Land Rover Range Rover Velar P400e (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Range Rover Velar P400e |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 24 km |
KM-stand laatst | 23.300 km |
Zoektocht en bestelling
Het wordt mijn eerste SUV deze Velar P400e. Een mooie, snelle en ruime auto. Voorafgaand aan deze beslissing heb ik een nogal een brede orientatie gehad.
Voordat ik mijn (nu nog) huidige auto - de Alfa Romeo Giulia - kocht wist ik (dacht ik toen nog) al wat de volgende zou worden: de nieuwe grote Alfa Romeo sedan die in het geruchtencircuit aangekondigd was als ‘169’ en volgens weer latere geruchten ‘Alfetta’ zou gaan heten. Deze auto stond lange tijd in de productplanning voor 2020, maar is daar inmiddels echter uit verdwenen. De Stelvio ‘pakte me niet’ en eigenlijk wilde ik graag weer een sportieve sedan, maar dan wat ruimer dan de Giulia die indertijd bij aanschaf voor mij qua ruimte een stap terug was. De meest logische opties voor een sportieve sedan zijn dan de BMW 5 en Jaguar XF, maar ik werd daar niet door gegrepen. De diverse zijwegen die ik verder bewandeld heb laat ik maar achterwege.
Op de een of andere manier liep ik aan tegen het bericht dat de Range Rover Velar met een 404 pk hybride aandrijving zou komen en dat deze aandrijving nota bene de instapper zou worden. Dit voornamelijk vanwege de lage BPM. Nee, een Velar is geen sportieve sedan en zelfs geen sportieve SUV, maar Range Rover heb ik altijd een mooi merk gevonden. Toen de Velar uit kwam vond ik deze meteen gaaf en heb ik deze voor de lol een keer geconfigureerd.
Het uitgangspunt van die internetconfiguratie in 2018 was niet de auto die je altijd op de mooie plaatjes ziet, want daar moet je via de optielijst naartoe werken. De instapper was een 180 pk diesel met 18" wielen en smalle banden. En je moest ook echt flink de optielijst door om de looks van die persplaatjes op je eigen Velar te krijgen: 1) een R-dynamic pakket, 2) een black pack, 3) vaak een contrasterend dak, 4) 21 of 22 inch wielen en 5) 'signature' koplampen. Toen ik dat allemaal aangevinkt had krabde ik mezelf toch wel even achter de oren bij de aanblik van de prijs die ik toen al had bereikt bij deze 180 pk SUV. En ik moest nog aan het interieur beginnen!
Die ervaring zat nog vaag in het achterhoofd toen ik in 2021 de configurator weer opzocht. Door die 404 pk en iets lagere instapprijs was mijn mindset daarbij wel wat anders dan indertijd. En de standaard wielen zijn inmiddels 19”, maar verder zijn de standaard uiterlijke kenmerken ongewijzigd.
Het is een beetje een zoektocht welke van de 5 bovengenoemde opties essentieel zijn voor de uitstraling van de buitenzijde. Ze alle 5 nemen was geen optie voor mij. Het R-dynamic pack kost 4k en daarvoor krijg je feitelijk alleen een andere voorbumper en wat badges. Dit zeg ik chargerend, maar het zit er echt niet ver naast, want bijvoorbeeld het onderstel is gewoon standaard. Als je niet voor R-dynamic kiest krijg je een wat simpelere neus met chromen grille. Deze zie je op internet vaak in combinatie met standaard 19” wielen en dat spreekt mij dan weer niet helemaal aan. Daarbij komt dat die foto’s en filmpjes vaak ook met een beetje groothoek worden gemaakt, waardoor de standaard neus wat simpel overkomt.
Recent kwam ik op de weg echter een goed geconfigureerd exemplaar tegen met standaard neus en deze zag er heel mooi uit. Ik vroeg me toen af hoe logisch het eigenlijk is om bijna Duits agressieve luchthappers in de bumper van een comfortabele SUV te hebben. Die passerende auto kwam gewoon echt goed over. R-Dynamic heb ik dus geskipt.
Ik heb een auto besteld met standaard neus in Carpathian Grey, met black pack, zwarte 20” wielen en 'signature' koplampen. Dat is een bewust een ingetogen kleurstelling met een mooi accent door het lichtdesign van de optionele 'signature' koplampen. Eigenlijk vind ik dat de auto bij voorkeur 21” zou moeten hebben, maar ik moet grenzen stellen. Omdat de 20” wielen gepaard gaan met 255 banden komt het visueel effect heel dicht bij de 265 banden van de 21” wielen. Doordat de door mij gekozen wielen zwart zijn wordt het effect dat ze ‘maar’ 20” zijn ook wat gecamoufleerd. En er bleek bij bestelling nog een ander voordeeltje aan te hangen: met de 20” wielen (waarschijnlijk door de 10 mm smallere banden) blijft de uitstoot onder 50 gr CO2/km, waardoor er sprake is van 50% korting op de wegenbelasting.
Aan binnenzijde is een combinatie van zwart leer en zwart alcantara standaard. Ga je voor volledig leer op de stoelen dan is dat een meerprijs die alleen gecombineerd kan worden met optionele stoelen met extra verstelmogelijkheden. Ik ben ik geen liefhebber van een volledig zwart interieur en heb deze horde dus genomen. In ‘niet zwart’ kun je dan kiezen tussen Oyster en Acorn. Alle verdere kleurkeuzes zijn opnieuw gekoppeld aan meerprijzen dus dat heb ik aan me voorbij laten gaan. Ik heb gekozen voor Acorn. Dat vond ik spannend, omdat die kleur er op de configurator niet meteen gaaf uit ziet. Het euvel is echter dat het alternatief Oyster echt super licht is, bijna wit leer. Dat zie je vaak terug in testauto’s op het web, maar mij lijkt het te onderhoudsgevoelig en ik ben niet zo’n poetser. Het Acorn leermonster dat ik bij de dealer bekeek beviel me wel. Acorn is iets donkerder (met een vleugje taupe) dan het beige dat ik nu in mijn Alfa heb (en die vind ik al besmettelijk genoeg vind), terwijl Oyster juist lichter is. Het optionele volledig met leer beklede stuur was met 82 euro uiteindelijk nog maar een kleine horde en dit maakt het interieur af, omdat het binnendeel van het stuur ook met Acorn kleur leer is bekleed.
Al configurerend heb ik mijn budget nog één keer opgerekt en daarbinnen iets geconfigureerd waarmee ik oprecht blij ben. De combinatie van buiten en binnen is een wat meer klassieke en ingetogen Range Rover look die mij wel bevalt. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat een deel van de bovenstaande afwegingen je bespaard blijft als je meteen een S, SE of HSE uitvoering kiest, omdat de standaarduitrusting dan uitgebreider is.
Ik heb proefgereden in een RR Velar P250 om het velar-gevoel te kunnen ervaren en een RR Sport P400e om de hybride-ervaring op te doen. Heerlijke aandrijving die ongetwijfeld in de iets lichtere Velar nog beter tot zijn recht zal komen. Dealer was wel zo slim om nog even de F-Pace te noemen als alternatief voor het geval ik als Alfa-rijder de Velar niet sportief genoeg zou vinden. Ik heb er niet meer mee gereden. Het is ongetwijfeld een kwestie van smaak welk totaalpakket je aantrekkelijk vindt.
Hoewel ik vrij kritisch ben over de (vermeend positieve) milieueffecten van elektrisch en hybride rijden vind ik 404 pk een prima argument om aan 'die onzin' mee te doen. Ik ben overigens oprecht wel benieuwd naar de brandstofbesparing die je kunt halen (dat is wat anders dan energiebesparing). De auto kan bijvoorbeeld ruim 50 km full elektrisch rijden (in mijn geval dus geen benzineverbruik meer tijdens woon-werkverkeer) en je kunt je batterijlading ook uitsmeren over de hele rit. Het zal ongetwijfeld een sport worden zo efficient mogelijk gebruik te maken van de systemen, zonder de nadelen te hebben van het alleen afhankelijk zijn van de accu, zoals bij een elektrische auto. Mocht de accu een keer geheel leeg zijn dan blijft er nog 300 pk benzineaandrijving over. Dat zal ongetwijfeld ook geen straf zijn.
Vol verwachting klopt ons hart. Levering staat gepland in juni dus het zal nog even duren voor er foto’s en ervaringen gedeeld kunnen worden. Maar tot die tijd kan ik nog lekker even genieten en uitgebreid afscheid nemen van mijn heerlijke Giulia.
Levering en de eerste kilometers
- 245 km
Vandaag de auto opgehaald en de eerste paar honderd kilometers gemaakt.
Ik keek met lichte spanning uit naar hoe de Acorn interieurkleur zou uitpakken. Deze kleur had ik uitgekozen met de lederstaal in de hand, maar op de configurator (of mijn beeldscherm?) leek deze wat geler en het ging daardoor gedurende de maanden kriebelen dat het wellicht te oubollig zou zijn. Maar gelukkig viel het 100% mee. Ik ben zelfs erg blij dat ik deze kleur gekozen heb. Het is een mooie lichte tint die iets taupe-achtigs heeft en zeker niet te beige. Laat je niet afschrikken door de configurator!
Nog een meevaller was de kleur van de niet beklede delen van de deurpanelen. Om budgettaire redenen (je moet een keer stoppen) had ik die standaard gehouden. Ze leken eigenlijk ook wat beige op de configurator, maar in de praktijk is dat gewoon een antraciet tint.
En dan het rijden; de auto is met 2200 kg natuurlijk een zware jongen. Maar met 404 pk merk je dat niet erg. Het onderstel is redelijk stevig gemaakt om het gewicht in toom te houden, maar daarin hebben ze een mooie balans gehouden. Ik vind het een heerlijke 'rijders auto'.
Het stuurgevoel is trouwens ook prima. Je voelt altijd een prettige weerstand in het stuur. Echt een heerlijke alrounder. Hebben ze goed gedaan die Engelsen. En gelukkig hoeft de (in mijn ogen irritante) stuurhulp - die je actief binnen de lijnen wil houden - niet standaard 'aan' te staan.
Thuis heb ik een laadpunt aan laten leggen. Een mooie en subtiele Wallbox Copper. Ben benieuwd naar het verbruik in combinatie met dagelijks opladen. Ik ga mijn tankbeurten bijhouden dus dat zal de komende tijd inzichtelijk gaan worden.
Rijden en stekkeren
- 12.500 km
Inmiddels al flink wat kilometers gereden en ruimschoots ervaring opgedaan met de auto en het (hybride) rijden. Laat ik met het hybride rijden beginnen.
Ik lees her en der dat overheden tot de conclusie komen dat het gehaalde verbruik van hybride auto's gemiddeld flink hoger is dan verwacht. De vraag is waar dat aan ligt.
Op de gebruiksmonitor bij deze review kun je mijn brandstofverbruik volgen. Je ziet er wat pieken in zitten en dat behelzen vaak lange ritten. Afhankelijk van het weer (koud/warm) kan ik 38 tot 46 kilometer full-elektrisch rijden. Voor woonwerkverkeer is dat bij mij ruimschoots toereikend. Bij een langere rit smeert de auto de elektrische lading uit over de hele rit. En dan is in mijn geval vaak het probleem dat de klant waar ik kom geen laadpaal heeft staan om te laden voor de terugreis. Om een hybride goed te benutten moet je na iedere langere rit altijd opladen. En dat kan domweg heel vaak niet. Gedurende mijn hele zomervakantie heb ik nauwelijks kunnen stekkeren; niet bij het vakantiehuis, niet bij de supermarkt en vaak niet in de stad.
Dit is wellicht weer zo'n kip-ei discussie, maar de vraag is wel een beetje waar het 'tegenvallende' gebruik van hybride auto's echt aan ligt; laaddiscipline of gebrek aan laadpalen op de juiste plekken. De zakelijke hybride rijders die ik ken vinden het vaak wel een sport om ondanks het feit dat ze een 300 tot 400 pk bolide gekozen hebben toch hun verbruik zo laag mogelijk te houden.
Wat me qua verbruik wel weer erg meeviel is dat ik met lege accu tijdens vakantieritten - met ook stukken 150 tot 160 km/u - op benzine rond de 1:10 eindigde. Voor zo'n meer dan 2100 kg zware auto vond ik dat echt verrassend.
Als regelmatig stekkeren wel lukt moet 1:20 tot 1:30 zeker haalbaar zijn.
In de bergen zie je ook een stuk efficiëntie van een hybride terugkomen. Tijdens het afdalen van een bergpas werd tijdens 1000 hoogtemeters de accu 25% bijgeladen. Ook op een snelweg die geleidelijk afloopt pak ik af en toe 2% lading mee.
De auto zelf is trouwens erg fijn. Je merkt dat hij op het platform van een Jaguar XF (en F-Pace) staat. Besturing is lekker direct en heeft een fijn stevig stuurgevoel. Niet dat over-bekrachtigde wat een beetje 'in' is in autoland. Fijn sturen dus. Besturing is niet communicatief; wat er onder je gebeurd wordt zoveel mogelijk weggefilterd. Onderstel is stevig en houdt zo deze zware auto goed in toom.
Een fijne reisauto dus die stil en comfortabel is, maar daarbij geen zompige SUV. Niet echt sportief, maar wat mij betreft wel een lekkere auto om in te sturen.
Prestaties zij echt top. Ook met de accu helemaal leeg (300 pk in plaats van de volle 404) is de auto echt een lekker snelle bak. Iets wat me eigenlijk wel een beetje verraste. En met leeg bedoel ik echt 0%, want meestal heb je nog wel een 2-3% in je accu als 'boost' beschikbaar, omdat de auto die opbouwd.
Auto is ruim genoeg voor 5 personen al is de bagageruimte ook weer niet een wonder. Een verticaal uitrolbaar bagagenetje is een aan te bevelen optie; dan kun je stapelen tot boven de leuninghoogte.
Ik heb gekozen voor een standaard dashboardbekleding. Bekleding van het verticale deel is van een prima kwaliteit kunststof met een soort chic wiebertje, maar het zwarte bovenblad is in contrast daarmee van een vééél te grove plastic soort (op de bijgaande foto's zie je dat niet goed). Dit geldt ook voor de zwarte bovenrand van de deuren. Past totaal niet bij de luxe die RR uitstraalt. Iedere standaard BMW of Audi (of de Mini van mijn vrouw) heeft een mooier materiaal voor dit deel van het dashboard. Alternatief is leer, maar dan ben je zo een paar duizend euro verder. Leer is standaard op duurdere uitvoeringen als bijvoorbeeld de HSE. Maar ook bij de standaard uitvoering moet dit veel beter kunnen. Echt een enorme misser wat mij betreft.
Daarnaast zit er soms een klein rammeltje in een deur. Dit moet eigenlijk niet meer kunnen bij een auto die al zover in zijn levenscyclus is en zelfs al een update heeft ondergaan. Het kleine rammeltje begon bij deur links voor en verdween vanzelf. Daarna idem voor rechtsvoor. Nu af en toe links achter. Omdat het een klein rammeltje is, en niet constant aanwezig, heb ik er de dealer nog niet naar laten kijken, dus dat het er nog zit ligt aan mij. Ik stoor me er niet echt aan, dus wacht waarschijnlijk tot de eerst beurt bij 35.000 km.
Waar ik steeds meer van overtuigd raak is de configuratie met standaard neus en blackpack (chroom vind ik bij de standaard neus een afknapper) in combinatie met 20 inch wielen. Vooraf dacht ik dat 21 inch misschien mooier zou zijn, maar dit past goed bij het karakter van de auto. Het geeft een evenwichtige look, niet dat agressieve. Ook de nieuwe 2022 Range Rover en RR Sport borduren voort op de cleane designtaal van de Velar. Zelfs bij de Sport zonder allerlei agressieve roosters en luchthappers.
Ik geniet dus dagelijks van deze heerlijke auto. Zowel van het design als van het gebruik.
Systemen aan boord
- 18.700 km
Weer de nodige heerlijke kilometers onder de wielen door! Een mooi moment om het eens te hebben over de systemen aan boord.
De auto heeft een standaard navigatiesysteem aan boord dat op zich prima werkt, maar geen hoogstandje is. Op het centrale scherm op het dashboard kun je de bestemming invoeren op de ouderwetse manier; je moet precies invoeren waar je moet zijn. Kleine tikfouten worden niet herkend en je krijgt halverwege het intikken ook niet alvast een suggestie. Het cockpit scherm (achter het stuur) is flexibel instelbaar en ook daar kun je (recht voor je neus) ook de navigatieaanwijzingen krijgen. Desnoods maak je een kaart van het hele scherm. Navigatieaanwijzingen zijn soms ook een beetje raar, zoals: 'neem na 200 m de eerste afslag nemen'. Hilarisch is dat in Italië (nog bij geen andere landen ontdekt ontdekt) de wegnummers in de lokale taal genoemd worden. Als je daar de SS48 oprijdt dan klinkt dat echt komisch. Ook is de navigatieaanwijzing bij ingewikkelde knooppunten vaak niet duidelijk genoeg.
Er is ook Android Auto en Apple Carplay aan boord. In eerste instantie werkte dat alleen via een snoertje, maar later na een over-the-air update werkt dat ook draadloos. Je hebt dan qua navigatie alle faciliteiten van bijvoorbeeld Google Maps beschikbaar inclusief bijvoorbeeld een Google Earth achtergrond. Het gekke (onbegrijpelijk in mijn ogen) is dat dan in het cockpitscherm (achter het stuur) wel een kaart te zien is, maar geen navigatieaanwijzing. Dat is natuurlijk erg raar!
Mocht je het ontbreken van een navigatieaanwijzing in de cockpit tijdens de rit een probleem gaan vinden dan kun je niet zomaar switchen naar het standaard navigatiesysteem, zolang er een koppeling is met Android Auto is. Google Maps blijft dan 'hangen'. Ook Bluetooth loskoppelen lukt dan niet zomaar. Graag bij volgende over-the-air update verbeteren LR!
Sinds een paar weken rijdt de auto standaard weg in de stand 'hybride' ook al ben je aan komen rijden in de stand 'EV' en is de accu vol. Als je de auto handmatig weer in 'EV' wil zetten dan geeft de auto aan de EV stand 'tijdelijk niet beschikbaar' is. Vaak duurt dit een paar kilometer. Dat is knudde als je maar een paar kilometer woon-werk-verkeer hebt. Binnenkort dus maar naar de garage.
Door dit gebrek start de auto nu dus standaard op benzine. Wat dan meteen opvalt is dat de motor bij koude start niet fraai klinkt. De eerste 20 á 30 seconden loopt de motor 1500 toeren en gaat daarna pas terug naar de gebruikelijke circa 800 toeren. Het klinkt wat knullig voor een auto in deze klasse. Normaal rijdt de auto in stand hybride elektrisch weg wat een stuk voornamer klinkt.
Handig is de veelheid aan camera's op de auto. Een aantal zijn bedoeld om behulpzaam te zijn bij off-road rijden. Maar daarvan heb je soms ook gemak in krappe parkeergarage's. Zo is er een camerapositie, waarbij je als het ware door de motorkap en motor heen kijkt en dus de stand van de wielen op de ondergrond ziet. Dat is toch een stuk makkelijker dan zelf een inschatting maken met zo'n dikke neus voor je terwijl de route met een scherpe draai en een behoorlijke steilte van je af loopt en je feitelijk op de gok rijdt. Camera's aan onderzijde van buitenspiegels laten bij parkeren heel goed de positie van de voorwielen ten opzichte van de stoeprand zien. Handig bij parkeren! Ook bovenaanzicht auto inclusief parkeervak (wat veel auto's hebben) zit er op en gebruik ik veel.
De klimaatregeling werkt afdoende, maar de bediening is niet heel intuïtief. Ook vind ik de uitstroomopeningen en regeling voor de achterbank te beperkt. Optioneel is er meer te krijgen; altijd doen.
EV-modus en schadegeval
- 23.300 km
In het vorige bericht schreef ik over een melding op het dashboard dat de EV-modus tijdelijk niet beschikbaar is. Ik moet mijn hand in eigen boezem steken dat ik daar niet meteen wat mee gedaan heb, maar ik gunde me niet de tijd om bij de garage langs te gaan. Door omstandigheden kreeg ik een extra aanmoediging om naar de garage te gaan met dit euvel en het is inmiddels ook opgelost.
De omstandigheid waar ik het over heb is een knullig ongeval. Door een onoplettendheid had ik niet door dat een vrachtwagen - waarvan de chauffeur te laat zag dat het verkeerslicht (dat ik niet kon zien) op groen ging - optrok, maar ook meteen weer boven op zijn rem ging staan toen het meteen weer rood werd. Ik botste daardoor weliswaar betrekkelijk zacht achterop zijn aanhanger, maar zo'n achterkant geeft niet mee en heeft een vrij ongunstige vormgeving, waardoor je dan meteen schade hebt aan koplampen, grill, motorkap en spatborden. Heel waardeloos en ik kan er ook alleen mezelf maar de schuld van geven. Eén cruciaal onderdeel had een enorme levertijd en daardoor was ik mijn auto twee maanden kwijt.
Na het herstel bleek de accu niet goed bij te laden en ben ik met dat euvel en de kwestie 'EV modus' naar de garage gegaan. Het opladen van de accu kwam door een foutje van de schadehersteller en de 'EV-modus' door een ander defect. Beide zaken zijn inmiddels opgelost en alles werkt weer naar behoren.
Door mijn laksheid met het 'EV modus probleem' was het gemiddeld verbruik van mijn auto inmiddels wel aan het oplopen, maar ik beloof een inhaalslag te gaan maken door woon-werkverkeer full-elektrisch te rijden nu het weer kan. In de periode sinds november heb ik dus feitelijk als een 'gewone' hybride rondgereden, waarbij wel remenergie werd teruggewonnen en voor een auto van 2200 kg is het dan toch heel aardig dat je met je brandstofgebruik best tussen de 1:10 en 1:12 kan blijven.
Regelmatig krijgt de auto 'over the air' updates, maar nog steeds bij gebruik Google Maps geen route indicatie (zie boven 'systemen aan boord') op het cockpitscherm, maar alleen op het centrale scherm. Ik heb als vervangend vervoer een poosje met een brandnieuwe Jaguar F-Pace P400e gereden (technisch dezelfde auto) en die had ook dit euvel. Opvallend bij die auto was het profiel van de kofferbakvloer. Veel auto's die oorspronkelijk niet als PHEV ontworpen zijn hebben vanwege het accupakket in de achterbak een verhoogde vloer, met nabij de tildrempel een hellinkje. Deze helling is bij de F-Pace hoger en steiler dan de Velar.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Land Rover Range Rover Velar 5.0 V8 SVAutobiography Dynamic Edition 551PK | BOMVOL | ALS NIEUW! 24 MND Garantie!
- 2021
- 22.540 km

Land Rover Range Rover Velar P400e Limited Edition | Driver Assist & Cold Climate Pack
- 2023
- 4.121 km

Land Rover Range Rover Velar 3.0 D300 Aut-8 V6 AWD R-Dynamic HSE | Luchtvering | Afneembare trekhaak | Panoramisch schuif/kanteldak | Meridian audiosysteem | Head-up display | Stoelverwarming | Stuurwielverwarming | Elektrisch verstelbare stoel incl. geheugen | Keyless entry |
- 2020
- 125.687 km
Lees ook

Range Rover Velar vs. Porsche Macan - Dubbeltest

Dries Tuinhof heeft voor elke Simca, Talbot of Matra uit collectie een Franse plaatsnaam

Waarom de BMW Z3 Coupé in tegenstelling tot de Roadster wel direct een klassieker was

Audi A1 - Back to Basics

Praktijkverbruik Volkswagen Passat TDI, TSI en GTE
