Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Land Rover
  • Range Rover Velar

Land Rover Range Rover Velar P400e (2021)

autoreview

21
Land Rover Range Rover Velar P400e (2021)
Land Rover Range Rover Velar P400e (2021)Land Rover Range Rover Velar P400e (2021)Land Rover Range Rover Velar P400e (2021)Land Rover Range Rover Velar P400e (2021)Land Rover Range Rover Velar P400e (2021)Land Rover Range Rover Velar P400e (2021)Land Rover Range Rover Velar P400e (2021)
petergranturismo
  • petergranturismo16
  • Gebruikersreview
22 februari 2021 om 21:45
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringRange Rover Velar P400e
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf24 km
KM-stand laatst245 km
Lezerswaardering: 66%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoektocht en bestelling

  • 22 februari 2021

Het wordt mijn eerste SUV deze Velar P400e. Een mooie, snelle en ruime auto. Voorafgaand aan deze beslissing heb ik een nogal een brede orientatie gehad.

Voordat ik mijn (nu nog) huidige auto - de Alfa Romeo Giulia - kocht wist ik (dacht ik toen nog) al wat de volgende zou worden: de nieuwe grote Alfa Romeo sedan die in het geruchtencircuit aangekondigd was als ‘169’ en volgens weer latere geruchten ‘Alfetta’ zou gaan heten. Deze auto stond lange tijd in de productplanning voor 2020, maar is daar inmiddels echter uit verdwenen. De Stelvio ‘pakte me niet’ en eigenlijk wilde ik graag weer een sportieve sedan, maar dan wat ruimer dan de Giulia die indertijd bij aanschaf voor mij qua ruimte een stap terug was. De meest logische opties voor een sportieve sedan zijn dan de BMW 5 en Jaguar XF, maar ik werd daar niet door gegrepen. De diverse zijwegen die ik verder bewandeld heb laat ik maar achterwege.

Op de een of andere manier liep ik aan tegen het bericht dat de Range Rover Velar met een 404 pk hybride aandrijving zou komen en dat deze aandrijving nota bene de instapper zou worden. Dit voornamelijk vanwege de lage BPM. Nee, een Velar is geen sportieve sedan en zelfs geen sportieve SUV, maar Range Rover heb ik altijd een mooi merk gevonden. Toen de Velar uit kwam vond ik deze meteen gaaf en heb ik deze voor de lol een keer geconfigureerd.

Het uitgangspunt van die internetconfiguratie in 2018 was niet de auto die je altijd op de mooie plaatjes ziet, want daar moet je via de optielijst naartoe werken. De instapper was een 180 pk diesel met 18" wielen en smalle banden. En je moest ook echt flink de optielijst door om de looks van die persplaatjes op je eigen Velar te krijgen: 1) een R-dynamic pakket, 2) een black pack, 3) vaak een contrasterend dak, 4) 21 of 22 inch wielen en 5) 'signature' koplampen. Toen ik dat allemaal aangevinkt had krabde ik mezelf toch wel even achter de oren bij de aanblik van de prijs die ik toen al had bereikt bij deze 180 pk SUV. En ik moest nog aan het interieur beginnen!

Die ervaring zat nog vaag in het achterhoofd toen ik in 2021 de configurator weer opzocht. Door die 404 pk en iets lagere instapprijs was mijn mindset daarbij wel wat anders dan indertijd. En de standaard wielen zijn inmiddels 19”, maar verder zijn de standaard uiterlijke kenmerken ongewijzigd.

Het is een beetje een zoektocht welke van de 5 bovengenoemde opties essentieel zijn voor de uitstraling van de buitenzijde. Ze alle 5 nemen was geen optie voor mij. Het R-dynamic pack kost 4k en daarvoor krijg je feitelijk alleen een andere voorbumper en wat badges. Dit zeg ik chargerend, maar het zit er echt niet ver naast, want bijvoorbeeld het onderstel is gewoon standaard. Als je niet voor R-dynamic kiest krijg je een wat simpelere neus met chromen grille. Deze zie je op internet vaak in combinatie met standaard 19” wielen en dat spreekt mij dan weer niet helemaal aan. Daarbij komt dat die foto’s en filmpjes vaak ook met een beetje groothoek worden gemaakt, waardoor de standaard neus wat simpel overkomt.

Recent kwam ik op de weg echter een goed geconfigureerd exemplaar tegen met standaard neus en deze zag er heel mooi uit. Ik vroeg me toen af hoe logisch het eigenlijk is om bijna Duits agressieve luchthappers in de bumper van een comfortabele SUV te hebben. Die passerende auto kwam gewoon echt goed over. R-Dynamic heb ik dus geskipt.

Ik heb een auto besteld met standaard neus in Carpathian Grey, met black pack, zwarte 20” wielen en 'signature' koplampen. Dat is een bewust een ingetogen kleurstelling met een mooi accent door het lichtdesign van de optionele 'signature' koplampen. Eigenlijk vind ik dat de auto bij voorkeur 21” zou moeten hebben, maar ik moet grenzen stellen. Omdat de 20” wielen gepaard gaan met 255 banden komt het visueel effect heel dicht bij de 265 banden van de 21” wielen. Doordat de door mij gekozen wielen zwart zijn wordt het effect dat ze ‘maar’ 20” zijn ook wat gecamoufleerd. En er bleek bij bestelling nog een ander voordeeltje aan te hangen: met de 20” wielen (waarschijnlijk door de 10 mm smallere banden) blijft de uitstoot onder 50 gr CO2/km, waardoor er sprake is van 50% korting op de wegenbelasting.

Aan binnenzijde is een combinatie van zwart leer en zwart alcantara standaard. Ga je voor volledig leer op de stoelen dan is dat een meerprijs die alleen gecombineerd kan worden met optionele stoelen met extra verstelmogelijkheden. Ik ben ik geen liefhebber van een volledig zwart interieur en heb deze horde dus genomen. In ‘niet zwart’ kun je dan kiezen tussen Oyster en Acorn. Alle verdere kleurkeuzes zijn opnieuw gekoppeld aan meerprijzen dus dat heb ik aan me voorbij laten gaan. Ik heb gekozen voor Acorn. Dat vond ik spannend, omdat die kleur er op de configurator niet meteen gaaf uit ziet. Het euvel is echter dat het alternatief Oyster echt super licht is, bijna wit leer. Dat zie je vaak terug in testauto’s op het web, maar mij lijkt het te onderhoudsgevoelig en ik ben niet zo’n poetser. Het Acorn leermonster dat ik bij de dealer bekeek beviel me wel. Acorn is iets donkerder (met een vleugje taupe) dan het beige dat ik nu in mijn Alfa heb (en die vind ik al besmettelijk genoeg vind), terwijl Oyster juist lichter is. Het optionele volledig met leer beklede stuur was met 82 euro uiteindelijk nog maar een kleine horde en dit maakt het interieur af, omdat het binnendeel van het stuur ook met Acorn kleur leer is bekleed.

Al configurerend heb ik mijn budget nog één keer opgerekt en daarbinnen iets geconfigureerd waarmee ik oprecht blij ben. De combinatie van buiten en binnen is een wat meer klassieke en ingetogen Range Rover look die mij wel bevalt. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat een deel van de bovenstaande afwegingen je bespaard blijft als je meteen een S, SE of HSE uitvoering kiest, omdat de standaarduitrusting dan uitgebreider is.

Ik heb proefgereden in een RR Velar P250 om het velar-gevoel te kunnen ervaren en een RR Sport P400e om de hybride-ervaring op te doen. Heerlijke aandrijving die ongetwijfeld in de iets lichtere Velar nog beter tot zijn recht zal komen. Dealer was wel zo slim om nog even de F-Pace te noemen als alternatief voor het geval ik als Alfa-rijder de Velar niet sportief genoeg zou vinden. Ik heb er niet meer mee gereden. Het is ongetwijfeld een kwestie van smaak welk totaalpakket je aantrekkelijk vindt.

Hoewel ik vrij kritisch ben over de (vermeend positieve) milieueffecten van elektrisch en hybride rijden vind ik 404 pk een prima argument om aan 'die onzin' mee te doen. Ik ben overigens oprecht wel benieuwd naar de brandstofbesparing die je kunt halen (dat is wat anders dan energiebesparing). De auto kan bijvoorbeeld ruim 50 km full elektrisch rijden (in mijn geval dus geen benzineverbruik meer tijdens woon-werkverkeer) en je kunt je batterijlading ook uitsmeren over de hele rit. Het zal ongetwijfeld een sport worden zo efficient mogelijk gebruik te maken van de systemen, zonder de nadelen te hebben van het alleen afhankelijk zijn van de accu, zoals bij een elektrische auto. Mocht de accu een keer geheel leeg zijn dan blijft er nog 300 pk benzineaandrijving over. Dat zal ongetwijfeld ook geen straf zijn.

Vol verwachting klopt ons hart. Levering staat gepland in juni dus het zal nog even duren voor er foto’s en ervaringen gedeeld kunnen worden. Maar tot die tijd kan ik nog lekker even genieten en uitgebreid afscheid nemen van mijn heerlijke Giulia.

Levering en de eerste kilometers

  • 245 km
  • 3 januari 2022

Vandaag de auto opgehaald en de eerste paar honderd kilometers gemaakt.

Ik keek met lichte spanning uit naar hoe de Acorn interieurkleur zou uitpakken. Deze kleur had ik uitgekozen met de lederstaal in de hand, maar op de configurator (of mijn beeldscherm?) leek deze wat geler en het ging daardoor gedurende de maanden kriebelen dat het wellicht te oubollig zou zijn. Maar gelukkig viel het 100% mee. Ik ben zelfs erg blij dat ik deze kleur gekozen heb. Het is een mooie lichte tint die iets taupe-achtigs heeft en zeker niet te beige. Laat je niet afschrikken door de configurator!

Nog een meevaller was de kleur van de niet beklede delen van de deurpanelen. Om budgettaire redenen (je moet een keer stoppen) had ik die standaard gehouden. Ze leken eigenlijk ook wat beige op de configurator, maar in de praktijk is dat gewoon een antraciet tint.

En dan het rijden; de auto is met 2200 kg natuurlijk een zware jongen. Maar met 404 pk merk je dat niet erg. Het onderstel is redelijk stevig gemaakt om het gewicht in toom te houden, maar daarin hebben ze een mooie balans gehouden. Ik vind het een heerlijke 'rijders auto'.

Het stuurgevoel is trouwens ook prima. Je voelt altijd een prettige weerstand in het stuur. Echt een heerlijke alrounder. Hebben ze goed gedaan die Engelsen. Gelukkig ook geen irritante stuurhulp aan boord die je actief binnen de lijnen wil houden.

Thuis heb ik een laadpunt aan laten leggen. Een mooie en subtiele Wallbox Copper. Ben benieuwd naar het verbruik in combinatie met dagelijks opladen. Ik ga mijn tankbeurten bijhouden dus dat zal de komende tijd inzichtelijk gaan worden.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Land Rover Range Rover Velar? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Land Rover Range Rover Velar
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Land Rover Range Rover Velar 2.0 P250 Turbo AWD R-Dynamic Carbon Edition Ned auto  / Pan dak / Camera

    Land Rover Range Rover Velar 2.0 P250 Turbo AWD R-Dynamic Carbon Edition Ned auto / Pan dak / Camera

    • 2020
    • 13.261 km

    € 79.950

    Land Rover Range Rover Velar 2.0 P250 Turbo AWD R-Dynamic | Pano Dak | 22 Inch | Leder |

    Land Rover Range Rover Velar 2.0 P250 Turbo AWD R-Dynamic | Pano Dak | 22 Inch | Leder |

    • 2020
    • 6.163 km

    € 84.940

    Land Rover Range Rover Velar 2.0 P400e R-Dynamic HSE

    Land Rover Range Rover Velar 2.0 P400e R-Dynamic HSE

    • 2021
    • 5.750 km

    € 104.940

Meer Land Rover Range Rover Velar occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Range Rover Velar (nieuw: P400e PHEV)

    18
    • 2 oktober 2020

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Land Rover Range Rover Velar specificaties
  • Land Rover Range Rover Velar occasions
  • Land Rover Range Rover Velar video's
Advies en informatie
  • Land Rover Range Rover Velar tests
  • Land Rover Range Rover Velar gebruikersreviews
  • Land Rover Range Rover Velar index
PREMIUM
Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

Bij de nieuwe NX heeft Lexus een voor ons land zo belangrijke plug-in hybride aandrijflijn...

Lees meer
 

Land Rover Range Rover Velar reviews

  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Velar P400e (2021)

    Land Rover Range Rover Velar P400e (2021)

    21
    • 22 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Velar (2020)

    Land Rover Range Rover Velar (2020)

    3
    • 7 december 2020
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Velar P250 2.0 SE (2018)

    Land Rover Range Rover Velar P250 2.0 SE...

    7
    • 31 maart 2021
meer reviews
Range Rover Velar vs. Porsche Macan - Dubbeltest

Range Rover Velar vs. Porsche Macan - Dubbeltest

Porsche staat aan de vooravond van de introductie van zijn eerste elektrische SUV. Om de petrolheads...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Range Rover Velar vs. Porsche Macan - Dubbeltest

    Range Rover Velar vs. Porsche Macan - Dubbeltest

    • 5 november 2021
  • Nieuws
    Modeljaarupdate voor Range Rover Velar

    Modeljaarupdate voor Range Rover Velar

    19
    • 18 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Velar P250 2.0 SE (2018)

    Land Rover Range Rover Velar P250 2.0 SE...

    7
    • 31 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Velar (2020)

    Land Rover Range Rover Velar (2020)

    3
    • 7 december 2020
  • Nieuws
    Dít is de vernieuwde Range Rover Velar

    Dít is de vernieuwde Range Rover Velar

    10
    • 22 september 2020
  • PREMIUM
    Range Rover Velar SV Autobiography Dynamic - Eerste rijtest

    Range Rover Velar SV Autobiography Dynamic...

    • 2 juli 2019
  • Nieuws
    Range Rover Velar komt als Carbon Edition

    Range Rover Velar komt als Carbon Edition

    8
    • 18 juni 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8 én elektrisch!

    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8...

    92
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport gelekt

    Nieuwe Range Rover Sport gelekt

    13
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    9
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport bijna klaar voor onthulling

    Nieuwe Range Rover Sport bijna klaar voor...

    6
    • 25 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender wordt omgetoverd tot cabriolet

    Land Rover Defender wordt omgetoverd tot...

    5
    • 19 april 2022
  • Test: Range Rover

    Test: Range Rover

    69
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Extra lange Land Rover Defender krijgt ook V8

    Extra lange Land Rover Defender krijgt...

    53
    • 6 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden