JAAA! Geld zeker waard.

Sportstuur
Op het eerste gezicht lijkt het sportstuur hetzelfde als op de business Line, echter is het stuur een stuk dikker en licht daarmee nog prettiger in de hand. Ik opteer zelfs om te kijken of ik niet een sportstuurtje kan bestellen in mijn kleur en deze om te laten wisselen. Ook het geperforeerde leer vind ik fijner dan mijn niet geperforeerde leer en past nog mooier bij het geperforeerde leer van de stoelen.

Mijn oordeel: Ja, het extra geld wel waard, fantastisch stuur.

Automatische achterklep
Bij de business line komt de achterklep automatisch omhoog vanwege een veer in het systeem. In de F-sport door een motortje. Het verschil: nihil. Omlaag met een knopje....... eeeeh, ik doe het wel met de hand. Net zoveel moeite.

Mijn oordeel: leuk dat het erop zit, maar bij een sedan echt onwijs overbodig.

Compleet digitaal tellerunit
Misschien gewenning, maar geef mij mijn eigen tellerunit maar. Veel overzichtelijker in de business line. Gelukkig hoef ik er door de HUD niet veel gebruik van te maken.

Mijn oordeel: Nee, doe maar niet.

Mark Levinson muziekinstallatie
Deze installatie is een hele fijne en dikke upgrade t.o.v. de Business Line en ga ik heel erg missen. Het geluid is fenomenaal. Mooie hoge tonen, mooie diepe bassen, geen gekraak, weinig vervorming, In één woord FAN-TAS-TISCH.

Mijn oordeel: JA, zeer zeker het geld waard (als je van muziek houdt)

LED koplampen andere indeling
Over één ding ben ik zeer teleurgesteld in de F-sport en ik ben heel blij dat mijn Business Line normale LED-koplampen heeft. Maar het lichtbeeld met deze "speciale" LED-koplampen vond ik ronduit teleurstellend in standaard modus. Met het automatische grote licht (heeft de business line ook) wordt dat wel hersteld, maar kan die niet opstaan vanwege tegenliggers in de verte zie je gewoon minder dan bij de business line. Helaas heeft vorm hier iets teveel invloed gehad op de functie en dat is jammer.

Mijn oordeel: Nee, absoluut niet doen. standaard LED-koplampen zijn beduidend beter.

Outro
Nou, ik hoop dat met deze review samen met die van de business line jullie een goed beeld krijgen hoe de F-Sport zich verhoudt ten opzichte van de "kaalste" versie, de business line.

En aan Louwman Rotterdam zou ik willen zeggen: bedankt voor het uitproberen, de volgende keer een President Line als leenauto???